دستگاه های پخش صوت/ ویدئوی قابل حمل

MP3 و MP4 پلیرها، روشی آسان برای گوش دادن به موسیقی و مشاهده ویدئو هنگام سفر یا در حال حرکت محسوب می شوند. MP3 به شما موسیقی و MP4، موسیقی و ویدئو را ارائه می نماید. فقط کافی است که فایل ها را از کامپیوتر خود به پلیر خود منتقل نمایید. آنگاه با استفاده از یک هدفون، اسپیکرهای پرتابل یا یک صفحه نمایش داخلی (در MP4-Player) از محتوای دیجیتالی خود لذت ببرید. مشهورترین پلیر، iPod شرکت اپل می باشد اما تعداد بسیار زیادی محصول در این حوزه وجود دارد که انتخاب را برای مصرف کننده دشوار می نماید.
پنجشنبه، 31 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستگاه های پخش صوت/ ویدئوی قابل حمل

 دستگاه های پخش صوت/ ویدئوی قابل حمل
دستگاه های پخش صوت/ ویدئوی قابل حمل


 






 
MP3 و MP4 پلیرها، روشی آسان برای گوش دادن به موسیقی و مشاهده ویدئو هنگام سفر یا در حال حرکت محسوب می شوند. MP3 به شما موسیقی و MP4، موسیقی و ویدئو را ارائه می نماید. فقط کافی است که فایل ها را از کامپیوتر خود به پلیر خود منتقل نمایید. آنگاه با استفاده از یک هدفون، اسپیکرهای پرتابل یا یک صفحه نمایش داخلی (در MP4-Player) از محتوای دیجیتالی خود لذت ببرید. مشهورترین پلیر، iPod شرکت اپل می باشد اما تعداد بسیار زیادی محصول در این حوزه وجود دارد که انتخاب را برای مصرف کننده دشوار می نماید.
در واقع، پیدا کردن یک MP3/MP4-Player بی نقص، دشوارتر از چیزی است که تصور می کنید. پیش از تصمیم گیری برای خرید، باید همه ملاحظات، نظیر اندازه، رنگ، ظرفیت، ویژگی ها، قیمت و سازگاری را در نظر گرفته باشید. متاسفانه، هیچ یک از MP3/MP4-Playerها نمی توانند برای همه کابران عالی باشند، حتی مشهورترین گزینه MP3 Player کنونی یعنی Apple iPod که در تعدد گیج کننده ای از رنگ، اندازه ها و پیکربندی ها ارائه می گردد.
در واقع MP4-Player یگ گروه مجزا یا نام رسمی برای پخش کننده های قابل حمل محسوب نمی گردد. در واقع قابلیت پخش فرمت MP4 و صفحه نمایش این دستگاه ها، مواردی است که مورد بحث قرار می گیرند. لذا ما در این مقاله از عبارت MP3-Player برای هر دو گروه این محصولات استفاده خواهیم کرد.
ما در این راهنمای خرید، به بررسی تفاوت های دو نوع اصلی این محصولات(مبتنی بر دیسک سخت و یا حافظه فلش)در بازار پرداخته و سپس ویژگی هایی که شما باید در نظر داشته باشید، ملاحظات مختلف برای کاربردهای گوناگون، سازگاری با فرمت های موسیقی و ویدئو و نوع تجهیزات جانبی که احتمالاً می خواهید برای بهره گیری بیشتر از پخش کننده دیجیتالی خود خریداری نمائید را تشریح خواهیم کرد.
پیش از هر چیز، اجازه بدهید به تفاوت های موجود میان محصولات مبتنی بر درایو دیسک سخت و مدل های مبتنی بر حافظه Flash بپردازیم.

دستگاه های پخش صوت/ ویدئوی قابل حمل

مدل های مجهز به دیسک سخت
 

یک پخش کننده با ظرفیت بالا، می تواند هر موسیقی که خریداری کرده و یا از یک CD صوتی به فرمت مورد نظر خود تبدیل کرده اند را در خود جای می دهد. درایوهای دیسک سخت دارای ظرفیت هایی تا 500 گیگابایت و بالاتر هستند. پخش کننده های بزرگی نظیر Archos 5 Internet tablet with Android می توانند صدها هزار موسیقی را در خود نگهداری کنند.
محاسن: آن ها می توانند تمام موسیقی های شما را در یک ابزار واحد جای دهند. آن ها همچنین غالباً دارای ویژگی های بیشتری بوده، به نمایش گرهای بزرگتری مجهز هستند و بطور کلی استفاده از آن ها آسان تر می باشد. پخش کننده های دارای ظرفیت بالا، بهترین شرایط را در زمینه قیمت برای هر گیگابایت در اختیار شما قرار می دهند( برای مثال، قیمت 249 دلاری iPod 160 گیگابایتی در مقابل قیمت 179 دلاری 16iPod Nanoگیگابایتی).
معایب: این پخش کننده ها معمولاً براساس یک درایو دیسک سخت1,8 اینچی ساخته شده اند و به همین دلیل، بزرگتر و سنگین تر از سایر مدل ها هستند. همچنین، درایو های دیسک سخت دارای قطعات متحرک می باشند که باعث می شود این گروه از پخش کننده ها برای فعالیت های فیزیکی شدید مناسب نباشند. در نهایت، اکثر آن ها از باتری هایی با قابلیت های شارژ مجدد (که معمولاً تغذیه ابزار شما را به مدت 9 تا 45 ساعت برای هر شارژ تامین می نمایند) استفاده می کنند که شما نمی توانید آنها را تعویض کنید و به همین دلیل پس از چند سال باید یک مدل جدید را خریداری کرده و یا هزینه ای برای تعویض باتری توسط فروشنده بپردازید.

پخش کننده های مبتنی بر حافظه Flash
 

این پخش کننده ها که بعنوان طراحی اصلی و اولیه MP3-Player در نظر گرفته می شوند، فاقد هر گونه قطعه متحرک بوده و بخاطر عملکرد ضد ضربه و ابعاد فوق العاده فشرده خود شهرت دارند. ظرفیت های مختلف این ابزارها از 512 مگابایت تا 64 گیگابایت متغیر است . برای مثال، خط محصولات Sansa شرکت SanDisk از جمله پخش کننده هایی است که انحصاراً از حافظه Flash استفاده می کنند.

