چرا «سونا» یک تفریح پرطرفدار است؟

در تمامی جهان سونا تفریحی جذاب و پرطرفدار به حساب می آید. علاقه مندان به سونا معتقدند کمتر چیزی مانند سونا آنان را به آرامش می رساند. اما در عین حال باید دانست این تفریح می تواند برای برخی از افراد خطرناک محسوب
يکشنبه، 20 مرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا «سونا» یک تفریح پرطرفدار است؟
چرا «سونا» یک تفریح پرطرفدار است؟

 





 
در تمامی جهان سونا تفریحی جذاب و پرطرفدار به حساب می آید. علاقه مندان به سونا معتقدند کمتر چیزی مانند سونا آنان را به آرامش می رساند. اما در عین حال باید دانست این تفریح می تواند برای برخی از افراد خطرناک محسوب شود و مشکلاتی را ایجاد کند.
سونا و حمام بخارخشک که از یک سنت کهن فنلاندی سرچشمه می گیرد، شهرت و محبوبیت زیادی در کشورهای صنعتی بدست آورده، اما آیا تمام افرادی که امروه از سونا استفاده می کنند واقعا با فواید و مضرات احتمالی آن برای سلامتی شان، اطلاع کافی دارند؟
فواید سونا
علی رغم ترشحات غیرقابل اغماض غدد درون ریز و واکنش های فوری و سریعی که سیستم قلب و عروق (گرما جریان خون را بیشتر کرده، ضربان قلب را بالا می برد) از خود نشان می دهند، سونا عموما برای همه سنین، از خردسال تا بزرگسال قابل تحمل است. طبق تحقیقات بیشمار علمی، سونای منظم برای سلامتی خطری ندارد، حتی بالعکس شستشو و پاک شدن، آرامش و آسایش را برای شخص به ارمغان می آورد، بعلاوه سیستم دفاعی طبیعی بدن را نیز تقویت می کند، خصوصا اینکه برای مبارزه با استرس و بیماری ها، سیستم گردش خون را به حرکت می اندازد و پوست را نیز تقویت می کند.
تاثیرات سونای منظم در دراز مدت
برخلاف آنچه که تصور می شود، سونا برای کنترل تنفس کسانیکه مبتلا به فشارخون هستند و همچنین توانبخشی و دوره نقاهت بعد از سکت قلبی مفید است. سونا همچنین می تواند برای بیماران مبتلا به آسم وبرونشیت مزمن نیز مفید باشد. سونا برای رماتیسم های التهابی (آرتروز، پلی آرتروئید رماتوئید)، دردهای مفصلی، کشیدگی ماهیچه ها و فیبرومیلاژیا نیز اثربخش است و در بعضی موارد عفونت های پوستی مانند «پسوریازیس» نیز، سونا مؤثر و درمانگر است. همچنین سونا از خشک شدن پوست جلوگیری می کند.
عوارض جانبی سونا
سونا برای افراد مبتلا به بیماری هایی مانند: آنژین ناپایدار، سکته قلبی و تنگی شدید دریچه آئورت می تواند خطرناک باشد. در بسیاری از موارد، در بیماری عروق کرنر، به شرطی که شرایط بیماری ثابت باشد، و در بیماری نکروز میوکارد، در شرایطی که بیماری کهنه باشد، سونا بی خطر است. به ندرت پیش می آید که شخصی در طول مدت سونا با سکته قلبی یا مرگ آنی مواجه شود. با اینحال به غیر از بیماری های شناخته شده شدید (مثل سرطان، بلافاصله بعد از انفارکتوس میوکارد، یا عفونت های شدید مانند سرماخوردگی یا برونشیت) بیشتر مردم عادی می توانند بدون هیچ خطری به سونا روی آورند و از فواید آن بهره مند شوند. بخاطر داشته باشید که مصرف برخی داروها مانندداروهای فشارخون قبل از ورود به سونا ممکن است عوارض جانبی جدی برای فرد به همراه داشته باشد.
الکل بدترین دشمن سونا
مصرف مشروبات الکلی از بدترین دشمنانی است که می تواند وجود داشته باشد، چراکه افت فشارخون را تشدید می کند و باعث بروز مشکلاتی نظیر اختلال در ضربان قلب و در نتیجه ایست قلبی می شود. بنابراین ممنوعیت نوشیدن الکل از ابتدایی ترین و اصلی ترین موارد قبل از ورود به سونا است.
چرا «سونا» یک تفریح پرطرفدار است؟
دلایلی برای استفاده از سونا
شکی نیست که سونا باعث تغییراتی در عملکرد بدن می شود. بعنوان مثال در عرض چند دقیقه، درجه حرارت پوست می تواند به ۴۰ درجه سانتیگراد برسد و ضربان قلب افزایش یابد. اما تاثیر این تغییرات بر سلامتی بدن ما چیست؟
افزایش مقاومت در مقابل بیماری ها:
با توجه به مطالعاتی که در ۲ کشور فنلاند و آلمان انجام شده، سونا بدن را در حالتی مانند تب قرار می دهد و با این کار سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند. در نتیجه، افرادی که بطور منظم از سونا استفاده می کنند ۳۰درصد کمتر از سایرین به آنفلوآنزا یا سرماخوردگی دچار می شوند.
سوزاندن کالری بیشتر:
با توجه به افزایش ضربان قلب و انجام عمل تعریق، یک جلسه سونا به تنهایی می تواند حدود ۳۰۰ کالری را بسوزاند.
بهبود استرس و خواب بهتر:
علاقه مندان به سونا آن را راهی ایده آل برای کاهش استرس و بهبود حال روحی خود می دانند. سونا رفتن قبل از خواب نیز باعث می شود که شما خوابی خوب و آرام را تجربه کنید.
آرامش و بهبود درد:
از آنجاکه سونا باعث افزایش گردش خون می شود، می تواند به تسکین درد کمک شایانی کند.
سونا چه زمانی مضر می شود
گروه خاصی از مردم، بویژه افرادی با مشکلات قلبی باید برای رفتن به سونا بیشتر احتیاط کرده و در این زمینه با پزشک مشورت کنند. بعلاوه افرادی که مبتلا به بیماری های التهابی هستند، تب دارند یا دچار جراحت شده اند نیز نباید به سونا بروند. همچنین افرادی که بیماری های واگیردار دارند باید از سونای خصوصی استفاده کنند. بهتر است مدت زمانی که در سونا حضور دارید به میزان ۱۵تا۲۰ دقیقه بیشتر نباشد و پس از بیرون آمدن از سونا ۲تا۴ لیوان آب بنوشید. بلافاصله پس از خوردن غذا و در حالیکه معده پر است نیز نباید وارد سونا شد. در ضمن دقت کنید که سونا هرگز جای ورزش را نخواهد گرفت، پس برنامه ورزشی خود را حذف نکنید.در ضمن اگر احساس خوبی ندارید به سونا نرفته و زمانی که حس می کنید حالت هایی مانند سرگیجه یا تنگی نفس و نظایر آن به شما دست می دهد، سریع محیط سونا را ترک کنید.
منبع:آفتاب http://www.aftabir.com



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.