آسیب‌های گوناگون شبکه اینترنت (2)

آسیب‌های گوناگون شبکه اینترنت (2)

در قدیم کودکان برای بازی کردن به طرف اسباب بازی مثل ماشین و تفنگ و عروسک می‌رفتند ولی با سرعت گرفتن رشد علمی در دنیا و تاسیس کامپیوتر و بعد شبکه جهانی اینترنت، کودکان هم به طرف استفاده از کامپیوتر و بازی‌های کامپیوتری روی آوردند و به مرور به طرف شبکه اینترنت و بازیهای آن متمایل شدند. در جامعه امروز اول تلویزیون پا به عرصه گذاشت و ذهن بچه‌ها را به خود مشغول کرد، بچه‌ها ساعت‌ها پای دیدن برنامه مورد علاقه خود می‌نشستند ولی با ورود اینترنت
دوشنبه، 2 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آسیب‌های گوناگون شبکه اینترنت (2)

آسیب‌های گوناگون شبکه اینترنت (2)
آسیب‌های گوناگون شبکه اینترنت (2)

نویسنده: احمدرضا کیوانفر
منبع اختضصاصی: راسخون



 
آسیب‌های گوناگون شبکه اینترنت (2)

معایب شبکه اینترنت برای کودکان و نوجوانان :

