تقويم بازي

اصلاً ما اين حرف ها سرمان نمي شود که همه اش بخواهيم مطلب بنويسيم و به ترک ديوار و سي دي بازي و زمين و زمان ايراد بگيريم. آقا جان اين جا صفحه پسرانه است و اصلاً دوست داريم با آقايان که سرقفلي اين صفحه به نام شان است، دور هم «گعده» بگيريم و يادي از گذشته ها بکنيم. (حالا اگر خانم ها خواستند بعد از خواندن صفحه خودشان (دخترانه)، اين مطلب را هم بخوانند، ما مشکلي با اين قضيه نداريم!)
دوشنبه، 12 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تقويم بازي

 تقويم بازي
تقويم بازي


 





 

اشاره
 

اصلاً ما اين حرف ها سرمان نمي شود که همه اش بخواهيم مطلب بنويسيم و به ترک ديوار و سي دي بازي و زمين و زمان ايراد بگيريم. آقا جان اين جا صفحه پسرانه است و اصلاً دوست داريم با آقايان که سرقفلي اين صفحه به نام شان است، دور هم «گعده» بگيريم و يادي از گذشته ها بکنيم. (حالا اگر خانم ها خواستند بعد از خواندن صفحه خودشان (دخترانه)، اين مطلب را هم بخوانند، ما مشکلي با اين قضيه نداريم!)
بازي هاي رايانه اي که اين روزها داد همه را در آورده اند، خيلي قبل تر از اين ها چه حال و روزي داشتند؟
سر و شکل شان چطور بود و اصلاً از کجا پيدايشان شد؟

1.ماشين pinball
 

بر عکس تصور اکثريت تان، اولين بازي رايانه اي، «آتاري» نبود! بلکه اولين دستگاه بازي رايانه اي، ماشين pinball بود که 1932 توسط شخصي به نام David Gottlieb شد.
نحوه عملکرد اين دستگاه به اين ترتيب بود که با انداختن يک سکه (احتمالاً يک سنتي) امکان استفاده از آن ميسر مي شد. البته اين دستگاه بيش از آن که يک بازي يارانه اي باشد، يک دستگاه مکانيکي بود که با ضربه زدن هاي مکرر کاربران کار مي کرد. اما از آن جايي که در ساخت اين دستگاه از چند قطعه الکترونيکي نسبتاً هوشمند استفاده شده بود، با يک درجه تخفيف جزء بازي هاي رايانه اي طبقه بندي مي شود.

2.Tennis For two
 

در حقيقت اين بازي اولين بازي صد درصد رايانه اي محسوب مي شود که در سال 1958وارد بازار شد.
اين بازي که توسط wiliam haginbotham ساخته شد، يک بازي دو نفره تنيس بود. هر کدام از کاربرها مي بايست جهت حرکت توپ تنيس را مشخص مي کرد و با اشاره دکمه، توپ را به سمت حريف پرتاب مي کرد. در حقيقت Tennis For two پايه گذار و خاستگاه جهت گيري در بازي هاي رايانه اي بود.

3.اولين کنسول
 

دستگاه pong که جزء اولين دستگاه هاي طاقي محسوب مي شود، محصول شرکت معروف آتاري است. اين دستگاه قبل از متولد شدن بازي «آتاري» ساخته شد و مثل بازي «pinball» با سکه کار مي کرد. خيلي ها اين دستگاه را پل ارتباطي بين دهه هاي 50 و 60 ميلادي مي دانند؛ دستگاهي که فقط يک نوع بازي را پشتيباني مي کرد؛ «پينگ پونگ!»
 
بعدها شرکت آتاري دستگاه pong را متحول کرد و بازي هاي جديدتري را به آن اضافه کرد. به عنوان مثال، بازي tank که نبرد دو تانک در يک راه پر پيچ و خم بود و يا بازي Space race و night Drive.

4.نسل پيشرفته بازي هاي طاقي
 

کم کم بازي هاي طاقي تکامل يافته تر شدند و چه از حيث شکل و شمايل دستگاه و چه از حيث کيفيت بازي ها، پيشرفت کردند.
نمايشگرهاي رنگي جاي صفحه نمايشگرهاي سياه و سفيد قبلي را گرفت و ناگهان شور و اشتياق مردم براي چشيدن طعم بازي هاي طاقي بيش تر شد. اين دوره طلايي که از سال 1975 آغاز شد، باعث خلق يک بازي جديد شد که هنوز هم با گذشت سي سال بازي معروفي ست؛ «pac-man». اين دستگاه ها سري پيشرفته تر دستگاه هاي طاقي بودند که با صفحه نمايش RGB به بازار آمدند و بعد از اين که در کشور ژاپن 100/000 دستگاه از آن فروخته شد، در ساير کشورها نيز با استقبال بسيار خوبي مواجه شد و فقط در آمريکا 60/000 دستگاه از آن به فروش رسيد.

5.آتاري وارد مي شود!
 

«Attari 2600» که نام اوليه آن «video computer system» بود در سال 1977 به بازار آمد که يک کنسول کارتريجي بود. اين دسته از بازي هاي رايانه اي بودند که در ذهن بيشتر جوانان دهه شصتي باقيمانده و خيلي ها تصور مي کنند که Attari اولين بازي رايانه اي بود.
Attari که نوار بازي هاي 9 گانه اش به آن وصل مي شد، به يک دسته بازي وصل بود که اين دسته به کاربر امکان مي داد تا اولين نسل از دسته هاي بازي را در ساده ترين شکل آن تجربه کنند. کم کم بازي هاي تک بعدي Attari تبديل به فضاي گرافيکي دو بعدي شد و با توجه به استقبال بي نظيري که از اين بازي شد، اولين نسل از دستگاه هاي بازي دستي و بي سيم نيز توليد شد.

6.نسل سوم بازي ها
 

خيلي از متولدين دهه شصت، اولين بازي رايانه اي شان را با اين نسل از بازي ها تجربه کردند. بازي هايي که از سال 1985 وارد بازار و با کنسول «famicom» يا همان «قارچ خور» معروف بود که هنوز هم بعد از بيست و هفت سال طرفدارانش را از دست نداده.
در فاصله سال هاي 1985 تا 1990 اتفاقات مهمي در عرصه ساخت بازي ها رخ داد و محصولات متنوعي روانه بازار شد که براي شما نا آشنا نيستند. کنسول هايي مثل «Atan 7800-Sega- NES» که مشخصه تمام اين موارد در ارائه دسته هدايتگر بازي با تکنولوژي هاي جديد بود که کار هدايت بازي را ساده تر مي کرد و ديگر نيازي نبود براي انجام بازي، روانه کلوپ هايي شد که بازي هاي طاقي را اجاره مي دادند.

7.نسل چهارم بازي ها
 

سال 1995 شرکت هاي Sony وSega جديد ترين محصول شان را در قالب Sega saturan و playstation عرضه کردند که از لحاظ گرافيک بازي، انقلابي در بازي هاي رايانه اي به پا کردند که 64 بيتي بودند.
بعد از سه سال شرکت هاي مذکور سري جديدتر همان بازي ها را، اين بار در قالب بازي هاي 128 بيتي عرضه کردند که گرافيک و کيفيت بازي را به شدت تحت تأثير خود قرار داد.
کنسول هاي معروفي همچون «wbox» و «ps2» از همان سال ها طراحي شدند و با گرافيک هايي بسيار بالا و طبيعي روانه بازار شدند.
منبع: نشريه ديدار آشنا، شماره 136.




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.