سنت تعزيه خواني در استان چهارمحال و بختياري
نويسنده:علي رحم شايان
چهارمحال و بختياري در پرونده حيات خود زلالترين اشك را به پاي علم مصيبت حسين(ع) ريخته است و خالصترين نذر و نياز را فداي حريم اهل بيت عليهمالسّلام كرده است و سوابق طولاني در امر تعزيه دارد. روزگاري تعزيهخوانهايش فراتر از خاك استان خود صحنهداري ميكردند، شيراز و اصفهان اين دو مهد هنر با صدا و قامت رساي مردمي از همين ديار، خروش يا حسين و چكاچك شمشير و شيهه اسب و نواي طبل و شيپور داشت، همچنين تهران.
مرحوم سيّد عبدالباقي دهكردي (سيد عبدالباقي دهكردي فرزند مرحوم سيد جعفر كه با 39 پشت نسب او به حضرت زينالعابدين(ع) مي رسد.) معروف به حاج صولتالّسادات عموزاده حضرت آيتاله حاج سيد ابوالقاسم دهكردي يكي از پيشكسوتان تعزيه چهارمحال و بختياري كه سمت معينالبكائي داشته يك گروه تعزيهخوان مجرّب و هنرمندي را تربيت كرده و علاوه بر اينكه در محل ايفاي نقشهاي تعزيه مي كردند، در شيراز و اصفهان و تهران نيز مبادرت به برپائي تعزيه مي كردند.
او همه ساله از طرف مسعودميرزا ظلّالسلطان حاكم اصفهان دعوت مي شد و در ميدان نقش جهان و ديگر تكايا تعزيه بر پا ميكرد و خود نيز علاوه بر انجام وظايف سمت معينالبكائي به شكرانه تناسب اندام و قامت رشيد و آواز شيوائي كه خداوند متعال به او عطا فرموده، ايفاء نقش شخصيتهاي ممتاز و معروف وقايع كربلا از قبيل حضرت ابوالفضلالعباس(ع) و حضرت مسلم ابن عقيل(ع) و حرّ بن يزيد رياحي را عهدهدار مي شد و بخوبي از عهده آن بر مي آمد، تعزيهخوانان وي از افراد برجسته و حرفهاي انتخاب شده بودند.
در چهارمحال و بختياري اين هنر مذهبي سمعي و بصري در ادوار گذشته و حال طرفداران بيشماري داشته و همه ساله به ويژه در ماههاي محرم و صفر در اغلب شهرها و روستاها به اجرا در ميآيد.
اينك شرح مختصري از چگونگي اجراي تعزيه:
در تعزيه گاهي شاهد مواردي هستيم كه فردي با شخصيت خود در كشمكش است و در سر دوراهي قرار دارد مانند حر رياحي كه لباس زرد ميپوشد.
تعزيه را ميتوان همهجا اجرا كرد ولي ممكن است ساختمان و محل خاصي بنام تكيه به نمايش تعزيه اختصاص داده شود، برخي از تكايا عمارات بزرگي هستند كه هزاران نفر را در خود جاي ميدهند، خصوصيت سكو و معماري نواحي آن رابطه نزديكي بين حضّار و ماجرا برقرار ميسازند و امكان نزديكي و تماس بازيگر و بيننده را فراهم ميآورند كه بمفهوم كلي مشاهده كنندگان و مكان نمايش مكمل يكديگرند.
در نسخههاي تعزيه رنگ و بوي ايراني در تحرير آنها كاملاً مشهود و آشكار است، بازيگران با وجود اينكه نقشهاي خود را غالباً حفظ هستند، معالوصف نسخه را بدست ميگيرند و يا در پر شالشان جاي ميدهند بهرحال هنگام مكالمه نسخه را در دست ميگيرند. اين كار صرفاً به خاطر بياد آوردن جملات در صورت فراموشي بازيگر نيست بلكه در واقع قراردادي براي نمايش اين نكته است كه بازيگر فقط در حال ايفاي نقش است، احتمالاً اين عمل از طرز فكر و نگرش اسلامي است كه هر گونه تشبيه محض به اولياء را ممنوع ميكند.
