جوراب ها در سلامتي شما مؤثرند

پا محل عرق کردن است که اين تعريق، در برخي افراد کاملاً معمولي و در برخي ديگر مشکل ساز است. جوراب، پوشاکي که کمتر به آن توجه مي کنيم، مشکل بزرگ عرق پا را تا حدودي براي ما حل مي کند. امروزه براي افراد در گروه هاي سني مختلف، جوراب هاي معمولي، جوراب هاي ويژه براي ورزش، بازي و همين طور جوراب هايي مخصوص فصل سرما و... وجود دارد.
جمعه، 25 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جوراب ها در سلامتي شما مؤثرند

جوراب ها در سلامتي شما مؤثرند
جوراب ها در سلامتي شما مؤثرند


 

نويسنده: حسين حيدري




 
پا محل عرق کردن است که اين تعريق، در برخي افراد کاملاً معمولي و در برخي ديگر مشکل ساز است. جوراب، پوشاکي که کمتر به آن توجه مي کنيم، مشکل بزرگ عرق پا را تا حدودي براي ما حل مي کند. امروزه براي افراد در گروه هاي سني مختلف، جوراب هاي معمولي، جوراب هاي ويژه براي ورزش، بازي و همين طور جوراب هايي مخصوص فصل سرما و... وجود دارد.

قدم زدن در عصر حجر با جوراب پوستي
 

شواهد مختلف نشان مي دهد که اولين جوراب ها در عصر حجر و از پوست حيوانات درست مي شد و اجداد ما سعي مي کردند به اين وسيله از قوزک پاهاي شان محافظت کنند. روميان باستان هم پاهاي شان را با نوار باريکي از چرم يا الياف بافته شده مي پوشاندند. تاريخچه ي اولين جوراب هاي بافته شده در مصر به ششصد سال بعد از ميلاد مسيح باز مي گردد که در مقبره هاي شان کشف شده است. در اروپا و در قرون وسطي، جوراب هاي رنگي بافتني توليد مي شد که قسمت بالايي آن کش داشت و به پا مي چسبيد تا سال 1490 اغلب جوراب ها از سيلک، پنبه و مخمل هاي رنگي تهيه مي شدند و نکته ي مهم اين بود که در آن زمان، جوراب ها جفت نبودند! تا اينکه در اواخر قرن پانزدهم ماشين هاي جوراب بافي وارد اين عرصه شدند و همزمان با انقلاب صنعتي، جوراب هاي کوتاه و بلند در مدل هاي مختلف به بازار آمدند. اما اينکه در ايران، جوراب از کي و چگونه به پاي مرد و زن و يپر و جوان رفت به درستي مشخص نيست. برخي منابع مي گويند مردان در دوره ي مادها شلوارهايي مي پوشيدند که به نوعي به جوراب متصل بود؛ و بسياري بر اين باورند که ورود جوراب به ايران به عهد ناصرالدين شاه برمي گردد؛ يعني زماني که شاه قاجار در سفري به انگلستان هجده جفت جوراب به سوغات آورد.

انواع و اقسام جوراب
 

جوراب ها از مواد اوليه ي متنوعي از جمله پنبه، پشم، نايلون، پلي استر، آکريليک و... بافته مي شوند. رنگ جوراب ها هم متفاوت است و به سليقه ي طراحان بستگي دارد. گاهي اوقات هنر در ساخت جوراب ها دخيل مي شود و ظاهري زيبا به جوراب ها مي بخشد. به هر حال امروزه براي افراد در گروه هاي سني مختلف، جوراب هاي ويژه يي براي ورزش، بازي و همين طور جوراب هايي مخصوص فصل سرما و... وجود دارد.

مردان و «ست کردن» جوراب با شلوار
 

جوراب هاي مردانه به طور معمول جوراب هاي ساده تري هستند که هزينه ي توليدشان هم کمتر است. از مدهاي مختلف بازار، اين طور پيداست که آقايان بيشتر رنگ هاي تيره را مي پسندند. از جمله طوسي، مشکي، سرمه يي و البته گاهي هم سفيد. کارشناسان مد هم معتقدند که بهتر است رنگ جوراب و شلوار آقايان کاملاً هماهنگ باشد به طور مثال، هميشه جوراب مشکي با شلوارهاي تيره بسيار زيبا و شيک است. جوراب هاي سفيد هم فقط براي تيپ هاي اسپرت با شلوارهاي جين و کفش هاي ورزشي توصيه مي شود.

جوراب هاي زنانه
 

جوراب هاي زنانه بر حسب نوع نخ شان با ضخامت هاي متفاوتي در رنگ هاي مشکي، سفيد، کرم و طوسي توليد مي شوند. اگر نخ اين جوراب ها شيشه يي باشد. جوراب خيلي نازک توليد مي شود. نخ بيست کمي ضخيم تر است و جوراب هايي که با نخ چهل و هفتاد توليد مي شوند. بيشترين ضخامت را دارند. نوع ديگري از جوراب هاي زنانه هم با نخ ساپورت تهيه مي شود که حالت ارتجاعي (کشي) دارد. براي توليد جوراب هاي زنانه در ايران، نخ هاي آلماني کاربرد بيشتري دارد و جزو انواع مرغوب جوراب هستند.

جوراب هاي پرطرفدار
 

جوراب هاي اسپرت از پرطرفدارترين مدل هاي جوراب هستند؛ در رنگ هاي شاد و متنوع و همين طور مدل هاي گوناگون.
جوراب هاي مچي کوتاه و بلند، جوراب هاي لب برگردان و جوراب هاي ساق بلند در اين گروه قرار مي گيرند. يک مدل از جوراب هاي اسپرت که ظاهرش با چشم هاي ما چندان آشنا نيست و مدل متفاوتي است. جوراب هايي است که مثل دستکش توي انگشتان پا فرو مي رود. اگر به دنبال خريد محصولات عجيب و غريب هستيد. خريد اين نوع جوراب را به شما پيشنهاد مي کنيم.

جوراب هاي حوله اي براي زمستان !
 

اگر سردتان است. احتمالاً جوراب هاي تان به اندازه ي کافي گرم نيست؛ چون پا يکي از قسمت هاي مهم بدن است که در زمستان بايد با لباس گرم پوشيده شود تا شما کمتر احساس سرما کنيد. براي فصل زمستان جوراب هاي حوله يي بهترين گزينه اند؛ گرماي شان زياد است؛ زيبا هم هستند. از جوراب هاي حوله يي براي فعاليت هاي ورزشي هم استفاده مي شود.

پاي ايراني، جوراب ايراني
 

درحال حاضر جوراب هاي ايراني با کيفيت خوب و مرغوب در داخل کشور توليد مي شوند که براي توليدشان نخ هاي خارجي و الياف درجه يک مورد استفاده قرار مي گيرد. بنابراين نيازي نيست که براي داشتن جوراب خوب به دنبال اجناس خارجي بگرديم. ضمن اينکه در مقايسه با اجناس چيني، جوراب هاي ايراني با استقبال بيشتري روبه رو مي شوند؛ چون توليد آنها مطابق سليقه و اندازه ي رايج اغلب مردم صورت مي گيرد. به علاوه جوراب درجه يک چيني که به ايران مي آيد در حد جوراب هاي درجه پنج و شش ايراني کيفيت دارد.

مزيت جوراب نخي
 

جوراب هاي نخي، از لحاظ کيفيت و دوام. بهترين هستند. البته در توليد جوراب هاي نخي سعي مي شود در کف جوراب الياف پلي آميد به کار رود تا استحکام جوراب افزايش يابد. اما اگر مي خواهيد جورابي با حداکثر دوام و کارآيي داشته باشيد، بهتر است جوراب حوله يي بخريد؛ چون نسبت به جوراب هاي نخي اعلا دوام بيشتري دارد. هر قدر درصد الياف نايلوني در جوراب بيشتر باشد. قيمت و کيفيت آن نازل تر است.

نکات مهم
 

هيچ وقت جوراب هاي ارزاني را که بدون سايز (فري سايز) هستند. نخريد. اين جوراب ها دوام زيادي ندارند و گاهي اوقات به دليل تنگ بودن. براي پاها ايجاد مشکل مي کنند. بدون جوراب، کفش نپوشيد. پاهاي خيس از عرق، داخل کفش هاي چرمي باعث مرطوب شدن لايه هاي دروني کفش و افزايش رشد باکتري ها مي شود و بيماري هاي قارچي، زگيل و... در پاها به وجود مي آيد. از جوراب خيس استفاده نکنيد. اگر در اثر باران يا ساير حوادث، جوراب هاي تان خيس شد بگذاريد قبل از پوشيدن مجدد کفش ها، کاملاً خشک شوند. دراين صورت جوراب هاي تان دوام بيشتر خواهند داشت و بوي زننده ي آنها، شما و اطرافيان تان را آزار نمي دهد.

دلايل پوشيدن جوراب
 

پاهاي ما تعداد بسيار زيادي غده ي توليد کننده ي عرق دارند و به همين دليل هر يک از پاها. مقدار زيادي عرق توليد مي کند.
جوراب ها به جذب اين عرق کمک مي کنند؛ در هواي سرد درحفظ گرما و رطوبت پاها مؤثرند و احتمال سرمازدگي را هم کاهش مي دهند. در ضمن پوشيدن جوراب پاها را راحت و پاکيزه نگه مي دارد.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 102.




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.