در قدیم کودکان برای بازی کردن به طرف اسباب بازی مثل ماشین و تفنگ و عروسک می‌رفتند ولی با سرعت گرفتن رشد علمی در دنیا و تاسیس کامپیوتر و بعد شبکه جهانی اینترنت، کودکان هم به طرف استفاده از کامپیوتر و بازی‌های کامپیوتری روی آوردند و به مرور به طرف شبکه اینترنت و بازیهای آن متمایل شدند. در جامعه امروز اول تلویزیون پا به عرصه گذاشت و ذهن بچه‌ها را به خود مشغول کرد، بچه‌ها ساعت‌ها پای دیدن برنامه مورد علاقه خود می‌نشستند ولی با ورود اینترنت جذابیت‌ها و قدرت مانور او آن قدر بالا بود که توانست در مدت کوتاهی از تلویزیون سبقت بگیرد. متاسفانه با وجود فراوان سایت‌های بازی اینترنتی و غیر اخلاقی در این شبکه نوجوانان ما مورد هجوم حملات ناشی از آن قرار می‌گیرند، که منجر به مشکلات فراوانی در عرصه جامعه می‌گردد.
1. نامحدود بودن و وسعت بسیار زیاد این شبکه و نبودن قانونی برای آنکه حضور کودکان را در استفاده از آن محدود کند
2.وابسته شدن زیاد به استفاده از بازیهای اینترنتی، بطوری که جدا کردن نوجونان از آن بسیار سخت می‌شود.
3.بی تحرک شدن و تنبل بار آمدن و بلوغ زود رس از این موارد است.
4.از خانواده و اطرافیان خود دور و منزوی می‌گردند.
5.به جای رابطه سالم به دنبال هرزه گری و بازیهای بی فایده می‌روند.
6.در چت‌های احتمالی گول طرف مقابل را می‌خورند.
شبکه اینترنت طوری طراحی شده است که یک زن 50 ساله متاهل و دارای 4 فرزند می‌تواند در اینترنت مخصوصا چت روم خود را یک دختر 16 ساله مجرد معرفی کند، یک انسان بیکار خود را مدیر یک شرکت تجاری بزرگ، و یک کلاهبردارخود را رئیس یک بانک معتبر معرفی کند. در نتیجه فضای آن طوری ترسیم شده است که انسان متوجه نمی‌شود که چه کسی راست می‌گوید.
7.وجود فراوان سایتهای غیر اخلاقی و فاسد و باندهای مافیایی در این شبکه است. سایت‌های این شبکه افکار و اخلاق و اعتقادات ما را تهدید می‌کند. با توجه به مطالب گفته شده و وجود سایتهای مبتذل و دزدی و قتل از این شبکه به عنوان دروازه اصلی ورود انسانها به جهنم یاد می‌شود. در نتیجه ما توسط این شبکه وارد یک دنیای ناشناخته و خیالی و مخوف و شیطانی می‌شویم و در اصل ما تحت اراده او قرار می‌گیریم و هرچه به ما دستور داده می‌شود طبق آن عمل می‌کنیم (12) بعضی‌ها می‌گویند شما که این حرف‌ها را می‌زنید آدم‌های متحجر و پوسیده و عقب افتاده از جامعه هستید و ما افتخار می‌کنیم که فرزندان ما با اینترنت آشنا باشند و ضمنا فوایدی هم برای آن‌ها دارد مثل آنکه آن‌ها وارد سایتهای گوناگون علمی و آموزشی می‌شوند و حتی برای درس خواندن و مطاله از این شبکه استفاده می‌کنند و در رشد علمی آن‌ها بسیار مفید است. در جواب می گوئیم که ما با اصل وجود شبکه اینترنت مشکلی نداریم بلکه خود این شبکه است که ما را مورد تهدید و آسیب‌های جدی قرار می‌دهد مثلا نوجوان ما که درک عقلی آن چنانی ندارد و براحتی گول سایتهای غیر اخلاقی آن را می‌خورد و در نتیجه در منجلاب این سایت‌ها غرق خواهند شد. اینجا است که موجب اقسام انحرافات جنسی و اعتیاد و از بین رفتن بنیان خانواده و ترویج جرم وجنایت و قتل و خشونت و فعالیتهای ضد دینی و اجتماعی در بین نوجوانان خواهد شد. خوب حالا ما باید برای مقابله با این آسیب‌ها چکار کنیم؟
1.باید با نزدیک شدن به بچه‌ها و ایجاد رابطه عاطفی بین خود و آن‌ها، بتوانیم به آرامی واقعیت‌های موجود در این شبکه را برای آن‌ها بیان کنیم.
2 .باید بر فعالیت‌های مجازی آن‌ها در اینترنت کنترل نا محسوس داشته باشیم؛ و باید بر شبکه اینترنت فیلتر بگذاریم و امکان وارد شدن به هر سایتی را از فرزند خود بگیریم، البته باید در کنار این کار با زبان خوب و زیبا به آن‌ها توضیح دهیم و به آن‌ها بگوئیم که هدف از این کار سلامتی خود شما عزیزان است و وارد شدن در برخی از این سایت‌ها چه عواقب ناگواری را برای شما خواهد داشت، البته باید جوابی ما در سطح فهم و درک نوجوانان ما باشد تا آن‌ها بتوانند حرفهای ما را تجزیه و تحلیل کنند.
3.باید طوری با آن‌ها رفتار کنیم که قبل از آنکه اینترنت را به عنوان دوست قابل اعتماد برای خود بر گزینند، خانواده مخصوصا والدین خود را به عنوان تنها کسانی که واجد شرایط دوستی هستند انتخاب کنند.
4.به آن‌ها آموزش دهیم به جای سرک کشیدن بی مورد در اینترنت به بازی با همسالان خود بپردازند و همچنین از ظرفیت‌های طبیعت زیبا استفاده کنند، البته ما باید در کنار آن‌ها حاضر باشیم تا آن‌ها از این حضور لذت ببرند.
5. طوری در خانه برنامه ریزی کنیم و اوقات آن‌ها را پر کنیم که نوجوانان وقت اضافی پیدا نکنند تا که به سراغ اینترنت بروند.
6. باید بازیهای جدیدی را برای بچه های خود ابداع کنیم و حتی از بازیهای خوب قدیمی برایشان تعریف کنیم و بعد به همرا آن‌ها شروع به بازی کنیم این جا است که فرزند ما از آن لذت خواهد برد و به یاد اینترنت و ورود آن نخواهد افتاد.

