زن، مثل یک ستون

مردی به پیامبر فرمود: همسری دارم که هرگاه به منزل وارد می شوم به استقبال من می آید و زمانی که از خانه خارج می شوم مرا بدرقه می کند و هرگاه مرا اندوهگین می بیند به من می گوید: چه چیز تو را غمگین ساخته است؟ اگر
چهارشنبه، 2 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زن، مثل یک ستون
زن، مثل یک ستون





 

کوچک، اما بزرگ

رفتارهای لطیف زنانه

به استقبال و بدرقه همسرتان بروید."رسول خدا(ص) رفتن به پیشوازی شوهر و خوش آمد گویی را از وظایف زن می داند"
محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج3، ص 551
مردی به پیامبر فرمود: همسری دارم که هرگاه به منزل وارد می شوم به استقبال من می آید و زمانی که از خانه خارج می شوم مرا بدرقه می کند و هرگاه مرا اندوهگین می بیند به من می گوید: چه چیز تو را غمگین ساخته است؟ اگر نگران معاش هستی که خداوند متکفل رزق و روزی بندگان خود می باشد، ولی اگر نگران امور معنوی خود می باشی، خداوند توجه و نگرانی تو را بیشتر سازد.پیامبر فرمود: هماناخداوند کارگزارانی دارد که این زن از زمره کارگزاران خدا می باشد و برای چنین زنی نصف اجر شهید است.
من لایحضره الفقیه، ج3، ص 389
پیغمبر اکرم (ص) می فرمایند: «زنی که سعی کند شوهر آزرده و عصبانی خود را با گفتگو، توجه و عاطفه راضی کند و از عصبانیت درآورد، او کارگزار خدا در زمین است».
کارگزار خدا هیچ گاه ناامید نمی شود و به ضرر نمی افتد. بنابراین، باید با خدا معامله کنیم و شوهرمان را، همسرمان را، بنده مکرم خدا بدانیم.
خانواده پویا، ج6، ص 23
به نقل از حجه الاسلام حسینی
پیامبر اکرم (ص) فرمود: حق مرد بر زن آن است که چراغ خانه را روشن کند، غذا را آماده کند و هنگام ورود مرد به خانه، تا جلوی در، به استقبال او برود و به او خوش آمد بگوید.
خانمهای عزیز! طی سال، دو - سه بار و نه بیشتر، همان دو- سه بار کافی است به همسرتان بگویید: من در سایه تو احساس امنیت و آرامش می کنم.
خانواده خوشبخت، ا.کیهان نیا، ص 236

چند فرمول کاربردی:

با شوهری که از سرکار می آید چه رفتاری باید داشت؟

الف: چه باید کرد؟

* سلام و احوالپرسی معمول همراه با خوشرویی
* گرفتن کیف و کت و بسته های خرید.
* دادن خبرهای خوش.
* آرام کردن فرزندان و هر یک را به کاری مشغول ساختن.
* سریع آماده کردن میز غذا یا چیدن سفره.
* پرس و جو از اوضاع کاری روز و فرصت دادن به مرد تا صحبتهایش را بکند.

ب: چه نباید کرد؟

* بی اعتنایی و رفتار سرد.
* درخواست انجام کاری پیش از غذا خوردن.
* درخواست و شکایت از بچه ها یا شکوه از کارهای روزانه.
* درخواست پول و یا سایر توقعات که برای او مشکل آفرین است.
همسر اگر اینگونه می بود، راضیه محمد زاده،ص 110
پیامبر (ص): از بهترین زنان شما... زنی است که در میان خانواده خود عزیز و نفوذ ناپذیر باشد؛ اما دربرابر شوهرش خاضع و متواضع باشد.
بحارالانوار، ج100، ص 235
رسول خدا(ص) می فرماید: زن نمی تواند حق خدا را ادا کند مگر اینکه حق شوهرش را ادا کند.
مستدرک الوسائل، ج2، ص 552
امام رضا (ع) در توصیف بهترین زنان فرمودند: یک دسته آنهایی هستند که زیاد بچه دار می شوند، مهربان و با عاطفه هستند، در سختی ها و پیش آمدهای روزگار، در امور دنیا و آخرت پشتیبان شوهرشان هستند به زیان او کار نمی کنند و گرفتاری هایش رازیاد نمی گردانند.
مستدرک الوسائل، ج2، ص 534

مرد، رضایت و اجازه اش

امام باقر (ع): زن در حریم حضرت حق شفیعی با قدرت تر و نجات دهنده تر از رضایت شوهر ندارد.
نظام خانواده دراسلام، حجه الاسلام حسین انصاریان، ص 383
امام جعفر صادق (ع) فرمودند: زن مجاز نیست بدون اذان شوهر برده آزاد کند یا صدقه دهد، یا چیزی ببخشد، یا نذر مالی کند، اما زکات واجب، صله رحم و احسان نیاز به اجازه ندارد.
نظام خانواده دراسلام، حجه الاسلام حسین انصاریان، ص 385
[این نکات قابل ذکر است که اشاره حدیث شریف در صورتی است که مال، مال شوهر باشد ولی اگر مال، مال خود زن بود مانعی وجود ندارد]
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر زنی که بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود همه فرشتگان آسمان و همه چیزهایی که از آنها عبور می کند او را لعن می کنند تا وقتی که به منزلش بازگردد.
وسائل الشیعه، ج20، ص 211