دستگاه های پخش صوت/ ویدئوی قابل حمل

محاسن: پخش کننده های مبتنی بر Flash بسیار کوچک هستند. آن ها در عین حال فاقد قطعات متحرک می باشند که باعث می شود که شما بتوانید در حین انجام هر فعالیتی آن ها را به همراه داشته باشید، بدون آنکه باعث آسیب دیدگی پخش کننده خود شوید. بسیاری از پخش کننده مبتنی بر حافظه Flash، دارای ویژگی های فراوانی نظیر ضبط صدا از میکرفون و Line-in هستند.
معایب: ترکیب اندازه و ویژگی های این پخش کننده ها باعث می شود که استفاده از آنها تا حدودی دشوارتر گردد. آنها در عین حال دارای بالاترین نسبت قیمت برای هر مگابایت ظرفیت می باشند. در نهایت، ظرفیت این گروه در حال حاضر حداکثر به 64 گیگابایت می رسد.

نحوه کار یک MP3-Player
دیجیتایز کردن موسیقی
 

فرمت های موسیقی دیجیتال نظیر MP3، در ابتدائی ترین سطح خود شباهت بسیار زیادی به سایر فایل های داده کامپیوتری دارند: یک مجموعه طولانی از صفرها و یک ها.
به منظور تبدیل کردن یک سیگنال آنالوگ (نظیر سیگنالی که توسط یک میکروفن استاندارد دریافت شده است) به یکی جریان دیجیتال، نرم افزار ADC(analog-to-digital converrter)، به اندازه گیری سیگنال در فواصل زمانی منظم می پردازد تا نرخ نمونه برداری را بیابد. اگر فاصله اندازه گیری این نمونه ها به اندازه کافی به یکدیگر نزدیک باشد، یک بازسازی تقریبا دقیق از سیگنال آنالوگ را فراهم خواهد ساخت که با استفاده از صفرها و یک های قابل فهم برای کامپیوترها و MP3-Playerها، ذخیره می گردد.

فشرده سازی
 

هر ثانیه از صدا با کیفیت واقعی CD به بیش از 1.3 مگابایت فضای دیسک نیاز دارد و به همین دلیل است که فناوری فشرده سازی فایل بعنوان یک عنصر اساسی برای صدای دیجیتال (و خصوصاً صدای قابل حمل) در نظر گرفته می شود. با استفاده از قواعد روان شناختی (درباره نحوه ادراک صدا توسط مغز ما) و کدگذاری ادراکی (حذف صداهای غیر قابل درک)، مهندسین توانسته اند الگوریتم هایی را با نام Codec (Compression/ Decompression)توسعه دهند که فایلهای صوتی را با حداقل افت کیفیت به کوچک ترین اندازه ممکن فشرده سازی و نرخ بیتی که موسیقی اصلی با آن کدگذاری شده است (و بر حسب کیلو بیت بر ثانیه اندازه گیری می شود).

پخش
 

هنگامی که شما یک فایل دیجیتال را پخش می کنید، اساساً فرآیند تبدیل آنالوگ به دیجیتال را بصورت معکوس انجام می دهید. یک ابزار صوتی دیجیتال نظیر یک MP3-Player و یا کارت صدای کامپیوتر، از یک (DAC (digital-to-analong converter) برای تبدیل کردن صفر ها و یک ها به یک سیگنال آنالوگ که امکان تقویت و پخش آن بر روی هدفون ها یا بلندگوها وجود داشته باشد، استفاده می کند. کیفیت صدای بدست آمده در این فرآیند به خصوصیات و کیفیت فایل دیجیتال، ترانه DAC داخل پخش کننده شما، مقدار انحراف یا "هیس" اضافه شده توسط تداخل ابزار شما یا هر مدار دیگری و نهایتاً سطح صدای خروجی هدفون ها یا بلندگوهای شما بستگی خواهد داشت.
وقتی یک موسیقی فشرده سازی شده توسط یک Codec بر روی یک ابزار دیجیتال پخش می شود، نرم افزار موجود بر روی تراشه ابزار مورد نظر (که تحت عنوان Firmware) شناخته می شود از Codec مربوطه برای کدگشائی فایل استفاده کرده و سپس صفرها و یک های بدست آمده را به DAC می فرستد.

