نماز و دعای مأثور از امام مهدی(ع)

نماز و دعای مأثور از امام مهدی(ع) از سفیر امام زمان به نام ابوعبدالله بزوفری نقل گردیده است.این نماز دعا را در ذیل مطالعه نمائید.
دوشنبه، 23 بهمن 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نماز و دعای مأثور از امام مهدی(ع)
مقدمه:
این نماز را در هر زمانی می‌توانید بخوانید، اما در اوقاتی مثل شب و روز جمعه خواندن آن ثواب بیشتری دارد. مسجد جمکران از جمله مکان‌هایی است که خواندن این نماز در آن بسیار توصیه شده و خواندن این نماز در مسجد جمکران معادل خواندن آن در خانه خدا بیان شده است.(1)

در این مقاله ابتدا به شخصیت عالم و جلیل عبدالله الحسین که به عنوان سفیر امام زمان است و اسناد این دعا به او می رسد اشاره می کنیم و در ادامه به متن عربی و ترجمه ان و در آخر هم این دعا را با عبارت اعراب گذاری شده و بیان دو نقل متفاوت جهت خواندن این دعا و نماز به پایان می بریم.


شناخت اجمالی عبدالله الحسین
بَزَوفَری‌ ، شهرت‌ چند تن‌ از محدّثان‌ و علمای‌ امامیه‌، منسوب‌ به‌ قریة‌ بَزَوفَر واقع‌ در غرب‌ دجله‌ است.مشهورترین‌ آنان‌ ابوعبدالله‌ حسین‌بن‌علی‌بن‌ سفیان‌ از مشایخ‌ مفید، ابن‌غضایری‌، احمدبن‌ عَبدون‌، ابوالعباس‌ سیرافی‌ و تَلّعُکبری‌ است‌.

نجاشی‌، حسین‌بن‌ علی‌ را با عنوان‌ «ثقه‌» و «جلیل‌» و «شیخ‌ فاضل‌» وصف‌ کرده‌ و کتابهای‌ او را نام‌ برده‌ است‌: الرد علی‌ الواقفه‌ ، الحجّ ، ثواب‌ الاعمال‌ ، احکام‌ العبید ، سیرة‌ النبی‌ و الائمة‌ فی‌ المشرکین‌ ؛ و می‌افزاید که‌ این‌ کتابها را نزد شیخ‌ مفید و ابن‌عبدون‌ خوانده‌ و روایت‌ کرده‌ است‌(2)

ابوعبدالله حسین ابن علی بزوفری مانند پسرعموی خویش، ابوعلی بزوفری، از شاگردان احمد ابن ادریس بود و همانند او مقام استادی تلعکبری، شیخ مفید و حسین بن عبیدالله غضائری داشت.

ولی شخصیت علمی وی به مراتب بالاتر از ابوعلی است و کتاب هایی همچون «حج» - «ثواب الاعمال» - «احکام صید» - «رد بر واقفیه» و «سیرة النبی و الائمه علیهاالسلام فی المشرکین» از تألیفات او است.

شیخ طوسی با یک واسطه، و شیخ مفید (شاگرد وی) بدون واسطه از او روایت نقل کرده اند. محدث قمی می نویسد:

از روایت کمال الدین تظاهر می شود، او یکی از سفراء امام زمان علیه السلام بوده است که از امتیازهای درخشان در زندگی این شخصیت فرزانه این است که سند دعای ندبه به فرزند دانشمند و محدث او، محمد بن حسین بزوفری» می رسد(3)

تستری‌ براساس‌ یکی‌ از توقیعات‌ امام‌ زمان‌ علیه‌السلام‌ در دوران‌ غیبت‌، که‌ در آن‌ از ابوعبداللّ'ه‌ بزوفری‌ نام‌ برده‌ شده‌، احتمال‌ داده‌ است‌ که‌ او از سفیران‌ آن‌ حضرت‌ نیز بوده‌ است‌(4)

متن نماز مأثور از امام مهدی(ع)
عن ابی عبدالله الحسین بن محمد البزوفری قال خرج عن الناحیة المقدسة:من کان له الی الله حاجة فلیغسل لیلة الجمعة بعد نصف اللیل و یأتی مصلاه و یصلی رکعتین یقرأ فی الرکعة الاولی الحمد، فاذا بلغ «ایاک نعبد و ایاک نستعین»(5)