زینت قناعت

پیامبراکرم (ص) فرمودند:... من از فتنه ای سخت تر بر شما بیم دارم که از طرف زنان می آید هنگامی که النگوی طلا به دست و پارچه های فاخر به تن کنند و توانگران را به زحمت اندازند و از فقیر چیزی که بدان دسترسی ندارند بخواهند.
نهج الفصاحه، ح 314
از مهم ترین شیوه های مدیریت در خانه، حرکت و تلاش برای صرفه جویی در مصرف می باشد، در این بخش زنان با استفاده از شیوه های مرسوم و همچنین تدابیر و خلاقیت و ایجاد شیوه های نوین و متناسب با سطح زندگی خانواده می توانند کمک مهمی در تصحیح مصرف خانواده و همچنین آموزش مصرف صحیح به فرزندان داشته باشند.
اقتصاد در خانواده، ص 88
حضرت زهرا (س) فرمود: ای ابالحسن! من از پروردگار خود حیا می کنم چیزی را از تو درخواست نمایم که تو بر آن توان و قدرت نداری.
بحارالانوار، ج37، ص 103
امام صادق (ع) می فرماید: بهترین زن های شما زنی است که وقتی شوهرش چیزی آورد سپاس گذاری کند و اگر نیاورد، راضی باشد.
بحارالانوار، ج103، ص 239

نعمت همسر شایسته

یکی از چیزهایی که مرد مسلمان را اصلاح می کند، این است که زنی داشته باشد که وقتی به او نگاه می کند، شاد گردد و هنگامی که از خانه خارج می شود، شوهر را در قلب و اعماق وجود خود حفظ کند و هرگاه به او دستوری می دهد، اطاعت کند.
خانواده در قرآن، آیت الله دکتر احمد بهشتی، ص 49
امام رضا (ع) می فرماید: بعضی زن ها برای شوهرشان بهترین غنیمت هستند، زنانی که به شوهرشان ابراز محبت می کنند.
مستدرک الوسائل، ج2، ص 532
امام کاظم (ع) فرمود: درمیان بنی اسرائیل مرد صالحی بود که زن صالحی داشت در خواب دید که مردی به او گفت: خداوند متعال می فرماید برای تو، فلان مدت عمر مشخص شده است که نصف عمرت در گشایش و راحتی است و نصف دیگر در فشار وسختی. پس خودت انتخاب کن که کدام اول و کدام آخرباشد. مرد گفت: من زن صالحی دارم که او شریک زندگی من است و باید با او مشورت کنم. به سوی او برگشت تا خبر را به او برساند. وقتی صبح مرد از خواب بیدار شد، به همسرش گفت: در خواب چنین دیدم. زن گفت: نصف اول را برای گشایش و راحتی انتخاب کن. شاید خداوند بر ما رحم کرده و نعمتش را برای ما کامل کند. شب بعد از او سوال شد گفت: چه انتخاب کردی؟ گفت: نصف اول را برای (زندگی راحت) برگزیدم. پاسخ شنید: چنین می شود، پس دنیا از همه جهت به او رو کرد. وقتی نعمت به او رسید، همسرش به او گفت: به محتاجان، همسایگان و برادرانت نیکی کن و به آنها ببخش. وقتی نصف عمرش گذشت، در خواب باز همان مرد را دید که ابتدا دیده بود. به او گفت، خداوند متعال، به پاس اعمال نیک تو تمام عمرت را مانند آنچه گذشت، در گشایش قرار می دهد.
بحارالانوار، ج96،ص 162
پیامبر (ص) فرمودند: مؤمن بعد از تقوای خدای عزوجل، بهره ای بهتر از زن شایسته نبرده است.
میزان الحکمه، ج5، ص2268
امام صادق (ع) می فرماید: دردنیا چیزی بهتر از همسر شایسته وجود ندارد. زنی که شوهرش از دیدار او مسرور و شاد گردد.
بحارالانوار، ج103، ص 217