فرمت های فایل در یک نگاه
 

MP3، اولین Codec یا فرمتی که توانست به پذیرش گسترده ای دست پیدا کند، اما در حال حاضر تنوعی از پخش کننده ها در بازار وجود دارند که از AAC، WMA، OGG و سایر فرمت ها نیز پشتیبانی می نمایند. ما در این بخش به معرفی Codec های مشهور پرداخته و به شما خواهیم گفت که در یک MP3-Player به کدامیک از آنها نیاز خواهید داشت.
AA (Audible Air):
توسط Audible.com مورد استفاده قرار می گیرد و برای مضامین صوتی کلامی نظیر AudioBOOKها و برنامه های گفتگوی رادیوئی (نظیر NPR) مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از پخش کننده های موسیقی قابل حمل از AA پشتیبانی می کنند.
AAC (Advanced Audio Coding):
توسط Dolby Labratories توسعه یافت و بیشترین شهرت خود را بعنوان فرمت مورد استفاده در iPod بدست آورد.
اپل از فناوری DRM (digital rights management) خودش جهت حفاظت از بارگذاری های AAC برای iTunes استفاده می کند، هر چند که بخش هایی از کاتالوگ موسیقی مذکور در یک فرمت محافظت نشده AAC ارائه می گردد. iPodیک پخش کننده منزوی است که فایل های AAC محافظت شده در برابر کپی را آن هم تنها از فروشگاه موسیقی iTunes می پذیرد. فایل های DRM-free ACC بر روی تعداد فزاینده ای از ابزارها نظیر Zune شرکت مایکروسافت و یا سری Walkman سونی قابل پخش می باشند.
FLAC (Free Lossless Audio Codec):
یک فرمت Open Source که از یک الگوریتم هوشمند برای حفظ هر یک از صفرها و یک های موجود در فایل فشرده سازی نشده استفاده می کند. با وجود آنکه فرمت های بدون حذفی (Lossless) نظیر FLAC بطور گسترده ای پیاده سازی نشده اند، اما در میان آن دسته از علاقمندان موسیقی که با فرمت های حذفی (نظیر MP3 WMA و امثالهم که فایل ها را تا سطوح بیشتری فشرده سازی می کنند)میانه خوبی ندارند، از محبوبیت بالائی برخوردارند.
MP3 (Motion Pictures Experts Group Layer 3):
این فرمت بسیار طولانی به نظر می رسد و به همین دلیل است که تقریباً همه کاربران تنها عنوان مخفف آن یعنی MP3 را می شناسند، در واقع، MP3 بعنوان مشهورترین و رایج ترین فرمت موسیقی دیجیتال شناخته می شود، تا حدی که صرفنظر از توانائی استفاده پخش کننده های قابل حمل از این فرمت (هر چند که اکثر قریب به اتفاق آنها از این توانائی برخوردارند)، به بخشی از شجره نامه تمام آنها تبدیل شده است. پس از یک نبرد طولانی و کسالت آور مابین فرمت های فایل رقیب، اکثر فروشگاه های، آنلاین موسیقی (نظیر Amazon eMusic Rhapsody و Napster) اکنون بارگذاری های موسیقی خود را بصورت فایلهای MP3 عرضه می کنند.
MP3 Pro:
آخرین ویرایش از Thomson/RCA (شرکتی که مجوز استفاده از فرمت MP3 را در اختیار تولید کنندگان و برنامه نویسان قرار می دهد) که در نرخ بیت یکسان، صدای بهتری را در مقایسه با MP3 فراهم می کند. با این حال، این فرمت بطور گسترده ای توسط تولید کنندگان (غیر از RCA) مورد پذیرش قرار نگرفته است.

دستگاه های پخش صوت/ ویدئوی قابل حمل

Ogg Vorbis:
OGG بعنوان فرمت مظلوم این گروه در نظر گرفته می شود. این فرمت قادر است صدای عالی را فراهم نماید و از آنجائیکه Open Source می باشد، برای استفاده از آن جهت کدگشائی و یا پخش موسیقی نیازی به پرداخت حق مجوز نخواهد بود (واقعیتی که احتمالاً توسعه دهندگان سایر Codec ها را تا حدودی عصبی می کند). با وجود آنکه فرمت OGG به اندازه AAC MP3 و یا WMA در پخش کننده ها یا سرویس های موسیقی آنلاین گسترش نیافته است، اما با پیشرفت نحوه استفاده مصرف کنندگان از صدای دیجیتال و همچنین جستجوی برنامه نویسان برای شیوه های که هزینه های اخذ مجوز آنها را کاهش می دهند، این فرمت می تواند به سطح محبوبیت بالاتری دست پیدا کند.
WAV/AIFF:
این صدای فشرده سازی نشده است، شبیه به چیزی که شما بر روی Audio-CD استاندارد پیدا می کنید. فایل های WAV تا حدود زیادی بر روی ماشین های ویندوز یافت می شوند، در حالیکه فایل های AIFF برروی ماشین های Mac زندگی می کنند.
WMA (Windows Media Audio):
فرمت مایکروسافت در نرخ بیت، صدای بهتری را در مقایسه با MP3 فراهم می کند. بعضی از فایل های WMA شامل توابع محافظت در برابر کپی هستند، اما این موضوع درباره تمام آنها صادق نیست. اکثر پخش کننده ها غیر از iPod از WMA پشتیبانی می کنند. بعضی از فروشگاه های آنلاین موسیقی نیز هنوز از فرمت امن WMA استفاده می نمایند (هر چند که گرایش در حال تغییر به سمت فایل های MP3 می باشد).

نحوه استفاده از MP3 Player
 

این روزها، تولید کنندگان در حال اضافه نمودن آرایه خیره کننده ای از ویژگی ها به پخش کننده ها خود هستند تا آن ها را از محصولات رقیب متمایز سازند. ضمائمی که ممکن است بخواهید آنها را در نظر داشته باشید، عبارتند از:
نمایش گرهای رنگی، نمایش عکس و پخش ویدئو اکثر
MP3-Player ها اکنون به همراه نمایش گرهای رنگی ارائه می شوند که توانائی نمایش تصاویر دیجیتال JPEG و BMP را دارند. این یک ویژگی جذاب برای کاربرانی است که می خواهند خاطرات دیجیتال ارزشمند خود را همیشه به همراه داشته باشند. علاوه بر ارائه قابلیت های نمایش عکس، نمایش گرهای رنگی درخشان تر بوده و خواندن آنها در مقایسه با همکاران تک رنگشان آسانتر است. در عین حال، بهتر است به دنبال پخش کننده هایی با نمایشگرهای OLED باشید که زوایای دید بهتری را فراهم نموده و مصرف برق پایین تر دارند (گرچه خواندن آنها در زیر نور مستقیم خورشید دشوارتر می باشد).

دستگاه های پخش صوت/ ویدئوی قابل حمل

رادیو
 

امروزه بسیاری از پخش کننده های موسیقی دیجیتال قابلیت دریافت رادیوی FM را نیز ارائه می کنند، هر چند که این قابلیت در بین ابزارهای مبتنی بر Flash (که فاقد درایوهای دیسک با سیگنال رادیوئی تداخل داشته باشند) متداول تر است و توانائی دریافت امواج رادیوئی AM در میان این گونه ابزارها کمتر مشاهده می شود. سایر ویژگی های مرتبط با رادیو عبارتند ازضبط FM(معمولاً در فرمت MP3)، مخابره (پخش بی سیم موسیقی از طریق یک استریوی اتومبیل یا استریوی خانگی مجهز به تیونر FM) و شبکه های از پیش تنظیم شده (Ptesets).