حملات شبکه اینترنت به اسلام:

در کشور ما فعالیتهایی برای ترویج دین اسلام از طریق شبکه اینترنت صورت گرفته است ولی متاسفانه این فعالیت‌ها ناکافی بوده است. از آن طرف با پیدایش شبکه اینترنت هجوم به اعتقادات و باورهای مسلمانان هم آغاز شد و مهاجمان هر طور که می‌خواستند به دین مبین اسلام حمله می‌کنند. یک روز می‌گویند اسلام دین خشونت طلب و افراطی است، از طرف دیگر اسلام دینی است که انسان‌ها را محدود می‌کند و مخالف حقوق بشر است و یا می‌گویند کتاب قرآن ساختگی است و با ایجاد شبهات فراوان سیاسی و فرهنگی و دینی و. . این دین مبین را مورد حمله قرار می‌دهند. آن‌ها بوسیله سایتهای خود به پیامبر اعظم (علیه السلام) و اهل بیت (علیهم السلام) جسارت می‌کنند و همیشه به دنبال عقده گشایی از مسلمانان هستند. مسلمانان را انسانهایی خشونت طلب و نژاد پرست و حامی تروریست معرفی می‌کنند. از طرفی دیگر بعضی از سایتهای غیر اخلاقی اینترنتی در کنار سایت خود اقدام به نوشتن بعضی از آیات قرآن کریم می‌کنند و یا با درج آیات قرآن بروی پیراهن‌های مبتذل، به تبلیغ آن از طریق شبکه های خود می‌پردازند. بنابر اعلام صاحب نظران در سال نزدیک به یک میلیارد دلار توسط لابی های صهیونیست برای حمله به مقدسات اسلام هزینه می‌گردد. اینجا است که ما باید از خطرات این شبکه آگاه و آمادگی مقابله با مفاسد آن را داشته باشیم. (13)
کنترل و رصد دنیا با استفاده از اینترنت :
شبکه اینترنت وقتی وارد عرصه جهانی گردید شما می‌دیدید که در آن ارتباط دو طرفه است و انسان می‌تواند با فرستادن ایمیل و چت و حضور در بحث‌های جمعی با جهان هستی و دنیای مجازی آشنا شود ولی به مرور این رویه تغییر کرد و از یک حالت ارتباطی به یک وسیله اطلاع رسانی مبدل شد و صاحبان آن سعی در کنترل تمام حوادث آن گرفتند و محیط این شبکه به یک محل خطرناک و غبار آلود و مبهم تبدیل گشت. یعنی انسان وارد محیطی می‌شود که از وقایع آن مطلع نیست و ضمنا برای منطقی عمل کردن در آن تخصص لازم را هم ندارد شما در این شبکه نمی‌توانید به هر جایی سرک بکشید، بلکه صاحبان آن طوری این شبکه را طراحی کرده‌اند که به دلخواه آن‌ها می‌توانید وارد سایت‌ها شوید. پس هر سایتی را که بخواهند بر آن فیلتر می‌گذارند و فقط افراد خاصی بنا بر نظر آن‌ها می‌توانند از آن عبور کنند. در این شبکه اطلاعات آزاد حرف بی معنایی است ضمنا حقایق وارونه جلوه داده می‌شود. یکی از مهم‌ترین برنامه های دولت آمریکا کنترل جهان توسط اینترنت است، با استفاده از ابزارهای مختلفی به دنبال آن هستند که قدرت خود را افسانه ای معرفی کنند و بگویند کسی یارای مقاومت در مقابل این ابر قدرت را ندارد، در نتیجه همه جهان را به زیر سیطره خود در آورند. در دهه های اخیر همین شبکه برخلاف نظر سازندگان آن‌ها ابزاری، برای حمله افراد و هکرهای ناشناس بر ضد منافع آمریکا شده است. دولت آمریکا هر وقت سیاستش اقتضا کند دستور می‌دهد که شرکت‌های گوگل و یاهو و دیگر موتورهای جست جوگر، خدمات اینترنتی را برای کشورهای خاصی به حالت تعلیق در آورند و این به معنای نبودن رقابت و فعالیت ناسالم در این شبکه است. بنده به بعضی از فعالیت‌های دولت آمریکا برای کنترل نبض دنیا توسط اینترنت اشاره می‌کنم:
1.از طریق اینترنت تمام معاملات فروشگاه‌ها و شرکت‌ها و شبکه های اقتصادی و کارتل های نفتی و شرکت‌های چند ملیتی را رصد می‌کنند.
2.از طریق شبکه هی مختلف اجتماعی خود مثل فیس بوک و تویتر مشترکان خود را زیر نظر دارند.
3.تمام فعالیتهای گوناگون مثل خرید و فروشهای روزانه و کارتهای اعتباری را کنترل می‌کنند.
4.بوسیله موتورهای جست جوگر مثل یاهو و گوگل و جی میل بر تمام اتفاقات آن احاطه دارند.
5. از طریق خدمات تلفن‌های همراه و رومینگ های بین المللی دقیقا متوجه می‌شوند که شما چه حرفهایی را می‌زنید.
6.از طریق شبکه های اجتماعی فیس بوک وتویتر به کشورهای مورد نظر حمله سایبری و مجازی می‌کنند. در اتفاقات اخیر کشورمان مثل انرژی هسته ای و انتخابات سال 88 آن‌ها با استفاده از این شبکه‌ها هجوم به ملت ما را آغاز و سعی کردند با تبلیغ در این شبکه‌ها مردم را به نظام جمهوری اسلامی بدبین کنند. جالب آن است که در هنگام انتخابات بستری را این شبکه‌ها برای حمله به مقدسات نظام مهیا کردند تا یکسری افراد ضد انقلاب و منافق و منحرف و مطرب هر چه می‌خواهند بر ضد مردم ایران بگویند. جالب این است که در حوادث و اعتراضات مردم آمریکا در قضییه وال استریت (14) و همچنین در اعتراضات مردم انگلیس به نظام سرمایه داری سریع سرعت اینترنت را پایین آوردند و شبکه های اجتماعی هم اعتراضات را پوشش ندادند. یک سوال جدی مطرح است، چرا دولت‌های غربی استفاده از اینترنت را برای حمله به مخالفان خود خوب می‌دانند ولی وقتی مردم خودشان اعتراض به سیاست‌هایشان می‌کنند استفاده از اینترنت را محدود می‌کنند؟ یکی از مسوولان آمریکایی می‌گوید این شبکه های اجتماعی فیس بوک و تویتر برای ضربه زدن به دشمنان ما طراحی شده‌اند نه اینکه بر ضد منافع خودمان وارد عمل شود و این شبکه در شرایط اعتراضات به درد مردم ما نمی‌خورد یعنی به قول قدیمی‌ها چاقو که دست خودش را نمی‌برد!
یک سوال : از بین والدین و خود نوجوانان و تکنولوژی اینترنت کدام یک مقصر اصلی در به تباه کشیدن فرزندان هستند؟
بعضی می‌گویند کسانی که با اینترنت سر و کار ندارند آدمهای بی سوادی هستند، ما نباید گول این شعارهای آن‌ها را بخوریم. شما در یک اتاق چت روم یک دنیای مجازی را مشاهده می‌کنید که انسان هر طور بخواهد خود را معرفی می‌کند، در نتیجه مکانی می‌شود برای بزهکاران و خلافکاران اینترنتی که شکارهای خود را از بین نوجوانان انتخاب و گرفتار کنند. ما در جواب سوال مطرح شده می‌گوییم اینترنت وسیله مفیدی است به شرط آنکه به طور منطقی و آزاد و سالم از آن استفاده گردد. مقصر هم والدین هستند و هم سایت‌های مخرب اینترنت زیرا ما باید نوجوانان را با خطرات اینترنت آشنا کنیم، اگر ما درست به وظایف خود در قبال فرزندان عمل کنیم کمتر مورد هجوم این سایت‌ها قرار می‌گیرند.

