21 نکته استثنايي براي رانندگي در تعطيلات

اين کار فشار زيادي را به سيستم فنربندي، اکسل و سيستم ترمز اتومبيل وارد مي کند. براي رد شدن صحيح از دست اندازها بايد طوري برنامه ريزي کنيد که تا قبل از رسيدن به دست انداز، سرعت خودرو را کم کرده باشيد و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هيچ عنوان درگير نباشد.
دوشنبه، 28 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
21 نکته استثنايي براي رانندگي در تعطيلات

21 نکته استثنايي براي رانندگي در تعطيلات
21 نکته استثنايي براي رانندگي در تعطيلات


 






 
ايراني ها در همه جاي دنيا به رانندگي در سبک هاي عجيب و غريب معروف هستند. پس اگر در تعطيلات قصد مسافرت داريد و در عين حال مي خواهيد اصولي رانندگي کنيد حتماً مطالب زير را بخوانيد.

1-نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها
 

اين کار فشار زيادي را به سيستم فنربندي، اکسل و سيستم ترمز اتومبيل وارد مي کند. براي رد شدن صحيح از دست اندازها بايد طوري برنامه ريزي کنيد که تا قبل از رسيدن به دست انداز، سرعت خودرو را کم کرده باشيد و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هيچ عنوان درگير نباشد.

2-بالا کشيدن ترمزدستي بدون نگه داشتن کليد
 

شايد تعجب کنيد اما کشيدن ترمز دستي بدون نگه داشتن کليد آن باعث خرابي چرخ دنده ها و وارد آمدن فشار بيش از حد به سيم ترمز دستي مي شود.

3-عدم تعويض به موقع روغن گيربکس
 

واسکازين نيز مانند روغن هاي ديگر نياز به تعويض دارد و تعويض به موقع آن موجب روان کار کردن گيربکس، سلامت آن و... مي شود. فراموش نکنيد کيلومتر تعويض واسکازين بستگي به نوع روغن و گيربکس اتومبيل و شرايط کارکرد آن دارد.

4-تعويض يکبار در ميان فيلتر روغن
 

گاهي ديده مي شود که افراد فيلتر روغن را يک بار در ميان تعويض کرده و اکثراً نيز از فيلترهاي با کيفيت پايين استفاده مي کنند. اين کار باعث مي شود فيلتر عمل تصويه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسيب هاي جدي به موتور اتومبيل مي شود.

5-درجا گرم کردن ماشين به مدت طولاني
 

اين کار نه تنها مفيد نيست، بلکه ضرر زيادي هم به موتور وارد مي آورد. در جا کار کردن بيش از حد، باعث گرم شدن بيش از حد منبع اگزوز شده و اين گرما به موتور منتقل مي شود که به نوبه ي خود براي موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهايتاً ماشين يک دقيقه درجا کار کند، سپس چند کيلومتر اوليه را تا گرم شدن ماشين در حد مطلوب با سرعت پايين طي کرد.

6-پايين آوردن شيشه به جاي استفاده از کولر در اتوبان
 

آزمايش هاي انجام شده نشان مي دهد اگر کولر اتومبيل در اتوبان روي درجه ي يک فن روشن باشد، مصرف سوختش از خودرويي که شيشه ي راننده آن چهل درصد باز است کمتر است.

7-خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافيک
 

اين کار موجب وارد آمدن فشار مضاعف روي دوشاخه ي کلاچ و گيربکس مي شود.

8-گرفتن ترمز و کلاچ به صورت هم زمان براي نگه داشتن خودرو
 

اين کار موجب مي شود که متراژ ترمز افزايش پيدا کند، زيرا زماني که کلاچ درگير است از نيروي ترمزي موتور نيز استفاده مي شود و زماني که کلاچ و ترمز با هم فشار داده شوند، موجب ديرتر ايستادن خودرو مي شوند. بهترين کار اين است که ترمز را فشار داده و قبل از اين که خودرو به لرزش بيفتد کلاچ را بگيريد.

9-حرکت با سرعت پايين در خط سرعت
 

بسياري از راننده ها با سرعت هاي بسيار پايين در خط سرعت و بالعکس رانندگاني با سرعت هاي زياد در خط هاي کناري حرکت مي کنند که هر دو باعث ايجاد خطرات جبران ناپذيري مي شوند.

10-ريختن آب لوله کشي داخل رادياتور
 

اين کار موجب به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادياتور، واترپمپ و موتور مي شود. بهترين کار اين است که آب را جوشانده و بگذاريد تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانيد. هرچه دفعات سرد شدن و جوشاندن بيشتر شود، آب سالم تر مي شود. فقط دقت کنيد که بعد از سرد شدن رسوبات ته ظرف به داخل رادياتور وارد نشود.

11-ريختن آب لوله کشي داخل منبع شيشه شوي
 

اين کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن مي شود، براي تأمين اين آب هم مي توان از روش بالا استفاده کرد.

12-سنگين کردن بيش از حد خودرو
 

پر کردن صندوق عقب با وسايلي که به آن در طول سفر احتياجي نيست، باعث بالا رفتن مصرف سوخت مي شود. حدالامکان سعي کنيد خودروي خود را سبک کنيد.

13-نصب بي دليل باربند
 

باربند را فقط بايد زماني ببنديد که به آن احتياج داريد، زيرا وجود باربند باعث بالا رفتن مصرف سوخت حداقل به ميزان ده درصد مي شود.

14-نشاندن کودک روي پاي سرنشين خودروي ايربگ دار
 

اين کار بسيار خطرناک است و در يک تصادف کوچک، اگر ايربگ باز شود حتماً کودک خفه خواهد شد! بهتر است هميشه کودک روي صندلي مخصوص در رديف عقب بنشيند.

15-استفاده از نوربالا در مه
 

در شرايط مه آلود استفاده از نوربالا، ديد را کمتر مي کند. در اين شرايط نور خودرو بايد روي نورپايين باشد و اگر خودرو مه شکن دارد بايد حتماً آن را روشن کرد.

16-خاموش نکردن خودرو پس از طي مسافت طولاني
 

اين کار براي ماشين هاي گازوييلي است. بسيار ديده مي شود که رانندگان صبر مي کنند تا فن خودرو خاموش شود، سپس موتور را خاموش مي کنند. اين کار ضرر جدي به موتور وارد مي کند، چون کار کردن بيش از حد باعث گرم شدن بيش از حد منبع اگزوز مي شود و در نتيجه اين گرما نيز به موتور منتقل شده و به نوبه ي خود براي موتور ضرر دارد. اگر خودرو بيش از اندازه گرم باشد، زماني که اتومبيل را خاموش مي کنيد سيستم فن اتوماتيک روشن مي ماند و نيازي به روشن گذاشتن ماشين نيست.

17-تکيه ي پا به کلاچ
 

خيلي از راننده ها حتي وقتي با دنده پنج در اتوبان حرکت مي کنند پاي خود را روي کلاچ تکيه مي دهند و کلاچ، کورس کاملاً خلاصي را طي مي کند. به ياد داشته باشيد اين کار باعث فشار آمدن به گيربکس مي شود.

18-جلو آوردن بيش از حد صندلي
 

خيلي از افراد(بيشتر خانم ها) فکر مي کنند هرچه صندلي جلوتر باشد، تسلط راننده بيشتر مي شود! اما اين طور نيست، صندلي بايد طوري تنظيم شود که راننده کاملاً راحت باشد.

19-گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو
 

اين کار قبلاً در خودروهاي کاربراتوري براي بهتر روشن شدن خودرو انجام مي شد، ولي براي خودروهاي انژکتوري مضر است. زماني که شما گاز مي دهيد و سپس سوييچ را مي بنديد، مقداري بنزين نسوخته باقي مي ماند که خود باعث خرابي سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن مي شود.

20-پارک کردن خودرو خلاف جهت خيابان
 

بايد بدانيد زماني که شما خودروي تان را مثلاً در سمت راست خيابان به صورت عکس پارک کنيد، اگر برحسب اتفاق خودرويي با خودروي شما برخورد کند، شما مقصر حادثه شناخته مي شويد!

21-خاموش شدن خودرو به دليل نداشتن سوخت
 

اين کار در بعضي اوقات باعث سوختن پمپ بنزين مي شود. اصولاً نبايد اجازه داد چراغ بنزين روشن شود، زيرا رسوبات و ناخالصي هاي ته باک وارد مسير سوخت شده و موجب اختلال در کار پمپ بنزين، فيلتر بنزين و در نهايت انژکتور مي شود.
منبع:7روز زندگي، شماره 121.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.