از ابوعبدالله حسین فرزند محمّد بزوفری منقول است که از ناحیه مقدّسه امام عصر، عجّل الله تعالی فرجه الشّریف، دستوری رسید که:

چنانچه کسی حاجتی داشته باشد، در شب جمعه، پس از نیمه شب غسل کند و در جایگاه نمازش دو رکعت نماز بخواند. در رکعت اول، هنگام قرائت سوره «حمد» چون به عبارت «ایاک نعبد و ایاک نستعین» رسید،

یکررها مأة مرة و یتم فی المائة الی آخرها و یقرأ سورة التوحید مرة واحدة ثم یرکع و یسجد و یسبح فیها سبعة سبعة و یصلی الرکعة الثانیة علی هیئته و یدعوا بهذا الدعاء،

آن را صد بار تکرار کند و پس از آن حمد را تمام کند و سوره توحید را یک بار خوانده، به رکوع رود. ذکر رکوع و سجود را هفت بار تکرار کند. رکعت دوم را نیز همانند رکعت اول به جای آورد
و پس از آن، این دعا را بخواند،


نحوه خواندن نماز امام زمان (عج)
این نماز دو رکعت است که به نیت امام زمان (عج) خوانده می‌شود.

در هر رکعت یک بار سوره‌های حمد و توحید خوانده می‌شود و هنگام خواندن سوره حمد زمانی که به آیه «اِیّاکَ نَعبُدٌ و اِیّاکَ نَستَعین» رسیدید آن را ۱۰۰ مرتبه تکرار کنید. (پس بهتر است که موقع خواندن این نماز یک تسبیح صدتایی همراه داشته باشید)

در نماز امام زمان (عج) ذکر‌های هر یک از رکوع‌ها و سجده‌ها باید ۷ مرتبه تکرار شود.
وقتی که سلام نماز را گفتید باید ذکر‌های زیر را بگویید:«لا اله الا الله» ۱ مرتبه

تسبیحات حضرت زهرا (س) (۳۴ مرتبه «الله‌اکبر»، ۳۳ مرتبه «الحمد لله» و ۳۳ مرتبه «سبحان‌الله»)
به سجده بروید و ۱۰۰ مرتبه صلوات بفرستید.
 
سند نماز امام زمان (عج)
سید بن طاووس این نماز را در دو کتاب «جمال الاسبوع» (بدون ذکر سند) و «مهج الدعوات» (مستند به یکی از توقیعات امام زمان (عج) در کتاب «کنوز النجاح») نقل کرده است.

کفعمی هم در کتاب «بلد الامین» این نماز را از «کنوز النجاح» نقل کرده است.

علامه مجلسی نیز در کتاب «بحارالانوار» در کنار حکایتی از حسن بن مثله درباره ساخت مسجد جمکران این نماز را از کتاب «تاریخ قم» نقل کرده است.

در منابع حدیثی «الدعوات» اثر قطب راوندی و «هدایة الامة» اثر شیخ حر عاملی هم این نماز به عنوان روایت نقل شده است.

متن دعای مأثور از امام مهدی(ع)
فان الله تعالی یقضی حاجته البتة کائناً ما کان الا ان یکن فی قطیعة الرحم:اللهم ان اطعتک فالمحمدة لک و ان عصیتک فالحجة لک، منک الروح ومنک الفرج، سبحان من انعم و شکر، سبحان من قدر و غفر.

که البته خداوند تبارک و تعالی حاجت او را هرچه باشد، عنایت کرده و برآورده خواهد فرمود مگر اینکه حاجتش در مورد قطع رحم باشد و دعا این است:

بار خدایا! اگر تو را اطاعت می کنم، این توفیق از جانب ذات پاک تو است؛ پس باید تو را حمد و سپاس گویم، و اگر تو را معصیت و نافرمانی می کنم، حجّت تو بر من تمام است [و تمام راهنمایی های لازم به وسیله فرستادگانت انجام شده و هیچ عذری برای من نیست].

[خداوندا!] همه سرور و گشایشها از تو است. منزه است خداوندی که نعمت می دهد و او را سپاس می گویند. پاک و منزه است پروردگاری که در عین قدرت [بر انتقام و عذاب]، می بخشاید.

اللهم ان کنت قد عصیتک فانی قد اطعتک فی احب الاشیاء الیک و هو الایمان بک، لم اتخذ لک ولداً و لم ادع لک شریکاً مناً منک به علی لا مناً منی به علیک، و قد عصیتک.