تغییرات فرهنگی در شبکه اینترنت:

یکی از اتفاقاتی که در اثر استفاده از شبکه اینترنت برای انسان رخ می‌دهد این است که به مرور زمان جامعه دچار تغییرات فرهنگی می‌شود. شما به هر یک از جوامع گوناگون دنیا نگاه کنید، می‌بینید که هر کدام دارای فرهنگ خاص خود هستند و تمام ویژگی‌های آن ملت برآمده از فرهنگ مخصوص خود است. در برخی جوامع بعد از گذشت سالهای متمادی بکلی فرهنگ آن‌ها از بین می‌رود و در برخی دیگر دستخوش تغییرات می‌شود. عوامل گوناگونی وجود دارد که باعث این تغییرات در کشورها می‌شود، یکی از این موارد تعیین کننده، هجوم الگوها و فرهنگ‌های ناشناس است.
این عامل با توجه به توانایی‌هایی که دارد، موجب می‌شود تغییرات زیادی در یک فرهنگ بوجود آید. تمام فرهنگ‌ها بطور مدام در حال تغییر و نوبه نو شدن هستند و سرعت این تغییرات هم بسیار زیاد است. مثلا در کشور خودمان در 90 سال پیش خبری از کت و شلوار به غیر از یک عده محدودی وجود نداشت ولی با سفر رضاه شاه به ترکیه به مرور فرهنگ استفاده از این لباس همگانی شد. در شرایط فعلی وسایل ارتباط جمعی نقش اساسی را در تغییرات فرهنگی جامعه ایفا می‌کنند، ابزارهایی مثل تلویزیون و ماهواره و اینترنت و ...شبکه اینترنت برای اعمال این تغییرات فرهنگی دو عملیات را انجام می‌دهد:
1.در شبکه خود محیطی را فراهم می‌کند که همه فرهنگ‌ها تفکر و سلایق خود را به دیگران عرضه کنند.
2-فرهنگ خاص خود را بر دنیا دیکته می‌کند. اینترنت با توجه به امکانات و روشهایی که دارد در فرهنگهای دیگر اثر می‌کند در نتیجه انسان‌ها با توجه به کمبودهایی که در جامعه خود احساس می‌کنند به طرف تفکرات این شبکه متمایل می شوندو این شبکه به الگوی اصلی آن‌ها در زندگی این دنیا تبدیل می‌گردد. وقتی افراد وارد اینترنت می‌شوند، اطلاعاتی که در جامعه و فرهنگ خود نداشته‌اند را در پی ارتباط با فرهنگ‌های دیگر بدست می‌آورند و همچنین بوسیله این شبکه نظرات خود را به گوش مردم دنیا می رسانندو بدین وسیله مقاصد فرهنگی خود را تامین می‌کنند. در بحث مسائل فرهنگی شما می‌بینید که یک سری سایت‌های مختلف با هماهنگی کامل با یکدیگر به عنوان نمونه در موضوع لباس نوع فرهنگ خاص خود را بر مردم دنیا تحمیل می‌کنند، آن‌ها با طراحی لباس مورد نظر و با تبلیغات فراوان به دنبال آن هستند که این الگو را جایگزین الگوهای دیگر ملت‌ها کنند و جالب این است که در بسیاری از موارد موفق هم می‌شوند. باید بدانیم که این شبیخون‌ها آنقدر سریع هستند که وقتی که اثر خود را می‌گذارند، انسان باور نمی‌کند که به این سرعت زیاد فرهنگ جامعه تغییر یافته است حالا با توجه به این مطالب، ملت‌ها چه کارهایی را باید برای مقابله با این شبیخون فرهنگی انجام دهند.
1.فرهنگ استفاده اصولی و صحیح از شبکه اینترنت را در جامعه تقویت کنیم.
2.باید بدانیم این شبکه محیطی امن برای فعالیت و تبادل نظر نیست.
3.باید در جامعه الگوهای ایده ال خود را عرضه کنیم و نگذاریم که الگوهای وارداتی این شبکه در جامعه ما فراگیر شود.
4.یکی از مسائلی که موجب می‌شود براحتی اینترنت فرهنگ خود را بر ما غالب کند نبود چار چوب فکری در بین افراد جامعه است، باید اطلاعات گوناگون خود را بالا ببریم.

