هيولاهايي که در کنار انسان‌ها زندگي مي‌کنند

اگر در لباس‌‌هاي توي کمد،‌ زير فرش،‌ برگه‌‌هاي کتاب‌هاي کتابخانه يا جاهايي شبيه به اين موارد، ‌سوراخ‌‌هاي ريزي ببينيم، خوب مي‌‌دانيم که موجودات موذي هوس کرده‌اند آنها را بجوند! ‌اما ما به ندرت مي‌‌توانيم...
شنبه، 19 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هيولاهايي که در کنار انسان‌ها زندگي مي‌کنند

هيولاهايي که در کنار انسان‌ها زندگي مي‌کنند
هيولاهايي که در کنار انسان‌ها زندگي مي‌کنند


 

نویسنده:بهنوش خرم ‌روز‏




 
اگر در لباس‌‌هاي توي کمد،‌ زير فرش،‌ برگه‌‌هاي کتاب‌هاي کتابخانه يا جاهايي شبيه به اين موارد، ‌سوراخ‌‌هاي ريزي ببينيم، خوب مي‌‌دانيم که موجودات موذي هوس کرده‌اند آنها را بجوند! ‌اما ما به ندرت مي‌‌توانيم آنها را ببينيم. در واقع زماني موفق به ديدن آنها مي‌شويم که ديگر کار از کار گذشته و لباس مورد علاقه،‌ فرش گران ‌قيمت يا بدتر از آن ساختمان خانه آسيب ديده است. اين موجودات زشت و پرخور که هميشه در کنار شما زندگي مي‌‌کنند را تا چه اندازه مي‌‌شناسيد؟
ديلي‌ميل گزارشي از اين موجودات ريز که در کابينت‌ها،‌ کمد‌ها، فرش‌ها و حتي لباس‌‌هاي ما لانه مي‌‌کنند تهيه کرده است. در اين گزارش مي‌‌توانيد تصاويري سه ‌بعدي با بزرگنمايي 150 برابر از اين موجودات ريز موذي ببينيد تا بدانيد به خصوص در ماه‌هاي تابستان، چه موجوداتي به وفور روانه خانه شما مي‌‌شوند و حتي شايد سر از مواد غذايي شما در مي‌‌آورند.
«اشتفن گشمايسنا»، از «بدفورد»، دانشمند بازنشسته و متخصص شصت و دو ساله در گرفتن اين تصاوير نزديک،‌ از يک ميکروسکوپ الکتروني 100 هزار پوندي براي گرفتن اين عکس‌ها از مهمان‌هاي ناخوانده خانه‌هاي ما، استفاده کرده است.
او در اين‌ باره مي‌‌گويد: «من مي‌خواهم به مردم نشان بدهم که در زندگي روزمره خود با چه موجوداتي زندگي مي‌کنند.» اين موجودات طيف وسيعي دارند،‌ از موريانه‌‌هاي چوب که مي‌‌توانند خانه شما را خراب کنند تا کرم کتاب و سوسک‌هايي که زير کاغذ ديواري‌‌ها مي‌‌خزند و در آن جا لانه مي‌کنند.
همچنين وي مي‌‌افزايد:‌ «مردم اغلب نمي‌‌دانند زير ملافه تشک‌هايشان،‌ زير پادري‌ها يا درون کمدهاي لباس‌‌شان چه موجوداتي زندگي مي‌‌کنند. ما آنها را نمي‌‌بينيم، براي همين، تا زماني که خرابي به بار نياورند، ‌متوجه حضور آنها نمي‌شويم.»