بارخدایا! اگرچه تو را معصیت کرده ام ولی در محبوبترین چیزها در نزد تو، که ایمان به ذات پاک تو است، نافرمانی نکرده ام، برای تو فرزند و شریکی قایل نشده ام و در این راه نیز تو به من توفیق داده ای و بر من منّت داری نه من بر تو.

یا الهی علی غیر وجه المکابرة لا الخروج عن عبودیتک و لا الجحود لربوبیتک و لکن اطعت هوای و ازلنی الشیطان، فلک الحجة علی و البیان، فان تعذبنی فبذنوبی غیر ظالم و ان تغفرلی و ترحمنی فانک جواد کریم، یا کریم، یا کریم حتی یقطع النفس ثم تقول یا آمناً من کل شیء و خوف کل شیء منک اسئلک ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تعطینی اماناً لنفسی و اهلی و ولدی و سائر ما انعمت به علی حتی لا اخاف احداً و لا احذر من شیء ابداً انک علی کل شیء قدیر و «حسبنا الله و نعم الوکیل».(6)


خداوندا! نافرمانی من از جهت سرکشی و انکار و خروج از بندگی تو نبوده، بلکه تنها پیروی از هوی و هوس نفسانی بوده است و شیطان مرا گمراه نمود و با توجه به اینکه تمام وظایف بندگی را بیان فرموده ای،‌ حجّت بر من تمام است.

پس اگر به جهت گناهان من مرا عذاب کنی،‌ هیچ گونه ظلمی درباره من نشده است و اگر مرا ببخشایی و رحم کنی،‌ از باب کرم وجود توست؛ ای کریم،‌ ای کریم، ای کریم. (کلمه «یا کریم» را تا هنگامی که نفس قطع نشده است تکرار می کنی و پس از آن عرضه می داری:)

ای آفریدگاری که از گزند هر چیزی در امانی و همه چیز از [عدالت] تو در بیم و هراس است! از پیشگاه مقدّست درخواست می کنم که بر محمد و آل او درود فرستی و من و خانواده و فرزندانم و آنچه را که به من عطا فرموده ای در پناهت محفوظ داری تا اینکه هرگز از هیچ کس و هیچ چیز ترس و واهمه ای نداشته باشم. و تو بر هر چیز قادر و توانایی و «خداوند کفایت کننده ما و بهترین وکیل است.»

یا کافی ابراهیم نمرود، یا کافی موسی فرعون اسئلک ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تکفینی شر فلان بن فلان.(7)

ای خدایی که ابراهیم خلیل [علیه السلام] را از شرّ نمرود کفایت فرمودی و ای آن که موسی [علی نبیّنا و آله و علیه السلام] را بر فرعون پیروز نمودی! از تو درخواست می کنم که بر محمد و آل او درود فرستاده، شرّ فلان و فلان را از من دور گردانی. (در اینجا باید حاجت و خواسته ها گفته شود.)


نماز امام زمان (عج) را به دو روش می خوانیم
برای خواندن نماز حاجت امام زمان ۲ نقل وجود دارد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

۱. در کتاب‌های «مهج الدعوات» و «بلدالامین» نقل شده است که هر کس حاجتی دارد در شب جمعه وقتی که شب از نیمه گذشت غسل کند و نماز امام زمان (عج) را بخواند وسپس دعای زیر را بخواند و حاجت خودش را در حالت سجده از خدا بخواهد.