حمله سایبری :

یکی از اتفاقاتی که در شبکه اینترنت پدیدار می‌شود وجود حملاتی است که بر سایت‌های گوناگون وارد می‌شود، تا بتوانند به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. طبق کنوانسیون‌های بین المللی این حملات غیر قانونی هستند و از آن به عنوان جرم قلمداد می‌شود، برطبق اساسنامه های جامعه جهانی ورود غیر قانونی به سایت‌ها و همچنین ایجاد اختلال در آن‌ها و سوء استفاده از اطلاعات مورد نظر و هک کردن وکپی رایت و دزدی اینترنتی و ...جرم محسوب می‌شوند و باید افراد مهاجم را مورد تعقیب قرار گیرند و با آن‌ها برخورد شود. کشورهای معروف غربی مثل اتحادیه اروپا و آمریکا این کنوانسیون را امضاء کرده‌اند، ولی برخلاف آنچه که دایه دار آن یعنی حقوق بشر هستند این اساسنامه را زیر پا می گذلرند، هر وقت که اراده کنند برضد کشورهای مخالف خود اقام می‌کنند. یکی از این کشورها ایران است که آنها به شدت بر ضد منافع کشور عزیزمان حملات گوناگونی را برنامه ریزی می‌کنند، که یکی از این موارد حملات سایبری است. شما اگر اخبار کشورمان را رصد کنید می‌بینید که همه روزه بر ضد فعالیتهای موجود در سازمانهای مختلف این عملیات سایبری صورت می‌گیرد، از جمله این موارد حمله سایبری به سایت‌های وزارت نفت و انرژی هسته ای می‌باشد. معمولا بعد از هر دستاورد علمی که در کشورمان بدست می‌آید، برای انتقام از ملت ما یک حمله سایبری را آغاز می‌کنند مثلا در قضییه کنترل هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکایی توسط متخصصان کشورمان، بعد از اینکه خبر آن بوسیله شبکه انگلیسی زبان پرستی وی بروی آنتن رفت، بلافاصله حمله برای هک کردن این شبکه را آغاز کردند. جالب آن است که روزی در ایام سال نیست که به منافع کشورمان حمله سایبری نکنند. معمولا کشور آمریکا و دولت صهیونیستی بالاترین نقش در این هجوم‌ها را برعهده دارند، این دو کشور دارای ارتش سایبری هستند و با همکاری نزدیک حملات مختلفی را طراحی می‌کنند. وقتی به سازمانی حمله سایبری می‌شود اگر توانایی مقابله با ای ن حملات وجود نداشته باشد، سایت‌ها به شدت آسیب می‌بینند. ارتش سایبری آمریکا ادعا می‌کند که ما به توانایی دست پیدا کرده‌ایم که حتی اگر شبکه های کشور مورد هجوم وصل به اینترنت هم نباشند، می‌توانیم سیستم‌های آن را مختل و اطلاعات آن را از بین ببریم (البته این حرف در حد ادعا می‌باشد). دولت آمریکا برای یک سال فقط نزدیک به 3 میلیارد در زمینه رشد تکنولوژی ارتش سایبری خود اختصاص داده است. یکی از حملات سایبری رژیم صهیونیستی حمله به تاسیسات هسته ای ایران بود که حمله توسط یک کرم اینترنتی بنام استاکس نت انجام گرفت، آن‌ها ادعا می‌کردند که با توجه به قدرت این ویروس برنامه هسته ای کشورمان مختل خواهد شد، ولی این اتفاق پیش نیامد. با این شرایط باید متخصصان کشورمان قدرت دفاعی خود را برای مقابله با این حملات تقویت کنند. (15)

جرایم اینترنتی :

