خورشيد خاوران

آفتاب آذربايجان كه از مشهد طلوع كرده، به مدد عنايت الهي و به سبب دعاي پدر، بدون آنكه چون هم‌روزگاران خويش براي كسب درجات معنوي و شهرت دنيوي بدين‌سو و آن‌سو رهسپار گردد، به جايي رسيد كه پيرجماران وي را به «درخشش خورشيد» تشبيه كرد.
چهارشنبه، 3 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خورشيد خاوران

خورشيد خاوران
خورشيد خاوران


 

نویسنده : محمد صادق دهنادي




 

نعمت فراگير امت
 

آفتاب آذربايجان كه از مشهد طلوع كرده، به مدد عنايت الهي و به سبب دعاي پدر، بدون آنكه چون هم‌روزگاران خويش براي كسب درجات معنوي و شهرت دنيوي بدين‌سو و آن‌سو رهسپار گردد، به جايي رسيد كه پيرجماران وي را به «درخشش خورشيد» تشبيه كرد.
امروز پس از فروكش فتنه‌ها و طوفان‌هاي سهمگين، در تجليل از ناخداي بزرگ اين درياي پر موج و پرطوفان، هر كس به زباني، از يادها و يادگاري‌هاي ماندگار حضرت آيت‌الله‌العظمي سيدعلي حسيني خامنه‌اي(مدظله العالي) سخن مي‌گويد.
اين تفاوت نگرش‌ها و بيان‌ها كه ناشي از شخصيت جامع‌الاطراف معظم‌له، به ويژه در عرصه‌هاي فرهنگي و معنوي است، خود گوياي شمه‌اي از حقوق پيشواي بزرگ نظام اسلامي بر ذمة اهل دين و نشانه‌اي از عشق و محبتي است كه در وراي همة سال‌هاي تلاش و مجاهدت ايشان، بين آحاد مردم و به ويژه نخبگان اين كشور با آن رهبر فرزانه برقرار شده است.
هر يك از اين افراد، به تعابير و توصيف‌هاي مختلف سعي مي‌كنند كه در بياني كوتاه از او سخن گويند؛ اما آنچه در بيان همة اين اظهارها مشترك است، آن است كه همه اعتراف مي‌كنند كه براي سخن گفتن دربارة رهبري اگر بخواهند حق مطلب را ادا كنند، معذوريت دارند و اگر بخواهند حقيقت را بگويند، شايد مجبور شوند از چيزهايي سخن بگويند كه باعث رنجش خاطر ايشان گردد.
بازخواني برخي از اين اظهارنظرها جالب توجه است؛ به ويژه آن حرف‌هايي كه هنرمندان، هنرمندانه و با ظرافت خود زده‌اند.
محمد رضا سرشار، كه صدايش با قصة ظهر جمعه، سال‌ها رفيق و آشناي كودكي و نوجواني ماست، اظهارات نازك‌انديشانه‌اي دارد. وي مي‌گويد:
بي‌ترديد امام‌(ره) خورشيد فروزان در آسمان انقلاب بود كه نور آن پيوسته بر امت مي‌تابيد و پرتوهاي انبوهش، چشم‌ها را خيره مي‌كرد؛ اما در كنار آن، ستارگان درخشاني نيز وجود داشتند كه پرفروغ‌ترين آن‌ها آيت‌الله خامنه‌اي هستند. خوشا به حال كساني كه نعمت‌هايي را كه آنان را احاطه كرده است مي‌شناسند و پيش از از كف دادن آن‌ها قدرشان را مي‌دانند. اينان همان افرادي هستند كه در طول زندگي، كمتر حسرت گذشته و موقعيت‌هاي از كف رفته را مي‌خورند و ندامت مي‌كشند. و چه اندك‌اند اين گروه مردمان!