قابلیت های بی سیم
 

یکی از فناوری های جالب بکار رفته در ابزارهای MP3-Player، قابلیت اتصال بی سیم است. امروزه بسیاری از MP3-Playerها، مجهز به Wi-Fi بوده و به کاربران خود امکان می دهند تا موسیقی هایشان را بر روی امواج رادیویی و از طریق یک ویژگی Beaming به اشتراک بگذارند.

ضبط موسیقی
 

اکثر MP3-Player هایی که کیفیت ضبط صدای آن ها برای ضبط موسیقی مناسب است (در مقابل ابزارهای یادداشت صوتی و یا ضبط مصاحبه)، اینکار را از طریق یک ورودی Line آنالوگ انجام می دهند، اما در این میان موارد استثنایی نیز وجود دارند. تعداد اندکی از ابزارها، عملیات ضبط را بصورت دیجیتالی و یا از منابع سطح میکروفن نیز انجام می دهند. گروه اول، بخوبی برای ضبط صدا از مؤلفه های استریوی مدرن قابل استفاده خواهند بود. گروه دوم به شما اجازه می دهند از یک میکروفن کوچک "Unpowered" (میکروفنی که به تغذیه برق اضافی نیاز ندارد)، برای ضبط زنده استفاده نمائید. البته شما می توانید صدای زنده را بدون یک ورودی سطح میکروفن و تنها با استفاده از یک میکروفن Powered که یک سیگنال سطح Line را به فیش Line-in ابزار شما می فرستد، ضبط کنید. اگر به دنبال بالاترین کیفیت ضبط ممکن هستید، مطمئن شوید که پخش کننده مورد نظر شما دارای یک ADC قدرتمند بوده و می تواند ضبط را در فایل های فشرده سازی نشده WAV انجام دهد. ضبط بلادرنگ در فرمتهای MP3 یا WMA خصوصاً در هنگام کدگذاری موسیقی از نوار های کاست، Vinyl و یا CD بدون استفاده از یک کامپیوتر، مفید خواهد بود.

ضبط صدا
 

بعضی از MP3-Playerها دارای یک میکروفن کوچک داخلی هستند که امکان ضبط صدای مکالمه را به آنها می دهد. این مدل ها برای ضبط یک سخنرانی، یک جلسه و یا یک گفتگو مناسب هستند، اما برای ضبط موسیقی با کیفیت بالا مناسب نمی باشند. نرخ نمونه برداری اینگونه ابزارها معمولا پایین بوده و ضبط را در حالت مونو انجام می دهند. ساعت صدا را با این شیوه ضبط کرده و سپس فایل های مربوطه را برای الحاق به eMail و یا بایگانی به PC خود منتقل نمائید.

ذخیره سازی داده
 

بسیاری از MP3-Playerها می توانند به ابزارهای ذخیره سازی خارجی تبدیل شده و به شما امکان دهند که داده های خود را در بین PC های متعددی جابجا نمائید. بعضی از مدل ها حتی به درایورهای خاص نیز احتیاج نخواهند داشت. بنابراین، شما می توانید یک رزومه یا یک Presentation را به لپ تاپ فردی که در یک پرواز در صندلی کنار شما نشسته است، انتقال دهید. گروهی از این ابزارها که تحت عنوان plug-in player شناخته می شوند، حتی به یک کابل نیز احتیاج ندارند زیرا دارای کانکتورهای USB توکار می باشند.

دستگاه های پخش صوت/ ویدئوی قابل حمل

دستگاه های پخش صوت/ ویدئوی قابل حمل

مدیریت اطلاعات شخصی
 

بعضی از MP3-Player (نظیر Apple iPod و خط محصولات Zen شرکت Creative)می توانند دفاتر تلفن و یا برنامه های زمانبندی شما را نپذیرند. این گونه اطلاعات عموماً از طریق Outlook یا برنامه PIM دیگری وارد شده و سپس به ابزار انتقال می یابد که در آنجا توانائی مشاهده اطلاعات مورد نظر خود را خواهید داشت، اما نمی توانید این اطلاعات را مستقیماً بر روی ابزار تغییر دهید. این ویژگی ها نسبتاً محدود هستند و برای اکثر کاربران، جایگزین یک ابزار دستی نظیر PDA با تلفن هوشمند نخواهند شد.

جنبه های مختلف صدا
 

افرادی که با وسواس صوتی مواجه هستند، ترجیح می دهند موسیقی ها را دقیقاً به همان صورتی بشوند که توسط مهندسین ضبط میکس شده اند و به همین دلیل استفاده چندانی از DSP (digital signal processing) که خصوصیات فضائی و یا Equalization یک موسیقی را تغییر می دهد، ندارند. اما از آنجائی که فایل های صوتی دیجیتال از منابع متعددی می آیند و مردم نیز دارای اولویت های شنیداری شخصی هستند، EQ و سایر تنظیمات DSP می توانند مفید باشند.
به دنبال یک تنظیمات EQ قابل سفارشی سازی (هر چه تعداد باند ها بیشتر باشد، 5 باند باید بعنوان یک نرم در نظر گرفته شود) و همچنین Presentهای استاندارد (Rock Jazz Bass Boost و امثالهم) باشید. در زمینه ارتقادهندگان فضائی (Spatial Enthancer)، ویژگی های dsp نظیر ضمیمه SRS Wow می تواند کاری کند که احساس نمائید صدای موسیقی که از هدفون ها خارج می شود، در حال بازتاب در یک اتاق بزرگ است. این مسئله کاملا به اولویت های شخصی مربوط می شود، ولی ما فکر می کنیم که صدای موسیقی با اندکی دستکاری بهتر خواهد بود.

