حافظه را چگونه تقویت کنیم؟

خسته شدید این قدر شک کردید که وقتی داشتید از خانه بیرون می‌آمدید، شیر گاز را بستید یا نه؟ درها را قفل کرده‌اید یا نه؟ سماور خاموش شده یا نه؟ لطفا همه تقصیرها را گردن سن و حواس‌پرتی نیندازید. شما می‌توانید به راحتی و با
پنجشنبه، 17 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حافظه را چگونه تقویت کنیم؟
حافظه را چگونه تقویت کنیم؟

 

ترجمه: ندا احمدلو
>



 

8 توصیه به آنهایی که پا به سن گذاشته اند

خسته شدید این قدر شک کردید که وقتی داشتید از خانه بیرون می‌آمدید، شیر گاز را بستید یا نه؟ درها را قفل کرده‌اید یا نه؟ سماور خاموش شده یا نه؟ لطفا همه تقصیرها را گردن سن و حواس‌پرتی نیندازید. شما می‌توانید به راحتی و با توجه کردن به چند نکته ساده، وضعیت حافظه‌تان را بعد از 55 سالگی بهبود بخشید.

وضعیت شنوایی‌تان را بررسی کنید

آیا می‌دانید که 31 میلیون آمریکایی بالای 50 سال مشکل شنوایی دارند و خودشان از این مشکلشان بی‌خبرند؟ تحقیق‌های مختلف ثابت کرده که داشتن مشکل شنوایی یکی از دلایل حواس‌پرتی افراد است. وقتی شما درست نمی‌شنوید، درست هم نمی‌توانید مسایل مختلف را بفهمید و همین درک ناقص و نادرست‌تان باعث می‌شود نتوانید موضوع‌های مهم را خوب به خاطر بسپارید و در نتیجه فکر می‌کنید که مشکل از حافظه‌تان است و نمی‌دانید که شنوایی‌تان، حواس‌پرتتان کرده است. متخصصان می‌گویند که افراد بالای 50 سال باید هر3 سال یکبار تست شنوایی‌سنجی بدهند و همه افراد برای پیشگیری از ابتلا به ناراحتی‌های شنوایی با صدای پایین به موسیقی گوش دهند یا فیلم نگاه کنند و تا جایی که می‌توانند از هدفون برای گوش دادن به موسیقی یا رادیو استفاده نکنند.

شاخص توده بدنی‌تان را زیر 25 نگه دارید

متخصصان مغز و اعصاب آمریکایی یک تحقیق جدید و جالب روی حافظه افراد بالای 50 سال انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که آنهایی که شاخص توده بدنی یا همان BMIشان بین 20 تا 25 بود، می‌توانستند به راحتی 9 کلمه از 16 کلمه‌ای که به آنها نمایش می‌دادند را به خاطر بسپارند ولی آنهایی که BMI بالای 25 تا 30 داشتند تنها 7 کلمه از 16 کلمه را به خاطر می‌سپردند و همین تفاوت به ظاهر کوچک از نظر پزشکی بسیار بااهمیت بود. متخصصان معتقد بودند که افراد با BMI بالای 25 باید 5 تا 7 درصد از وزن بدنشان را کم کنند تا وضع حافظه‌شان بهتر شود.

هر روز سالاد بخورید

پژوهشگران روسی به تازگی به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف روزانه حداقل 3 وعده سالاد سبزیجات در روز، می‌تواند 40 درصد سرعت زوال عقل را کم کند و آنهایی که زیاد سالاد و سبزیجات می‌خورند، حافظه‌شان 5 تا 6 سال جوان‌تر از سن طبیعی‌شان به نظر می‌رسد. محققان می‌گویند که سبزیجات با برگ سبزتیره مانند اسفناج به دلیل ویتامین E فراوان‌شان، تاثیر بسزایی در تقویت قدرت حافظه در سنین بالا دارد. راستی! بادام و مغز تخمه آفتابگردان هم سرشار از ویتامین E هستند که می‌توانند با سالادتان ترکیب شوند.

ماهی را فراموش نکنید

محققان نروژی معتقدند که افراد سالمند با خوردن تنها یک وعده ماهی در هفته هم می‌توانند تمرکز بیشتری روی مسایل روزمره‌شان داشته باشند و نکات مختلف را بهتر به حافظه‌شان بسپارند. دکتر دیوید اسمیت، استاد دانشگاه آکسفورد در این‌باره می‌گوید: «ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است و این اسیدهای چرب برای تقویت حافظه و تمرکز بسیار مفید هستند. اگر شما بتوانید از 40 سالگی‌تان به بعد هفته‌ای 2 بار ماهی‌های چرب بخورید مطمئن باشید که از شر آلزایمر در امان می‌مانید.»

قند خونتان را بررسی کنید

نتایج مطالعه‌های مختلف نشان می‌دهند خانم‌هایی که قند خونشان بالاست یا دیابت دارند بیشتر دچار اختلال حواس می‌شوند یا بیشتر کارهایشان یادشان می‌رود. پس اگر مدام دچار وسواس فکری می‌شوید و کارهای پیش پا افتاده و روزمره‌تان را فراموش می‌کنید حتما یک تست قند خون بدهید تا مطمئن شوید که حواس‌پرتی‌تان به خاطر قندخون بالا نیست. انجمن دیابت آمریکا به تمام افراد بالای 45 سال توصیه می‌کند که سالی یکبار آزمایش قند خون بدهند و مطمئن شوند که قند ناشتایشان بالای 100 نیست.
حافظه را چگونه تقویت کنیم؟

روزی 30 دقیقه راه بروید

سوزاندن گلوکز در بدن باعث تامین سوخت ماهیچه‌ها و برقراری تعادل در سطح قندخون می‌شود. پس برای اینکه عضله‌هایتان قوی باشند و سطح قندخونتان و هوشیاری‌تان در حد طبیعی باقی بماند خوردن غذای اصلی و میان‌وعده‌هایتان را به 6 بار در روز تقسیم کنید و حداقل 30 دقیقه هم روی یک سطح صاف پیاده‌روی کنید.

خانه‌تان را پر از گل و گیاه کنید

متخصصان مغز و اعصاب روسی می‌گویند که اگر افراد خانه‌شان را پر از گل و گیاه کنند و یک فضای سبز و طبیعی را در محیط زندگی‌شان به وجود بیاورند دیرتر آلزایمر می‌گیرند یا کمتر حواس‌پرت می‌شوند.

فعالیت‌های فکری انجام دهید

حل کردن جدول اعداد یا لغات، پازل یا حتی تلاش برای به خاطر آوردن نام بازیگران فیلم یا سریال‌های مختلف می‌تواند تا 5 سال ابتلا به آلزایمر را به تعویق بیندازد و باعث شود که شما بیشتر و بهتر کارهای روزمره‌تان را به خاطر بسپارید.

منبع : هفته نامه سلامت



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.