زن، گل خانه و زندگی

زن مثل گل لطیف است، مثل گل زیبایی بخش زندگی و به اندازه گل آسیب پذیر؛ در این قسمت به اهمیت و جایگاه عواطف زن در خانواده می پردازیم.
زن با تقوا، عفت و پاکدامنی خود را حفظ می کند، با شور و شوق به کار خانه می رسد، زمینه رفع خستگی شوهر را که محصول کار بیرون است فراهم می نماید، از فرزندان خود به نحو شایسته نگهداری می کند، با شوهر و فرزندان براساس اخلاق اسلامی رفتار می کند، از عبادتش غفلت نمی ورزد، خانه را کانون عشق و صفا، مهر و محبت، شور و شوق می نماید. زن با تقوا از همسرش با تکیه بر اصول الهی اطاعت می کند، به خواسته های بحق او پاسخ مثبت می دهد. از عصبانیت و خشم و کبر می پرهیزد، با اقوام شوهرش با مهر و محبت و اخلاق اسلامی روبرو می شود، بوقت آمدن شوهر از عرصه کار و کسب تا درب خانه به استقبال می رود، و به وقت خروج شوهر وی را بدرقه می کند، و از وی می خواهد جز حلال خدا به خانه نیاور، که ما به حلال خداوند گرچه اندک باشد قناعت می کنیم و زیر بار حرام نمی رویم، مبادا به بهانه داشتن زن و فرزند، و خرج و مخارج از محدوده مقررات الهی تجاوز کنی، و زندگی را به حرام آلوده نمائی. زن با تقوا از چشم همچشمی پرهیز دارد، و شوهرش را به خاطر همرنگ شدن با زندگی اقوام خود، یا اقوام شوهرش در تنگنا قرار نمی دهد و او را خجالت زده نمی کند.
نظام خانواده در اسلام، حجه الاسلام حسین انصاریان، ص 57
یک زن خانه دار زمانی برای خدا، خانه داری، بچه داری و شوهر داری می کند که بگوید خدا فرموده به خاطر خدا شوهر داری می کنم و هیچ توقع [نابجایی] هم از شوهر ندارم. زنی که در خانه کار کند، مثل این است که در جبهه جهاد می کند؛ لذا توقع ندارد که پسرش بگوید: بارک الله، غذای خوبی درست کردی! برای این که محرک او در کار خانه خدا بود، این شوهر تقدیر بکند یا نه، بچه داری می کند، اما نه برای اینکه بچه بزرگ شود و به درد او بخورد. او می گوید: خدا فرموده اگر زنی برای این که بچه مسلمانی تحویل جامعه بدهد آبستن شود، آبستنی او برای خدا است، وقتی که وضع حمل می کند وضع حملش برای خدا است.
دینداری و رضامندی خانوادگی، مجتبی حیدری، ص 78

جهاد زن

پیامبراکرم (ص) فرمود: جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است.
بحارالانوار، ج103،ص 274
پیامبر (ص) می فرماید: زن نگهبان و امانت دار اموال شوهر است و در این باره مسئولیت دارد.
مستدرک الوسائل، ج2، ص 550
خانه زن، از نظر اسلام، ازنظر پیامبر اکرم (ص)، یعنی خط مقدم جبهه [این، عبارت نویسنده است]. درروایات می خوانیم اگر زنی سفره ای بیاندازد، جمع کند، غذایی بپزد، ظرفش را بشوید، تمام گناهان او را خدا می آمرزد به خاطر این کاری که برای شوهرش کرده است.
تربیت فرزند از نظر اسلام، حسین مظاهری، ص 155؛ نهج البلاغه، حکمت 136
امام صادق (ع) فرمودند: هر زنی که به منظور اصلاح امور خانه، چیزی را از یک جای منزل به جای دیگر بگذارد؛ خداوند به او نظر رحمت می کند و کسی که خدا به او نظر رحمت کند، عذابش نخواهد کرد.
بحارالانوار، ج100، ص 251
پیامبراکرم (ص) فرمودند: هیچ زنی نیست که شوهرش را یک بار آب دهد مگر این که برای او از یک سال که روزهایش روزه باشد و شب هایش به عبادت مشغول باشد، بهتر است؛ و خداوند در برابر هر بار کار او شهری دربهشت برای او بنا می کند و شصت گناه او را می بخشد.
ارشاد القلوب، حسن دیلمی، ص 175
پیامبرخاتم (ص) فرمودند: هر زنی غذای گوارا برای شوهر تهیه کند، خدا در بهشت خوراکی های گوناگونی برای او خلق کند و گوید بخور و بنوش در قبال آن زحمت هایی که در دوران گذشته کشیدی.
مستدرک الوسائل، باب 2/60
ابی عبدالله (ع) فرمودند: شکیبایی زن در برابر اذیت و آزار مرد همانا جهاد او محسوب می گردد.
تربیت کودک از دیدگاه اسلام، مجید رشیدپور، ص 117

