انقلاب اسلامي در اصفهان به روايت اسناد ساواک

ساعت 10:30 روز 37/5/20 که جلسه هماهنگي در استانداري تشکيل شده بود از شهرباني به معاون شهرباني اطلاع دادند که وضع شهر غيرعادي است ودر بسياري از خيابان ها مردم اجتماع نموده و در حال جمع شدن مي باشند و از آن به بعد مرتباً اعلام مي گرديد لحظه به لحظه جمعيت اضافه شده و در حدود ساعت 11:15 اعلام گرديد که نيروهاي انتظامي در خيابان هاي طوقچي، مدرس، دروازه تهران، فلکه پهلوي جلوي منزل آيت الله خادمي و ميدان ششم بهمن مردم با ماموران درگير و بانک ها و اتومبيل ها را آتش مي زنند.
سه‌شنبه، 29 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انقلاب اسلامي در اصفهان به روايت اسناد ساواک

 انقلاب اسلامي در اصفهان به روايت اسناد ساواک
انقلاب اسلامي در اصفهان به روايت اسناد ساواک


 






 

اوضاع شهر، وخيم گزارش مي شود
 

سند شماره 133
 

ساعت 10:30 روز 37/5/20 که جلسه هماهنگي در استانداري تشکيل شده بود از شهرباني به معاون شهرباني اطلاع دادند که وضع شهر غيرعادي است ودر بسياري از خيابان ها مردم اجتماع نموده و در حال جمع شدن مي باشند و از آن به بعد مرتباً اعلام مي گرديد لحظه به لحظه جمعيت اضافه شده و در حدود ساعت 11:15 اعلام گرديد که نيروهاي انتظامي در خيابان هاي طوقچي، مدرس، دروازه تهران، فلکه پهلوي جلوي منزل آيت الله خادمي و ميدان ششم بهمن مردم با ماموران درگير و بانک ها و اتومبيل ها را آتش مي زنند.
معاون شهرباني اعلام نموده که به هيچ وجه با نيروي موجودي و کمک فعلي مرکز توپخانه قادر به اعاده نظم نيست و شورا وضعيت را قرمز اعلام نمود و بلافاصله از طريق آقاي استاندار مراتب به آقاي وزير کشور اعلام و همچنين قرار شد مرکز توپخانه از طريق نيروي زميني مراتب را به شرف عرض مبارک ملوکانه برسانند ولي عملاً نيروي کمکي به شهر وارد نشد و رفته رفته جمعيت بيشتر و اقدامات تخريبي توسعه يافت به طوري که تاکنون اطلاع رسيد است کليه شيشه هاي بانک هاي خيابان محمدرضا شاه شکسته شده يک دستگاه ماشين آتش نشان را آتش زده اند در خيابان فروغي لاستيک هاي ماشين ها را وسط خيابان با بشکه هاي نفتي آتش زده اند، در خيابان فتحيه در نتيجه درگيري يک تير به پاي يک نفر اصابت نموده، در خيابان شيخ بهايي نيز يک بانک را آتش زده اند.
اولين نيروي کمکي مرکز توپخانه شامل يک جيپ و چهار کاميون به شهر رسيده و به کمک ماموران اقدام نموده اند. نتيجه اقدامات بعدي به استحضار خواهد رسيد.
تقوي

سند شماره 134
 

صورت جلسه شوراي تامين استان اصفهان
 

شرکت کنندگان: 1- اکبرزاد: استاندار استان اصفهان 2- سرلشکر رضا ناجي: فرمانده مرکز توپخانه و موشکها و پادگان اصفهان 3- سرتيپ تقوي: رييس ساواک استان اصفهان 4- سرتيپ خسروي: به جاي فرمانده ناحيه ژاندارمري اصفهان 5- سرهنگ شيراني به جاي رييس شهرباني اصفهان
مذاکرات: سرلشگر ناجي- پس از تقاضاي وضعيت قرمز بلافاصله مراتب تلفني به تيمسار فرماندهي ن ز ش معروض و تقاضاي شورا شرف عرض پيشگاه مبارک ملوکانه رسيد و مقرر فرمودند که يک گردان ديگر زير امر شهرباني قرار گيرد. امر همايوني بلافاصله اجرا، گردان ديگري زير امر شهرباني قرار گرفت.
در ساعت 13:30 مجدداً امريه ن ز ش ابلاغ شد مبني بر اينکه به فرمان مطاع مبارک ملوکانه شوراي تامين تشکيل و چنانچه اعلام وضعيت قرمز ضروري است وضعيت قرمز اعلام شودو فرمانداري نظامي برقرار گردد و کليه عوامل انتظامي وامنيتي زير امر فرماندار نظامي قرار گيرد.
لذا، درصورت تصويب اعضاي شورا مبني بر اعلام وضعيت قرمز چون اجازه از طرف ذات مبارک شاهانه صادر شده است من آمادگي تحويل گرفتن شهر و اجراي مقررات فرمانداري نظامي را دارم و در اجراي فرمان همايوني که مقرر فرمودند براي حفظ جان و مال و ناموس اهالي اصفهان حکومت نظامي برقرار شود اقدام مي نمايم.
مصوبات اعضاي شورا:
با توجه به اوضاع وخيم فعلي شهر اصفهان و مستند به اجازه ذات مبارک شاهانه اعضاي شورا به اتفاق وضعيت قرمز در شهر اصفهان و حومه اعلام و مقرارت فرمانداري نظامي از ساعت 15 در شهر اصفهان و حومه برقرار مي گردد.

سند شماره 135
 

وضعيت شهر
 

پيرو شماره 443- 5- 51- 37/5/20
از ساعت 9 روز جاري تظاهرات پراکنده اي در سطح شهر شروع و افراد اخلالگر مبادرت به آتش زدن بانک ها و مغازه ها و موسسات نموده به نحوي که در ساعت 11 تظاهرات به اوج خود رسيده است با توجه به اينکه عمليات خرابکارانه عناصر اخلالگر ادامه دارد وکليه نيروي شهرباني و کمکي مرکز توپخانه و ژاندارمري در سطح شهر درگير مي باشد تقويت نيروي شهرباني کاملاً ضروري به نظر مي رسد و در صورتي که از شهرباني پشتيباني بيشتر و سريع به عمل نيايد خسارت جبران ناپذيري در برخواهد داشت مراتب جهت آگاهي و اقدام مقتضي اعلام مي گردد.
رييس شهرباني استان اصفهان، سرتيپ مصطفائي از طرف سرهنگ شيراني
گيرندگان:
فرماندهي مرکز توپخانه و موشکها جهت آگاهي و صدور دستورات لازم به منظور اعزام عده کمکي مجدد به شهرباني پيرو شماره فوق تيمسار رياست سازمان اطلاعات و امنيت استان اصفهان جهت آگاهي و اقدام فرماندهي ناحيه ژاندارمري اصفهان جهت آگاهي واقدام

سند شماره 136
 

1- به فرمان مطاع مبارک شاهانه براي حفظ جان و مال اهالي اصفهان حکومت نظامي بايستي با شدت عمل کند و متخلفين رادستگير و تسليم دادگاه نظامي نمايد.
2- تمام محرکين واقعه اخير در هر موقعيتي که باشند بايد دستگير و تحت تعقيب قرار گيرند. اسامي و شغل آنها را گزارش دهيد.
3- دستور داده شد 20 دستگاه نفر بر زرهي به اصفهان اعزام که توپ ها را از چهار راه ها و خيابان ها جمع آوري نماييد.
4- اسامي اعضاي دادگاه نظامي را سريعاً اعلام داريد تا به شرف تصويب ذات شاهانه برسد.
ستاد
1- در اجراي فرمان مطاع مبارک ملوکانه مقررات فرمانداري نظامي با شدت هرچه تمام تر برقرار شود و متخلفين دستگير و طبق ماده 25 آنان اخذ گردد.
2- پيگيري شود نفربرهاي زرهي زودتر اعزام شود و توپ هاي خ ک[خودکششي] جمع آوري گردد.
3- اسامي دادگاه نظامي ظرف روز 2537/5/21 گزارش گردد.

سند شماره 137
 

پيرو 10/9328 ه 37/5/20
1- اعلاميه شماره يک فرمانداري نظامي از راديو قرائت گرديد.
2- وضع تا حدود زيادي عادي است مردم از خيابان ها متفرق ولي هنوز در کوچه ها هستند.
3- برابر اخبار واصله سه نفر يکي در خيابان محمدرضا شاه ديگري در خيابان شيخ ابو مسعود و سومي در فلکه پهلوي مورد اصابت گلوله قرار گرفته ولي چون تاکنون شهرباني اظهار بي اطلاعي از تيرخوردن اين افراد مي نمايد بايد تحقيقات بيشتري به عمل آمده و پس از کنترل بيمارستان ها مراتب به استحضار برسد.