ویژگی های پخش پیشرفته
 

تقریباً تمام پخش کننده ها توابعی نظیر، Shuffle Repeat، Resume و Playlist را در اختیار شما می گذارند. با این حال، هنوز جا برای بهبود شرایط وجود دارد. مدل های جدیدتر ویژگی های پخش پیشرفته ای را به همراه دارند: توانائی ایجاد فهرستهای پخش شناور (On-the-Fly) را بدون نیاز به یک کامپیوتر؛ فهرست های پخش هوشمندی که برای مثال می توانند ترکیبی از موسیقی های دهه 80 را ارائه کنند؛ شیوه های رده بندی موسیقی که در آنها موسیقی های ممتاز شما به دفعات بیشتری در حالت Shuffle تکرار می شوند؛ Cross-Fading خودکار که انتقال روان مابین آهنگ ها را فراهم می کند؛ کنترل ولوم خودکار که باعث می شود بلندی تمام موسیقی ها در یک سطح باشد و سایر حالت های هوش مصنوعی که می توانند احساس بهتری را از گوش دادن به موسیقی برای شما فراهم نمایند.

نوع و طول عمر باتری
 

تحقیقات ما نشان می دهد که عمر باتری از دیدگاه کاربران MP3-Player بعنوان یک عامل حیاتی در نظر گرفته می شود. اکثر پخش کننده های مبتنی بر درایو دیسک سخت با باتری های یون- لیتیوم داخلی ارائه می شوند. بسیاری از تولیدکنندگان، نوعی طرح بازگشت/تعویض را ارائه می کنند. بنابراین پیش از تصمیم گیری درباره خرید بهتر از خط مشی ضمانت محصول مورد نظر خود را بررسی کنید.
پخش کننده های مبتنی بر Flash و MP3-CD به دو گروه استفاده کننده از باتری های AA(یا AAA) و مدل هایی که دارای یک باتری قابل شارژ داخلی هستند، تقسیم می شوند. از آنجائی که پخش کننده های Flash باید به دفعات بیشتری برای انتقال موسیقی ها به کامپیوتر متصل شوند و شارژ مجدد آنها در حین انجام این فرآیند نیز بسیار آسان خواهد بود، پخش کننده های Flash با باتری های قابل شارژ داخلی معمولاً از اولویت برخوردارند. بطور کلی، هر چه پخش کننده شما بزرگتر باشد، طول عمر باتری آن نیز بیشتر است اما این وضعیت همیشه نیز صادق نخواهد بود. بنابراین مطمئن شوید که پیش از پرداخت پولی برای خرید، نتایج آزمایش باتری مدل مورد نظر خود را بررسی کرده اید.

انتخاب یک MP3-Playerمناسب
 

MP3-Playerها یقیناً از آن دسته محصولات نیستند که بتوان یک مدل از آن ها را برای تمام کاربران توصیه نمود. آن ها در دامنه گسترده ای از شکل ها و اندازه ها ارائه می شوند، از انواع مختلف حافظه استفاده می کنند و از فرمت های متفاوتی پشتیبانی می نمایند. براساس این موارد و مجموعه دیگری از ویژگی ها، پخش کننده های معینی برای گروه معینی ازکاربردها مناسب تر خواهند بود. بنابراین شما می توانید پخش کننده ای را انتخاب کنید که با نیازهای خودتان انطباق داشته باشد. ما در این بخش به بررسی انواع کاربردها برای یک MP3-Player پرداخته و مشخص خواهیم کرد که برای هر یک از آنها باید به دنبال چه ابزاری باشید.
ما در اینجا به تعدادی از کاربردهای متداول تر MP3-Playerها اشاره کرده و در عین حال سئوالاتی را مطرح خواهیم نمود که شما می توانید با پاسخ به آنها مشخص کنید که کدامیک از این مدل های استفاده برایتان مناسب خواهند بود. بعضی از مردم با بیش از یک مدل کاربرد انطباق دارند و تعدادی از آنها احتمالاً به خرید بیش از یک MP3-Player برای برآورده نمودن نیازهای مختلف خود فکر می کنند. برای مثال، ممکن است ترجیح دهید یک MP3-Player فوق العاده فشرده را برای زمان هایی که مشغول ورزش هستید انتخاب کرده و سپس یک ابزار مبتنی بر درایو دیسک سخت با ظرفیت بالا را برای مسافرت های خود خریداری نمائید.
البته، بسیاری ازمردم به دنبال یک MP3-Player برای استفاده عمومی و روزمره هستند. اگر صرفا به دنبال ابزاری هستید که موسیقی های شما را با صدای خوبی پخش کرده و استفاده از ان آسان باشد، هر یک از محصولاتی که قبلا به آنها اشاره کردیم می توانند برایتان مناسب باشند. با این حال، اگر به دنبال بک ابزار بای کاربرد خاصی هستید، ادامه این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

دستگاه های پخش صوت/ ویدئوی قابل حمل

مسافرت های کاری
 

شما در منزل به دستگاه استریوی قدرتمند خانگی و در محل کار به کامپیوتر خود گوش می دهید، اما پر کردن سفرهای کاری از خانه به محل کار (و بالعکس)با موسیقی به یک پخش کننده قابل حمل نیاز خواهد داشت. اگر با اتومبیل به محل کار خود رفت وآمد می کنید، به دنبال یک مدل مبتنی بر دیسک سخت باشید.
در چنین شرایطی، اندازه چندان مهم نخواهد بود و به همین دلیل ممکن است بخواهید ارزش خرید خود را به حداکثر ممکن برسانید. اتصال MP3-Player شما به سیستم صوتی خودرو می تواند با یک فرستنده FM، آداپتور کاست، فرستنده Bluetooth (اگر استریوی اتومبیل شما با Bluetooth سازگار باشد) با یک iPod Dock و یا اتصال ورودی Line انجام شود. اگر با مترو یا اتوبوس به محل کار خود رفت و آمد می کنید، انجام شود. اگر با مترو یا اتوبوس به محل کار خود رفت و آمد می کنید، به دنبال یک پخش کننده فشرده مبتنی بر Flash باشید. برای حذف نویز تا حد امکان، می توانید از هدفون های Noise-Canceling یا Sound-Isolating استفاده نمائید.

