بعد از چهل سالگي، هر كس مسئول صورت خودش است!

پوست، عضو زيبا، باهوش و مهم ما مي باشد و در برابر عوامل دروني و روحي ما به سرعت انعكاس نشان مي دهد. بي خوابي و استرس، نور خورشيد، سيگار كشيدن و حتي دود آن و ... از جمله عوامل فرتوتي و پيري زودرس پوست مي شود. زيبايي مطمئناً با بوتاكس و تيغ جراحي ظاهر نمي شود؛ بلكه با تغذيه مناسب و محصولات درماني و رسيدگي، پاكسازي، استفاده از ماسك گياهي و ورزش صورت (يوگاي صورت) مي توانيم از افتادگي و شل شدن عضلات
سه‌شنبه، 26 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بعد از چهل سالگي، هر كس مسئول صورت خودش است!

بعد از چهل سالگي، هر كس مسئول صورت خودش است!
بعد از چهل سالگي، هر كس مسئول صورت خودش است!


 

نويسنده: گيتي باحجب قدسي




 

هيچ كدام از ما ديروز متولد نشده ايم! پس چرا توقع داريم ظاهرمان هماني باشد كه سال ها پيش بود؟
 

پوست، عضو زيبا، باهوش و مهم ما مي باشد و در برابر عوامل دروني و روحي ما به سرعت انعكاس نشان مي دهد. بي خوابي و استرس، نور خورشيد، سيگار كشيدن و حتي دود آن و ... از جمله عوامل فرتوتي و پيري زودرس پوست مي شود. زيبايي مطمئناً با بوتاكس و تيغ جراحي ظاهر نمي شود؛ بلكه با تغذيه مناسب و محصولات درماني و رسيدگي، پاكسازي، استفاده از ماسك گياهي و ورزش صورت (يوگاي صورت) مي توانيم از افتادگي و شل شدن عضلات صورت مان جلوگيري كنيم و گذشت زمان را كندتر نماييم؛ پس به جاي روي آوردن به درمان هاي خشن زيبايي از قبيل بريدن، شكافتن، سوزاندن، از كار انداختن (فلج كردن) يا لايه برداري، از همين حالا با پوست خود مهربان باشيد، اطلاعات خود را در اين زمينه تكميل كرده و رسيدگي به آن را شروع نماييد. خودتان را دوست بداريد و بدانيد اگر ارزش داشته هاي خود را درك نكنيد هيچ كس به آن بها نخواهد داد!

به همين خاطر براي پوست خود از ماسك مناسب استفاده كنيد.
 

ساختمان پوست بدن كليه ي جانداران، از واحدهاي كوچكي به نام سلول يا (cell) تشكيل شده است. از اجتماع توده هاي سلولي، يك بافت يا (tissue) و از اجتماع چند بافت، يك عضو يا (organ) ايجاد مي شود از گرد هم آمدن چند عضو،‌ يك دستگاه يا (system) شكل مي گيرد. كنار هم قرار گرفتن دستگاه هاي مختلف، بدن انسان را مي سازد.

پوست، دستگاه محافظ بدن
 

اين دستگاه سطح خارجي بدن را پوشانيده، آن را در مقابل عوامل خارجي چون حرارت و ميكروب ها محافظت مي نمايد؛ بنابراين دست كاري اين سيستم موجب مختل شدن عملكرد طبيعي مي گردد. محافظت طبيعي پوست مانند آب رساني، استفاده از ضد آفتاب مناسب و ويتامينه كردن پوست مي تواند كمك بزرگي به اين عضو مهم و وسيع بدن ما نمايد. در اين بحث سعي كرده ام از راه هاي ساده اي كه هر شخص با مواد ارزان و در دسترس براي ماسك و ماساژ پوست و يوگاي صورت در اختيار دارد، مناسب ترين راه كارهاي ممكن را در اختيار شما بگذارم. اميدوارم حداقل نيم ساعت زمان براي مهرباني با پوست خود را داشته باشيد.

ماساژ صورت
 

ماساژ، حركات منظم و حساب شده ي مالشي در سطح بدن است كه سبب بهبود و تحريك خون رساني به پوست شده و اكسيژن و موادغذايي بيشتري به پوست رسانيده، آن را شفاف، شاداب و جوان مي نمايد. تحقيقات نشان داده است كساني كه از ماساژ استفاده مي كنند آمار سكته قلبي پايين تري دارند.
ماساژ در مراحل مختلف برنامه هاي درماني كاربرد دارد. انواع و روش هاي مختلفي براي ماساژ وجود دارد. آن چه شما مي آموزيد مجموعه ي چند روش گوناگون مي باشد.
1-ماساژهاي دوراني: جهت سايش سطحي و ملايم پوست و لايه برداري و ماليدن كرم ها استفاده مي شود.
2-ماساژ ضد چروك: در درمان بازسازي كلاژن و در افراد دچار چروك، كاربرد دارد و در پيشگيري از ايجاد چروك مفيد است.
3-ماساژ رايج كل صورت: با روغن ماساژهاي مختلف جهت بهبود خون رساني صورت انجام مي گردد.