سند شماره 138
 

اعلاميه شماره 1 فرمانداري نظامي اصفهان و حومه
 

به منظور حفظ نظم و آرامش عمومي و جلوگيري از عمليات اخلالگران مقررات حکومت نظامي در شهر اصفهان و حومه برقرار و از همشهريان محترم خواهشمند است با توجه به نکات مشروحه زير نهايت همکاري به منظور اعاده نظم با نيروهاي نظامي به عمل آورند:
1- از ساعت 8بعدازظهرروز جاري هرگونه رفت وآمد در شهر مطلقاً ممنوع و با خاطيان برابر مفررات فرمانداري نظامي رفتار خواهد شد.
2- تشکيل هرگونه اجتماعي به هر شکل و هر عنوان بيش از سه نفر مطلقاً ممنوع است.
3- هرگونه حمل اسلحه وجنگ افزار سرد و گرم به هر ترتيب و هرشکل اکيداً قدغن مي باشد.
4- هرنوع اقدامات تحريک آميز به هر صورت و به هر شکل مطلقاً ممنوع مي باشد.
5- مسوولان تامين مايحتاج عمومي از قبيل نانوائي ها، قصابي ها، خواربارفروشي ها، داروخانه ها و از اين قبيل حق تعطيل محل کسب خود را ندارند و اهالي محترم بايد تا ساعت تعيين شده مايحتاج خود را تهيه نمايند. از اهالي محترم و با ايمان شهر اصفهان و حومه انتظار دارم و برقراري نظم امنيت در شهر و حومه با نيروي انتظامي همکاري هاي لازم را به عمل آورند و آگاه باشند که اعاده نظم و امنيت عمومي به خير و صلاح و مصلحت کليه اهالي محترم مي باشد.
ضمناً ستاد فرمانداري نظامي در شهرباني اصفهان مستقر مي باشد.
فرمانداري نظامي اصفهان و حومه شرلشکر رضا ناجي

سند شماره 139
 

به قرار اطلاع:
1- يک نفر در مقابل منزل خادمي که قصد داشته پاسباني را خلع سلاح کند مورد اصابت گلوله قرار گرفته است ويک نفر هم در فلکه پهلوي مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.
2- يک نفر در خيابان محمدرضا شاه تيرخورده است او رابه منزلي بالاتر از مسجد ميرزا باقر در همان خيابان برده و قصد دارند از مصدوم فيلمبرداري کنند.
3- بانک ملي خيابان محمدرضا شاه که قبلاً شيشه هاي آن را شکسته بودند ريخته و اسناد آن رادر خيابان پخش مي کنند.

سند شماره 140
 

برابر گزارش واصله، در مورخه 37/5/20يکي از پرسنل اين گروه متوجه مي شود که در خيابان ابن سينا جنب بيمارستان بهداشت مردم دست به تظاهرات زده و دراين ميان متوجه غيرنظامي محسن شاکري که سالن خيابان پهلوي روبه روي بيمارستان بهداشت کوي صرافها کوچه دست چپ مي باشد شده که مردم را تحريک به شعارهاي مضره مي کرده و منبع وي را شناسايي و موضوع را گزارش نموده است.
ضمناً شعارهايي که وي مي داده چنين بوده است: 1- سرباز برادر است، فرمانده اش خائن است- مرگ بر فريدون درود بر خميني سرباز تو بي گناهي [فرمانده ات جلاد است]
ارزيابي خبر، قابل تحقيق و بررسي است.
نظريه: استدعا مي شود مقرر فرماييد در مورد شناسايي غيرنظامي مذکور اقدام مقتضي معمول فرمايند. ضمناً شغل وي اهنگر مي باشد.

سند شماره 141
 

برابر گزارش دايره مربوط روز37/5/20 توسط ماموران از داخل منزل حسين خادمي تعدادي اعلاميه مضره مختلف و تعدادي شعارهاي نوشته شده روي مقوا و پارچه و يک عدد عکس خميني جمع اوري گرديده که جهت اگاهي و هر گونه اقدام مقتضي به پيوست ارسال مي گردد.
رييس شهرباني استان اصفهان
سرتيپ مصطفائي از طرف سرهنگ شيراني

سند شماره 142
 

اعلاميه شماره 2 فرمانداري نظامي اصفهان و حومه
 

برابر استدعا ي شوراي تامين استان اصفهان ذات مبارک شاهانه اجازه مرحمت فرمودند که براي حفظ جان و مال وناموس مردم اصفهان حکومت نظامي برقرار شود، از همشهريان محترم خواهشمند است با توجه به نکات مشروحه زير نهايت همکاري به منظور اعاده نظم با نيروهاي نظامي به عمل آورند:
1- از ساعت 8 بعد از ظهر روز جاري هرگونه رفت و آمد در شهر مطلقاً ممنوع و با خاطيان برابر مقررات فرمانداري نظامي رفتار خواهد شد.
2- تشکيل هرگونه اجتماعي به هر شکل وهر عنوان بيش از سه نفر مطلقاً ممنوع است.
3- هرگونه حمل اسلحه و جنگ افزار سرد و گرم به هر ترتيب و هر شکل اکيداً ممنوع مي باشد.
5- مسوولان تامين مايحتاج عمومي از قبيل نانوايي ها، قصابي ها، خواربارفروشي ها، داروخانه ها و از اين قبيل، حق تعطيل محل کسب خود را ندارند و اهالي محترم بايد تا ساعت تعيين شده مايحتاج خود را تهيه نمايند.
6- مقرارت و منع عبور و مرور تا دستور ثانوي از ساعت 8 بعدازظهر تا ساعت 6 صبح روز بعد مي باشد.
7- مسافريني که قصد خروج از اصفهان را دارند بايد قبل از ساعت 8 بعدازظهر در شرکت هاي مسافربري و فرودگاه مستقر شده باشند.
8- شرکت هاي مسافربري بايد ترتيبي بدهند که سرويس ها آنان قبل از ساعت 8 بعدازظهر دروازه هاي شهر را ترک گفته باشند.
9- خودروهايي که به شهر اصفهان وارد مي شوند بايد ترتيب حرکت خود را طوري بدهند که بعداز ساعت 7 صبح وارد شهر بشوند.
10- مسافرين، عده مشايعت کننده و بدرقه کننده نبايد مطلقاً هرماه[داشته] باشند.
11- تعدادي تاکسي براي رفع نياز ضروري اهالي محترم در کلانتري ها آماده مي باشد در صورت نياز با کلانتري محل تماس بگيرند.
12- از اهالي محترم تقاضا مي شود به منظور همکاري با فرمانداري نظامي در اعاده نظم به محض مشاهده هرگونه اجتماع يا تظاهراتي فوراً مراتب به نزديکترين پاسگاه يا کلانتري اطلاع دهند.
فرماندار نظامي اصفهان و حومه، سرلشکر رضا ناجي

سند شماره 143
 

چون وقايعي در شهرهاي اصفهان- شيراز- بوشهر و چند نقطه ديگر رخ داده واين وقايع بعداز نماز مغرب و عشا بوده است که وعاظ مطالب تحريک آميزي بيان کرده اند،در هر مسجد که احتمال مي رود پس از خاتمه مجلس اجتماع کنندگان به تظاهرات اخلال گرانه بپردازند با مراقبت هاي لازم از برگزاري مجلس جلوگيري شود. ضمناً با توجه به اينکه ممکن است در روزهاي آينده عناصر اخلالگر در نظر داشته باشند فعاليت هاي آشوبگرانه را تشديد کنند،سريعاً ليست عناصر مظنون درجه يک که دراين قبيل مواقع مي توانند گرداننده فعاليت هاي آشوبگرانه باشند را تهيه تا به مجرد صدور دستور نسبت به دستگيري آنها اقدام شود. ضمناً موارد بالا در شوراي هماهنگي مطرح شد.
مديرکل اداره سوم ثابتي

سند شماره 144
 

موضوع: افراد مظنون
 

باتوجه به وقايع اخير اصفهان، خصوصاً موضوع اجتماع عده اي در منزل حسين خادمي، خواهشمند است دستور فرمايند صورت اسامي افراد مشکوک و مظنون و کارگردانان که درجريان فوق دست داشته اند به اين شهرباني اعلام تا اقدام لازم به عمل آيد.
رييس شهرباني استان اصفهان
سرتيپ مصطفائي از طرف سرهنگ شيراني

سند شماره 145
 

باتوجه به اوضاع جاري ضمن مراقبت هاي بيشتر هرگونه اطلاع مهمي دراين زمينه سريعاً به اينجانب گزارش نمايند. بسيار حائز اهميت است رياست امنيت داخلي به همين ترتيب اقدام شود.

سند شماره 146
 

1- وضع تا حدودي عادي است مردم تقريباً از خيابان ها متفرق و خيابان ها خلوت شده است.
2- حدود ساعت 18 تعدادي از افراد اخلالگر بانک هاي صادرات خيابان کهندژ خيابان خرم، خيابان فروغي را آتش زدند.
3- فردي که در خيابان ابومسعود جلومنزل آيت الله خادمي حين حمله به مامور جهت اخذ اسلحه مجروح گرديده بود فوت نمود چگونگي در بند 3 تلفنگرام پيروي به استحضار رسيده است.
تقوي
سند شماره 147

 

درباره غير نظاميان: 1- غلامرضا رهنما فرزند غلامحسين 2- محمد برندگي فرزند رحيم 3- حسين احترامي فرزند سيدعلي 4- سيد حسين هاشمي فرزند سيد باقر 5- باقر بدري فرزند احمد 6- ابراهيم پوستين دوز فرزند محمود 7- عليرضا موسوي فرزند حسن 8- عليرضا فنائي فرزند عباس 9- خليل عندليب فرزند عباس 10- احمد آقاجاني اصفهاني فرزند حيدرعلي 11- محمد بنائيان فرزند محمود متهمين به شکستن درب و شيشه بانک و آتش زدن آن نظر به اينکه درباره نامبردگان بالا قرار بازداشت موقت صادر گرديده است بدينوسيله اعزام و معرفي مي گردند. خواهشمند است دستور فرماييد ضمن بازداشت آنان تا دستور ثانوي از نامبردگان انگشت نگاري به عمل آورده نتيجه را اعلام دارند.
بازپرس شعبه 2 دادسراي فرمانداري نظامي اصفهان و حومه سرگرد حسن ابطحي