دستگاه های پخش صوت/ ویدئوی قابل حمل

دستگاه های پخش صوت/ ویدئوی قابل حمل

تمرینات ورزشی
 

اگر تمام وقت آزاد خود را در یک باشگاه ورزشی می گذرانید، به یک MP3-Player با توانائی تحمل چنین شرایطی نیاز خواهید داشت. این ابزار باید فشرده بوده و به آسانی با یکدست قابل استفاده باشد. بجای آنکه به دنبال مدلی با ظرفیت ذخیره سازی بالا باشید، یک مدل مبتنی بر Flash را انتخاب کنید (مدلی با 8 گیگابایت فضای ذخیره سازی می تواند بیشتر هیچ ضرری نخواهد داشت) زیرا بهتر از پخش کننده های مبتنی بر درایو دیسک سخت در برابر ضربه ها و تکان ها مقاومت خواهد نمود.
شما همچنین می توانید به یک Armband (گزینه ای بر روی بسیاری از مدل های فوق العاده فشرده) و با یک هدفون که در جای خود باقی می ماند (بجای گوشی های ارزانی که معمولاً به همراه این ابزارها ارائه می شوند) فکر کنید. همچنین به دنبال مدل های مقاوم در برابر عرق و سایر ضمائم ویژه سلامتی نظیر اندازه گیری کالری و یا گام شمار باشید.
در عین حال به یاد داشته باشید بسیاری از باشگاه ها تلویزیون هایی را ارائه می کنند که می توانید با یک رادیوی FM به صدای آنها گوش دهید، بنابراین مطمئن شوید Player هایی را در نظر می گیرید که از این ویژگی برخوردار باشند.

دستگاه های پخش صوت/ ویدئوی قابل حمل

مسافرت
 

اگر زمان زیادی را در جاده ها صرف می کنید، به یک MP3-Player نیاز دارید که سفرهای شما را با موسیقی پر نموده و در عین حال وزن غیر ضروری را به بارهای شما اضافه نکند. اگر با همان لپ تاپی سفر می کنید که موسیقی های شما را ذخیره می نماید، یک پخش کننده کوچک مبتنی بر Flash برایتان کافی خواهد بود، اما اگر ترجیح می دهید لپ تاپ خود را در خانه بگذارید، یک پخش کننده با ظرفیت بالاتر را انتخاب کنید که تمام یا بخش عمده ای از موسیقی های شما را در خود ذخیره نماید. مدلی که باتری آن به آسانی قابل تعویض باشند در چنین شرایطی از اولویت ویژه برخوردار است. تجهیزات جانبی که می توانید به آنها فکر کنید عبارتند از هدفون های Noise-Canceling یا Sound-Isolating برای هواپیما و همچنین یک چیدمان بلندگوی قابل حمل برای استفاده در اتاق های هتل.

گوش دادن به کتاب های صوتی
 

MP3-Playerها با سرعت در حال تبدیل شدن به رسانه منتخب جهت گوش دادن به کتاب های صوتی (AudioBook) هستند. در مقایسه با پخش کننده های CD وکاست، یک MP3-Player متوسط به اندازه کافی کوچک بوده و دارای ظرفیت نگهداری چندین ساعت صدا می باشد.
در حالیکه فروشندگان کتاب های صوتی صرفاً قابل بارگذاری نظیر Audible.com و iTunes جایگزین های نسبتاً ارزانی را (درمقایسه با کرایه کتاب های صوتی بر روی CD یا کاست) ارائه می کنند، مسافرین و عاشقان کتاب ها بیش از هر زمان دیگری برای استفاده از آن ها اشتیاق نشان می دهند . اگر به دنبال خرید یک MP3-Player هستید که بخوبی با کتاب های صوتی کار کند، باید چند نکته را در نظر داشته باشید. اولین اینکه آیا ابزار مورد نظر شما با سایت های مشهور کتابهای صوتی نظیر Audible.com و iTunes سازگار است یا خیر.
نکته دوم این است که آیا پخش کننده مورد نظر دارای قابلیت Bookmarking می باشد یا خیر. شاخص گذاری (Bookmarking) یکی از ویژگی های حیاتی است که باعث می شود مجبور نباشید برای رسیدن به نقطه ای که آخرین بار شنیدن متن کتاب را متوقف کرده اید، تمام طول یک فایل صوتی فوق العاده طولانی را Fast-Forward نمائید.
اگر اشتیاق شما برای جمع آوری موسیقی دیجیتال باعث شده است که درایو دیسک سخت کامپیوترتان کاملاً پر شود، تعریف "محتکر فایل" قرار می گیرید. در حالیکه کیفیت صدا و سایر ویژگی ها برای شما اهمیت دارند، بالاترین ظرفیت ذخیره سازی قابل دسترسی همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید.
در حالیکه ظرفیت ذخیره سازی ابزارهای موسیقی دیجیتال قابل حمل به 500 گیگابایت می رسد، برای شما چندان دشوار نخواهد بود که یک پخش کننده مبتنی بر درایو دیسک سخت را با فضای ذخیره سازی کافی برای انطباق بانیازهای خود را پیدا کنید.

دستگاه های پخش صوت/ ویدئوی قابل حمل

ضبط صدا
 

به دلایلی، تولیدکنندگان MP3-Player تمایل چندانی به جلب توجه هواداران ضبط قابل حمل بر روی نوار نشان نداده و به ندرت یک ورودی سطح میکروفن (Mike-level) را در محصولات خود پیاده سازی می کنند. با این وجود، تعدادی از پخش کننده های موجود در بازار می توانند صدا را از منابع سطح Line نظیر CD-Player ها و یا خروجی های استریو ضبط نمایند. در نتیجه، این مدل ها برای تبدیل CDها، نوار ها و کاست ها به فرمت های دیجیتالی نظیر MP3 WMA و WAV عالی هستند. گروهی که مایل به ضبط صدای زنده هستند نیز می توانند همین کار را انجام دهند، هر چند که برای این منظور به یک میکروفن Powered با خروجی سیگنال سطح Line نیاز خواهند داشت. اگر ضبط صدا تمام چیزی است که از ابزار مورد نظر خود انتظار دارید، می توانید یک مدل با میکروفن توکار را انتخاب کنید.

دستگاه های پخش صوت/ ویدئوی قابل حمل

تماشای ویدئو
 

امروزه فاصله بین MP3-Player ها و پخش کننده های ویدئوی قابل حمل (PVP)بیش از هر زمان دیگری محو شده است زیرا اکثر قریب به اتفاق ابزارهائی که روانه می شوند دارای ویژگی های پخش ویدئو نیز می باشند. با وجود آنکه نمایشگر تعبیه شده بر روی یک MP3-Player معمولی برای تماشای طولانی ویدیو بیش از حد کوچک است، اما می تواند برای عده ای از کاربران یک امتیاز باشد. نمی توان انکار کرد که MP3-Player هائی با نمایشگرهای نسبتاً بزرگ می تواند بهترین جایگزین ها برای PVP ها باشند.مطمئن شوید مدل انتخابی شما به یک نمایشگر با قطر حداقل 2 اینچ مجهز است. این ویژگی در بسیاری از شرایط نظیر اتاقهای انتظار مطب پزشکان و یا ترمینالهای فرودگاه می تواند شما را سرگرم نماید.

قابلیت سازگاری
 

زمانیکه Walkman مبتنی بر نوار کاست به دنیای صدای قابل حمل معرفی شد، شما مجبور نبودید نگران این موضوع باشید که آیا پخش کننده تان می تواند موسیقی خریداری شده توسط شما را پخش کند یا خیر. هنگامی که اولین فرمت های دیجیتال گسترده (دیسک فشرده ) معرفی شدند، مصرف کنندگان با سطح محدودی از مشکلات ناسازگاری مواجه شدند.
در مورد MP3-Player، شما باید در نظر داشته باشید که موسیقی هایتان از چه منبعی می آیند و مطمئن شوید که ابزار شما قادر به پخش موسیقی هایتان است. ما در ادامه به بررسی بیشتر موضوع سازگاری موسیقی را بر روی سیستم خود بارگذاری/تبدیل کرده اید. پخش کننده ای را انتخاب نمائید که از فرمت های مورد استفاده شما جهت ذخیره سازی موسیقی هایتان پشتیبانی کند. اگر این فرمت MP3 است، می توانید از هر پخش کننده ای استفاده نمائید اما فرمت هایی که از گستردگی کمتری برخوردارند، تنها توسط ابزارهای معینی پشتیبانی می شوند. وقتی در حال بررسی مشخصات یک MP3-Player هستید، بررسی نمائید که قادر به پذیرش چه فرمت هایی می باشد.

دیسک های فشرده
 

اگر موسیقی شما هنوز بر روی CDها قراردارد، می توانید تقریبا هر نوع MP3-Player را خریداری نمائید زیرا ابتدا باید دیسک های خود را به یکی را فرمتهایMP3 WMA OGG و یا سایر فرمت هایی که قبلاً به آنها اشاره کردیم، تبدیل نمائید. بطور معمول، نرم افزار مورد نیاز برای اینکار به همراه پخش کننده شما ارائه می شود، اما اگر چنین نرم افزاری در بسته بندی ابزار شما وجود ندارد، می توانید Media Monkey را امتحان کنید. شما معمولاً از این نرم افزار برای سازماندهی فایل های موسیقی، ایجاد و ویرایش فهرست های پخش مختلف و انتقال موسیقی به ابزار خود استفاده می کنید.

فروشگاه های موسیقی آنلاین
 

فروشگاه های موسیقی آنلاین در گذشته بیشتر به یک توده آشفته از فرمت های صوتی رقیب و محدودیت های محافظت در برابر کپی شباهت داشتند. خوشبختانه، موفقیت فروشندگان آنلاینی نظیر eMusic و Amazon باعث گردید تا یک گرایش در حال افزایش به سمت بارگذاری موسیقی با سازگاری فراگیر در فرمت MP3 ایجاد شود. یک استثناء مهم در گرایش به سمت فروش MP3 های بدون محدودیت، فروشگاه موسیقی بسیار موفق iTunes شرکت اپل است که ترکیبی از فایل های موسیقی AAC محافظت شده و محافظت نشده را عرضه می کند. یک نکته مهم: ابزارهای صوتی دیجیتال گاهی اوقات از نسخه محافظت نشده Codecهای معینی پشتیبانی می کنند، اما قادر به پشتیبانی نسخه محافظت شده همان Codec ها نیستند. برای نمونه، بعضی از MP3-Player ها فایل های عادی WMA محافظت نشده ای که شما از CDها خودتان ایجاد کرده اید را پخش می نمایند، اما قادر به پخش فایل های WMA امنی که بر روی فروشگاه موسیقی آنلاینی نظیر Napster، Rhapsody، Yahoo Music و امثالهم به فروش می رسند، نیستند. از جنبه مثبت، صنعت موسیقی تدریجا یک گرایش به سمت فروش فرمت های محافظت نشده بیشتری را بصورت آنلاین نشان می دهد. برای مثال، EMI توافق کده است که فایل های DRM-free AAC را از طریق iTunes به فروش برساند. این فایل ها مثلا بر روی Microsoft Zune که از فایلهای AAC پشتیبانی می کند اما تنها از نسخه بدون DRM آنها، قابل پخش خواهند بود.
فایل های فروخته شده توسط این فروشگاه ها با محدودیت های استفاده ارائه می شوند که عموما شامل پخش محدود بر روی سه کامپیوتر بوده و از تکثیر آنها توسط شما جلوگیری می کنند. این محدودیت ها می توانند باعث ایجاد مشکلات سازگاری در ابزارها شوند، اما از سوی دیگر با این مزیت برای مصرف کنندگان با خیال آسوده تری مجوز ارائه موسیقی های خود را در اختیار فروشگاه های آنلاین بگذارند.
تصور کنید که می توانید MP3-Player خود را با چندین گیگابایت موسیقی از یک فروشگاه موسیقی آنلاین پر کرده و مبلغی کمتر از قیمت یک CD را بپردازید. اما این کار چطور امکانپذیر است؟ خوب شما عملاً این تراک ها را خریداری نمی کنید، بلکه آنها را در یک سناریوی "هر قدر که می توانید بخورید" با یک هزینه اشتراک ماهیانه، کرایه می نمائید. جذاب به نظر می رسد، اینطور نیست؟
به دنیای کاملاً جدید سرویس های اشتراکی موسیقی خوش آمدید. اکثر موسیقی های قابل دسترسی بر روی شبکه های File-Sharing (که تحت عنوان شبکه های Peer-to-Peerیا P2P نیز شناخته می شوند) از قبل در فرمت MP3 هستند و به همین دلیل شما هیچ مشکلی در زمینه سازگاری با آنها نخواهید داشت. با این حال از آنجائی که کدگذاری توسط شخص دیگری انجام شده است، کیفیت صدای فایلهای مختلف این سرویسها می تواند متغیر باشد.
در عین حال، قانونی بودن اینگونه سایتها نیز بطور جدی تحت سئوال است. در نتیجه، این ریسک وجود دارد که با مشکلاتی از سوی RIAA مواجه شوید که می تواند به جریمه های سنگین و یا حتی زندان منتهی گردد.