شغل اصلی زن

شغل اصلی زن، شغل همسری و مادری است؛ ولی بعضی خیال می کنند این اهانت به زن است. مهم ترین کاری که زن می تواند بکند، کار مادری است. البته در مواردی شاید کارهای اجتماعی زنان واجب عینی و یا کفایی نیز باشد؛ اما درهمه حال خانم ها باید فعالیت اجتماعیشان را با حفظ جنبه مادری [همسری] شان بکنند و الگویشان حضرت فاطمه زهرا(س) باشد.
آینه زن، ص 130، بیانات رهبر فرزانه انقلاب 1363/12/21
زن در نگاه نخستین، بزرگترین و اولین مسئولیت اداره کانون گرم خانواده را که ما آن را پایه تشکیل اجتماعی خودمان می دانیم بر عهده دارد که این به عهده مرد نیست و از مرد اصلاً بر نمی آید. ترکیب آفرینش زن، او را برای قبول مسئولیت و مأموریت آماده می کند. برای زن این افتخار نیست که وزیر یا نخست وزیر باشد بلکه افتخار این است که بتواند کانون محیط خانوادگی خودش را گرم اداره کند که البته اگر در آن حال توانست وزیر و نخست وزیر هم باشد هیچ اشکالی ندارد و این هم شرفی و افتخاری بالاتر و مضاعف خواهد بود.
آینه زن، ص 128، بیانات رهبر فرزانه انقلاب، اسفند 1360
زن نقش بزرگی در اجتماع دارد، زن مظهر تحقق آمال بشر است.(1) نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است؛ برای اینکه زنان، بانوان، علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت می کنند.(2) مفتخریم که بانوان و زنان، پیرو جوان و خرد وکلان، در صحنه های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر، و همدوش مردان یا بهتر از آنان درراه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند.(3)

پی نوشت ها :

1. صحیفه امام، ج7، ص 341
2. صحیفه امام، ج14، ص 197
3. صحیفه امام، ج21، ص 397

معجزه ی عشق

عشق و مدیریت آن، یکی از مهمترین عواملی است که ساختار خانواده را شکل می دهد و به آن، معنا و استحکام می بخشد. در عشق که نیرویی معجزه آسا که گاه نادیده گرفته می شود یا نادرست مدیریت می شود. و در نتیجه عوارض آن، به اشکال مختلف در خانواده، نمودار می شود. در این بخش، درباره ی مدیریت عاطفی خانواده، از خدا و اهل بیت و اندیشمندان می پرسیم...
محبت امری متقابل و وظیفه هر دو طرف است اما زن در این امر می تواند موفق تر باشد، زیرا طبیعت او این گونه است. اظهار محبت به شوهر، ضمن این که اعتماد شوهر را به خود جلب می کند، رشته های پیوند او را با کانون خانواده استوار می سازد. زن با اظهار محبت می تواند در روح و قلب شوهر خود نفوذ کند، به او شادی و امید دهد. اضطراب و نگرانی او را از میان ببرد و به جای آن به او آرامش و اطمینان خاطر ببخشد.
پیامبراکرم (ص) فرمودند: بهترین زنان... کسانی هستند که نسبت به شوهر، با عاطفه ترین و نسبت به فرزند مهربان ترین باشند.
شهید ثانی، جعفریات، ص90
امام صادق (ع) فرمود: به این جهت زنان نسا نامیده شده اند که برای حضرت آدم مونسی غیراز حوا نبود. (زن مونس شوهرش می باشد.
بحارالانوار، ج11، ص 109
با خوش اخلاقی، عشق و محبت همسرت را به خود جلب کن تا به زندگی و خانواده علاقه مند شود، با شوق و ذوق کار کند و اسباب رفاه شما را فراهم سازد، اگر خوش اخلاق بودی، او دیگر به دنبال شب نشینی و عیاشی نمی رود و زودتر به خانه می آید.
همسرداری، ابراهیم امینی، ص 54
شکسپیر می گوید: آن چه در زن قلب مرا تسخیر می کند مهربانی اوست نه روی زیبایش . من زنی را بیشتر دوست دارم که مهربانتر باشد.
همسرداری، ابراهیم امینی، ص 33
ممکن است همسرت را قلباً دوست بداری، اما این مقدار کافی نیست، بلکه باید آن را به زبان بیاوری، باید از رفتار و گفتار و حرکاتت آثار عشق و علاقه نمایان باشد.
همسرداری، ابراهیم امینی، ص 31
تو غافلی که مهربانی ها و دل داری های تو چه اثر معجزه آسایی در روح همسرت می گذارد. قلب و روانش را آرام می کند. به زندگی دل گرم می شود. برای مبارزه با مشکلات آماده می شود.
همسرداری، ابراهیم امینی، ص 71
امام رضا (ع) فرمود:... زن در روابط بین خود و شوهر همدلش، از سه خصلت بی نیاز نمی باشد که یکی از آن سه، اظهار عشق به شوهر با دلربایی است.
بحارالانوار، ج 78، ص 237
در روایت داریم " محبت و مهربانی زن است که دل مرد را می رباید، نه جمال و زیبایی او.»
اصول کافی، ج3، ص 149
زن حالتی دارد که با عنوان ناز از آن یاد می کنند. اگر فاقد ناز باشد نمک ندارد. زن یک وجود لطیف، ظریف و کانونی از احساسات و عواطف است. هیچ گلی به زیبایی، به عطر زن و به رنگ زن آفریده نشده است. خدا در خلقت زن هنرنمایی کرده است. اگر می بیند زن ها این طور نامناسب بیرون می آیند، علت روانی دارد و گرنه زن نباید این طور در معرض دید باشد و هر مردی هر طور که خواست او را ببیند. مرد باید خون دل بخورد تا به زن برسد. این خانم ها خودشان را نشناخته اند.
ازکمی شد گران بها سندل
وز فزونی است کم بها هیزم
خانواده پویا، ج4، ص 19
به نقل از حجه الاسلام راشد یزدی
اگر مایلیم پیام عشق را بشنویم، خود نیز بایستی این پیام را ارسال کنیم. همان طور که برای روشن نگه داشتن چراغ، نا چاریم در آن سوخت عشق بریزیم تا روز به روز پرنورتر و روشن تر شود.
خانواده خوشبخت، دکترا. کیهان نیا، ص 248