يكي از بزرگ‌ترين نعمت‌ها براي هر جامعه، داشتن رهبر و پيشواي شايسته است؛ نعمتي كه مردم ما، پس از قرن‌هاي متمادي محروميت از آن، به يمن پيروزي انقلاب اسلامي، بيش از سي سال است كه از آن برخوردارند.
بي‌ترديد، امام(ره) خورشيدي فروزان در آسمان انقلاب بود كه نور آن پيوسته بر امت مي‌تابيد و پرتوهاي انبوهش، چشم‌ها را خيره مي‌كرد؛ اما اين بدان معنا نبود كه در اين آسمان پهناور، هيچ ستارة پر پروغي وجود نداشت. به تفاريق و با تفاوت‌هايي ستارگاني بودند.
در اين زمينه بايد گفت همچنان كه ستارگان درخشان آسمان طبيعت، از كثرت نورافشاني خورشيد، در روز روشن ديده نمي‌شوند، آنان نيز با حضور امام، از نگاه چشم‌هاي معمولي پنهان بودند. به بيان ديگر، عيب از كم فروغي و كوچكي آن‌ها نبود. مسئله، تابش خيره‌كنننده آن خورشيد تابان بود، وگرنه در قياس با همطرازان سياسي خود در سطح جهان، بعضاً همچون خورشيدي در برابر ستارگاني كم‌نور مي‌درخشيدند و درخشان‌ترين آنان، به‌حق شخص رهبر فرزانة انقلاب بود كه حتي در همان زمان نيز امام، با آن ديدگان حقيقت‌بين خود، او را ديده و با تعبير «كسي كه همچون خورشيدي در آسمان مي‌درخشد» به ديگران معرفي‌اش كرده بود.
معظم‌له كسي است كه زماني كه خبرگان برگزيده ملت، براي تعيين جانشيني براي امام راحل، گردهم آمدند، شايسته‌تر از او براي اين مسئوليت خطير نيافتند و به‌راستي كه در اوج سوگ و التهاب و اضطراب فقدان حضرت امام، گزينش رهبري شايسته، مرهمي بر دل‌هاي دردمند امت و ماية تسلي خاطر آنان باشد.
بيش از بيست سال سكانداري مدبرانه و عزت‌مندانة اين كشتي عظيم بر اقيانوس توفاني و متلاتم سياست جهاني، در حالي‌كه پيوسته در معرض سهمگين‌ترين امواج توطئه قرار داشت، و به‌سلامت به‌در بردن آن از گرداب‌هاي كمين‌كرده بر سر راه، به دست رهبر معظم انقلاب، ديگر براي ديرباورترين افراد نيز، نبايد كمترين ترديدي در حقانيت اين انتخاب، برجا گذارده باشد.
قرار داشتن در دايرة نعمت فراگير رهبري، اين ذرية گران‌قدر رسول خدا(ص) و شاگرد برجستة مكتب خميني بزرگ، قطعاً براي بسياري، مانع از پي بردن به عمق و عظمت اين نعمت است. اما كاش ما از آن زمره مردمان نباشيم كه تنها پس از از كف دادن نعمت، تازه به قدر واقعي آن پي مي‌برند و در حسرت و دريغِ اين قدر ناشناسي و ادا نكردن حق آن، مي‌سوزند و انگشت تحسر به دندان مي‌گزند.

رهبر بيداري اسلامي
 

حجت‌الاسلام نوراللهيان، مشاور و دستيار دفتر مقام معظم رهبري نيز مي‌گويد: مقام معظم رهبري، رهبر بيداري اسلامي معاصر هستند و عزتمندي معظم‌له در مقابل جهانيان، به پشتوانة قرآن مجيد است. اين بيداري بي‌سابقه و عشق و علاقة مردم كشورهاي اسلامي، به مفاهيم و معاني قرآن و تاسيس مؤسسات قرآني و شور وصف‌ناپذير علاقه‌مندان به دين در عصر ضديت با دين به اتكا قرآن و تلاش‌هاي امام خميني ايجاد شد.

مركز آرامش و امنيت
 

سيدعلي‌رضا سجادپور، فيلمساز و دبير هيئت اسلامي هنرمندان، براي وصف رهبري، زبان ديگران را مناسب دانسته و معتقد است جهانيان به داشتن چنين رهبري بر ما رشك مي‌برند.
وي مي‌افزايد: امروز اگر جهان كوچك‌ترين تماس يا برخوردي نمايد، متوجه مي‌شود كه رهبري از چه جايگاهي در جهان امروز برخوردار است و چگونه اقشار روشنفكر و آگاه جهان، به داشتن چنين راهبر بزرگي بر ما رشك مي‌برند. اقشار مختلف مي‌دانند كه مقام رفيع رهبري مركز آرامش، استقرار و امنيت، هماهنگي و ثبات در كشور هستند و اگر نبود اين ثبات، خدا مي‌داند كه كشور از چه مسائلي آسيب مي‌ديد؟
مطمئناً هنرمندان به عنوان قشر پيشتاز و هوشيار جامعه متوجه قدر و منزلت اين جايگاه هستند و به اين موضوع افتخار مي‌كنند. نشانة اين قضيه آن است كه اگر جلسه‌اي با حضور رهبري معظم انقلاب تشكيل شود، همة هنرمندان با گرايش‌هاي متنوع خود حضور پيدا كرده و مطالب خود را با علاقة بسيار مطرح مي‌كنند؟ درد و دل هنرمندان با ايشان، از سر اعتقاد و اطمينان و تكية اهالي فرهنگ و هنر به شخصيت والاي رهبر فرزانه و اگاه و عارف است.

تبديل‌كننده تهديدها به فرصت
 

در اين ميان، نظر مجتهدين طراز اول كشور كه در خبرگان رهبري مسئوليت صيانت ازجايگاه ولي فقيه را بر عهده دارند نيز جالب توجه است:
آيت‌الله ممدوحي، از اعضاي مجلس خبرگان رهبري، معتقد است: مقام معظم رهبري به عنوان شخصيتي توانمند كه در نظام اسلامي حرف اول را مي‌زنند، در عرصة سياست خارجي كشور، توانستند بسياري از بحران‌ها و تهديدهاي دشمنان را تبديل به فرصت كنند و حتي شرايطي را ايجاب كنند كه پتانسيل‌هاي كشور، چندين برابر افزايش پيدا كند.
حوزه‌هاي علميه با رهنمودها و مديريت‌هاي مدبرانه ايشان توانستند در زمينة رشد و توسعه به دستاوردهاي خوبي دست پيدا كنند.

صاحب‌نظر فرهنگ و هنر
 

جمال رحيميان، كارشناس باسابقة فرهنگي و مدير عامل سابق خبرگزاري دانشجويان، كه در سال‌هاي قبل دبيري جشنواره بزرگ فرهنگ عاشورا بر عهده داشت، بر سبقة فرهنگي رهبري پا مي‌فشارد و معتقد است:
اشراف مثال‌زدني رهبر فرزانة انقلاب به موضوع فرهنگ و هنر، پديده‌اي استثنايي در ميان سياستمداران كنوني جهان است. لازمة اين اشراف، ابتدا درك ضرورت موضوع و سپس وقت‌گذاري براي مقولات فرهنگي است. ايشان در حوزه‌هاي شعر، داستان و حتي فيلم و سينما احاطة خوبي دارند و گاه دربارة جزئيات اين مقولات نيز اظهار مي‌كنند.
اظهارنظرهاي رهبري در مقولة فرهنگ و هنر، آن‌قدر دقيق و مستند است كه در برخي از موارد، كارشناسان و صاحب‌نظران را شگفت‌زده مي‌كند، لذا اين نگاه ژرف و دقيق از ايشان شخصيتي كاملا فرهنگي ترسيم كرده است.
ايشان براي آرا و ديدگاه‌هاي اصحاب فرهنگ و هنر اهميت ويژه‌اي قائل هستند. در نشست‌هاي صميمي با اهالي فرهنگ و هنر معمولا يادداشت‌برداري مي‌كنند و نكاتي را در همان جلسات به مسئولين حوزه فرهنگ و هنر متذكر مي‌شوند.
البته اين ارتباط دوطرفه به‌گونه‌اي است كه اهل فرهنگ و هنر هم نشان داده‌اند كه دغدغه‌هاي ايشان را درك مي‌كنند و اگر دقت شود، در برخي از حوزه‌ها شاهد پرداختن هنرمندان به دغدغه‌هاي معظم‌له هستيم.

آگاه به همة امور
 

دكتر سيدمحمود علوي، عضو ديگر مجلس خبرگان نيز مي‌گويد: در دنياي امروز، دو ارادة سياسي مستقل آمريكا و جمهوري اسلامي ايران وجود دارد و در فضاي حاكم، ارادة سياسي ايران بر ارادة سياسي آمريكا حاكم است و اين به‌گونه‌اي است كه رئيس جمهور آمريكا از سياست تغيير مواضع خود نام مي‌برد. اين مهم برگرفته از تدابير و رهبري خردمندانة امام راحل و جانشين ايشان، حضرت‌ ايت‌الله العظمي خامنه‌اي مي‌باشد.
شخصيت فرمانده معظم كل قوا، در تمام جنبة ايشان در علوم حوزي و ارائه انديشه‌هاي نوي فقهي داراي تسلط و احاطه بوده و براي بنده به عنوان شاگردي كه در محضر ايشان تحصيل كرده‌ام، آنچه كه جالب است، اين است كه ايشان در جريان همة امور قرار دارند و همين امر باعث قدرت كارشناسانة ايشان در تصميم‌گيري‌ها گرديده است. معظم‌له داراي شخصيتي قانون‌مدار و هميشه به قانون نگاه ويژه‌اي دارند و با صلابت و استواري در برابر هرگونه تهديد مي‌ايستند.

توسعه‌بخش عرصة هنر
 

ناصر فيض، شاعر طنزپردازي كه اكثر ماه‌هاي رمضان در جمع شاعران كشور در محضر مقام معظم رهبري حضور مي‌يابد و بارها گل لبخند را بر لبان ايشان نشانده‌اند، مي‌گويد: اگر به هر دليلي نتوانم در اين محفل ادبي حاضر شوم، احساس زيان مي‌كنم؛ زيرا ايشان از كساني هستند كه مقام هنر را به خوبي مي‌شناسند. در كشور ما با توجه معظم‌له، طنز در ادبيات ماندگار شد و مسئولين با تلخي‌هايي كه طنز بر آن‌ها تحميل مي‌كند، كنار آمدند. توجه رهبري به طنز، اين هنر را توسعه بخشيده و باعث شده كه در بخش‌هاي اجتماع تحمل و مدارا و مهرباني كه از اين سبك ادبي حاصل مي‌گردد بهتر و بيشتر توسعه يابد.

تركيبي از شجاعت و مهرباني
 

رضا رسولي، نويسنده و دبير جشنواره سلام بر نصرالله، نيز معتقد است كه اگر جامعه مانند بدن داراي ساختاري از عناصر ضروري باشد، رهبري مانند چشم جامعة اسلامي، اسباب بينايي، ديدن و روشنايي وجود است.
وي مي‌افزايد: امروز به لطف خداوند و توجهات امام زمان(عج) مردم ايران ديدة خود را براي بصيرت و روشنايي به چشم اين بدن دوخته‌اند، چشمي كه در كنار اعتماد، آن را دوست دارند.
باور كنيد فارغ از باورها و حرف‌هايي كليشه‌اي، بارها در خلوت خودم حرف‌ها و موضع‌گيري‌هاي رهبري را مرور مي‌كنم و جاذبه‌ها و ويژگي‌هايي را پيدا مي‌كنم كه اگر بخواهيم توصيف كنيم، ممكن است مبالغه‌آميز به نظر آيد؛ اما در يك جمله، رهبري امروز نظام اسلامي، تركيبي از شجاعت، عقلانيت، مهرباني مطلق با مردمان كشور و هم‌كيشان مسلمان است.
منبع ماهنامه امتداد ویژه نامه رهبری



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.