قابلیت ضبط Line-in
 

اگر تعداد زیادی موسیقی بر روی نوارهای کاست دارید، می توانید آن ها را بر روی کامپیوتر خود ضبط کرده، به فایل های MP3 تبدیل نموده و سپس به هر ابزار MP3-Playerانتقال دهید. به منظور تسهیل این فرآیند، می توانید پخش کننده ای را با قابلیت ضبط Line-in انتخاب کنید که به شما اجازه می دهد کدگذاری MP3 را مستقیما از دستگاه استریوی خود انجام دهید. اگر استریوی شما دارای یک خروجی اپتیکال دیجیتال است و می خواهید فایل های MP3 را از این طریق ضبط کنید، مطمئن شوید که پخش کننده مورد نظر شما دارای یک ورودی اپتیکال دیجیتال می باشد. این روش، کیفیت صدا را در طول فرآیند ضبط حفظ خواهد کرد. اگر استریوی شما فاقد خروجی اپتیکال دیجیتال است، هر پخش کننده ای با یک ورودی آنالوگ برایتان مناسب خواهد بود.
تا اینجا شما ایده کاملی از نحوه انتخاب یک MP3-Player بدست آورده اید. اما داستان هنوز تمام نشده است. شما می توانید گزینه هایی را از میان تعداد بی شماری از تجهیزات جانبی انتخاب کنید که به شما امکان می دهند از یک MP3-Player بعنوان استریوی اتومبیل خود استفاده کنید. از سخت افزار خود محافظت نمائید، کیفیت صدای پخش کننده خود را ارتقاء دهید و بسیاری موارد دیگر. ما در اینجا به معرفی تعدادی از آنها خواهیم پرداخت.

هدفون ها
 

بعضی از مردم اهمیتی نمی دهند که از چه نوع هدفون هایی استفاده نمایند، اما آنها احتمالاً تاکنون یک هدفون سطح بالا را امتحان نکرده اند. تفاوت در چنین وضعیتی می تواند شما را متحیر سازد. کیفیت صدا بر روی MP3-Playerها متغیر است، اما تفاوت هرگز با اختلاف سطوح هدفون ها قابل مقایسه نخواهد بود. بنابراین توصیه می کنیم که حتما بودجه ای را برای خرید یک هدفون جدید با کیفیت بالا کنار بگذارید. اگر به دنبال جاذبه بیشتری از موسیقی دیجیتال خود هستید، کیف پول خود را بیرون آورده و برای یک هدفون قدردانی خواهند نمود.

دستگاه های پخش صوت/ ویدئوی قابل حمل

لوازم جانبی
 

شما می توانید در مقالات بررسی محصول و یا سایت های وب تولید کنندگان به جستجو پرداخته و ببینید که آیا ضمائم اختیاری برای MP3-Player شما وجود دارند یا خیر. کنترل از راه دورهای in-line، کیت های Jogging، روکش ها وکیف های حمل مجلل، آداپتورهای حافظه Flash، فرستنده های FM، حافظه Docking Station، Flash، کیت های USB/FireWire، باتری های قابل شارژ اضافی ،آداپتورهای اتومبیل و بسیاری از محصولات دیگر در میان این گونه ضمائم قرار می گیرند. این موضوع که اینگونه ضمائم بصورت اختیاری ارائه می شوند، اصلا به معنای آن نیست که نمی توانند تجربه شما از کار با ابزارتان را ارتقاء دهند.

دستگاه های پخش صوت/ ویدئوی قابل حمل

نظرتان درباره استفاده از یک MP3-Player در اتومبیلتان چیست؟ تا جائی که به آداپتورهای کاست مربوط می شود، آنها با هر چیزی که دارای یک فیش هدفون باشد کار خواهند کرد و در عین حال با هیچ مشکل سازگاری نیز مواجه نیستند. در عین حال، شما واقعاً باید به آداپتور برق برای هر دو نوع پریزهای دیواری و فندک های اتومبیل توجه داشته باشید تنها از مدل هایی استفاده کنید که توسط تولید کننده ابزار شما ارائه شده اند. حتی اگر یک پریز از نظر فیزیکی قابل استفاده باشد، شما هنوز باید از قطبیت آداپتور، ولتاژ و آمپراژ آن مطمئن شوید. در حالیکه آمپراژ معولاً می تواند تا 20 درصد بیشتر از سطح مورد نیاز برای ابزار شما باشد، اما قطبیت و ولتاژ کانکتور باید کاملاً با ملزومات ابزار شما مطابقت داشته باشند. اگر درباره این عوامل اطمینان ندارید ملاحظات قیمتی را کنار گذاشته و یک آداپتور تغذیه برق ارائه شده توسط تولیدکننده محصول خود را خریداری نمائید. به این ترتیب می توانید از سوزاندن Player خود اجتناب نمائید.
منبع: بزرگراه رايانه - شماره 138.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.