پیشرفت‌های علمی گوناگونی در عالم هستی رخ داده است، یکی از مهم‌ترین آن‌ها ابداع شبکه اینترنت بود. در ابتدا تصور می‌شد که این شبکه دارای محیطی آزاد وشفاف است و سیر اطلاعات در آن به خوبی صورت می‌گیرد، ولی به مرور زمان این مسائل کمرنگ شد و جرم‌هایی به جرائم موجود در دنیا اضافه گردید، یکسری از این جرم‌ها، جرمهای اینترنتی بود. اولین جرم اینترنتی که در دنیا اتفاق افتاد به این قرار بود که در یک کشور غربی یک حساب دار با تغییر دادن قیمت‌ها، مبالغی را با استفاده از سامانه اینترنتی شرکت خود به حساب شخصی واریز می‌کرد، او بعد از مدتی نزدیک به یک میلیون دلار از این ماجرا به جیب زد. در کشور خودمان در سال 1378 یک دانشجو در کرمان بوسیله اینترنت اقدام به چاپ چک‌های مسافرتی جعلی کرد، وقتی که دستگیر شد طبق قانون بندی برای برخورد با او وجود نداشت. در شرایط فعلی جرمهای گوناگونی در شبکه اینترنت انجام می‌گیرد که برخی از این موارد به شرح زیر است: دزدی اینترنتی، سوء استفاده از کارتهای اعتباری بانکی، ارسال مطالبو فیلم‌های مبتذل، هتک حرمت افراد، کپی رایت غیر مجاز، کلاهبرداری اینترنت از شرکت‌ها، منتشر کردن اخبار دروغ، آموزش تروریسم، ارسال پیام‌های مخرب، هک کردن سایت‌ها، ویروسی کردن سایت‌ها، نفوذ در سایتهای علمی و آموزشی، سرقت هویت، خرید و فروش انسان و ...(16)
یک پیشنهاد : تاسیس اینترنت ملی به عنوان جانشین اینترنت جهانی
بعضی از متفکرین و صاحب نظر رسانه ای با توجه به آسیب‌ها و معایب جدی که در شبکه اینترنت وجود دارد، پیشنهادهایی را در زمینه به دام نیفتادن در دام این آسیب‌ها مطرح کرده‌اند، ولی با توجه به هجم این حملات این پیشنهادات کافی نیست، در نتیجه یک عده از دانشمندان کشورمان به فکر طرح جدیدی افتادند. آن‌ها پیشنهاد دادند که توسط متخصصین رسانه ای کشورمان یک سیستم طراحی شود که بدون استفاده از موتورهای جست جوگر بشود وارد شبکه اینترنت شد و از آن استفاده کرد. قبل از ما کشور چین این کار را انجام داده است و یک شبکه اینترنتی ملی برای مردم خود طراحی کرده است. از سال 1388 نگاه به تاسیس اینترنت ملی در بین مسوولان کشورمان تقویت شده و حتی هزینه های میلیاردی آن هم مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین با شرکت‌های چینی که مهارت لازم جهت تاسیس این شبکه را دارند هماهنگی‌های لازم صورت گرفت. کشور چین دارای شرایطی است که توانایی مقابله با قدرت نرم و مجازی دولت آمریکا را دارد و همان طور که ذکر شد در سالهای قبل شبکه اینترنت داخلی را تاسیس کرده است. نام این شبکه ملی اینترانت کشوری است که توسط متخصصین داخلی طراحی گردیده است و در حال حاضر در بعضی از دستگاه های دولتی راه اندازی شده است و این شبکه بین آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. از خصوصیات راه اندازی این شبکه جلوگیری از حملات امنیتی و سایبری و شکل گیری یک شبکه داخلی اینترنت سالم است.

نتیجه گیری :

