تکلّم کودک

کودک در موقع تولد قادر به گریستن است. تنها صدایی که از گلوی او خارج می شود، همین صداست و تا هشت ماهگی قادر به ادای صدای دیگری نیست. در این سن می توان صداهای دیگری نیز از او شنید که شبیه بق بقو کردن یا غان
دوشنبه، 9 دی 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تکلّم کودک
تکلّم کودک

 

نویسنده: دکتر فرهاد شاملو




 

کودک از چه سنی شروع به تکلم می کند و علت دیر زبان باز کردن او چیست؟

کودک در موقع تولد قادر به گریستن است. تنها صدایی که از گلوی او خارج می شود، همین صداست و تا هشت ماهگی قادر به ادای صدای دیگری نیست. در این سن می توان صداهای دیگری نیز از او شنید که شبیه بق بقو کردن یا غان و غون کردن است و اکثراً خود به خودی است، ولی در واکنش به مادر بیشتر شنیده می شود و شبیه تمرینی است برای صحبت کردن.
سن متوسط بیان اولین کلمه، یازده ماهگی است. عوامل مختلفی در زود یا دیر زبان باز کردن کودک مؤثرند. مهم ترین عامل تشویق والدین است. با وجود این که شروع سخن گفتن نیاز به رشد کافی دارد (مثلاً هیچ کودکی نمی تواند قبل از یک سالگی در گفتارش از جمله استفاده کند) ولی تا حدی می توان آغاز سخن گفتن را تسریع نمود. کودکانی که در محیط هایی به سر می برند که با آن ها صحبت می شود و به خاطر ادای صداهایی شبیه سخن گفتن مورد تشویق قرار می گیرند، زودتر از دیگران زبان باز می کنند. هرچه ارتباط کلامی کودک با بزرگ سالان بیشتر باشد، شروع سخن گفتن او هم زودتر خواهد بود.
تأخیر در گفتار ممکن است به علت عقب ماندگی ذهنی، اختلال شنوایی، محرومیت اجتماعی یا اختلال در حرکات دهان باشد.

کودک در ده ماهگی چه توانایی هایی دارد؟

کودک ده ماهه قادر است به تنهایی بنشیند. او می تواند روی زمین چهار دست و پا بخزد و خود را به کمک دیوار یا وسایلی مثل صندلی به حالت ایستاده، بالا بکشد.
کودک در این سن به شنیدن نام خود واکنش نشان می دهد و آن را می شناسد، به صدای موسیقی یا آواز توجه می کند و گوش می کند و با انگشتان چیزی را که می خواهد، نشان می دهد.
اگر قلم و کاغذی در دست این کودک قرار دهیم، با قلم برای خط خطی کردن کاغذ تلاش می کند.
کودک ده ماهه وقتی از مادر دور می شود دچار اضطراب جدایی می شود و بی تابی دارد. او قادر است مخالفت دیگران و نه گفتن آن ها را تشخیص دهد، بعضی کلمات مثل«داغ» و «جیز» را درک می کند و خودش هم می تواند با حرکت سر به عنوان نه گفتن، مخالفت خود را ابراز کند.
منبع مقاله :
شاملو، فرهاد(1388)، زندگی روانی کودک تا یک سالگی (کودک شیرخوار خود را بشناسیم)، تهران: نشر قطره، چاپ اول



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.