آيين بندگي
نويسنده: امير حسين فقيهي
زير عنوان: نگاهي به نماز به عنوان اصلي ترين عبادت
ارزش هر کار وقتي معلوم مي شود که انسان بر آن کار معرفت داشته باشد و با فهم و دانايي به انجام آن کار مبادرت ورزد؛ كاملا با اختيار و با اشتياق. اين اصل اما در عبادات عبد نزد معبود مفهوم مهم تري مي يابد. آنکه عبادات را به انسان آموخته، اولين سر فصل از آموزش اش را حضور قلب و معرفت قرار داده است و تا اين دو مهم حاصل نشود، از عبادتي چون نماز چيزي جز خم و راست شدن حاصل نمي شود. نماز به عنوان اصلي ترين آيين بندگي انسان، بهترين راه براي رسيدن مخلوق به خالق خويش و سيرورت عبد به سوي معبود است. با وجود اين توصيفات هر عقل سليم مي تواند بفهمد که تا چه اندازه کيفيت و کيمت اجراي اين عمل مهم است. نماز خواندن از يک خم و راست شدن شروع مي شود و تا جايي ادامه مي يابد که حافظ مي گويد: «حالتي رفت که محراب به فرياد آمد.» اين معرفت است که در هر انسان باعث مي شود درجات خلوص و کيفيت نمازش بالاتر رود. حال اگر بخواهيم به محتواي نماز بپردازيم، پنج عامل مهم به نظرمان مي آيد که گويي پايه هاي نمازند و نماز بدون هر يک از آنها نماز نيست.
ارزش هر کار وقتي معلوم مي شود که انسان بر آن کار معرفت داشته باشد و با فهم و دانايي به انجام آن کار مبادرت ورزد؛ كاملا با اختيار و با اشتياق. اين اصل اما در عبادات عبد نزد معبود مفهوم مهم تري مي يابد. آنکه عبادات را به انسان آموخته، اولين سر فصل از آموزش اش را حضور قلب و معرفت قرار داده است و تا اين دو مهم حاصل نشود، از عبادتي چون نماز چيزي جز خم و راست شدن حاصل نمي شود. نماز به عنوان اصلي ترين آيين بندگي انسان، بهترين راه براي رسيدن مخلوق به خالق خويش و سيرورت عبد به سوي معبود است. با وجود اين توصيفات هر عقل سليم مي تواند بفهمد که تا چه اندازه کيفيت و کيمت اجراي اين عمل مهم است. نماز خواندن از يک خم و راست شدن شروع مي شود و تا جايي ادامه مي يابد که حافظ مي گويد: «حالتي رفت که محراب به فرياد آمد.» اين معرفت است که در هر انسان باعث مي شود درجات خلوص و کيفيت نمازش بالاتر رود. حال اگر بخواهيم به محتواي نماز بپردازيم، پنج عامل مهم به نظرمان مي آيد که گويي پايه هاي نمازند و نماز بدون هر يک از آنها نماز نيست.
ستايش و حمد خداوند
سپاسگزاري و تشکر از خالق
اعتراف به خطا و طلب بخشش
دعا و درخواست نياز براي خود
دعا و طلب توفيق براي ديگران
نماز براي همه
پي نوشت ها :
1- جوادي آملي، عبدالله علي (ع) مظهر اسماء الاهي، صفحه 107 و 108، مرکز نشر اسراء چاپ دوم، 1385.
2- سوره فرقان - آيه 70.
3- ملکيان، مصطفي، راهي به رهايي، نشر نگاه معاصر، صفحه 488.
4- بحار الانوار، جلد 90، صفحه 347.