سند شماره 148
 

به منظور کاربرد حداکثر تلاش و امکانات موجود در کمترين زمان ممکنه در جهت اجراي ماموريت هاي فرمانداري نظامي در منطقه حکومت نظامي وجود کميته هاي مشروحه زير ضرور است.
خواهشمند است دستور فرماييد نمايندگان آن سازمان را به منظور شرکت در کميته هاي مورد نظر سريعاً به ستاد فرماندهي اعزام دارند.
1- کميته دستگيري و بازجويي
2- کميته سانسور مطبوعات و راديو و تلويزيون
3- کميته کنترل تردد و مسافرت ها.
فرماندار نظامي اصفهان و حومه- سرلشگر رضا ناجي
گيرندگان:
تيمسار فرماندهي ناحيه ژاندارمري اصفهان جهت اعزام نماينده
تيمسار رياست شهرباني اصفهان جهت اعزام نماينده

سند شماره 149
 

1- ساعت 19:15 روز 37/5/20 بانک فرهنگيان در خيابان ارديبهشت و بانک ملي در خيابان عباس آباد توسط تعدادي از اخلالگران آتش زده شد.
2- تعدايد از اخلالگران در خيابان پاقلعه در ساعت 22:10 اجتماع و شروع به تظاهرات نمودند که با دخالت ماموران و تيراندازي فردي به نام حسين طاهري از ناحيه کتف مورداصابت گلوله قرارگرفته و در بيمارستان ثريا بستري است و تعداد 8 نفر نيز دستگير گرديدند.
تقوي

سند شماره 150
 

در اجراي اوامر صادره پاسخ موارد خواسته شده به شرح زير به استحضر مي رسد:
1- تعداد افراد دستگير شده از بامداد نيمه شب روز 37/5/20 تاکنون 63 نفر و عده ديگري شناخته شده اند که جلب آنان در دست اقدام است. 12نفر محصل، 5 نفر کارمند دولت، 1 نفر دانشجو هوانيروز، 3 نفر فرهنگي، 4 نفر روحاني، 38 نفر کاسب و شغل آزاد و کارگر.
2- 9 نفر از اخلالگراني که هتل شاه عباس را به آتش کشيده بودند در تاريخ 37/5/18 دستگير که با ادامه تحقيقات و اقدامات انجام شده دستگيري عده ي ديگري در جريان است. ضمناً از اين عده دبيرستاني 2 نفر، دانشجو3 نفر وکاسب 4 نفر است. در نتيجه تحقيقات معموله از دستگيرشدگان چهار نفر ديگر را معرفي که سه نفر دبيرستاني و يک نفر دانشجو مي باشد.
3- تعداد زخمي شدگان جمعاً 19 نفر.
4- تعداد مقتولين 24 ساعت 37/5/20 جمعاً 5 نفر که دو نفر در حوادث نيمه شب، يک نفر از زخمي شدگان نيمه شب و دو نفر هنگام روز به قتل رسيده اند.
5- 45 نفر از ماموران شهرباني و نيروي انتظامي وسيله عناصر اخلالگر مجروح و مضروب شده اند که حال هيچ يک وخيم نيست و غالباً با پرتاب سنگ و آجر مصدوم گرديده اند.

سند شماره 151
 

در مورد مجروح شدن يک نفر غير ارتشي در ساعت 21:30 مورخه 37/5/20فرمان ذات مبارک شاهانه شرف صدور يافت که «در حکومت نظامي چطور بيش از سه نفر توانسته اند ظاهر شوند وبا هم باشند، از 3 نفر بيشتر برابر مقررات بايد داقون شوند.» خواهشمند است دستور فرماييد چگونگي را بررسي ونتيجه را اعلام فرمايند.
رييس اداره سوم- سپهبد خواجه نوري
از طرف سرتيپ برومند

سند شماره 152
 

محترماً ساعت 10:40 روز 357/5/28 برابر اطلاع واصله مبني بر اينکه يک نفر تيرخورده در بيمارستان رضا پهلوي بستري مي باشد رياست کلانتري ضمن گشت به بيمارستان مزبور رفته مشاهده گرديد دختر بچه اي به نام فرزانه محمدي حدود 12 ساله از ناحيه پاي چپ مجروح گرديده ، لذا با نگرش به اينکه با توجه به شرايط سني و جنسيت شخص مجروح به نظر رسيد که مجروح شدن مشاراليه اتفاقي و درغير موارد امنيتي بوده است مع الوصف ازولي قهري او به نام احمد محمدي فرزند گرگعلي 55 ساله راننده اهل و ساکن اصفهان خيابان محمدرضا شاه کوچه شجر پلاک 17 در کلانتري بازجويي اظهار داشته دخترم به نام فرزانه محمدي حدود 12 ساله مورخه جمعه 37/5/20حدود ساعت 13 در حالي که با مادرش در خيابان محمدرضا شاه به طرف منزل مي آمده، ناگهان متوجه مي شود که عقب سرش شلوغ شده وقتي به عقب برمي گردد، متوجه مي شود پاي چپش مجروح و سنگين شده است اکنون در بيمارستان رضا پهلوي بستري بوده از کسي شکايت نداشته تقاضاي اجازه ترخيصش از بيمارستان را مي نمايم. اينکه پرونده امر جهت کسب دستور به نظر مي رسد.
افسر نگهبان ستوان هاتفي

سند شماره 153
 

مقام عالي را آگاه مي سازم
در مورخه 37/5/20 تعداد دو نسخه اعلاميه در 3 برگ به امضا روح الله خميني در خيابان پهلوي اصفهان به وسيله يکي از ماموران کشف که ذيل همين شماره به سازمان اطلاعات و امنيت استان ارسال گرديد. ضمناً تعداد پنج برگ اعلاميه مضره نيز در حوزه پاسگاه ژاندارمري درچه کشف که از طريق هنگ اصفهان به سازمان مزبور فرستاده شده.
فرمانده ناحيه - ژ - اصفهان.
سرتيپ بني فضل، از سوي سرتيپ ملک خسروي

بازار شهر، به کلي تعطيل است
 

سند شماره 154
 

1- ساعت 23 روز 37/5/20 بانک صادرات فزوه خوراسگان را آتش زده اند.
2- ساعت 23:45 به شخصي به نام محمد ميراحمدي در چهار راه آپادانا خيابان مير ماموران فرمانداري انتظامي ايست داده اند که حرکت و به سوي او تيراندازي و زانوي نامبرده مجروح شده است.

سند شماره 155
 

موضوع: مذاکره ساجد رضوي با دو نفر
 

مورخه 37/5/20 دونفر از اهالي اصفهان که يکي از آنان به نام مقدس معرفي شده با ساجد رضوي تبعه پاکستان و خبرنگار خبرگزاري يونايتدپرس در تهران، مذاکراتي پيرامون چگونگي وقايع اصفهان داشته که مراتب را به شرح زير به آگاهي مي رساند:
مقدس: از ساعت 22:30 روز 37/5/19 عده کثيري در منزل آقاي خادمي در اصفهان تجمع و پيرو تظاهراتي که براي آيت الله جلال الدين طاهري در چند روز قبل انجام شده بود شعار و عکس العمل نشان ميداده اند و به هنگام خروج افراد مذکور از منزل خادمي، شعارها همچنان ادامه داشته که مواجه با تيراندازي پليس که درآن موقع اطراف منزل را به شعاد زيادي محاصره کرده بودند مي کردند در نتيجه عده اي به طرف خانه خادمي بازگشته و تعدادي هم به کوچه هاي اطراف فرار نموده و در برخورد با ماموران پليس تعداد زيادي کشته و مجروح شده اند.
محمد توکلي 19 ساله شغل بازاري- صفر نانوا شغل نانوا- اصغر نوروزي فرزند محمد و نباتي اسامي به دست آمده از کشته شدگان اعلام و اضافه گرديد. مامورين وارد خانه خادمي شده و زد وخورد توام با تيراندازي و پرتاب گاز اشک آور تا ساعت 4 روز 37/5/20 ادامه داشته است.
صبح روز 37/5/20 در خيابان هاي فروغي- چهار باغ و پهلوي با آتش زدن لاستکي اتومبيل و ساير اشياء اجياد راه بندان و سپس 40 بانک و ماشين آتش نشاني به آتش کشيده شده و در نتيجه تيراندازي از سوي مأمورين نيز تعداد ديگري کشته و مجروح گرديده که اسامي آنان به دست نيامده است.
نامبرده گفته تعداد کشته ها در منزل خادمي و اطراف آن به قدري زياد بوده که وسيله مامورين آتش نشاني و با استفاده از ماشين هاي آنان مبادرت به شست و شوي زمين هاي خون آلود و جمع آوري جنازه ها گرديده است.
در خاتمه مقدس تاکيد مي نمود هرچه زودتر نسبت به مخابره خبرهاي فوق به خبرگزاري يونايتدپرس اقدام گردد. سپس قرار شد نامبرده مستمراً اخبار وحوادث مربوط به شهر اصفهان را به همراه اسامي کشته شدگان در اختيار خبرنگار ياد شده قرار دهد.

نظريه:
 

مشخصات شخص ديگري که درباره موضوع فوق با رضوي مذاکره داشته به دست نيامد و مقدس نيز در مسافرت مورخه 37/5/17 رضوي به اصفهان ترتيب ملاقات وي با خادمي را داده است و به نظر مي رسد از جمله عوامل اصلي به وجود آمدن تظاهرات و حوادث اخير اصفهان باشد.