شناخت اوراق زر مانند نسخ تعزيه و گردآوري و غور و تفحص در برگ برگ اين متون در اماتيك موجب ذكر شيوههاي نمايشي و جلوههاي نيايشي و آذينهاي صحنهاي و قراردادهاي اجرائي خواهد شد، از باب يادآوري بايد گفت كه تكرار اجراي چند مجلس شناخته شده شبيهخواني، ما را از شناخت بيش از سيصد مجلس ديگر غافل مينمايد و برخي از شبيهخوانان خود اذعان دارند كه بسياري از نسخ شبيهخواني را نخواندهاند و شناختي از قلمرو و مجالس متعدد تعزيه ندارند، پس ضروري است تا نسخهها در حرمخانه موريانههاي تيز دندان صندوقچههاي تعزيه نامه تباه نگشته است، شناسائي و گردآوري و سپس تحليل و تبيين مضامين آنها را عهدهدار شويم. خوشبختانه در سالهاي اخير زعماي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان چهارمحال و بختياري توجه خاصي به امر تعزيه و برپائي آن مبذول داشته و با تشكيل كانون تعزيه تا كنون 9 سوگواره استاني و نخستين سوگواره فاطميه و همايشي جهت يكي از پيشكسوتان تعزيه استان انجام شده، در هفته دفاع مقدس سالهاي گذشته نيز دو مجلس حماسي تعزيه برگزار كرده است.
به پيشنهاد اين حقير (نگارنده) و موافقت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان چهارمحال و بختياري اصلاح و بازنويسي نسخ تعزيه توسط هيأتي بنام هيأت تصحيح نسخ تشكيل و كار تصحيح و حذف تحريفات از نسخ آغاز و تاكنون تعداد انگشتشماري از نسخ زمينه چهارمحال و بختياري تصحيح و قرار است تعزيهخوانهاي استان كه تعداد آنها در حال حاضر 111 گروه هستند، همه از يك زمينه استفاده نمايند.
منبع:http://www.parsacity.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hadisafari
مرحوم سيّد عبدالباقي دهكردي (سيد عبدالباقي دهكردي فرزند مرحوم سيد جعفر كه با 39 پشت نسب او به حضرت زينالعابدين(ع) مي رسد.) معروف به حاج صولتالّسادات عموزاده حضرت آيتاله حاج سيد ابوالقاسم دهكردي يكي از پيشكسوتان تعزيه چهارمحال و بختياري كه سمت معينالبكائي داشته يك گروه تعزيهخوان مجرّب و هنرمندي را تربيت كرده و علاوه بر اينكه در محل ايفاي نقشهاي تعزيه مي كردند، در شيراز و اصفهان و تهران نيز مبادرت به برپائي تعزيه مي كردند.
او همه ساله از طرف مسعودميرزا ظلّالسلطان حاكم اصفهان دعوت مي شد و در ميدان نقش جهان و ديگر تكايا تعزيه بر پا ميكرد و خود نيز علاوه بر انجام وظايف سمت معينالبكائي به شكرانه تناسب اندام و قامت رشيد و آواز شيوائي كه خداوند متعال به او عطا فرموده، ايفاء نقش شخصيتهاي ممتاز و معروف وقايع كربلا از قبيل حضرت ابوالفضلالعباس(ع) و حضرت مسلم ابن عقيل(ع) و حرّ بن يزيد رياحي را عهدهدار مي شد و بخوبي از عهده آن بر مي آمد، تعزيهخوانان وي از افراد برجسته و حرفهاي انتخاب شده بودند.
در چهارمحال و بختياري اين هنر مذهبي سمعي و بصري در ادوار گذشته و حال طرفداران بيشماري داشته و همه ساله به ويژه در ماههاي محرم و صفر در اغلب شهرها و روستاها به اجرا در ميآيد.
