فلسفه ی اندیشه (ایده)

ایدئالیسم نشان دهنده ی دومین جریان فلسفی است که تفکر نمونه ای سده ی نوزدهم را به سده ی بیستم می کشاند آن را ادامه می دهد. هر چند طی تمامی نخستین ربع قرن حاضر دارای اهمیت بسیار بود، اما اکنون نفوذ آن چنان کاهش
يکشنبه، 5 خرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فلسفه ی اندیشه (ایده)
فلسفه ی اندیشه (ایده)

نویسنده: یوزف ماری بوخنسکی
مترجم: دکتر شرف الدین خراسانی



 

«اندیشیدن و هستی هر دو یکی است.»
پارمنیدس
ایدئالیسم نشان دهنده ی دومین جریان فلسفی است که تفکر نمونه ای سده ی نوزدهم را به سده ی بیستم می کشاند آن را ادامه می دهد. هر چند طی تمامی نخستین ربع قرن حاضر دارای اهمیت بسیار بود، اما اکنون نفوذ آن چنان کاهش یافته است که موضوع آن از آمپیریسم ضغیفتر است و باید آن را چونان بی قدرت ترین گرایش تفکر معاصر ارزیابی کرد. در آلمان، مکتبهای نوکانتی، تا حدود سال 1920، هنوز هم در شکوفاترین مرحله اند و از بزرگان درجه ی دوم به شمار می روند. در فرانسه، ایدئالیسم، پس از مرگ برونشویگ دیگر نماینده ی برجسته ای ندارد. حتی در ایتالیا، که کروچه (1) و جنتیله یک نسل با یک مکتب درخشان بر اوضاع فرمانروایی داشتند، چنین به نظر می رسد که تفکر ایدئالیستی دیگر به گذشته تعلق دارد. اما نفوذ آن زمانی براستی بسیار بود و هنوز هم به شکلهایی تأثیر دارد، مثلاً نزد یاسپرس و حتی بعضی از تومیستها. بنابراین شایسته است که دست کم به اختصار بعضی از نمایندگان آن را معرفی کنیم. به این عنوان ما بندتو کروچه، لئون برونشویگ و چند تن از نوکانتیان آلمانی را بر می گزینیم. اینان در این ردیف خطی تصاعدی را نشان می دهند: کروچه به پوزیتیویسم نزدیکترین است، در حالی که بعضی از نوکانتیان تا آستانه ی فنومنولوژی پیش می روند. اختلافهای میان ایشان نیز اندک نیست: کروچه اساساً هگلی است. برونشویگ بسیار ذهنگرا(سوبژکتیویست) است. و نوکانتیان، با اینکه همه به کانت تکیه دارند، با یکدیگر تضادهای بسیاری نشان می دهند. اما یک جنبه در این میان نزد همه مشترک است: همه در نظریه ی شناخت ایدئالیست اند، و ایدئالیستهای عینی اند ( ابژکتیو)؛ یعنی برای ایشان تمامی واقعیت درونباش یک روح عینی یا برونذهنی است که صور یا شکلهایی را می آفریند که در طبیعت و روح انسانی ظاهر می شوند، یا اینکه خود آن با هر دو اینها یکی است.

پی نوشت ها :

1. Benedetto Croce

منبع :بوخنسکی، اینو- سن تیوسن، (1379)، فلسفه معاصر اروپایی، ترجمه شرف الدین خراسانی، تهران: نشر علمی فرهنگی

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها
play_arrow
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها