اکوتوريسم در ايران

بسياري از صاحب نظران بر اين اعتقادند که ايران از نظر دارا بودن جاذبه هاي گوناگون طبيعي جزو کشورهاي طراز اول جهان مي باشد. اين بدان معنا نيست که مثلاً هيچ کشوري کوه ها، جنگل ها، کويرها، درياچه ها و ... ما را ندارند، بلکه خاص بودن اين جاذبه ها و يا اقليم ها در اين است که دو اقليم متفاوت در فاصله نزديکي از هم قرار دارند. به عنوان مثال در ايران در يک روز صبح مي توانيد روي برف اسکي کنيد و بعد از ظهر روي آب اسکي و شنا کنيد يا در زمستان در
شنبه، 6 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اکوتوريسم در ايران

 اکوتوريسم در ايران
اکوتوريسم در ايران


 






 
بسياري از صاحب نظران بر اين اعتقادند که ايران از نظر دارا بودن جاذبه هاي گوناگون طبيعي جزو کشورهاي طراز اول جهان مي باشد. اين بدان معنا نيست که مثلاً هيچ کشوري کوه ها، جنگل ها، کويرها، درياچه ها و ... ما را ندارند، بلکه خاص بودن اين جاذبه ها و يا اقليم ها در اين است که دو اقليم متفاوت در فاصله نزديکي از هم قرار دارند. به عنوان مثال در ايران در يک روز صبح مي توانيد روي برف اسکي کنيد و بعد از ظهر روي آب اسکي و شنا کنيد يا در زمستان در پيست اسکي سيرچ (کرمان) اسکي کنيد و 50-40 کيلومتر آن طرف تر در کوير لوت در منطقه شهداد در ميان کلوت ها و در دماي بالاي 35 درجه به تفرج بپردازيد. بنابراين وجود جاذبه هاي متنوع طبيعي در ايران و از طرف ديگر حسي در انسانها براي بازگشت به اصل و ريشه يعني طبيعت وجود دارد و توسعه شهرنشيني که ما را از خود و اصلمان دور کرده است، دليل و سبب بسيارخوبي است تا گل گشتي در طبيعت داشته باشيم.

تعريف طبيعت گردي:
 

در تعريف عام سفر به دل طبيعت را مي توان طبيعت گردي ناميد ولي سازمان هاي جهاني متولي گردشگري و به ويژه طبيعت گردي مثل جامعه جهاني اکوتوريسم TIES (The International Ecotourist Society) تعريف خاص تري براي اکوتوريسم يا طبيعت گردي ارائه مي دهند: «اکوتوريسم سفري است مسؤلانه به مناطق طبيعي که در آن محيط زيست حفظ و بر رفاه مردم بومي تأکيد مي شود.»
بنابراين، با رفتن به طبيعت مي بايست حداقل اثر منفي را بر آن بگذاريم. بدين جهت بايد در سفرهاي اکوتوريستي يا طبيعت گردي يادمان باشد که: - قبل از سفر اطلاعات لازم را درباره شرايط فرهنگي و محيط زيست منطقه مورد بازديد و توانايي ها و تهديدهاي طبيعت آنجا را کسب کنيم. در مورد خصوصيات جغرافيايي، اجتماعي و سياسي نيز اطلاعات قبلي داشته باشيم.
- به فرهنگ بومي و هنجارهاي مورد قبول آن احترام بگذاريم.
- ظرفيت منطقه و تعداد بازديدکنندگان را براي عدم آسيب به طبيعت در نظر بگيريم.
- آب را آلوده نکنيم.
- تا حد امکان از برپا کردن آتش پرهيز کنيم يا از حداقل هيزم استفاده کنيم و در وهله اول سعي نماييم که هيزم را از عواملي محلي خريداري کنيم. براي گرم کردن غذا از اجاقي که از محل زندگي خود آورده استفاده کنيم و براي طبخ کباب نيز ذغال از شهر خريداري و همراه داشته باشيم.
- از ايجاد سر و صدا در طبيعت خودداري کنيم و محل آرامش ديگران و آشفتگي حيات وحش نشويم.
- از چيدن گل شاخه هاي درختان و اصولاً نمونه برداري از طبيعت پرهيز کنيم و به جاي آن مي توانيم با عکاسي همه را در لذتي که از ديدن آن نمونه برديم شرکت کنيم.
- اگر با گروه يا تور سفر مي کنيم حتماً تابع راهنما و يا سرپرست گروه باشيم.
- در مسيرهاي حرکت از مسيرهاي پاکوب استفاده کنيم و به پوشش گياهي منطقه، حشرات و پرندگان آسيب نرسانيم.
- بدون اجازه وارد حريم خصوصي افراد محلي (باغها و...) نشويم.
- بدون اجازه از مردم بومي عکس نگيريم.
- پوشش افراد مناسب با شئون اجتماعي منطقه مورد بازديد باشد.
- در مصرف منابع انرژي (آب و برق و..) صرفه جويي کنيم.
- حداقل زباله را توليد کنيم و زباله هاي ايجاد شده را با خود برگردانيم و به اولين سيستم جمع آوري زباله سر راه بسپاريم.
- تا حد امکان برنامه بازيافت مواد را رعايت کنيم.
- براي کمک به جامعه محلي و مردم از محصولات و صنايع دستي آنان خريداري کنيم ولي توجه کنيم از خريد محصولاتي که از حيوانات و گياهان در خطر انقراض تهيه مي شود، اجتناب کنيم.
- قبل از هر سفر اکوتوريستي حتماً آب و هواي منطقه را مورد بررسي قرار دهيم تا امکانات و تجهيزات مناسب همراه ببريم.
حال در صورتي که به موارد فوق الذکر توانستيم پاي بند شويم و يا اينکه سعي نموديم در اين زمينه تمرين کنيم، واجد شرايط قدم نهادن به طبيعت بي بديل ايران خواهيم بود. از شماره هاي آينده از شما دعوت مي کنيم با ما همراه باشيد تا ايران زمين را سير کنيم.
منبع:راه زندگي- ش 286



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.