سند شماره 156
 

طبق اطلاع چگونگي به آتش کشيدن بانک هاي صادرات خيابان کهندژ محله جاوان و سه راه کهندژ در خيابان خرم و محرکين و عاملين خربکاري بانکهاي موصوف با تعيين نقش آنان به شرح ذيل به استحضار مي رسد.
مقارن ساعت 13:45 مورخه 2537/5/20 عده اي در مسجد حبيب ابن مظاهر واقع در خيابان کهندژ جاوان پايين به عنوان برگزاري نماز ظهر اجتماع نموده پس از خاتمه نماز شخصي به نام حاج بهرام راستي که داراي فروشگاه مهديه در خيابان کهندژ مقابل مسجد موصوف مي باشد و سرپرست صندوق قرض الحسنه مسجد مذکور نيز هست پشت ميکروفن قرار گرفته و پس از گريه زيادي به منظور تحريک حاضرين اظهار ميدارد چه نشسته ايد در منزل آقاي خادمي ظالمين بسياري از جوانان ما را شهيد کردند وسخنان تحريک آميززيادي بر ضد رژيم و رهبر مملکت بيان مي نمايد، سپس شيخ محمد علي ابراهيمي که پيشنماز همان مسجد است نيز پشت ميکروفن مي رود و او هم مردم را دعوت به مبارزه عليه رژيم و انتقام کشيدن خون کشته شدگان در اصفهان مي نمايد و مي گويد برادران ما را کشته اند تا کي نشسته ايد؟
سپس حاج بهرام راستي و حاج اکبري ساکن خيابان کهندژ اول کوچه جاودان پايين و عضو صندوق قرض الحسنه مسجد مذکور واحمد اکبري داراي مغازه اکبري اول کوچه جاودان پايين و يدالله اکبري داراي کافه در خيابان کهندژ محله جاوان پايين و نصرالله سيمني داراي مغازه خم کاري نزديک مسجد روي به روي فروشگاه مهديه و رحيم اکبري خم کار اهل جاوان و محمد جواني خادم مسجد، حبيب بن مظاهر اهل جاوان در همان مسجد از جمعيت جدا شده جلسه خصوصي کنار مسجد تشکيل مي دهند و دستور ميدهد که بانک هاي صادرات خيابان کهندژ و خرم را آتش بزنند و تعدادي از جمله حسين جواني فرزند محمد(خادم مسجد) که شغل وي خم کاري و محل کارش در خيابان کهندژ رو به روي قهوه خانه اکبري مي باشد و اصغر اهل جاوان بالا که يکي از کارکنان صندوق قرض الحسنه حبيب بن مظاهر مي باشد وپسرارشد سيف الله جواني سرايدار گاراژ روبه روي کوچه جاوان پايين را براي آتش زدن بانک هاي موصوف تعيين که آنان نيز تعدادي را که کمتر از 18 سال داشته باشند با خود همراه نمايند و نامبردگان با تهيه بنزين و تاير فرسوده اتومبيل اقدام به آتش زدن بانک هاي مذکور مي نمايند.
ضمناً شنيده شده که شخصي به نام يدالله ساکن جاوان دنبال نهر آب ازاين اعمال که خود شاهد آن بوده بسيار ناراحت و حاضر است هرگونه اطلاعي را در اختيار مقامات بگذارد. مراتب جهت هرگونه اقدام به استحضار مي رسد.

سند شماره 157
 

موضوع: تظاهرات
 

محترماً به عرض مي رساند در جريان تظاهرات و آشوبگري روز گذشته که عده اي اخلالگر و آشوب طلب به طور دستجات دو سه هزار نفري در گوشه و کنار بخش مبادرت به انجام تظاهرات، دادن شعارهاي ضد ملي و ميهني و تخريب و به آتش کشيدن موسسات و بانک ها و وسايط نقليه مي نمودند و همان طور که اطلاع دارند از روز گذشته حکومت نظامي برقرار شد و براي متفرق نمودن تظاهرکنندگان و سرکوب کردن آنها نيروي نظامي و انتظامي مبادرت به شليک تيرهاي هوايي مي نمودند که در نتيجه دو نفر که هويت يکي از آنها مهدي قيوميان فرزند کرمعلي 58 ساله محرز و ديگري تا اين لحظه ناشناس مي باشد کشته که جسد هر دو نفر در سردخانه پزشکي قانوني مي باشد. اضافه مي نمايد که اولي در خيابان محمدرضا شاه و نفر دوم روبه روي منزل خادمي در کوچه صرافها در اثر اصابت گلوله از پاي درآمدند. اکنون مراتب جهت آموزش به نظر مي رسد.
جانشين کلانتربخش دوسروان عباسيان

سند شماره 158
 

اعلاميه شماره 3 فرمانداري نظامي شهرستان اصفهان و حومه
به طوري که در اعلاميه هاي قبلي فرماندار نظامي شهرستان اصفهان و حومه به اطلاع اهالي محترم اصفهان رسيد کليه دکاکين و مغازه ها بايستي در تمام ساعات روز باز و براي رفع نيازمندي هاي مردم آماده باشند و هيچ يک از مغازه داران به هيچ وجه مجازنيستند دکان هاي خود را تعطيل کنند چنانچه کوچکترين بي توجهي دراين مورد مشاهده گردد با مغازه داران خاطي برابر مقررات ماده 5 فرمانداري نظامي رفتار و دادگاه هاي نظامي به وضع آنان رسيدگي خواهد کرد.
انتظار دارم اهالي محترم و با ايمان شهر اصفهان در تسهيل رفاه عموم و برقراري نظم و آرامش از هيچ کوششي دريغ نفرمايند.
فرماندار نظامي اصفهان و حومه سرلشکر رضا ناجي

سند شماره 159
 

گزارش
 

در ساعت 11 مورخه 2537/5/21 ضمن گشت و انجام وظيفه در بازار مشاهده گرديد سيد مجتبي واعظ فرزند سيد حسين، محمد مسجدي فرزند ابوالقاسم و حميدرضا دلفروزي فرزند جعفر، سيد محمود ميردامادي فرزند سيد لطف الله چهارنفري در مقابل مدرسه صدر در بازار اجتماع و به محض مشاهده مأمورين قصد فرار داشتند که دستگير- با توجه به اين که يک نفر از آنان به نام محمد مسجدي يک قبضه چاقوي دسته سفيد بزرگ در جوراب خود مخفي نموده بود و نامبردگان مناسبت با مدرسه صدر و بازار نداشتند و احياناً جهت تحريک نفر رسانيدن بازار و کسبه آمده بودند. مراتب ضمن معرفي نامبردگان گزراش مي گردد.
کلانتري بخش 2 سرهنگ 2 غلامباش

سند شماره 160
 

دستور فرماييد در اسرع وقت ليست افراد مظنون و مشکوک و متعصبين مذهبي و محل اجتماع احتمالي آنان را با تعيين نوع فعاليت به ستاد عملياتي ارسال دارند.
فرماندار نظامي اصفهان و حومه سرلشگر رضا ناجي

سند شماره 166
 

اخيراً اعلاميه اي در بعضي نقاط ديده شده است که در آن عناصر اخلال گر توصيه مي نمايند که هنگام تظاهرات اخلال گرانه، چگونه زمينه تظاهرات فراهم شود ونحوه مقابله با مامورين انتظامي ومردم درآن آموزش داده شده است که عين اعلاميه موصوف براي آن سازمان ارسال شده است.
دراين اعلاميه تاکيد شده که در روز عيد فطر چون تجمع کليه مسلمانان در مساجد مي باشد. بدين منظور تظاهرات عمومي را در سراسر کشور اعم از استان ها- شهرستان ها و قصبات لازم مي داند. باتوجه به اين توصيه به احتمال زياد عناصر برانداز دراين روز تظاهرات اخلال گرانه وسيعي را تدارک خواهند ديد، با همکاري مامورين انتظامي پيش بيني لازم معمول وهرگونه حوادث به موقع اعلام گردد.
ثابتي

سند شماره 167
 

گوينده- سروان مويد از کميته
1- دونفر موتورسوار که در چهارراه نقاشي با يکديگر مذاکره مي نمودند و قصد تخريب شرکت تعاوني تاکسيراني اصفهان را داشتند به وسيله مامورين شهرباني دستگير و تحويل فرمانداري نظامي گرديدند. اسامي آنان عبارتست: الف- مرتضي شيرزاد فرزند عباس 40 ساله شغل راننده ذوب آهن آريا مهرب- حسن سقا دولتي فرزند غلامحسين 35 ساله راننده ذوب آهن آريا مهر.
اين خبر مورد تاييد ستاد فرمانداري نظامي است لکن اظهار مي دارند فاقد وسايل وابزار تخريبي و يا انفجاري مي باشند.
2- وضعيت دکاکين
بازار به کلي تعطيل مي باشد لکن مغازه هاي شهر 50 درصد باز مي باشند.
آقاي ملکي

سند شماره 168
 

1- ساعت 12:00 روز 37/5/21 حدود 40 نفر در ميدان احمد آباد اصفهان به سمت خيابان بزرگمهر در حرکت بوده اند که سريعاً به وسيله مامورين فرمانداري نظامي متفرق شده اند.
2- ساعت 11:00 روز مذکور حدود 8 نفر در خيابان محمدرضا شاه اصفهان اجتماع نموده بودند که متفرق گرديده اند.
3- ساعت 2:45 روز 37/5/22 درب کاباره رستوران کليد طلايي اصفهان وسيله ناشناسي آتش زده شده که فوراً خاموش شده است.
4- ساعت 5:30 روز جاري به راننده يک وانت بار وسيله مامورين فرمانداري ايست داده مي شود که چون توجه نمي کند ناگزير با گلوله لاستيک وي پنچر و متوقف مي گردد که راننده فرار مي نمايد.
5- مغازه هاي بازار و خيابان اصفهان روز جاري تاحدودي باز شده است.
تقوي

موضوع: علي صالحيان( صالحيان پور)
 

