مبانی رفتار دفاعی ایران در جنگ هشت ساله

آموزه‏های دینی ایران شامل تعالیم اسلام در قالب قرآن و احادیث و اندیشه‏های متفکران اسلامی و بنیان‏گذار نظام اسلامی، امام خمینی(ره) است. قرآن کریم به عنوان منشور
پنجشنبه، 13 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مبانی رفتار دفاعی ایران در جنگ هشت ساله
مبانی رفتار دفاعی ایران در جنگ هشت ساله

 

نویبسنده: قدرت الله قربانی



 

آموزه‏های دینی

آموزه‏های دینی ایران شامل تعالیم اسلام در قالب قرآن و احادیث و اندیشه‏های متفکران اسلامی و بنیان‏گذار نظام اسلامی، امام خمینی(ره) است. قرآن کریم به عنوان منشور مسلم جوامع اسلامی به مواردی مانند جهاد؛ دفاع و حرب؛ و اهمیت دفاع از خود، قوم، کشور و سرزمین بسیار توجه می‏کند و مبارزه با دشمن متجاوز را جهاد اصغر می‏نامد؛ جهادی که بر هر فرد مسلمانی واجب و لازم است. در واقع، در نظر قرآن و اسلام جهاد تلاش و کوشش هر فردی در راه خدا و مبارزه با دشمن مهاجم وبه عبارتی دفاع مقدس است که برای دفع دشمن خارجی و تبلیغ دین، مبارزه با دشمنان دین، نجات ستمدیدگان، مبارزه با مفسدین و غیره لازم می‏باشد.
افزون بر قرآن، در برخی از احادیث ائمه معصومین و سیره آنان نیز اهمیت دفاع از سرزمین خود در مقابل تهاجم خارجی دیده می‏شود. برای نمونه، حضرت علی(ع) در اهمیت جهاد می‏فرماید: «جهاد دری است از درهای بهشت که خدا آن را برای بندگان مخصوص و برگزیده‏اش گشوده است، جهاد پوشش پرهیزکاری و زره محکم و مقاوم خدایی و سپر قابل اطمینان خداست، کسی که جهاد را به حالت سرپیچی و اعتراض ترک کند خداوند بر او لباس خواری می‏پوشاند. و زندگی چنین کسی با گرفتاری‏ها و سختی‏ها پوشیده می‏شود. و به خفت و زبونی و بیچارگی کشانده شده و بر دلش مهر بی‏خردی و سبکسری زده می‏شود و حق از او برگردانده می‏شود به خاطر این که جهاد را ضایع نموده است و ناگزیر به سستی محکوم و از انصاف و عدالت محروم خواهد بود.» (1)
با توجه به سخنان مزبور روشن می‏شود که در لسان ائمه، جهاد وجنگ با دشمن امری ضروری و در عین حال فیض بزرگی است که غفلت و سرپیچی از آن گناه سختی به شمار می‏رود؛ زیرا، سرنوشت جامعه مسلمانان در گرو حفظ حدود و ثغور کشور اسلامی از شر دشمنان است. از همین رو پیامبر اکرم(ص) می‏فرماید: «جنگ و ایستادگی در برابر دشمن مایه مجد و عزت است، جنگ نمایید تا مجد و عزت و آزادی را به اولاد خود به ارث بگذارید.» (2)
رواج و گسترش احادیث ائمه در گفتار و سخنان مسئولان کشور، فرماندهان نظامی و رزمندگان؛ گسترش ادعیه‏ای مانند کمیل، ندبه، زیارت عاشورا و غیره؛ انتخاب نام عملیات‏ها از نام معصومین؛ و الگو قرار گرفتن شیوه و سنت ائمه‏ای چون حضرت علی و امام حسین، به ویژه راه‏اندازی مراسم مداحی وعزاداری حضرت اباعبدالله، در شکل دهی و تقویت رفتار دینی نیروهای رزمنده نقش ویژه‏ای را ایفا می‏کرد؛ نقشی که نتایج بسیار مهمی را نیز به دنبال داشت.
در نظام جمهوری اسلامی، مبانی دفاعی کشور بر اساس اصول دینی اسلام تدوین و از جانب امام خمینی(ره) بیان شده است. البته، قانون اساسی هم، بر حفظ استقلال، تمامیت ارضی، به ویژه حفظ مرزهای سیاسی و عقیدتی نظام جمهوری اسلامی ایران تأکید ویژه‏ای کرده است. (3)
امام خمینی(ره) با الهام از تعالیم قرآن و سیره و سنت ائمه اطهار در مقام کسی که بنیان‏گذار نظام اسلامی و تبیین کننده نظری آن است، ضمن تفکیک جنگ طاغوتی از جنگ توحیدی، جنگ‏های پیامبران را جنگ‏های توحیدی می‏داند که برای گسترش عدالت و حرکت به سوی صراط مستقیم و خداست. (4) هم چنین، جنگ را تنها در شکل جهاد برای خدا و دفاع از کیان مملکت اسلامی می‏پذیرد و می‏گوید که قیام تنها باید برای خدا باشد وتنها قیام و جهاد توحیدی و الهی ثمره الهی دارد.
در طول جنگ و فراز و نشیب‏های آن همانند فتح خرمشهر؛ فتح فاو؛ جنگ شهرها؛ بازپس‏گیری فاو؛ سقوط هواپیمای مسافربری؛ و پایان جنگ و پذیرش قطع‏نامه 598 نیز، علل و نتایج حوادث و وقایع براساس آموزه‏های دینی تعبیر و تفسیر می‏شد. مصداق بارز این امر را می‏توان فتح خرمشهر دانست که از نظر رهبران نظام، زمانی به وقوع پیوست که رفتار دینی؛ عقلانیت و شجاعت و ابتکار مبارزان ایرانی به هم گره خوردند.(5)آن جا که امام خمینی(ره) حادثه‏ای چون فتح خرمشهر را امری فوق طبیعت و توان طبیعی دانستند.

پی‌نوشت‌ها:

1-نهج‏البلاغه؛ خطبه 27.
2-عبدالرحمن فیصل، تجاوز دفاع از دیدگاه اسلام، بازشناسی جنبه‏های تجاوز و دفاع، جلد اول، تهران، دبیرخانه کنفرانس بین المللی تجاوز و دفاع، 1368، ص 238.
3-ر. ک. به: محمدحسین جمشیدی؛ مبانی و تاریخ اندیشه نظامی در ایران؛ تهران؛ دوره عالی جنگ سپاه، چاپ اول، 1380، صص 587 - 600.
4-امام خمینی؛ رساله نوین؛ جلد چهارم، ص 173.
5-ر. ک. به: محمد درودیان، از خونین شهر تا خرمشهر؛ تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ، 1373، صص 159 - 164.

منبع: فصلنامه مطالعات جنگ ایران و عراق سال اول، شماره اول، تابستان 1381.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.