در این مقاله مطالب گوناگونی را درباره شبکه اینترنت خدمتتان توضیح دادیم، درباره مشکلات ناشی از استفاده از این شبکه مثل وسواس فکری و هرزه گری و وجود سایت‌های مستهجل و تغییرات فرهنگی و همچنین کنترل و رصد دنیا و همچنین مطالب دیگر را مورد بحث قرار دادیم. قبلا بیان کردیم که یا باید برای مقابله با این معضلات سه کار کرد
1.اصلا از اینترنت استفاده نکرد و آن را بایکوت کرد 2- با احتیاط و با دقت و با در نظر گرفتن مشکلات آن وارد اینترنت شد و مواظب حمله های او بود 3- باید یک اینترنت ملی به جای اینترنت جهانی طراحی کرد. بنده در پایان این مقاله برای آنکه کمتر مورد آسیب‌ها و حمله های شبکه اینترنت قرار گیریم چند توصیه را خدمت شما عزیزان اعلام می‌کنم :
2.سعی کنیم از ساعات حضور خود در اینترنت بکاهیم و کمتر خود را وابسته به آن کنیم. 2-سعی کنیم از شبکه اینترنت برای برنامه های علمی و فرهنگی استفاده کنیم. 3-بدون دلیل و برنامه اصلا وارد این شبکه نشویم و بدانیم که او ما را به طرف خود می‌کشاند و گمراه می‌کند. 4-بدانیم شبکه اینترنت محل سالمی برای بازی و تفریح و پر کردن اوقات فراغت نیست. 5-مواظب پیام‌های وارد شده به ایمیل خود باشیم و بدانیم یکی از ابزارهای گمراه کردن انسان‌ها همین پیام‌ها هستند 6- سعی کنیم وارد حریم خصوصی دیگران نشویم و برای آن‌ها ایجاد مزاحمت نکنیم. 7- برای چت کردن با هر کسی وارد مذاکره و رابطه دوستی نشویم .8-مواظب باشیم حتی برای یک بار هم وارد سایت‌های مبتذل نشویم. 9- گول ظاهر آرام شبکه اینترنت را نخوریم و بدانیم که آن طرف کسانی هستند که تمام حرکات و سکنات ما را کنترل می‌کنند.10- اطلاعات شخصی و حیاتی خود را به هیچ وجه در سایت و ایمیل خود قرار ندهیم و بدانیم که هر لحظه امکان دزدی اینترنتی وجود دارد. در خاتمه انشاء اله که این مقاله مورد توجه مردم عزیزمان قرار گیرد و بنده توانسته باشیم مطالب مفیدی را درباره آسیب‌ها و معایب شبکه اینترنت خدمتتان عرض کرده باشم.

پی‌نوشت‌ها:

1.رویکرد دو فضایی به آسیب‌ها و جرایم و قوانین، سعید رضا عاملی، انتشارات امیر کبیر، ایران، 978-964
2.بررسی آسیب‌های اجتماعی اینترنت، حبیب صبوری، خسرو شاهی، 1389، ایران، 2053783
3.قرآن کریم، سوره نجم، آیه 42
4.قرآن کریم، سوره نور، آیه 20
5.نهج البلاغه
6.ماهنامه سیاحت غرب، شماره 35، مرکز پژوهش‌های صداو سیما، قم، خرداد 85، رضا حاج محمدی
7.شهرهایی در آمریکا
8.آسییب های ناشی از اینترنت، محسن ایمانی، 1347، تابستان 1387، ایران
9.سازمان جاسوسی در آمریکا
10.مدیر شرکت گوگل
11.آسیب‌های ناشی از اینترنت و راههای پیشگیری از آن، موسسه کیهان، مهر 1389، ایران
12.همان
13.همان
14.مرکز تجاری بزرگ در آمریکا
15.یاهو، جولانگاه تبهکاران، صفر خاکی، ایران، آبان 1386
16.همان

منابع :
1. قرآن کریم
2. نهج البلاغه
04 بررسی آسیب‌های اجتماعی اینترنت، حبیب صبوری، خسرو شاهی 1389، ایران، 2053783
05 رویکرد دو فضایی به آسیب‌ها و جرایم و قوانین، سعید رضا عاملی، انتشارات امیر کبیر، ایران، 978-964
06 ماهنامه سیاحت غرب، شماره 35، مرکز پژوهش‌های صداو سیما، قم، خرداد 85، رضا حاج محمدی
07 آسییب های ناشی از اینترنت، محسن ایمانی 1347، تابستان 1387، ایران
08 آسیب‌های ناشی از اینترنت و راههای پیشگیری از آن، موسسه کیهان، مهر 1389، ایران
09 یاهو، جولانگاه تبهکاران، صفر خاکی، ایران، آبان 1386
10 نهج البلاغه
11 آژانس امنیت ملی آمریکا چگونه جهان را شنود می‌کند، شما، ایران، 7913936، مهر 1379
12 سرقت در موقعیت 001، بهروز عبادی، شهریور 1386، ایران
13 روانشناسی چت و کاربران چت روم‌ها، همبستگی، تیر 1384، ایران، 84-11554، برزگر ابراهیمی





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.