در تاريخ 37/5/21 که ماموين فرمانداري نظامي اصفهان براي انجام ماموريت خود عازم رهنان گرديده بودند توسط عده اي از اهالي محل با سنگ و آجر مورد حمله قرار گرفته اند لکن در جريان اين حمله کسي دستگير نگرديده است.
ضمناً در تاريخ 37/5/21 شخصي به نام علي صالحيان پور يا صالحيان شغل آهن فروش در رهنان از طرف مامورين ژاندارمري دستگير و به اصفهان اعزام گرديده است. به دنبال دستگيري و اعزام ياد شده به اصفهان در تاريخ 37/5/22 عده اي از اقوام مشاراليه سريعاً به تهران عزيمت تاضمن تماس با آقاي واحدي نماينده مجلس شوراي ملي از همايون شهر ترتيب ترخيص وي را فراهم سازند.
نظريه شنبه: علي صالحيان پور(صالحيان) شغل آهن فروش در رهنان اهل همايون شهر و از طرفدران سرسخت و وفادار خميني است و خربکاراني را که فعاليت ضد رژيم و براندازي دارند از نظر مالي کمک مي نمايد. چنانچه ترتيب ترخيص وي داده شود .موجبات دلسردي اهالي شاه دوست و وطن پرست همايون شهر و رهنان و مامورين انتظامي خواهد گرديد. مشاراليه در تظاهرات و وقايع اخير رهنان نقش رهبري و کمک کننده به عوامل افراطي را داشته است.
نظريه يکشنبه: در واقعه اخير اصفهان شخصي به نام علي صالحي فرد بازداشت گرديده است .دادار
نظريه چهارشنبه : نظريه يکشنبه مورد تايي است .تکاپو

سند شماره 170
 

ساعت: 13:00 روز جاري بعد از نماز ظهر در مسجد درب فين، شيخ خليل مبشرپور فرزند ابراهيم 26 ساله ساکن قم محصل حوزه علميه قم معمم به منبر رفته و به سخنان تحريک آميز درباره خميني و دعانمودن به وي، جمعيت را تحريک و پس از پايان مجلس جمعيت که در حدود يک هزار نفر بودند، شروع به تظاهرات نموده و به خيابان و کوچه هاي محل حمله ور که بلافاصله مامورين انتظامي در محل مستقر، با کمک نيروي انتظامي ژاندارمري وارد عمل شده و تا ساعت 15:30 با تلاش مامورين تظاهر کنندگان متفرق و وضعيت به حال عادي برگشته.
در اين جريان تعداد ده نفر ازتظاهرکنندگان و واعظ مذکور دستگير و عده اي از مسببين تظاهرات شناسايي که متعاقباً اعلام مي گردد.ضمناً در جريان مقابله با تظاهر کنندگان يک گاز اشک آور مورد استفاده قرار گرفته است.
رييس شهرباني کاشان سرهنگ جنايي

سند شماره 171
 

موضوع: اجراي حکومت نظامي در نجف آباد
 

مقام عالي را آگاه مي سازم، ساعت 18:00 روز 2537/5/21 ،مقررات حکومت نظامي در شهرستان نجف آباد به مورد اجرا گذاشته شد و وقايع تا ساعت 8:00 صبح به شرح زير به عرض مي رساند:
1- ساعت 23:00 روز مذکور يک اکيپ گشتي که با اتومبيل شماره 5651 شهرباني مشغول گشت زني بوده اند عده اي از روي پشت بام به طرف اتومبيل وارد آمده و مامورين براي متفرق نمودن آنان با اسلحه رو لوريک تيرهوايي شليک نموده اند.
2- ساعت 24:00نيز يک نفر از درجه داران هوانيروز براي متفرق نمودن مردم که مبادرت به پرتاب سنگ به طرف مامورين مي نمودند مبادرت به يک تير هوايي نموده است.
3- ساعت 5:00صبح يک نفر از درجه داران هوانيروزي براي متوقف نمودن اتومبيل شماره 59869- تهران س که به دستور ايست توجهي ننموده دو تير شليک که به لاستيک اتومبيل اصابت و راننده آن متواري شده است.
رييس شهرباني نجف آباد سرگرد ذوالفقاري

سند شماره 172
 

با استفاده از منبع 1585 اخبار زير به استحضار مي رسد:
1- بعدازظهر روز 37/5/21 احمد پسر خميني با آيت الله خادمي در اصفهان تلفني تماس حاصل و واز اوضاع اصفهان جويا مي شود که خادمي جواب مي دهد: حکومت نظامي است و عده اي کشته شده اند. نامبرده از وضع نماز و منبر با توجه به وضع حکومت نظامي سوال مي نمايد. خادمي جواب مي دهد:نماز جماعت از طرف علما ممنوع نشده اما چون حکومت نظامي است ممکن است شبها تعطيل باشد. سپس احمد از جريان ديروز و پريروز و اينکه شنيده ام مردم ازمنزل شما آمدند بيرون سوال مي نمايد.
جواب داده مي شود: شب را در منزل ماندند و يک عده که رفتند بيرون شعار دادند پليس هم تيراندازي کرد و چند نفر کشته شدند. سپس خميني مي پرسد:
يک نفر آمده آنجا و گفته آقا(خميني) فرموده اند که مردم از منزل شما بيرون بروند. خادمي پاسخ مي دهد:خير گفته شد که ديگر صلاح نيست که مردم اينجا باشند و آقاي مسعودي از قم خبردادان که آقا (خميني) دستور دادند ولي بعداً تلفن کردند و گفتند که اشتباه کرده ام و ما هم گفتيم تحصن موقوف باشد چون ديگر وضع خطرناک شده بود يعني اگر اجتماع مي کردند جلوي منزل خيلي کشته مي شدند.
2- عصر روز 37/5/21 آقاي آيت الله صدوقي از شهرستان يزد، با آيت الله خادمي در اصفهان تلفني تماس گرفته و پس از عرض تسليت تاثر خود را اعلام و آقاي خادمي از وي دلجويي نمود.
خادمي سوال کرد که: يزد خبري نبوده؟ صدوقي جواب مي دهد: هنوز خيرو اضافه مي کند که من امروز صبح با آقاي آيت الله شريعتمداري تلفناً تماس گرفته وايشان گفتند جمعي از تهران آمده اند اينجا و داريم مشورت مي کنيم ونظرات چيست؟
گفتم: نظر من اين است تعطيل عمومي اعلام کنيم در تمام شهرها نتيجه بگيريم. ايشان گفتند شايد گوش به حرفمان نکنند. گفتم: شما اگر فرماييد ما گوش مي کنيم.
صدوقي از آقاي خادمي سوال مي کند که: آيا بعد از اين قضايا شما را تحت فشار نگذاشته اند که نامه هايي بنويسيد و اعلام کنيد که مردم مغازه ها را باز کنند؟
خادمي پاسخ مي دهدخير، فقط راضي شدند که من بنويسم اين تعطيل به امر من نبوده است. بعد آقاي صدوقي مي گويد: اگر خداي ناکرده سراغتان آمده اند که اعلام کنيد مغازه ها باز شود، شما جواب منفي بدهيد زيرا اگر جواب مثبت بدهيد خون مردم پايمال مي شود، به علاوه بازاري ها هم ناراحت مي شوند. به هرحال اگر آمدند سراغتان شما به قم خبر بدهيد.
نظريه: 1- با استفاده از منبع 1585 معلوم است اعمال آيت الله خادمي سريعاً وسيله خود و يا ايادي او به خميني هر دستوري مي دهد خادمي با احتياط، بر طبق نظر او عمل مي کند.
3- شخصي که افکارش فوق العاده حادتر از آقاي خميني است، آيت الله صدوقي در يزد مي باشد که درجريانات اخير، خادمي را بي نهايت تشويق و ترغيب به عمليات ضد ملي و رژيم نموده و آرزوي قيام کل مملکت را عليه رژيم در سر بي مغز خود مي پروراند و با تماس با آيات قم و ديگر مراجع پيوسته تحريک مي کند.
ضمناً تيمسار سپهبد رياست ساواک مقرر فرمودند سريعاً تلفن صدوقي قطع گردد و معلوم شود چگونه اين افراد با اين سهولت مي توانند با خارج تماس بگيرند.
ضمناً پيشنهاد مي نمايد اطراف منزل صدوقي مامور گمارده شود و به کلي ارتباطش با مردم قطع شد زيرا با قطع تلفن هم مي تواند وسيله ايادي خود به اين اقدامات ادامه دهد ارتباط آيت الله خادمي تحت کنترل است و در اجراي اوامر تيمسار سپهبد رياست ساواک در مورد سرعت ارتباط خادمي با خارج وضعيت اين است که ارتباط بين اصفهان و نجف با واسطه انجام مي شود، يعني کاربر اصفهان از کاربر تهران تقاضاي اين ارتباط را مي کند کاربر تهران است که وقت معين مي کند بنابراين سرعت ارتباط وسيله کاربر تهران انجام مي گيرد که در اجراي اوامر صادره بايد تحقيق لازم به عمل آيد.