لذات حلال

خداوند نسبت به نیازهای آدمی، از هر کسی، آگاه تر است. نقاط قوت و ضعف را به خوبی می شناسد و کلید آرامش انسانها در دست اوست. پس نعمتی مثل لذتهای جنسی را به همسران، عطا فرمود، تا در سایه ی آن، آرامش مورد نیاز خود را به دست آورند. و اما، آنچه در این میان مهم است لزوم آگاهی همسران به نکات ریز و درشتی است که در آداب جنسی وجود دارد. و البته مسئولیت زنان در این زمینه، بسیار حساس تر و مهم تر است.
پیامبراکرم (ص) فرمود: آیا شما را از بهترین زنان آگاهتان کنم؟ گفتیم: بله، ای رسول خدا. حضرت فرمود: بهترین زنان شما، کسانی هستند... مهربان باشند... در مقابل شوهرانشان متواضع باشند... ونیاز جنسی همسر خود را برآورده سازند.
بحارالانوار، ج103، ص 239
امام صادق (ع) فرمود: بهترین زنان شما با محبت ترین نسبت به شوهرانشان و مهربان ترین مادران نسبت به فرزندانشان هستند، آنهایی که در امور جنسی مطیع همسرانشان می باشند و در برابر مردان دیگر، عفیف می باشند.
بحارالانوار، ج102، ص 237
پیامبر اکرم (ص) فرمود: بهترین زنان شما زن عفیف راغب است که ضمن حفظ ناموس خود، نسبت به شوهرش رغبت و تمایل داشته باشد.
بحارالانوار، ج103، ص 237
زن باید قبل از آمدن شوهرش مهیا باشد از نظر اسلام اگر مهیا نشد مسئول است، ... اگر خدای نکرده زن شوهر دار خود را قبل از آمدن شوهر زینت نکرد و این مرد به گناه افتاد، گناه تقصیر زن است، هم زن به جهنم می رود و هم مرد که گناه کرده است. زن قبل از آنکه شوهرش بیاید مثل اینکه جارو می کند وخاکروبه ها را بیرون می ریزد، باید غم و غصه و بی نشاطی را بیرون بریزد وخود را مهیا و متزین کند برای آمدن شوهر.
تربیت فرزند از نظر اسلام، حسین مظاهری، ص 122

