حذف تنش ودرگیری در زمان انجام تکالیف مدرسه

معمولاً درگیری ها و تنش های بسیاری به خاطر خواندن، نوشتن و انجام تکالیف میان والدین و کودکان رخ می دهد. اغلب مواقع این تنش ها باعث می شود که کودکان از یادگیری متنفر شوند. نکته های زیر باعث می شود که شما زندگی
شنبه، 20 مهر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حذف تنش ودرگیری در زمان انجام تکالیف مدرسه
حذف تنش ودرگیری در زمان انجام تکالیف مدرسه

 

نویسنده: جیم فی




 
شش نکته جالب برای اینکه به کودکانتان کمک کنید تا عاشق یادگیری و انجام تکالیفشان شوند.
معمولاً درگیری ها و تنش های بسیاری به خاطر خواندن، نوشتن و انجام تکالیف میان والدین و کودکان رخ می دهد. اغلب مواقع این تنش ها باعث می شود که کودکان از یادگیری متنفر شوند. نکته های زیر باعث می شود که شما زندگی شادتری داشته باشید و کودکانتان عاشق یادگیری باشند و دیگر دغدغه انجام به موقع تکالیف فرزندانتان را نداشته باشید.
نکته شماره1: هر شب زمانی را برای یادگیری خانوادگی مشخص کنید. این زمان خوبی برای کودکانتان است تا تکالیفشان را انجام دهند و شما هم با خواندن کتاب، انگیزه و اشتیاق لازم را برای یادگیری به او بدهید. بهترین روش برای ایجاد علاقه به یادگیری در کودکان این است که به آن ها نشان دهید که شما هم از مطالعه و یادگیری چه قدر لذت می برید.
نکته شماره2: با پیشنهاد و ارائه انتخاب های مختلف از ایجاد درگیری و تنش خودداری کنید. تحقیقات نشان می دهد که اگر به کودکان چند انتخاب محدود بدهیم، بیشتر علاقمند انجام تکالیفشان می شوند.
برای مثال:
- ترجیح می دهی که همین که از مدرسه برگشتی تکالیفت را انجام دهی یا تا ساعت 4 منتظر بمانی.
- آیا دوست داری که تکالیفت را در اتاقت انجام دهی یا در راهرو.
- آیا همه تکالیفت را الان انجام می دهی یا نصف آن را الان و نصف دیگرش را پس از خوردن شام انجام می دهی.
نکته شماره3: وقتی کودکانتان واقعاً خواستار کمک هستند.به آن ها کمک کنید.زمانی که کودکان به کمک شما احتیاج نداشته باشند و شما اصرار داشته باشید که به آن ها کمک کنید، تنها باعث تنش و درگیری می شوید. سعی کنید قبل از انجام این کار از آن ها بپرسید که آیا می خواهی به تو کمک کنم یا می خواهی خودت به تنهایی تکالیفت را انجام دهی. تمایل کودکتان برای اینکه به تنهایی تکالیفش را انجام دهد نشان دهنده استقلال و مسئولیت پذیری اوست.
نکته شماره4: بیشتر به این نکته توجه کنید که آن ها چه کاری را به خوبی انجام می دهند و تنها روی اشتباهات کودکان تمرکز نکنید. به کودکانتان اجازه دهید که اشتباهات خود را از معلمانشان بپرسند. والدین موفق 99 درصد انرژی شان را صرف این مسئله می کنند که کودکانشان چه کاری را درست انجام دادند و جملاتی مانند موارد زیر را بیان می کنند:
- بهترین نمره ات امروز چند بوده است، واقعا کارت خیلی خوب بود.
- بگذار مسئله های ریاضی ات را ببینم. بله همه را درست حل کرده ای.
نکته شماره5: تا زمانی که کمک کردن برای هردویتان جالب و نشاط بخش است این کار را انجام دهید. اکثر مواقع کمک والدین برای انجام تکالیف تبدیل به تنش و درگیری می شود. والدین باهوش همین که متوجه می شوند که نقش کمکی شان تبدیل به یک نقش پرتنش می شود فوراً عقب نشینی می کنند و کودکشان را در آغوش می گیرند و می گویند: من آن قدر تو را دوست دارم که نمی خواهم با کمکم تو احساس ناراحتی بکنی. پس سعی کن خودت کارت را انجام دهی! موفق باشی عزیزم.
نکته شماره6: زمانی به کودکتان کمک کنید که بیشتر تکالیفش را خودش انجام داده باشد. به طور مکرر جملات زیر را به خود بگوئید: این تکلیف کودکم است و نه تکالیف من. هیچ مسئله ای مخرب تر از این نیست که با انجام کارهای جانبی برای کودکتان انگیزه و تلاش او را بگیرید. هر وقت که آن ها موفق به انجام یک کار مشکل می شوند، عزت نفس و اعتماد به نفسشان افزایش می یابد و برای دنیای واقعی بهتر آماده می شوند.
- به کودکان خود یاد بدهید که درگیری ها و تنش های زندگی را خودشان حل کنند. به نظر شما چرا برای کودکان بهتر است که مخالفت والدین خود را ببینند؟ در همه روابط بدون استثناء تنش و درگیری وجود دارد. افرادی که این مسئله را درک می کنند، می دانند که چگونه باید روابط درست و دوستانه خود را در مواجه با این تنش ها حفظ کنند و از لحظات زندگی شان لذت ببرند و کسانی که از این مهارت ها برخوردار نیستند با تنش ها و درگیری ها رابطه خود را با دیگران خراب می کنند و با زندگی مملو از ناراحتی روبرو هستند.
منبع: فی، جیم، (1934)، مهستی، زهره، چگونگی تربیت فرزندان بدون از دست دادن عشق و احترام، تهران: مبین اندیشه، چاپ اول، (1390).



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.