سند شماره 173
 

برابر مقررات فرمانداري نظامي اجتماعات بيش از سه نفر به هر شکل و به هر عنوان ممنوع گرديده و متخلفين با شدت عمل و تيراندازي مامورين نظامي مواجه خواهند شد. به منظور انجام شعائر دين مبين اسلام در ماه مبارک رمضان لازم مي دانم که توجه امامان جماعت را به برگزاري نماز جماعت جلب و موکداً ابلاغ نمايم که اجراي برنامه نماز جماعت مستلزم مراجعه به فرمانداري نظامي و سپردن تعهد مي باشد تا اهالي خداپرست اصفهان بتوانند در قبال اين تعهد در محيط امن و آرام فرائض ديني خود را انجام دهند. لازم مي دانم متذکر شوم در چنين مواردي انجام هرگونه وعظي و ارايه هرگونه خطابه ممنوع و فرمانداري نظامي برابر قانون و به حکم مقررات حکومت نظامي کوچکترين گذشت در مقابل متخلفين نخواهد کرد.
فرماندار نظامي اصفهان و حومه. سرلشگر رضا ناجي

سند شماره 174
 

دستور دهيد تعداد 11 قبضه توپ در محل هاي زيرين مستقر نمايند و زير امر فرماندار نظامي انجام وظيفه نمايند.
1- يک قبضه توپ در ميدان 24 اسفند
2- 2 قبضه توپ در ميدان 24 اسفند
3- يک قبضه توپ فلکه خيابان محمدرضا شاه(فلکه باغ همايون)
4- سه قبضه توپ فلکه پهلوي
5- يک قبضه توپ دوازه تهران
6- يک قبضه توپ فلکه شکرشکن
7- 2 قبضه توپ در سبزه ميدان(ميدان کهنه)
فرماندار گروه 55 سرهنگ ستاد روغني

سند شماره 196
 

اعلاميه شماره 17 فرمانداري نظامي اصفهان و حومه
 

در قوانين و مقررات حکومت نظامي اجتماعات بيش از سه نفر اکيداً ممنوع گرديده و اين موضوع در فرصت هاي مناسب به اهالي محترم شهر اصفهان خاطرنشان شده است و با اين وجود شب گذشته در چهار راه خيابان شيخ بهائي کوچه خلجا عده اي اجتماع نموده و در مقابل ايست مأمورين نظامي مبادرت به فرار نمودند و در نتيجه با شليک تير مامورين نظامي مواجه و متاسفانه يک نفر از اجتماع کنندگان هدف گلوله قرار گرفت.
اين واقعه و نظاير آن که خوشبختانه فوق العاده کم و به ندرت ديده مي شود معرف اين است که معدودي از همشهريان به اهميت موضوع پي نبرده و يا احياناً فکر مي کنند مي شود مقررات حکومت نظامي را ناديده گرفت و دست به کارهايي مي زنند که جان خود را به خطر مي اندازند. فرصت را مغتنم شمرده اعلام مي کنم به مقررات حکومت نظامي که ضامن سلامت و آسايش اهالي محترم شهر اصفهان مي باشد به دقت گوش فرا دهيد و از هرگونه اجتماع که مستلزم گردهم آمدن بيش از سه نفر مي باشد، قوياً خودداري نمايند تا با شدت عمل و تيراندازي ماموران نظامي مواجه نگردند.
فرمانده نظامي اصفهان و حومه، سرلشگر رضا ناجي

ساواک، کنترل خود را از دست داده است
 

سند شماره 197
 

محترماً عطف به نامه شماره 08/1 م 37/5/23 به مديريت کل بهداري استان اصفهان رونوشت به اين مرکز، عين ، دستورات به طور قطع و مسلم اجرا خواهد شد ولي احتراماً استدعا دارد دستور فرماييد اگر در بين بيماراني که به اين مرکز آورده شده کساني هستند که تحت نظر مامورين مي بايست نگهداري شوند، دستور اقدام فرمائيد چون گهگاه، و قبلاً ديده شده بيماران متهم بستري دراين مرکز شبانه فرار نمود اند.
ضمناً جواني به نام رسول مظاهري متولد 1339 نام پدر امير شماره شناسنامه 1770 متولد اصفهان شغل نقاش و محل اصابت گلوله خيابان شيخ بهائي کوچه زرگرباشي در تاريخ 37/5/22 به اين مرکز آورده شده و در حال حاضر در (آي سي يو) بخش مراقبت هاي ويژه بستري مي باشد.
در پايان اضافه مي نمايد نام و مشخصاتي که به آن مقام ارسال مي گردد با توجه و به استناد پرونده بيمارستاني بيماران و بنا به اظهار خود آنان مي باشد بنابراين احتمال درصدي هم دارد که خداي ناکرده نام و مشخصات به جز آنچه هستند اظهار نمايند.
رييس مرکز پزشکي ثريا، دکتر اردشير ظفري از طرف کيوائي

سند شماره 198
 

موضوع: کانون حزب رستاخيز
 

شخصي که در تاريخ 37/5/23 به کانون حزب رستاخيز ملت ايران در اصفهان رفته بود برحسب تصادف چند نفر از اعضاي علاقه مند سازمان سپاهيان انقلاب هم حضور داشتند در جواب دعوت آقاي صنعتي زاده که اظهار داشت انتظار دارم 30 نفر از اعضاي سازمان سپاهيان اصفهان انتظامات جشن 28 مرداد را عهده دار شوند مع الوصف حاضرين هيچ کدام صراحتاً آمادگي خود را اعلام ننمودند. آقاي عوضعلي صدري عضو سازمان صراحتاً گفت: من در موقعيت فعلي به هيچ وجه حاضر به اين عمل نيستم زيرا اين کار خطرات بعدي را در بر خواهد داشت وبراي اثبات نظر خود اظهار داشت جلوي هتل شاه عباس، عده اي کاميون سربازان را آتش زدند و افسر مربوطه جرات مداخله نداشت و همچنين دو نفر از مامورين در منزل خادمي توسط گروه متحصن مورد ضرب و جرح واقع شدند پس دليلي ندارد که ما عهده دار انتظامات جشن 28 مرداد شويم زيرا شرايط مناسب نيست.
نظريه شنبه: در شرايط فعلي حزب رستاخيز بايد تحرک فوق العاده اي از خود نشان دهد که متاسفانه در غالب سطوح صفر و يا زير صفر است.
نظريه يکشنبه: نظريه يکشنبه مورد تاييد است.
ضمناً دو نفري که در منزل خادمي مورد ضرب قرار گرفته اند از مامورين کميته بودند.
نظريه جمعه: نظريه چهارشنبه مورد تاييد است .ضمناً موضوع آتش زدن کاميون سربازان صحت ندارد.
نظريه 10ه: نظريه سلسله مراتب عمليات مورد تاييد است.
در پرونده حزب رستاخيز بايگاني شود.

سند شماره 199
 

ساعت 9 هنگام عبور از خيابان شاهپور در اصفهان مشاهده شد حدود 15 نفر جوان 18 تا 20 ساله در پياده رو خيابان اجتماع نموده اند سپس مشاهده گرديد که از مغازه آرايشگاه برادران اعلاميه هايي آورده مي شود وبين اين افراد توزيع مي گردد.
نظريه شنبه: از نحوه مبادله کاغذها و صورت ظاهر آنها معلوم بود که اعلاميه است ليکن مقدور نگرديد که نوع آن مشخص شود.
نظريه يکشنبه: امکان اينکه در محل مزبور اعلاميه مذهبي توزيع گرديده بعيد است به نظر نمي رسد نسبت به شناسايي وتعيين مشخصات صاحب آرايشگاه و افکار و تمايلات سياسي وي اقدام خواهد شد.
نظريه چهارشنبه: نظريه يکشنبه مورد تاييد است.
تکاپو
نظريه جمعه:نظريه چهارشنبه مورد تاييد است.
نظريه 10ه:به امنيت داخلي دستور داده شده از صاحب آرايشگاه برادران مراقبت به عمل آورده و نتيجه هر مورد را گزارش نمايند.

سند شماره 200
 

اعلاميه شماره 19 فرمانداري نظامي اصفهان و حومه
 

دراين روزهايي که با اجراي مقررات فرمانداري نظامي عرصه بر عناصر اخلالگر و متظاهر تنگ گرديده و کوچکترين فرصتي براي اعمال نظريات مغرضانه خود ندارند، بازار شايعه سازي آنان رواج گرفته و با شايع کردن اخبار نامطلوب از قبيل آتش سوزي، دستبرد، تظاهرات واجتماعات و غيره موجبات مشوب کردن افکار عمومي را فراهم نموده تا شايد راه را براي اميال پليد و ناپسند خود هموار نمايد.
لازم است ضمن تکذيب کامل اين شايعات با بياني قاطع به اين دسته از عناصر منحرف و گمراه ابلاغ کنم که به تلاش هاي مذبوحانه خود خاتمه دهند و به راه راست هدايت شوند و تلاش هاي فکري و جسمي خودشان را درجهت پيشبرد هدف هاي بزرگ انقلاب شاه و مردم به کار برند تا هم ميهنان گرامي و همشهريان عزيز بتوانند با بهره برداري از محيطي آرام و دور از تشنج در مسيري که شاهنشاه بزرگ ايران در رسيدن به دروازه هاي تمدن بزرگ ارايه فرموده اند طي طريق نموده ،در افتخارات بزرگي که فرا راه کشور شاهنشاهي ايران مي باشد، شريک و سهيم گردند.
فرماندار نظامي اصفهان و حومه
سرلشگر رضا ناجي