زیبا برای مرد

حضرت امام باقر (ع) فرمود: بر زن لازم است خودش را خوش بو کند بهترین لباس هایش را بپوشد به بهترین وجه زینت کند و با چنین وضعی صبح و شب با شوهرش ملاقات کند.
بحارالانوار، ج103،ص 228
پیامبر اکرم (ص) به یکی از زنانش فرمود: چرا تو ژولیده مو هستی و در اثر نکشیدن سورمه، چشمت سفید شده، چرا خضاب نمی کنی؟ (موهای خود را رنگ نمی کنی؟)
بحارالانوار، ج70، ص 122
حضرت علی(ع) فرمود: زن مسلمان باید خودش را برای شوهرش خوشبو سازد.
تحف العقول، ص111
پیامبر اسلام (ص) هنگام ازدواج حضرت فاطمه (س) به عمار یاسر مأموریت داد برای حضرت زهرا عطرهای خوشبو تهیه نماید.عمار یاسر گوید: عطر خوبی تهیه کردم و به منزل فاطمه (س) بردم. آن حضرت فرمود: ای عمار یاسر این عطر چیست؟ گفتم: پدرت رسول خدا (ص) مرا امر کرد تا آن را برایتان فراهم نمایم.
دلائل الامامه، ص 22
امام صادق (ع) فرمودند: ... ام سلمه گوید: از حضرت زهرا (س) پرسیدم: آیا عطر و بوی خوش ذخیره کرده ای؟ فرمود: آری؛ رفت و شیشه عطری آورد و مقداری در کف دست من ریخت. بوی خوشی داشت که هرگز نبوییده بودم.
بحارالانوار، ج43، صص95و114
حضرت زهرا به اسماء بنت عمیس فرمود: ای اسماء عطرم را بیاور، همان عطری که همیشه (درخانه) می زنم.
کشف الغمه، ج2، ص 62
امام صادق (ع) فرمود: زنی نزد پیامبر (ص) آمده پرسید: ای رسول خدا حق شوهر برزن چیست؟ آن حضرت فرمود:آنکه خود را به بهترین عطری که در اختیار دارد خوشبو سازد زیباترین لباس خود را بپوشد، به بهترین وجه خود را بیاراید و هر صبح و شام خود را بر شوهر خود عرضه نماید.
وسایل الشیعه، ج20، ص 158
از امام باقر(ع) درمورد طلا برای زنان سوال شد ایشان فرمودند: استفاده از آن هیچ اشکال ندارد. سزاوار نیست که زن خودش را معطل کند (یعنی از زیور آلات استفاده نکند) ولو آویختن گردنبندی به گردنش باشد.
مکارم الاخلاق، ص 94
امام صادق (ع) فرمود: حضرت علی (ع) همسر و فرزندان را با طلا و نقره آراسته می کرد.
کافی، ج6، ص 475
راوی گوید: از امام صادق (ع) درباره استفاده از طلا برای زینت دادن بچه پرسیدم. حضرت فرمود: امام سجاد (ع) فرزندان و همسر خود را باطلا و نقره آراسته می کرد.
کافی، ج6، ص 475
پیامبر اکرم (ص) به مردان فرمود: ناخنهایتان را کوتاه کنید و به زنها فرمود: ناخن خود را کوتاه نکنید، چون کوتاه نکردن ناخن برای شما، سبب زینت بیشتر می شود.
وسائل الشیعه، ج2، ص 134
امام باقر (ع) فرمود: سزاوار نیست... حتی زن سالخورده دستهایش را خضاب(رنگ) نکند، ولو دستهایش را به حنا بمالد.
من لایحضره الفقیه، ج1، ص 123پیامبر اکرم (ص) فرمود: به همسرت توصیه کن که بدون زینت نماز نخواند و اگر زیوری نیافت لااقل چرمی به گردن بیاویزد (استفاده از زینت بدل) و نیز به او امر کن که رنگ دستش را با حنا تغییر دهد و اینکار را ترک نکند تا شبیه مردان نشود.
مستدرک الوسائل، ج3،ص 230
امام صادق (ع) فرمودند: رسول خدا (ص) به زنان اجازه داد تا موی سر خود را به رنگ سیاه خضاب نمایند. آن حضرت فرمود: پیامبر(ص) زنان مجرد و متأهل را سفارش نمود موی سر خود را خضاب نمایند و اما زنان متأهل برای شوهرانشان خود را زینت نمایند.
وسائل الشیعه، ج2، ص 97
امام صادق (ع) فرمود: هیچ زنی نباید بیش از سه روز ترک زینت نماید و لباس مشکی بپوشد... مگر زنی که شوهرش از دنیا رفته است که چنین زنی باید تا پایان عده ی وفات (چهارماه و ده روز) زینت را ترک نماید.
لباس بپوش و زینت کن، براستی خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد؛ لکن این تجمل و زیبایی را از راه حلال جستجو کن.
حجاب آزادی یا اسارت، ص 207، به نقل از وسائل الشیعه، ج 3، ص 340، روایت 4
اسلام که دین فطرت است طبق سرشت زن مقرر داشته که زینتها، لباس و جواهرات استفاده کند وقتی پوشیدن لباس حریر طبیعی و استفاده ازطلا را که بر مردان حرام است برای زنان مجاز دانسته و نظافت و آرایش کردن برای همسر را از وظائف و حقوق همسری قرار داده و ترک آن را در صورتی که شوهر خواستار آن باشد، یکی از عوامل نشوز تلقی کرده است.
تحریر الوسیله، امام خمینی (ره)، ج 2، ص 305

