برجسته ترين و مهمترين افرادي که اينترنت را تغيير دادند.

آمارها و بررسي ها حکايت از اين دارند که افراد زيادي هستند، که توانسته اند از اينترنت به عنوان سکوي پرتابي براي ايده ها و افکار خود استفاده کنند، و با استفاده از همين ايده ها و افکار، در زمره مشهورترين و ثروت ترين اشخاص جامعه بشري قرار گرفته اند. اين اشخاص علاوه بر کسب شهرت و ثروت درخور توجه، در عين حال موفق شده اند هر کدام به نحوي اينترنت يا شايد بهتر بگوييم، دنيا را متحول کنند. در حقيقت شايد اگر اين افراد نبودند، اينترنت مانند آنچه
شنبه، 9 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برجسته ترين و مهمترين افرادي که اينترنت را تغيير دادند.

برجسته ترين و مهمترين افرادي که اينترنت را تغيير دادند.
برجسته ترين و مهمترين افرادي که اينترنت را تغيير دادند.


 

نویسنده: مرضيه پوراسلامي




 
آمارها و بررسي ها حکايت از اين دارند که افراد زيادي هستند، که توانسته اند از اينترنت به عنوان سکوي پرتابي براي ايده ها و افکار خود استفاده کنند، و با استفاده از همين ايده ها و افکار، در زمره مشهورترين و ثروت ترين اشخاص جامعه بشري قرار گرفته اند. اين اشخاص علاوه بر کسب شهرت و ثروت درخور توجه، در عين حال موفق شده اند هر کدام به نحوي اينترنت يا شايد بهتر بگوييم، دنيا را متحول کنند. در حقيقت شايد اگر اين افراد نبودند، اينترنت مانند آنچه اکنون است، نبود. براي اطمينان از اين نکته، به عنوان نمونه، فقط يک لحظه اينترنت را بدون گوگل تصور کنيد!!!
بر همين اساس، در ادامه اين مطلب، تعدادي از مهمترين کساني که اينترنت را تغير دادند، و شايد بيشترين نقش را در تحول اينترنت در اين 14- 15سال داشته اند و به تبع آن توانسته اند تا حد زيادي چهره دنيا را نيز تغيیر دهند، خدمت شما دوستان معرفي مي کنيم: (البته لازم به ذکر است، در اين فهرست، افراد مورد نظر بر مبناي ميزان تاثير گذاري و اهميت آنها در جهان اينترنت، از شماره 10تا شماره 1، رتبه بندي و معرفي شده اند).

10)) جف پرسون بيزوس (سايت آمازون)
 

جفت پرسون بیزوس، موسس، رئیس و مدير سايت/شرکت (Amazon) آمازون دات کام مي باشد.

برجسته ترين و مهمترين افرادي که اينترنت را تغيير دادند.

آمازون يک شرکت اينترنتي است که کالاها را توسط اينترنت به فروش مي رساند. البته اکثر کاربران در سراسر جهان، آمازون را در اصل به عنوان يک سايت فروش کتاب مي شناسند. قابل ذکر است، نام اين سايت هيچ ربطي به جنگل آمازون در برزيل ندارد و در اصل مربوط به اساطير يونان باستان و زنان دلير و جنگاوري مي شود که هزاران سال پيش در يونان مي زيسته اند. اين زنان براي اينکه بتوانند به خوبي شمشير بزنند و با کمان تيراندازي کنند، يکي از سينه هاي خود رامي بريدند!
حال آمازون هر چه که باشد، مهم اين است که ارزش اين سايت هم اکنون 8،2 ميليارد دلار است! ضمن اينکه تاثير بسزايي در تجارت الکترونيک و تعیین الگوها و راهبردهای این تجارت، به عنوان سمبل تجارت در جهان آينده، بر جا گذاشته است.

9)) ديويد فيلو و جري يانگ (سايت ياهو)
 

شرکت/سايت ياهو، توسط اين دو دانشجوي فارغ التحصيل دانشگاه استنفورد تاسيس شد.

برجسته ترين و مهمترين افرادي که اينترنت را تغيير دادند.