اَللّهُمَّ اِنْ اَطْعَتُکَ فَالْمَحْمِدَةُ لَکَ
وَ اِنْ عَصَیْتُکَ فَالْحُجَّةُ لَکَ
مِنْکَ الرَّوْحُ وَ مِنْکَ الْفَرَجُ
سُبْحانَ مَنْ اَنْعَمَ وَ شَکَرَ سُبْحانَ مَنْ قَدَّرَ وَ غَفَرَ
اللّهُمَّ اِنْ کُنْتُ عَصَیْتُکَ فَاِنّى قَدْ اَطَعْتُکَ فى اَحَبِّ الاَْشْیآءِ اِلَیْکَ
وَ هُوَ الاْیمانُ بِکَ لَمْ اَتَّخِذْ لَکَ وَلَداً
وَ لَمْ اَدْعُ لَکَ شَریکاً مَنّاً مِنْکَ بِهِ عَلَىَّ لا مَنّاً مِنّى بِهِ عَلَیْکَ
وَ قَدْ عَصَیْتُکَ یا اِلهى عَلى غَیْرِ وَجْهِ المُکابَرَةِ
وَ لاَ الْخُروُجِ عَنْ عُبُودِیَّتِکَ وَلاَ الْجُحُودِ لِرُبُوبِیَّتِکَ
وَلکِنْ اَطَعْتُ هَواىَ وَ اَزَلَّنىِ الشَّیْطانُ
فَلَکَ الْحُجَّةُ عَلَىَّ وَ الْبَیانُ
فَاِنْ تُعَذِّبْنى فَبِذُنُوبى غَیْرُ ظالِمٍ لى
وَ اِنْ تَغْفِرْلى وَ تَرْحَمْنى فَاِنَّکَ جَوادٌ کَریمٌ
حالا تا جایی که نفس دارید ذکر «یا کریم» را تکرار کنید و دعای زیر را بخوانید:
یا آمِناً مِنْ کُلِّ شَیْىءٍ وَ کُلُّ شَیْىءٍ مِنْکَ خآئِفٌ حَذِرٌ
اَسْئَلُکَ بِاَمْنِکَ مِنْ کُلِّ شَیْىءٍ وَ خَوْفِ کُلِّ شَیْى ءٍ مِنْکَ
اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ اَنْ تُعْطِیَنى اَماناً لِنَفْسى وَ اَهْلى وَ وَلَدى
وَ سآئِرِ ما اَنْعَمْتَ بِهِ عَلَىَّ حَتّى لااَخافَ وَ لا اَحْذَرَ مِنْ شَیْىءٍ اَبَداً
اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْىءٍ قَدیرٌ وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ
یا کافِىَ اِبْراهیمَ نُمْرُودَ وَ یا کافِىَ مُوسى فِرْعَوْنَ
اَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ اَنْ تَکْفِیَنى شَرَّ فلان بن فلان
به جای فلان بن فلان نام کسی را که از شرش می ترسید بیان کنید
 
۲. سید بن طاووس در «جمال الاسبوع» نوشته است که بعد از نماز امام زمان (عج) دعای فرج خوانده شود:

إِلَهِی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ
وَ انْکشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ
وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ
وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیک الْمُشْتَکی
وَ عَلَیک الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَینَا طَاعَتَهُمْ
وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِک مَنْزِلَتَهُمْ
فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا
کلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ
یا مُحَمَّدُ یا عَلِی یا عَلِی یا مُحَمَّدُ
اِکفِیانِی فَإِنَّکمَا کافِیانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکمَا نَاصِرَانِ
یا مَوْلانَا یا صَاحِبَ الزَّمَانِ
اَلْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ
أَدْرِکنِی أَدْرِکنِی أَدْرِکنِی
السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ
الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ
یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ

نتیجه:
از این مطلب کوتاه اما محکم و مستند به این مطلب می رسیم که:
الف: آنچه در کتاب های ادعیه ی مشهور به دست ما رسیده است غالبا با سند و اسناد معتبر  است .
ب:ارزش و اهمیت خیلی از دعا ها از  آن جهت است که خود معصوم  آن دعا ار انشاء کرده است.
ج:با توجه به اسناد مذکور این دعا ظاهرا این نماز دعا به دستور حضرت مهدی (عج) صادر گردیده است.
 

پی نوشت ها :
1-در بحارالانوار جلد ۵۳ صفحه ۲۳۱
2-(ج‌1، ص‌173، 188ـ189، 202، 322). افندی‌ اصفهانی‌ (ج‌2، ص‌152) .
3-(فوائد الرضویه، ص 144)
4-(1379ـ1391، ج‌10، ص‌119ـ120).

5-سوره حمد(1)، آیه5.

6-سوره آل عمران(3)،‌ آیه 173.
7-مهج الدّعوات، ص 294.
 

منبع:
https://wiki.ahlolbait.com/
https://rch.ac.ir/article/Details/6679
خادمی شیرازی، محمّد، (1387)، تحفه امام مهدی، تهران، نشر موعود عصر(عج)، چاپ سوم.
نویسنده: آیت الله محمد خادمی شیرازی

* این مقاله در تاریخ 1401/8/22 بروز رسانی شده است.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.