بدترین زنان

ستونهای لرزان، حکایت زنانی است که وظایف الهی خود را در چگونگی رفتار با همسر و فرزندان نمی دانند یا در انجام وظائف خانوادگی خود، موفق نیستند. و به این ترتیب، ستون اصلی خانواده را لرزان و متزلزل خواهند ساخت. در این بخش، به یاد آوریم که چه مواردی، سلامت ستونهای خانواده را تهدید می کند.
امام صادق (ع) فرمودند: ملعون است ملعون، زنی که همسرش را بیازارد و وی را غمگین و غصه دار کند، و خوشبخت است خوشبخت است خوشبخت، زنی که احترام شوهر را نگه دارد و وی را نیازارد و در هر حال از وی اطاعت نماید.
نظام خانواده در اسلام، حجه الاسلام حسین انصاریان، ص 381
امام صادق (ع) فرمود:... سه چیز زندگی را تیره و تار می کند؛ سلطان ستمگر، همسایه ی بد، زن بددهان و فحاش.
بحارالانوار، ج78، ص 234
پیامبراکرم (ص) فرمود:... ای علی! هشت گروه نمازشان مورد قبول نیست... و زن نافرمان و سرکش که همسرش از او خشمگین است.
بحارالانوار، ج77، ص 46
پیامبر اکرم (ص) فرمود: آگاه باشید هرگاه زنی باشوهرش مدارا نداشته باشد و از او چیزی بخواهد که قادر بر بدست آوردن آن نباشد. خداوند از چنین زنی حسنه ای را قبول نمیکند و او را در حالی ملاقات می کند که از او خشمگین است.
بحارالانوار، ج103، ص 244
از امام صادق (ع) درباره ی زنی که به شوهرش عصیان می کند، پرسیدم که آیا نمازش قبول است و وضعیت او چگونه است؟ فرمود: پیوسته گناهکار محسوب می شود مگر اینکه شوهرش را از خود راضی کند.
بحارالانوار، ج103، ص 244
پیامبراکرم (ص) فرمودند: زنی که با همسرش سازگاری ندارد و بر آنچه خداوند روزی او گردانیده صبور نیست و بر او سخت می گیرد و تکلیفی بیش از طاقتش از او می خواهد، خداوند هیچ حسنه ای را که به واسطه آن از آتش جهنم مصونیت حاصل شود از او نپذیرد. و مادامی که آنگونه است خداوند نیز بر او غضبناک خواهد بود.
بحارالانوار، ج37، ص 103
امام صادق (ع) فرمودند: هر زنی که شب بخوابد و شوهرش بر او خشمگین باشد، خداوند از او نمازی نمی پذیرد، تا این که از وی راضی شود.
روضه المتقین، ج 8، ص 365
امام صادق (ع) می فرماید: هر زنی که به شوهرش بگوید از تو خیری ندیدم، همه ی اعمالش باطل و از درجه ی اعتبار ساقط می گردد.
شافی، ج2، ص 139
پیامبر اکرم (ص) فرمود: هر زنی که همسر خود را با زبان خود بیازارد، خداوند هیچ کار نیک او را نمی پذیرد تا موقعی که شوهر خود را از خویش راضی گرداند... و او اولین کسی خواهد بود که به جهنم می رود؛ این مطلب درباره ی مردی که به همسر خود ظلم می کند نیز صادق است.
بحارالانوار، ج100،ص 244
پیامبر اکرم (ص) فرمود: زن هایی که بارداری و وضع حمل و شیردادن و مهربانی به فرزندان، از ویژگی های آنهاست! اگر نسبت به شوهران رفتار ناروا نمی کردند، نماز گزار آنها به دوزخ نمی رفت.
روضه المتقین، ج8، ص 366

تو بی نظیر هستی...

کمتر مردی وجود دارد که تعریف و تمجید زن او را به وجد و شوق نیاورد. وقتی به مردی گفته شود: «تو نظیر نداری! تو مردی ممتاز هستی!» همین تمجید و تعریف مختصر روحیه او را تقویت می کند تا واقعاً همان شخصیت عالی و ممتاز را تصاحب کند. دوروتی کارنگی، آیین همسرداری، ترجمه مهستی شهلایی، ص 55
همسران سازگار، راهکارهای سازگاری، علی حسین زاده، ص 180، به نقل از خانم مارژوری هلمنر

همان گونه که هست...

اگر شما واقعاً عاشق همسرتان باشید. او را همانگونه که هست خواهید پذیرفت. بسیاری از زنان پس از ازدواج دیگر به همسر و زندگی زناشویی خود اهمیت نمی دهند.
قدرت زن، دکتر لارا شلسینگر، ص 244

توجه کردن زنان به مردان

این ما زنان هستیم که قادریم مرد زندگیمان را به همسر و پدری تمام عیار تبدیل کنیم.
قدرت زن، دکتر لارا شلسینگر، ص 80

موهبت الهی زن بودن...

تمام تلاش من این بود که شما خود را به عنوان زن و نه تنها یک پرستار بچه، خانه دار و یا خدمتکار بشناسید، هیچ وقت فراموش نکنید که شما یک زن هستید و این یک موهبت الهی است درک زنانه شما، توجه و احساستان، محبت و گرمای آغوش شماست که به زندگی خانوادگیتان دوام می بخشد. هر فردی از دورانی که در رحم مادر است تا به آخر عمرش نیازمند محبت و گرمای زن است. همیشه سعی کنید برای همسرتان یک معشوق واقعی باشید و مطمئن باشید که در ازای آن، او هم برای شما یک مرد تمام عیار خواهد بود.
قدرت زن، دکتر لارا شلسینگر، ص 280