سند شماره 201
 

اقدامات انجام شده وسيله فرمانداري نظامي به شرح زير به استحضار مي رسد:
1- روز 37/5/22 تيمسار سرلشگر ناجي شخصاً و بدون مشورت با آقاي استاندار و شوراي تامين استان در نجف آباد اعلام فرمانداري نظامي مي نمايد. وقتي که از مرکز از ايشان توضيح خواسته مي شود تقاضاي جلسه شوراي تامين استان را مي کند پس از حدود 30 ساعت جلسه تشکيل مي گردد. باتوجه به اينکه اکنون که اصفهان حکومت نظامي است و عناصر اخلالگر نجف آباد 50 نفر نيروي کمکي قابل تامين است و فرماندار آنجا هيچ احتياجي به فرماندار نظامي نمي بيند و اين مساله را فرماندار محل نيز تلفني در حضور شورا به آقاي استانداراعلام نمود، معهذا چون شورا دريک عمل انجام شده قرار گرفته بود، اعلام وضعيت قرمز نمود.
2- مفاد صورتجلسه مورخه 37/5/23 شوراي تامين استان را که سري مي باشد پس از امضا از استانداري اخذ و در حالي که سوار خودرو شده و در شهر مشغول گشت بوده با بي سيم به قرارگاه فرمانداري نظامي اعلام و چندين مرتبه مي خواند. از قرارگاه فرمانداري نظامي اعلام مي شود سرهنگ محمودي رييس ضد اطلاعات با قرائت صورتجلسه سري در بي سيم موافق نيست.
معهذا توجهي ننموده و به کار خود ادامه مي دهد. با توجه به بودن روس ها و داشتن وسايل ارتباطي اين عمل به هيچ وجه با حفاظت تطبيق ندارد.
3- فرمانداري نظامي در شب بسيار خشن عمل مي نمايد به طوري که پسر 17 ساله اي که از منزلش بيرون آمده بود ايست مي دهند ،فوراً به منزل مي رود از درب تيراندازي و در اطاق تير به او اصابت مي کند.
4- تيمسار سرلشگر ناجي بدون مشورت با آقاي استاندار و ساير مقامات اقداماتي مي کند که ازآن برداشت بسيار بد مي شود به طور مثال عصر روز 37/5/22 به منزل آقاي خادمي مي رود و در شرايط فرمانداري نظامي هم باعث بزرگ شدن او مي گردد.
5- عده زيادي از کارگران در بدو فرمانداري نظامي به اداره کل کار مراجعه و درخواست مي نمايند اجتماعاتي در داخل کارخانجات برعليه اخلالگران و سپاس گزاري از مراحم عاليه شاهنشاه آريا مهر برپا نمايد. از طريق مدير کل کار مراتب به اطلاع آقاي وزير کار و جناب آقاي نخست وزير و از آن طريق موضوع به پيشگاه مبارک شاهنشاه آريا مهر معروض مي گردد و اين پيشنهاد مورد تصويب ذات ملوکانه قرار مي گيرد. مدير کل کار روز 37/5/22 به فرمانداري نظامي گفته و با سه و نيم ساعت مذاکره تيمسار ناجي را از جريان فوق و موافقت هاي انجام گرفته آگاه مي کند و بالنتيجه ايشان هم موافقت مي کنند که روز 37/5/23 اين اجتماعات تشکيل شود، زماني که در کارخانه ريسباف اين اجتماع تشکيل شده ناگهان دستور مي دهد برنامه متوقف گردد که بسيار عکس العمل بدي همراه داشته سپس مراتب از طريق حزب و مدير کل کار به مرکز منعکس و مجدداً به ايشان تاکيد مي شود که قرار است روز 37/5/24 انجام گيرد.
6- به طوري که سرهنگ 2 محمودي رييس ضد اطلاعات اظهار داشته در مصاحبه مطبوعاتي سخناني برعليه آقاي استاندار و شهرباني و ساواک اظهار و مي گويد آنها کنترل خود را از دست داده بودند. در صورتي که خود ايشان کنترلش را از دست داده بود و سرهنگ دارابي که رييس ستاد فرمانداري نظامي است روز 37/5/23 در حضور اينجانب و رييس شهرباني اظهار داشت که در بدو امر تيمسار ناجي بسيار هراسان و اظهار نموده اين کار در توانايي من نيست و مي خواهم پيشنهاد نمايم سپهبد جعفريان بيايد و کار فرمانداري نظامي را انجام دهد.
خواهشمند است دستور فرماييد مراتب به عرض تيمسار سپهبد رياست ساواک رسيده تا اوامر مقتضي صادر فرمايند.
تقوي

سند شماره 250
 

شرح حوادث و وقايع از ساعت 7 مورخه 2537/5/29 الي ساعت 7 مورخه 2537/5/29 فرماندداري نظامي اصفهان و حومه
1- وضعيت عمومي: وضع شهر اصفهان و حومه آرام و اخلالگران قادر به انجام هيچ گونه عمل خرابکارانه نبوده و نيروهاي نظامي وانتظامي با استقرار در نقاط حساس و گشت زني در تمام مدت 24 ساعت بر اوضاع مسلط هستند.
2- فعاليت ها: تعداد 36 برگ اعلاميه مضره تحت عنوان(تسليت خميني) به مردم اصفهان در مورد حکومت نظامي توسط ضد اطلاعات وابسته از مسجد جعفري واقع در قلعه تبرک(تبره) کشف گرديد اقدامات در مورد عوامل پخش در جريان است.
3- خرابکاري: در ساعت 4 مورخه 37/5/30 با شنيدن صداي انفجار در خيابن مير فرمانده گردان 323 در همان لحظه و اکيپ هاي تقويتي و عناصر امنيتي و تيم ضد خرابکاري بلافاصله در محل حادثه حاضر و موفق به دستگيري مردي به نام مجيد سيدمعلمي فرزند جلال 27 ساله شغل شاگرد داروخانه نقش جهان مي شوند. نامبرده در تحقيقات اوليه اقرار به پرتاب ماده منفجره از طبقه دوم ساختمان مطب دکتر اعلمي هرندي که در طبقه فوقاني داروخانه نقش جهان مي باشد) مي نمايد. اين انفجار هيچ گونه صدمه جاني و مالي به بار نياورد.
4- دستگيري : مجيد سيد معلمي، علت پرتاب ماده منفجره که در حوزه کلانتري 6 توسط نيروهاي نظامي دستگير شد.
5- بازداشتي: همايون علاس وند 24 ساله علت مظنونيت، ضمناً دو نفر به اسامي هوشنگ نصري و علي غلام زاده به علت نقض مقررات منع عبور و مرور در حوزه کلانتري 2 دستگير شدند که پس از بازجوئي مقدماتي در کلانتري و رفع مظنونيت و گرفتن تعهد در ساعت 6 ترخيص گرديدند.
6- با بررسي وضعيت منطقه چنين نتيجه گرفته مي شود که روحيه اخلالگران بسيار ضعيف شده به طوري که قادر به اخلال و خرابکاري نبود چند مورد ذکر شده در فوق هم بسيار ابتدايي صورت گرفته و تلاش مذبوحانه اي بيش نبوه است. فاجعه شهر آبادان احساسات مردم اصفهان و حومه را جريحه دار نموده و فمرانداري نظامي سعي مي نمايد از اين موضوع در جلب همکاري مردم به منظور معرفي اخلالگران استفاده نموده ودر مورد دستگيري آنها اقدام نمايد. جهت استحضار تيمسار رياست ساواک استان اصفهان

ارتباط خادمي با (امام) خميني محزر است
 

سند شماره 251
 

جناب آقاي دکتر جمشيد آموزگار نخست وزير
 

پاسخ نامه شماره 52274 مورخ 2537/5/23 دولت دائر به پيشنهاد اعلام حکومت نظامي از تاريخ بيستم مرداد ماه 2537به مدت يک ماه در شهر اصفهان موضوع در جلسه فوق العده روز يکشنبه بيست و نهم مرداد ماه دو هزار و پانصد وسي وهفت شاهنشاهي مجلس شوراي ملي مطرح شد و با يکصد و هفتاد و پنج راي موافق با آن موافقت گرديد.
رييس مجلس شوراي ملي عبدالله رياضي

سند شماره 252
 

تشکيل جلسه علني مجلس سنا
 

روز 37/5/30جلسه علني مجلس سنا به رياست جعفر شريف امامي و با شرکت اکثر سناتورها به منظور تصويب پيشنهاد دولت مبني بر برقراري حکومت نظامي در اصفهان تشکيل گرديد.
دراين جلسه سيد محمدرضا جلالي نائيني سناتور انتخابي تهران با ناراحتي اظهار داشت: دولت در خواب است و وزرا نيز در خواب ند و مملکت را به نيستي و نابودي مي کشانند. آن قدر اجحاف کردند تا مردم را ناراضي نمودند.
نامبرده سپس خطاب به رييس مجلس اظهار داشت: برويد از پيشگاه مبارک ملوکانه وقت بگيريد تا 60 نفر سناتور شرفياب شوند و حقايق را به سمع مبارک ملوکانه برسانند. مگر نه اينکه همه شما خدمتگزار شاهنشاه بوديد؟ اکنون اگر حقايق را به عرض معظم له نرسانيد، خاد م شاهنشاه و ملت ايران نيستيد. شما يک مشت بچه را آورده ايد به عنوان استاندار به نقاط مختلف مملکت فرستاده ايد.
استاندار بايستي متين و وزين باشد نه اينکه استانداري به مجلس ترحيم برود و کسي جلو پاي او بلند نشود و صندلي به وي تعارف ننمايد. مملکت قانون اساسي دارد و بايستي برابر قانون اساسي رفتار شود.
فرماندار نظامي اصفهان در اعلاميه اش به چه حقي مي گويد به امر مبارک اعليحضرت همايون شاهنشاه، او طبق قانون بايستي کار خود را انجام دهد. فرماندار نظامي غير از ماده 5 قدرت ديگري ندارد. شما قانون بهتر از اين هم داريد که خائني را به کيفر اعمال خود برسانيد. بايد جلو اين قبيل مسايل را گرفت.
ارزيابي خبر: اظهار مطالب بالا در جلسه مذکور وسيله سناتور جلالي صحت دارد.
اقدامات انجام شده: مراتب به نخست وزيري منعکس گرديد.

سند شماره 253
 

موضوع: حفاظت تاسيسات و پرسنل آمريکايي
 

باتوجه به رويدادهاي اخير اصفهان و ابلاغ اين که تعداد زيادي پرسنل آمريکايي در مناطق شاهين شهر؛ خانه اصفهان و کارخانجات هليکوپترسازي واقع در منطقه شاهين شهر مشغول به کار مي باشند، دستور فرماييد در مورد تامين و حفاظت بيشتر مناطق مذکور و به خصوص مناطق مسکوني پرسنل آمريکايي با هماهنگي ژاندارمري و شهرباني استان تدابير واقدامات لازم معمول و نتيجه را گزارش نمايند.
ف.ن.ز.ش ارتشبد غلامعلي اويسي

سند شماره 254
 

در ساعت 9 يوم جاري يکي از مامورين ويژه رکن دوم اين ناحيه با ارايه يک عدد کاست اظهار داشت اين نوار سخنراني خميني و مضره بود که يکي از همکارانش جهت استماع در اختيار وي گذارده و گفته است باز هم از اين نوارها هست و در اختيار شما مي گذارم.
چون قرار است نوار مذکور را جهت دريافت نوار بعدي به عامل تحويل نمايد، لذا به منظور پيگيري موضوع با مامور ويژه قرار گذاشته شد راس ساعت 13 نوار به وي تحويل گردد چون موضوع داراي اهميت مي باشد بنابراين نوار مورد بحث جهت بهره برداري فرستاده مي شود.
خواهشمند است دستور فرماييد مامورين مربوطه نسبت به پيگيري موضوع اقدام، نوار مذکور را جهت تحويل به مامور بلافاصله اعاده نمايند و در صورت امکان از نتيجه اقدامات انجام شده اين ناحيه را نيز آگاه سازند.