اين دو نفر در نخستين گام، راهنمايي (يک فهرست موضوعي ) از سايت هاي اينترنتي در آوريل سال 1994تهيه و آن را با نام "راهنماي جري و ديويد براي دنياي جهاني وب" منتشر کردند. البته درآن دوران، تعداد سايت هاي اينترنتي، حداکثر به کمي بيش از 5000 سايت بالغ مي شد. ضمن اينکه اين راهنماي ايندکس شده، مورد توجه اهل اينترنت در آن زمان و به خصوص جامعه دانشگاهي آمريکا قرار گرفت. با اين اقبال و موفقيت، بعد از مدتي آنها تصميم گرفتند که اين کار را گسترش دهند و اينجا بود که سايت ياهو خلق شد. البته نام اوليه سايتي که آنها در آن زمان به ثبت رساندند، akebono.stanford.edu/yaho بود. در دسامبر سال 1994اين سايت 1 ميليون بازديد داشت و آنها در همين هنگام با يک آينده نگري قابل تحسين، به اين نکته پي بردند که سايت آنها پتانسیل تبديل شدن به سايت بزرگ را دارد و بعد از کمي آن را به !YAHOO تغيير نام دادند و ...

8)) چاد هورلي و استيو چن (سايت يوتيوب)
 

چاد هورلي و استيو چن، موسس بزرگترين سايت به اشتراک گذاري آنلاين ويديو هستند، چاد هورلي به عنوان يکي از دو موسس اصلي، قبلاً براي شرکت "پي پال" و در قسمت طراحي کار مي کرد، و نيز طراحي لوگوي "پي پال" هم کار اوست. سپس او با همکاري استيو چن در سال 2005، YOU Tube رو تاسیس کردند. البته بعد از مدتی، یعنی در سال 2007، گوگل سايت يوتيوب را به قيمت 1.65ميليارد دلار خريد. قابل ذکر است در هنگام تاسيس يوتيوب، چاد هورلي 28 ساله و استيو چن 27 ساله بودند.

برجسته ترين و مهمترين افرادي که اينترنت را تغيير دادند.

7)) جيمي ولز (سايت ويکي پديا)
 

نفر هفتم اين فهرست، کسي نيست جز جيمي ولز، موسس و بنيانگذار بزرگترين دانشنامه آزاد، يعني Wikipedia. اين پايگاه اينترنتي تا سال 2005، بدون هيچ حامي مالي و صرفاً با کمک هاي بلاعوض مردمي و در واقع از طريق حمايت هاي هواداران آن، اداره مي شد.

برجسته ترين و مهمترين افرادي که اينترنت را تغيير دادند.

البته جيمي در ابتداي تاسيس اين پايگاه، يک پيش نمايش از سايت اصلي اش را به نام "نويديا" طراحي کرد که همه مي توانستند آن را اديت کنند. او بعد از مدتي "نويديا" را به کمک نرم افزار ويکي اش، به شکل امروزي درآورد و بدين ترتيب، در تاريخ اينترنت، به عنوان اولين پايه گذار دائره المعارف اينترنتي در عرصه وب، شناخته شد و نامش به ثبت رسيد.

6)) پير اميديار (اي بي)
 

نفر بعدي کسي نيست جز يک ايراني تبار به نام پير اميديار (داراي مادر فرانسوي و پدري ايراني) وي موسس شرکت تجاري Ebay مي باشد. اي بي بزرگترين و معروفترين سايت حراج و خريد و فروش اينترنتي است و بر خلاف آمازون که براي مردم سراسر جهان، بيشتر به عنوان يک پايگاه فروش کتاب جا افتاده است، در همه زمينه هاي تجارت الکترونيک و در رابطه با فروش هر نوع کالايي فعاليت مي کند. اي بي در واقع در يک مرکز تجاري است که خريداران و فروشندگان را به يکديگر متصل مي کند. شرکت اي بي هم اکنون با حدود 6000 کارمند و نيز 46 ميليون مشتري، پير اميديار را با ثروتي بالغ بر 9/5 ميليارد دلار، به بيست و نهمين ثروتمند جهان تبديل کرده.

برجسته ترين و مهمترين افرادي که اينترنت را تغيير دادند.

5)) برام کوهن (سايت بيت تورنت)
 

برام کوهن، توسعه دهنده و موسس و نيز مولف شبکه هاي (P2P) و نيز همچنين پايگاه هاي دانلود و در اصل پروتکل BitTorrent مي باشد.

برجسته ترين و مهمترين افرادي که اينترنت را تغيير دادند.