زن بازیچه سیاست ها

در سالهای پس از جنگ اتفاق غریبی رخ داد؛ آمریکا مهد زنان قدرتمند و مستقل، ناگهان به طرزی افراطی متمایل به امور خانه و خانه داری شد. برای اولین بار در تاریخ از زنان تحصیل کرده انتظار می رفت سالهای جوانی خود و بیشترین نیروی خود را به وظایف خانه داری و مادری اختصاص دهند. سالهای پس از جنگ با یک رشته سیاست های واپسگرایانه مشخص می گردید، به طوریکه دهه 1950 به یک دوره عجیب تبدیل شده بود. سن ازدواج و بچه دار شدن به پایین ترین حد خود در تاریخ رسید و زمینه های تحصیلی و شغلی زنان نیز کاهش یافت. تناقض مساله در آن است که زنان امریکایی هنگام ورود به دوران پس از جنگ جزء تحصیل کرده ترین زنان و بهره مندترین زنان در جهان بودند اما همین زنان از خواسته های استقلال طلبانه خود دست کشیدند و خانه نشین شدند. این افراط در گرایش به زندگی خانوادگی، بیش از همه حاصل سیاست های عمومی دولت بود که می خواست با پیامدهای رکود اقتصادی بزرگ و جنگ جهانی دوم مقابله کند. این دو آزمون، سخت، مردان را در ایفای نقش خود به عنوان نان آور، ناتوان نموده و به روحیه آنان لطمه وارد کرده بود. در سال 1945 همه خواهان یک زندگی عادی بودند، یعنی یک خانواده، یک خانه و شغلی آبرومند، رویای آمریکا بعد از جنگ همین بود.
فمینیسم در آمریکا تا سال 2003، ص 214

مهمترین شغل در جهان...

خانم اشلی مونتاگو می گوید: یک همسر خوب بودن، یک مادر خوب بودن و خلاصه یک خانه دار خوب بودن، مهمترین شغل در جهان است... من به یقین می گویم که هیچ زنی نمی تواند در یک زمان هم خانه دار خوبی باشد و هم کار تمام وقت بیرون از خانه داشته باشد.
فمینیسم در آمریکا تا سال 2003، ص 215

تمام انگیزه یک مرد...

همه ما به خوبی می دانیم که اگر مردی از جانب همسرش مورد محبت و توجه قرار نگیرد. به شدت از لحاظ روحی تخریب خواهد شد. اگر مردی احساس کند همسرش او را طرد می کند، تمام انگیزه اش را برای ادامه زندگی از دست خواهد داد. اکثرمردان به امید خدمت به همسر و فرزندانشان، یعنی خانواده خود، زنده هستند.
قدرت زن، دکتر لارا شلسینگر، ص 21

جای خالی محبت

یکی از مهم ترین دلایلی که موجب می شود مردی از زندگی خود ناخشنود باشد این است که از جانب همسر، که تنها فردی است که قدرت دگرگون ساختنش را دارد، مورد توجه و محبت واقع نمی شود.
قدرت زن، دکتر لارا شلسینگر، ص 40

متعلق به همسرتان باشید...

برای آنکه شوهرتان شما را زن آرزوهای خود بداند نیازی نیست که از همه لحاظ بی نقص باشید. تنها باید بخواهید که مال او باشید، به او عشق بورزید و با او با محبت رفتار کنید.
قدرت زن، دکتر لارا شلسینگر، ص 276

قدرت زن

هیچگاه به خاطر دلایل بیهوده ای مثل بی حوصلگی و خستگی، خود را از لذت داشتن رابطه جنسی با همسرتان محروم نکنید.
قدرت زن دکتر لارا شلسینگر، ص 269
دیگر نمی خواهم بشنوم که از تحت ظلم واقع شدن، خوار و بی هویتی صحبت کنید. از قدرت زن بگویید. عظمت و زیبایی این قدرت را درک کنیم.
قدرت زن دکتر لارا شلسینگر، ص 194

هدایت لذات

این زنان هستند که میل جنسی مردان را به گونه ای هدایت و محدود می کنند که در خدمت خود آنها (زنان) و فرزندانشان قرار بگیرد و با انجام این کار به مردان می آموزند که انگیزش های خود را مطیع چرخه های دراز مدت میل جنسی و بیولوژی زنانه کنند، همان چیزی که جامعه بشری همواره بر آن بنا شده است.
جنگ علیه خانواده، ویلیام گاردنر، ص 204

شادابی همسر

باز هم می گویم، اگر ما به شادابی روحی شوهرمان اهمیت بدهیم، در خواهیم یافت که احتیاجات آنان بسیار ساده و قابل اجرا است.
قدرت زن دکترلارا شلسینگر، ص 65و 66

احساس زیبایِ زن بودن

حالا به عادت جدید توجه نمایید: با پاسخ گفتن به نیازهای جنسی همسرتان به آرامش و آسایشی بس لذت بخش خواهید رسید، بیش از گذشته احساس زن بودن و خوشی خواهید یافت، مسائل و مشکلاتی که با همسرتان داشتید به نظرتان بی اهمیت جلوه خواهند کرد و همسرتان خود را کاملاً متعلق به شما خواهد دانست. این ها تنها چند نمونه کوچک است.
قدرت زن دکتر لارا شلسینگر، ص 55
منبع: دفتر دوم - همسرداری کلبه ی مهر

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.