سند شماره 255
 

به طوري که استحضار دارند در جريانات و وقايع اخير اصفهان ارتباط آقاي آيت الله خادمي با خميني کاملاً مشخص گرديد و اقدامات خلافي که وسيله متعصبين مذهبي که در ابتدا با بستن مغازه هاي بازار بود و رفته رفته شکستن شيشه ها و آتش زدن موسسات و مبارزه با پليس ادامه يافت و بالاخره اجتماع عده اي به منزلش که نزديکان او در ابتدا مردم را آنجا جمع مي نمودند و معلوم بود که کاملاً با ميل خودش اين تحصن انجام مي پذيرد زيرا چندين دفعه عواقب اين اعمال براي او تشريح گرديد هر دفعه اظهاراتي مي نمود که خواست او دراين اقدامات کاملاً مشخص بود.
به طور مثال وقتي چندين روز عده اي از آنجا به وسيله سخنراني هاي حاد و شعارهاي مضره واعلاميه ها و عکس ها به حدي تحريک مي گرديدند که از هيچ گونه اقدامي ابا نداشتند و تذکر داده مي شد که عاقبت اين اقدامات برادرکشي است و خودش هم تصديق مي کرد که اداره آن عده، از يد او خارج است وبه او ابلاغ مي گرديد به مردم بگوييد اگر دوست من هستيد من بيمارم و ممکن است از بين بروم منزلم را تخليه نماييد آنها که دوست شما هستند خواهند رفت و آنها که مغرضند يا کمونيستند خواهند ماند و آن وقت پليس فوراً آنها را از آنجا خارج خواهد نمود پاسخ مي داد، اگر بگويم از منزلم بروند آبرويم مي رود.
بنابراين صدردرصد معلوم بود که با خواست او اين اقدامات صورت مي گرفته که منجربه وقايع ناگوار اخير گرديد. اکنون آنها که در آن منزل کارگرداني مي کردند دستگير شده اند يا در حال دستگيري هستند ولي نه حق است ونه عدالت که او از هرگونه تعقيبي مصون باشد و از طرفي باز هم حکومت نظامي که به اتمام رسيد امکان دارد منشا حوادثي ناگوارتر گردد. بنابراين يا بايد دستگير و به کيفر اعمال خود برسد و يا لااقل با او مذاکره و خواسته شود که کتباً بنويسد بستن مغازه ها، شکستن شيشه، آتش زدن بانک ها و موسسات و مبارزه با پليس که حافظ دين و ناموس مردم است از گناهان کبيره بوده و در آيين مقدس اسلام به کلي مردود است و از طرفي کتباً تعهد نمايد که درآينده کمال همکاري را براي برقراري امنيت به عمل خواهد آورد و الا اصفهان را براي هميشه ترک نمايد واگر هيچ کدام را قبول نکرد سريعاً وسيله فرماندار نظامي دستگير و زنداني گردد.
ضمناً فرزند کوچک او که در حدود 14 سال دارد، دراين جريانات مقصر است که دستگير نگرديده است.
تقوي

سند شماره 256
 

از طرف عبدالرحمن برومند از پاريس تلگرافي به آيت الله خادمي به اصفهان مخابره و درآن ضمن ابراز همدردي از حوادث اخير اصفهان به خادمي و ساير روحانيون تسليت گفته و پيروزي آنان را آرزو گرديده است.
نظريه شنبه: يک نسخه رونوشت تلگرام تقديم مي گردد.
نظريه يکشنبه: با تاييد متن خبر و ايفاد يک نسخه فتوکپي تلگراف مخابره شده با استحضار مي رساند با اعلام فضاي باز سياسي در کشور به نظر مي رسد کليه جناح هاي سياسي که در گذشته ادامه فعاليت خود را با توجه به شرايط زمان و مکان غيرممکن تشخيص داده بوند اينک به پاخاسته به طوري که ابتدا دکتر علي اميني نخست وزير اسبق و سپس عبدالرحمن برومند عضو موثر جبهه به اصطلاح ملي سابق به اين وسيله خودي نشان داده و موجوديت خود را اعلام داشته اند.دادار
نظريه چهارشنبه: نظريه يکشنبه موردتاييد است و مشروح سوابق عبدالرحمن برومند در اداره کل سوم (312) موجود مي باشد.
نظريه جمعه: نظريه چهارشنبه مورد تاييد است. پژواک
نظريه 10 هـ: نظريه سلسله مراتب عملياتي مورد تاييد است.
در پرونده آيت الله خادمي بايگاني شود.

سند شماره 257
 

موضوع: واعظ موسوي اهل و ساکن درچه و عباس طباطبايي نژاد اهل ظفرقندي اردستان
 

مقام عالي را آگاه مي سازم گزارش شماره 510/13/89- 37/5/19 و 510/13/93- 37/5/2 گروهان ژاندارمري اردستان حاکي از آن بود که آقاي موسوي واعظ اهل و ساکن درچه پياز در سه بخش از واره نماز ومجلس سخنراني داشته که برعليه مقامات مملکتي تحريکاتي نموده و آقاي سيد عباس طباطبايي نژاد و نيز پس از خروج از مسجد جامع اردستان عده اي نوجوان را به دور خود جمع کرده و در حال عزيمت دست به تظاهراتي زده که چون قبلاً پيش بيني گرديده بود بدون درگيري و پيش آمد و خسارتي تظاهرکنندگان متفرق مي گردند که مراتب طي شماره 48/401/66/20- 37/5/22 به عرض رسيده چون گروهان مذکور تقاضاي کمک را نموده بود لذا در تاريخ 37/5/29 به سروان احمد کيقبادي ماموريت داده شده تعدادي بيست نفر پرسنل از گروهان ضربت به اردستان عزيمت و ضمن همکاري با فرمانده گروهان مذکور نبست به دستگيري واعظين و افراد مورد نظر اقدام نمايند.
گزارش گروهان ژاندارمري اردستان حاکي است پس از رسيدن پرسنل کمکي آقاي سيد عباس طباطبائي نژاد و دستگيري ولي آقاي موسوي قبل از رسيدن مامورين ،به زواره وسيله طرفدارانش فراري داده شد که يکي از آن اشخاص به نام حسين گنجي فر که دراين ماجراي فرار شرکت داشته دستگير شده و شش نفر افراد مشروح زير به اسامي
1- عباس نساجي فرزند حسين شغل کارمندبهداري زواره
2- اکبر جمالي فرزند رحيم دانشجوي دانشگاه اصفهان رشته جغرافيا
3- علي عاصمي فرزند اسماعيل کارمند بيمارستان شير و خورشيد اردستان
4- مرتضي عباباف فرزند رضا ديپلمه ردي بدون کار
5- محمود قلندري فرزند ماشاء الله شغل آموزشيار اداره آموزش و پرورش زواره
6- حسن قلندري فرزند ماشاء الله شغل سپاهي دانش مامور خدمت که در حضور فرمانده پاسگاه زواره عليه مقامامت مملکتي و به کد 66 توهين و شعار مي دادند و درب و ديوار شعار مي نوشتندو(جمله کد 66فراري شد و کد 66 سوارگاري شد) دسته جمعي را تکرار مي نمودند دستگير نموده اند.
به فرمانده گروهان اردستان دستور داده شد با استفاده از پرسنل گروهان ضربت و استفاده از پرسنل گروهان اردستان در مورد محل مخفي گاه آقاي موسوي تفحص و جست وجو در صورت شناسايي و مشاهده نامبرده را دستگيري نمايند.
لذا بدين وسيله آقاي سيد عباس طباطبائي نژاد ضمن يک عدد نوار که برخلاف مصالح مملکت و نسبت هايي که به کد66 داده و همچنين مردم را بر عليه امنيت کشور تحريک نموده ضمن دو برگ بازجويي و دو برگ صورتجلسه با هفت نفر اشخاص فوق الذکر اعزام و معرفي مي گردند. برابر گزارش فرمانده پاسگاه زواره 45 نفر آشوبگر و اخلال گر در سرزمين آن پاسگاه وجود داشته که صورت اسامي آنان به پيوست تقديم مي گردد.
از سوي فرمانده هنگ ژاندارمري اصفهان سرگرد باغبانزاد
گيرندگان:
1- تيمسار فرمانده ناحيه اصفهان رکن دوم در پيروي 48/401/66/20 جهت استحضار
2- فرمانده ضد اطلاعات وابسته به ناحيه در پيروي 48/401/66/20- 37/5/22 جهت استحضار
- فرمانده گروهان ژاندارمري اصفهان در پاسخ 510/13/2/26 جهت گزارش نتيجه اقدامات بعدي

انقلاب اسلامي در اصفهان به روايت اسناد ساواک

انقلاب اسلامي در اصفهان به روايت اسناد ساواک

انقلاب اسلامي در اصفهان به روايت اسناد ساواک

انقلاب اسلامي در اصفهان به روايت اسناد ساواک

انقلاب اسلامي در اصفهان به روايت اسناد ساواک

انقلاب اسلامي در اصفهان به روايت اسناد ساواک

منبع: اصفهان زيبا ويژه نامه طلوع انقلاب.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.