وي در سال 2001 شغلش را در شرکت MojoNation به خاطر کار بر روي بيت تورنت ترک کرد. او نخست فکرهايش را در يک کنفرانس آشکار کرد و پس از آن بسياري افکار وي را خنده دار و پوچ تلقي کردند (زيرا در آن زمان تصور سايت هايي که امکان به اشتراک گذاري را فعال مي کنند، از نظر بسياري از کارشناسان، صرفاً يک هرج و مرج مطلق تلقي مي شد). اما او تسليم نشد و بعد از مدتي، شرکت بيت تورنت را ثبت نمود و به کمک بردارش و نيز يک حامي مالي تيز هوش که وي هرگز نام وي را فاش نساخت و فقط در مصاحبه هايش از او اينگونه ياد کرد (اين شخص يک کشاورز ذرت است. ضمن اينکه مي داند اگر در اينترنت به درستي يک ميليون دلار سرمايه گذاري کند، مي تواند در يک دوره کوتاه، تا 10برابر آن را به عنوان سود، به جيب خود برگرداند،)، با جديت و يقين کامل، شروع به کار و پياده نمودن ايده اش کرد. و اکنون جهان مسحور اين ايده شده است و سايت هاي به اشتراک گذاري فايل، به يکي از مهمترين خدمات اينترنت بدل شده اند.

4)) مت مولنگ (وردپرس)
 

شايد هيچ وبلاگي اکنون وجود نمی داشت، اگه مت منگ، Wordpress را اختراع نمي کرد.

برجسته ترين و مهمترين افرادي که اينترنت را تغيير دادند.

مت منگ همچنين موسس اتوماتيک و نيز آنتي اسپم معروف وردپرس، يعني "آکسيميته" مي باشد. وي در سن 24 سالگي کار پردرآمد خود را شرکت CNETترک کرد، تا تمام وقت بر روي پلت فرم وبلاگ نويسي وردپرس تمرکز کند. او هسته وردپرس را زماني نوشت که فقط 19سال بيشتر نداشت، و به مرور که وردپرس کامل و کاملتر مي شود، خيلي از بلاگرها، به اين پلت فرم وبلاگ نويسي مهاجرت مي کنند.

3)) کوين روز (سايت ديگ)
 

کوين روز، خالق و موسس سايت Digg مي باشد که البته قبلاً وي در زمينه تبليغات تلويزيوني و TV Show فعاليت مي کرد.

برجسته ترين و مهمترين افرادي که اينترنت را تغيير دادند.

ديگ يک سايت اجتماعي بسیار معروفيست که نسخه فارسي آن هم به شدت در ميان کاربران ايراني شهرت کسب کرده است! در ابتدا سايت ديگ به صورت آزمايشي و در دسامبر سال 2004 شروع به کار کرد و به تدريج تبديل به يک پايگاه قدرتمند شد و اکنون يکي از مهمترين سايت ها، با رويکرد مضامين و خدمات اجتماعي به شماره مي رود. لازم به ذکر است، ديگ در حقيقت يک سايت لينک دهي جمعي است که در ابتدا بيشتر بر اخبار فن آوري و دانش متمرکز بود، ولي اخيراً قسمت هاي متنوع ديگري به خود اضافه کرده است، و اکنون از پزشکي گرفته تا خبرهاي سرگرم کننده و سياست و مسائل اجتماعي را پوشش مي دهد. ارزش اين سايت در حال حاضر، بالغ بر 6 ميليارد دلار است.
در مورد سايت ديگ، توجه شما را به چند نکته برجسته جلب مي کنيم:
- در حال حاضر سايت ديگ، 21،5ميليون بازديد کننده و 200 ميليون مرور صفحه در ماه دارد. همچنين سايت ديگ، دو ميليون کاربر (عضو ) دارد که 20 درصد آنها فعال هستند.
-ماهانه يک ميليارد بار روي دکمه هاي ديگ کليک مي شود، و ماهانه صد ميليون بار بر تعداد اين کليک ها افزوده مي شود.
-ترافيک سايت ديگ بسیار بالاست، به طوری که سایت هایی که لینک آنها در صفحه اول سایت دیگ وارد می شود، به صورت متقابل، بازدید کننده بسیار زیادی پیدا می کنند. گاهی تعداد بازدید کنندگان یک سایت از طریق دیگ، به طوری افزایش می یابد که به علت اتمام پهنای باند، سایت از کار می افتد. به این حادثه، اصطلاحاً پدیده دیگ گفته می شود!!

2)) مارک زوکربرگ (فیس بوک)
 

در حال حاضر، شاید اکنون کمتر کسی باشد که با Facebook و خالق جوان آن آشنا نباشد.

برجسته ترين و مهمترين افرادي که اينترنت را تغيير دادند.

مارک دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد بود و زمانی که 19سال داشت، شبکه اجتماعی فیس بوک را برای ارتباط بیشتر با هم دانشگاهی های خود طراحی نمود. در حال حاضر فیس بوک دومین شبکه اجتماعی عظیم بعد از "مای اسپیس" محسوب می شود. ضمن اینکه می بایست در نظر داشت که این شبکه در حال رشدی بسیار سریع و بی سابقه بوده و مسلماً بعد از مدتی، از "مای اسپیس" هم پیشی خواهد گرفت. این سایت در حال حاضر بیش از 10میلیارد دلار قیمت گذاری شده است.
در توضیح بیشتر اینکه، شما می توانید از فیس بوک (Facebook) مانند کامپیوتر شخصی خودتان استفاده کنید. برنامه هایی روی آن نصب کنید و یا آنها را از روی سیستم خودتان پاک کنید. عکس ها را ویرایش کنید، موزیک گوش دهید و ویدئو ببینید: فایل ارسال کنید؛ بازی کنید؛ کمک کنید؛ در گروه ها عضو شوید؛ از اشتراکات دیگران استفاده کنید؛ دوست جدید پیدا کنید؛ از گروه های بشردوستانه حمایت کنید؛ حمایت مالی از گروهی انجام دهید؛ ایده هایتان را روی اینترنت بیاورید و ...

1)) لری پیچ و سر گئی برین (گوگل)
 

مسلماً در این فهرست، رتبه یک باید به این دو تن تعلق می گرفت. لری پیچ و سر گئی برین، بدون شک موسس موفقترین شرکت و سایت اینترنتی هستند.
این دو دانشجوی سابق، کار بر روی گوگل را در اتاق یکی از خوابگاه های دانشگاه استنفورد شروع کردند. آنها در آن هنگام به گفته خودشان، به علت اختلاف سلیقه ای که در کار داشتند، مدام در حال قهر و آشتی بودند (وضعیتی که اکنون نیز وجود دارد و البته کمی آرامتر و خفیف تر شده، زیرا به گفته خودشان، با گذشته زمان، مسنتر و عاقل تر شده اند). همچنین در همین دوران، بدون اینکه بدانند صاحب چه چیزی هستند و همچنین به علت کمبود منابع مالی، تصمیم گرفتند گوگل را به قیمت 100هزار دلار به یکی از استادان ریاضی خود که میلیونر بود و به جز استادی دانشگاه، دارای چند شرکت کامپیوتری نیز بود، بفروشند. اما این استاد که متوجه اهمیت شگرف کار آنها شده بود (آنها نمی دانستند که در واقع یک شاهکار خلق کرده اند و بهترین و سریع ترین موتور جستجوی اینترنتی را بوجود آورده اند )، سمت استادی خود را فراموش نکرد و بجای اینکه گوگل را از چنگ دو دانشجوی ساده لوح خود برباید، به آنها یک میلیون دلار قرض داد تا بتوانند نخستین سرورهای گوگل را خریداری نموده و سرانجام گوگل، غول جستجوی اینترنت را، راه بیندازند. این دو اکنون میلیاردر هستند و هر یک چیزی بیش از 5 میلیارد دلار از سهام گوگل را در اختیار دارند. اما به قول لاری پیچ ((ما هر دو بسیار معمولی زندگی می کنیم و هر دو ما در طول 10سال گذشته، حتی اتومبیل خود را عوض نکرده ایم، هر چند که برخی مواقع در زمینه استفاده از پول، شیطنت هایی می کنیم )) به عنوان نمونه اکنون سر گئی برین با پرداخت 5 میلیون دلار، در حال تربیت دادن یک سفر فضایی به ایستگاه فضایی بین المللی می باشد.

برجسته ترين و مهمترين افرادي که اينترنت را تغيير دادند.

ضمناً لازم به ذکر است، موسسان گوگل نیز همانند یاهو، در ثبت اولین آدرس سایت، از امکانات هاست (Host) دانشگاه خود استفاده کردند و در حقیقت آدرس اولیه گوگل، google.stanford.edu بود. ولی بعد از مدتی در سال 1997، آنها دامنه googl.com را خریداری نمودند و ...
به هر صورت فهرست فوق، لیست مجموعه ای از مهمترین افرادی بود که توانستند با درک عمیق و درست و به موقع از اینترنت و آینده آن، با ایفای نقش های متفاوت، اما محوری، هر یک بگونه ای دنیای اینترنت را متحول کنند. البته قطعاً افراد دیگری هم هستند که این شایستگی را دارند که در این فهرست قرار گیرند. اما از آنجایی که در حال حاضر، اعم کارشناسان و صاحبنظران، در رای گیری های متعدد، بر روی این افراد تیکه داشته اند، ما به ذکر این اسامی و در قالب این 10رتبه بسنده می کنیم. هر چند که باز هم تاکید می شود که این امکان وجود داشت که کسانی دیگر هم در این فهرست باشند که در این صورت این فهرست، بیش از یک لیست 10رتبه ای می باشد.
منبع: ماهنامه دانش و کامپیوتر، شماره ی 75



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.