نكاتي در مورد ماساژ:
 

1-قبل از شروع ماساژ دست ها را كاملاً تميز و ناخن ها كاملاً كوتاه باشد.
2-بعد از ماساژ نيز دست ها را بشوييد.
3-ماساژ در جلسه اول بهتر است از 5 دقيقه آغاز گردد و در جلسات بعدي تا 15 الي يك ربع طول بكشد.
4-به طور معمول هر حركت، حدود سه بار بايد تكرار شود.
5-حركات بايد كاملاً با آرامش و ملايمت انجام شوند تا حالت آرامش بخشي داشته باشد.

ماسك
 

ماسك ها، گروه ديگري از فرآورده هاي آرايش و بهداشتي مي باشند كه از راه هاي مختلف در امر خدمات پوستي و رفع مشكلات گوناگون پوست امكانات زياد و ارزنده اي براي افراد علاقه مند فراهم كرده اند. تهيه ماسك در هر فصلي از سال از گل و ميوه هاي همان فصل مقدور است؛ به عبارت ديگر در هر مقطع از طول سال مي توان ماسك هاي مختلف گياهي را تهيه و مورد استفاده قرار داد؛ چه به صورت خام يا پخته، تركيبي و يا خالص.

فوايد ماسك:
 

1-تنظيم ترشح غدد چربي (تحريك يا كنترل آن).
2-رفع چين و چروك پوست يا جلوگيري از بروز علائم پيرنمايي پوست.
3-پيلينگ(لايه برداري سلول هاي مرده و كراتينه شده) و تميز كردن پوست.
4-آبرساني و شاداب كردن پوست.
5-خوش رنگ و با طراوت كردن پوست.
و ...

ماسك آلوي قرمز:
 

براي تهيه ماسك آلوي قرمز، كافي است هسته ي آلوي قرمز را درآوريد و سپس آلو ها را له كنيد و چند قطره روغن بادام شيرين به آن اضافه كنيد و خوب مخلوط نماييد؛ سپس به مدت 20 دقيقه آن را بر روي پوست بماليد و آن گاه با پنبه اي آغشته به گلاب آن را پاك كنيد.

ماسك براي پوست خشك
 

ماسك عسل و زرده تخم مرغ:
 

1 قاشق سوپخوري عسل (پوست را تحريك و نرم مي كند) + 1 عدد زرده تخم مرغ (در پوست نفوذ كرده و آب رساني مي كند) + 1 قاشق سوپخوري ماست (پوست را نرم و لطيف كرده و سپس آن را سفت و محكم مي كند) را با هم مخلوط كرده و به مدت 15 الي 20 دقيقه بر روي پوست خود بگذاريد و سپس با آب ولرم بشوييد.

ماسك براي از بين بردن جاي جوش
 

محل جوش را با مخلوط عسل و ويتامين «E» به صورت روغن و يا پودر در جوز به مدت 20 دقيقه بپوشانيد و سپس با آب ولرم بشوييد و بعد آب سرد به صورت بپاشيد. اين روش را هفته اي يك بار انجام دهيد تا اثر جوش ها كاملاً از بين برود. مخلوط اسفناج و سفيدآب، اثر جوش هاي صورت را از بين مي برد (سفيدآب روي كه حالت صورتي رنگ يا سفيد دارد به صورت پودر در آورده با اسفناج تازه كه له شده و آب آن را گرفته ايد مخلوط كرده تا خميري به دست آيد كه از آن ياد شد.) به محل جوش ها مي توان مخلوط عسل و زرده تخم مرغ (زرده تخم مرغ براي پوست هاي خشك و سفيده تخم مرغ براي پوست هاي چرب) و روغن زيتون به ميزان مساوي ماليد و يك ساعت روي صورت قرار داده و بعد آن را با آب ولرم شست. اين عمل را يك روز در ميان تكرار كنيد تا آثار جوش ها از بين برود.

ماسك براي برطرف كردن لكه هاي سياه پوست:
 

دانه ي كنجد را له نموده و به مدت 3 روز در مقدار اندكي آب خيس كنيد و بعد از گذشت اين مدت، اين مخلوط را بر روي پوست بماليد؛ اين ماسك هم باعث از بين رفتن لكه هاي سياه مي شود و هم نرم كننده ي پوست است.
تخم شاهي را كوبيده و با كمي عسل مخلوط نماييد، سپس اين ماسك را بر روي لكه ها قرار دهيد، اين عمل را روزي يك بار انجام دهيد تا به مرور زمان از لكه هاي سفيد پوست كاسته شود.
منابع:
كرم ها و ماسك هاي گياهي، نويسنده: محمود كارگر.
ليفتينگ صورت بدون جراحي، نويسنده: ماري ور ونيك نادو، ترجمه: سميه پيلوار، سلسله مقالات تخصصي پست تالگو
منبع: نشريه بانو شماره 32



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.