آقاي گشمايسنا براي گرفتن اين تصاوير از يک روش خيلي خاص استفاده کرده است. ابزار اين کار، ‌ميکروسکوپ اسکن الکتروني نام دارد و براي گرفتن تصاوير سه ‌بعدي به جاي نور از الکترون‌‌ها استفاده مي‌کند. الکترون‌ها، ذرات بارداري هستند که به دور اتم‌ها مي‌‌گردند و در واقع هر آن‌ چه ما مي‌‌بينيم و لمس مي‌‌کنيم از آنها ساخته شده است.
در اين روش، موجودات ريز با لايه‌اي از طلا يا پلاتين پوشيده مي‌‌شوند تا الکترون‌‌ها را منعکس کنند. در غير اين صورت، اين فرايند باعث داغ شدن و نابودي آنها مي‌‌شود.
همه اين مراحل در خلا انجام مي‌‌شود تا الکترون‌‌ها بتوانند به شکل يک باريکه جا به ‌جا شوند و تصوير را به وجود بياورند.
در يکي از اين تصاوير مي‌‌توان موجود جواني را ديد که ما به آن موريانه چوب مي‌‌گوييم و همان‌ طور که مي‌‌دانيد از چوب تغذيه مي‌‌کند. اين نوزادان در ماه جولاي هم زمان با تير ماه شروع به خوردن مي‌‌کنند و تا ماه آگوست (مرداد) حسابي چاق مي‌‌شوند.
حشراتي که به طور معمول به وسايل خانه حمله ‌ور مي‌‌شوند آن ‌قدر حريص و پرخور هستند که مي‌‌توانند در مقياسي وسيع، ‌مبل مورد علاقه شما،‌ ميز ناهارخوري يا صندلي‌‌هايتان را تخريب کنند.
با پايان يافتن تابستان،‌ اين هيولاهاي زشت و شکمو به قدري چاق شده‌‌اند که مي‌‌توانند پوسته خود را بشکافند و به عنوان يک بالغ از آن خارج شوند. از اين به بعد آنها در اغلب موارد ديگر براي خانه شما يک تهديد محسوب نمي‌‌شوند، ‌اما هنوز وجود دارند! در واقع اين نوزادان هستند که به خانه شما آسيب مي‌‌رسانند. در مورد بيدهاي لباس، مي‌‌توانيد ببينيد که بيدهاي بالغ پرواز مي‌کنند. از اين به بعد آنها ديگر لباس نمي‌‌خورند! زماني که شما مي‌‌توانيد آنها را ببيند، ‌ديگر خطري ندارند و هر چه مي‌خواستند بخورند قبل از آن خورده‌ اند! خبر بد اين که هر بالغ مي‌‌تواند بين 40 تا 50 تخم هم زمان بگذارد.
اما اگر آنها را در همين مرحله از بين ببريد، نمي‌توانند تخم‌ گذاري کنند و مي‌‌توانيد از شر آنها خلاص شويد. بيدهاي لباس از الياف طبيعي تغذيه مي‌کنند، ‌مثل کتان، ‌پشم، خز و حتي ابريشم. بنابراين آنها گران‌‌ترين لباس‌هاي شما را هدف قرار مي‌‌دهند.
متخصصين سفارش مي‌‌کنند که براي دور نگه داشتن اين موجودات، ‌لباس‌هاي خود را هميشه تميز نگه داريد و روي چوب‌‌ها لاک الکل بزنيد. اما واقعيت اين است که هيچ ‌گاه نمي‌‌توانيد به طور کامل از دست آنها خلاص شويد!‏

هيولاهايي که در کنار انسان‌ها زندگي مي‌کنند

به دانشمندان براي کشف حيات وحش منزلتان کمک کنيد
دفعه بعد که هوس کرديد سري به دنياي موجودات زنده و طبيعت بزنيد، لازم نيست حتماً از شهر خارج شويد يا به باغ‌ وحش برويد. کافي است با دقت بيشتري به وسائل خانه خود دقت کنيد: درون يخچال،‌ توي بالش‌ها، زير فرش و غيره. شايد باور نکنيد،‌ اما خانه شما مملو از موجودات ريز و متنوعي است که براي دانشمندان خيلي جالب هستند.
به گزارش «وايرد»،‌ اکولوژيست‌هاي دانشگاه ايالتي کاروليناي شمالي پروژه‌اي جديد براي شناسايي و جمع‌ آوري گياهان و جانوراني که در خانه‌‌هاي ما زندگي مي‌کنند به راه انداخته ‌اند. اين پروژه که حيات وحش خانه شما ناميده مي‌شود،‌ روي کمک مردم براي جمع‌آوري و شناسايي اين موجودات حساب مي‌‌کند.
به گفته «راب دان»،‌ مدير اين پروژه،‌ تصور مي‌‌شود که مردمي که در محيط‌‌هاي متفاوت زندگي مي‌‌کنند،‌ ميکروب‌‌هاي متفاوتي در محيط خود داشته باشند. البته هنوز اطلاعات کافي براي تأييد اين فرضيه جمع‌آوري نشده است.
مردم اغلب تمايل دارند اين موجودات را در خانه‌هاي خود از بين ببرند. براي همين جمع ‌آوري نمونه‌هاي متنوع ممکن است به کشف گونه‌‌هاي تازه‌‌اي منجر شود که تا پيش از اين ناشناخته باقي مانده بودند. به گفته «دان»،‌ همان ‌طور که هنوز نمونه‌‌هاي زيادي در جنگل‌هاي باراني وجود دارند که بررسي نشده ‌اند، نمونه‌‌هاي زيادي در رختخواب‌ها، کمدها و حتي يخچال‌‌هاي ما ممکن است وجود داشته باشند. در واقع تا به حال کسي اين موارد را به طور جدي و البته فراگير بررسي‌ نکرده است.
در حال حاضر اين طرح با ايالت‌هاي آمريکا آغاز خواهد شد و گروه اميدوار هستند از هر ايالت دست ‌کم ده خانواده داوطلب شوند تا به دانشمندان در جمع ‌آوري نمونه‌‌هاي خانگي کمک کنند: پنج خانواده از محيط‌‌هاي شهري و پنج خانواده هم از محيط‌‌هاي روستايي. انتظار مي‌‌رود که نمونه‌هاي روستايي حاوي تاريخچه‌اي از موجوداتي که در اطراف انسان زندگي مي‌کنند هم باشند. چرا که ما در طول زندگي شهرنشيني بسياري از گونه‌‌هاي اطراف خود را از بين برده ‌ايم.
دان مي‌‌افزايد:‌ «هميشه نگاه ما به موجودات زنده ريز اطرافمان،‌ نگاهي دشمنانه بوده، ما هميشه خواسته‌ايم آنها را از بين ببريم. اما واقعيت اين است که مي‌‌توان طور ديگري به اين موضوع نگاه کرد. برخي از اين موجودات مي‌‌توانند براي ما مفيد هم باشند.»‏
فرضيه‌اي به نام فرضيه بهداشت وجود دارد که معتقد است بسياري از بيماري‌‌هاي انساني‌،‌ مانند آسم،‌ آلرژي،‌ اوتيسم و ام.اس،‌ بيماري‌هاي زندگي صنعتي امروزه ما هستند. بر اساس اين فرضيه،‌ زماني سيستم ايمني انسان براي مبارزه با موجودات ريز محيطي آماده بود. اما با آمدن بهداشت و از بين رفتن آنها، سيستم ايمني ديگر کار زيادي براي انجام دادن ندارد!‌ بنابراين با دشمني مي‌‌جنگد که در واقع وجود ندارد. به همين دليل هم در برخي موارد به سلول‌هاي خود بدن حمله مي‌‌کند يا اين که موادي را دشمن بدن در نظر مي‌‌گيرد که در حقيقت هيچ ضرري براي بدن ندارند.‏
از سوي ديگر،‌ شهرنشيني موجودات ريز اطراف مارا تغيير داده و گرفتن نمونه‌هاي متنوع از محيط‌هاي مختلف اين تغيير را روشن خواهد کرد.
پژوهشگران اين مطالعه اميدوار هستند بتوانند گونه‌هاي تازه را کشف کنند و روند تغيير اين موجودات در محيط زندگي انسان را پيدا کنند. آنها مي‌‌خواهند از اين طريق مردم را نسبت به محيط زندگي ‌شان آگاه سازند. به علاوه اميدوار هستند گونه‌‌هاي مفيد براي انسان را شناسايي کنند و آنها را در محيط نگه دارند و از اين طريق به سلامت و بهزيستي انسان کمک کنند.
منبع:http://www.ettelaat.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط