بیداری اسلامی از منظر رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی
مقدمه
1ـ شناخت دقیق امام از مکتب اسلام، عامل توجه آن حضرت به بیداری اسلامی
«دستهای اجانب برای اینکه مسلمین و روشنفکران مسلمان را که نسل جوان ما باشند، از اسلام منحرف کنند، وسوسه کردهاند که اسلام چیزی ندارد، اسلام پارهای احکام حیض و نفاس است! آخوندها باید حیض و نفاس بخوانند!» 1
همین نگاه دقیق و جامع ایشان به اسلام و شناخت درست از احکام اسلام موجب شد در وهله اول خود ایشان در برابر ظلم و حکومت جور مقاومت کنند و حکومت اسلامی را برپا دارند و همچنین دیگران را هم به مقابله با ستم و حاکمان طاغوت دعوت کنند.
2ـ معرفی صحیح اسلام به مردم به ویژه جوانان
این را که دیانت باید از سیاست جدا باشد و علمای اسلام در امور اجتماعی و سیاسی دخالت نکنند، استعمارگران گفته و شایع کردهاند، این را بیدینها میگویند». 2
«اگر ما مسلمانان کاری جز نماز خواندن و دعا و ذکر گفتن نداشته باشیم، استعمارگران و دولتهای جائر متحد آنها هیچ کاری به ما ندارند». 3
3ـ جامعهنگری امام به اسلام
4ـ تأکید بر خودسازی و تزکیه نفس
لذا یکی دیگر از مؤلفههایی که در نگاه حضرت امام نسبت به بیداری و مقابله با ظلم دیده میشود این است که ایشان بیتفاوتی نسبت به ظلم و خود ظلم کردن را نتیجه عدم تزکیه و خودسازی افراد میدانند و تزکیه را مقدمه نفی ظلم میدانند.
«زیر بار ظلم رفتن مثل ـ ظالم ـ ظلم کردن، هر دویش ازناحیه عدم تزکیه است ...
تزکیه، ذکر اسم الله و صلوۀ، اینها مراتبی است، اگر ما به این رسیده بودیم، نه حال انفعالی پیدا میکردیم برای پذیرش ظلم و نه ظالم بودیم. همه از این است که تزکیه نشدیم. دولتها تزکیه نشدند و نخواهند شد ـ مگر خدا عنایت کند ـ و ظالمند. ملتهایی هم که تزکیه نشدهاند، بار ظلم را به دوش میگیرند». 5
5ـ الگو بودن قاعده «کل یوم عاشورا کل ارض کربلا»
6ـ قاطعیت و عدم سازشکاری امام
7ـ مختصات و مؤلفههای ظلمستیزی و بیداری اسلامی
1ـ امام نه تنها احکام اسلام که به طور کلی بعثت پیامبر را هم در راستای ظلمستیزی و نفی طاغوت معرفی میکنند و اعتقاد دارند از اهداف اصلی پیامبران مبارزه با ظلم و حاکمان جور بوده است. تأکید ایشان بر ظلمستیزی و نفی ظلم به قدری است که اصلاً مکتب اسلام را خلاصه در زیر بار ظلم نرفتن و ظلم نکردن میدانند که البته بدون شک این نوع نگاه هم نتیجه دریافت دقیق و جامع ایشان نسبت به دین است.
«نبوت اصلاً آمده است، نبی اصلش مبعوت شده است برای اینکه قدرتمندهایی که به مردم ظلم میکنند پایههای ظلم آنها را بشکند». 7
«ملت اسلام پیرو مکتبی است که برنامه آن مکتب خلاصه میشود در دو کلمه؛ لاتظلمون و لا تظلمون». 8
2ـ از مؤلفههای دیگر بیداری اسلامی در نگاه امام این است که ایشان همواره بر بیداری همه ملتها، صرفنظر از جغرافیایی که در آن قرار دارند، تأکید کرده و مبارزه را در هر جا که باشد مدنظر دارند. مقابله با ظلم و طاغوت را منحصر در جا و مکان خاصی نمیدانند و تأکید دارند که مسلمانان در هر جای عالم هستند نباید اجازه جور حاکمان را بدهند. «برای من مکان مطرح نیست، آنچه مطرح است مبارزه بر ضد ظلم است. هر جا بهتر این مبارزه صورت بگیرد آنجا خواهم بود». 9
3ـ یکی دیگر از مختصات بیداری اسلامی که در بینش امام جلب توجه میکند این است که ایشان مقابله با ظلم را نه تنها حق مسلمانان میدانند که آن را به عنوان تکلیف بر میشمارند و تأکید میکنند هیچ مسلمانی حق ندارد رضایت بر حکومت ظلم و جور بدهد و باید به وظیفه خود نسبت به ایستادگی در برابر حکومت جور هر مقدار که میتواند عمل کند. اعتقاد به اینکه نفش ظلم علاوه بر اینکه تکلیف مسلمانان است، حق آنها هم هست منبعث از نگاهی است که در پیشبرد این هدف هم تأثیر بیشتری خواهد داشت.
«هیچ مسلمی حق ندارد که رضایت بدهد به سازش آنها با ابرقدرتهاست اما یکی از مؤلفههای امام خمینی(ره) درباره بیداری این است که ایشان سازش با ابرقدرتها را ظلم بر بشر میدانند و میگویند: «سازش با ظالم، ظلم بر مظلومین است، سازش با ابرقدرتها، ظلم بر بشر است. آنهایی که به ما میگویند سازش کنید، آنها یا جاهل هستند یا مزدور».10
8ـ تفرقه، جدیترین راهبرد دشمنان اسلام و مسلمین
ایشان همواره بر وحدت کلمه بین مسلمین تأکید داشته و آن را یکی از لازمههای اصلی بیداری میدانند. «مستضعفین جهان، چه آنها که زیر سلطه آمریکا و چه آنها که زیر سلطه سایر قدرتمندان هستند اگر بیدار نشوند و دستشان را به هم ندهند و قیام نکنند، سلطههای شیطانی رفع نخواهد شد». 11
9ـ صدور تجربه انقلاب اسلامی برای بیداری ملتها
ایشان همچنین میفرمایند: «معنی صدور انقلاب ما این است که همه ملتها بیدار بشوند و همه دولتها بیدار بشوند و خودشان را از این گرفتاری که دارند و از این تحت سلطه بودنی که هستند و از اینکه همه مخازن آنها دارد به باد میرود و خودشان به نحو فقر زندگی میکنند نجات بدهند». 13
«مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت ـ ارواحنا فداه ـ است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد». 14
پینوشتها:
1- کتاب ولایت فقیه حضرت امام خمینی(ره)، ص 12.
2- کتاب ولایت فقیه امام خمینی(ره)، صص 21 و 22.
3- همان، ص 22.
4- صحیفه امام، جلد 5، صص 29 و 30.
5- صحیفه امام، جلد 8، ص 499.
6- صحیفه امام، جلد 10، صص 122 و 123.
7- صحیفه امام، جلد 4، ص 162.
8- صحیفه امام، جلد 4، ص 81.
9- صحیفه امام، جلد 5، ص 301.
10- صحیفه امام، جلد 18، ص 500.
11- صحیفه امام، جلد 17، ص 429.
12- صحبفه امام، جلد 20، ص 325.
13- صحبفه امام، جلد 20، ص 325.
14- صحیفه امام، جلد 21، ص 327.
ارسال توسط کاربر محترم سایت :sukhteh
/ج