اينك شرح مختصري از چگونگي اجراي تعزيه:
1- آهنگ:
2- تماشاگر:
3- لباس:
در تعزيه گاهي شاهد مواردي هستيم كه فردي با شخصيت خود در كشمكش است و در سر دوراهي قرار دارد مانند حر رياحي كه لباس زرد ميپوشد.
4- ابزار:
5- سكو:
تعزيه را ميتوان همهجا اجرا كرد ولي ممكن است ساختمان و محل خاصي بنام تكيه به نمايش تعزيه اختصاص داده شود، برخي از تكايا عمارات بزرگي هستند كه هزاران نفر را در خود جاي ميدهند، خصوصيت سكو و معماري نواحي آن رابطه نزديكي بين حضّار و ماجرا برقرار ميسازند و امكان نزديكي و تماس بازيگر و بيننده را فراهم ميآورند كه بمفهوم كلي مشاهده كنندگان و مكان نمايش مكمل يكديگرند.
6- موسيقي:
7- معينالبكاء:
8- نسخ تعزيه:
در نسخههاي تعزيه رنگ و بوي ايراني در تحرير آنها كاملاً مشهود و آشكار است، بازيگران با وجود اينكه نقشهاي خود را غالباً حفظ هستند، معالوصف نسخه را بدست ميگيرند و يا در پر شالشان جاي ميدهند بهرحال هنگام مكالمه نسخه را در دست ميگيرند. اين كار صرفاً به خاطر بياد آوردن جملات در صورت فراموشي بازيگر نيست بلكه در واقع قراردادي براي نمايش اين نكته است كه بازيگر فقط در حال ايفاي نقش است، احتمالاً اين عمل از طرز فكر و نگرش اسلامي است كه هر گونه تشبيه محض به اولياء را ممنوع ميكند.
شناخت اوراق زر مانند نسخ تعزيه و گردآوري و غور و تفحص در برگ برگ اين متون در اماتيك موجب ذكر شيوههاي نمايشي و جلوههاي نيايشي و آذينهاي صحنهاي و قراردادهاي اجرائي خواهد شد، از باب يادآوري بايد گفت كه تكرار اجراي چند مجلس شناخته شده شبيهخواني، ما را از شناخت بيش از سيصد مجلس ديگر غافل مينمايد و برخي از شبيهخوانان خود اذعان دارند كه بسياري از نسخ شبيهخواني را نخواندهاند و شناختي از قلمرو و مجالس متعدد تعزيه ندارند، پس ضروري است تا نسخهها در حرمخانه موريانههاي تيز دندان صندوقچههاي تعزيه نامه تباه نگشته است، شناسائي و گردآوري و سپس تحليل و تبيين مضامين آنها را عهدهدار شويم. خوشبختانه در سالهاي اخير زعماي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان چهارمحال و بختياري توجه خاصي به امر تعزيه و برپائي آن مبذول داشته و با تشكيل كانون تعزيه تا كنون 9 سوگواره استاني و نخستين سوگواره فاطميه و همايشي جهت يكي از پيشكسوتان تعزيه استان انجام شده، در هفته دفاع مقدس سالهاي گذشته نيز دو مجلس حماسي تعزيه برگزار كرده است.
به پيشنهاد اين حقير (نگارنده) و موافقت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان چهارمحال و بختياري اصلاح و بازنويسي نسخ تعزيه توسط هيأتي بنام هيأت تصحيح نسخ تشكيل و كار تصحيح و حذف تحريفات از نسخ آغاز و تاكنون تعداد انگشتشماري از نسخ زمينه چهارمحال و بختياري تصحيح و قرار است تعزيهخوانهاي استان كه تعداد آنها در حال حاضر 111 گروه هستند، همه از يك زمينه استفاده نمايند.
منبع:http://www.parsacity.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hadisafari
/ج