ده افسانه‌ی تکنولوژی نابود شدند.

اگر تا به حال گمان می‌کردید خیال پردازی‌ها و قصه‌های وحشتناکی که پیر زنان تعریف می‌‌کنند، تنها مربوط به تاریخ و سنن دیرینه می‌باشد، کاملاً در اشتباهید! بهتر است بدانید که دنیای تکنولوژی داستان‌های خاص خود را دارد و
شنبه، 17 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ده افسانه‌ی تکنولوژی نابود شدند.
ده افسانه‌ی تکنولوژی نابود شدند.

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 

اگر تا به حال گمان می‌کردید خیال پردازی‌ها و قصه‌های وحشتناکی که پیر زنان تعریف می‌‌کنند، تنها مربوط به تاریخ و سنن دیرینه می‌باشد، کاملاً در اشتباهید! بهتر است بدانید که دنیای تکنولوژی داستان‌های خاص خود را دارد و سال‌ها است که این داستان‌ها دهان به دهان منتقل گشته‌اند.

سرعت بالاتر پردازشگر یک ضرورت است.

بهتر است به جای توجه به سرعت پردازشگر، به چند هسته‌ای بودن آن بیشتر توجه داشته باشید. به عنوان مثال شما به سختی متوجه تفاوت بین یک ریزپردازنده 5ر2 گیگا هرتزی و یک پردازشگر 2 گیگاهرتزی می‌شوید، حال آن که هنگام کار با پردازشگرهای دو هسته‌ای و چهار هسته‌ای شاهد اختلاف چشم گیری خواهید بود.
در طول سال‌ها، با توسعه‌ی تکنولوژی افسانه‌ها هم بیشتر و بیشتر شده‌اند. این داستان‌ها نه تنها در محافل غیر فنی یا عوام، که در محافل اهل فن هم بر سر زبان‌ها هستند. در واقع داستان‌های جعلی مذکور، افسانه‌هایی هستند که به سبب فهم و درک ضعیفِ مبنای تکنولوژی و تفسیرهای نامناسب از نتایج مطالعات و پژوهش‌ها، به اشتباه در قالب حقایق جلوه‌گر شده‌اند.
ما در این جا لیستی از چنین افسانه‌هایی و نیز حقایقی را که ورای آنان نهفته است، گرد آوری نموده‌ایم. در نهایت برخی از افسانه‌های متداول دنیای تکنولوژی را بیان می‌کنیم که امروزه دیگر اعتباری ندارند.

افسانه‌ها و واقعیات دنیای تکنولوژی

افسانه‌ی 1: کامپیوترهای مکینتاش در برابر ویروس‌ها مصون می ‌باشند.
کامپیوترهای مکینتاش بر پایه سیستم عامل یونیکس می‌باشند، از این رو بسیاری افراد، از جمله مجموعه اپل، ادعا می‌کردند تا جایی که به بد افزارها مربوط است، کامپیوترهای آنان کم ترین آسیب‌ پذیری را دارند. آنان این ادعا را در وب سایت‌های خود نیز عنوان نموده بودند. البته به سبب حمله فزاینده‌ی بد افزارها به کامپیوترهای مکینتاش، اپل در آخرین به روز رسانی وب سایت خود، این ادعا را حذف نمود. کار به جایی رسید که سوفوس، سازنده‌ی آنتی ویروس، اظهار داشت که حدود 6ر2 درصد از کامپیوترهای مکینتاش بر اثر حمله‌ی بدافزارها آلوده گشته‌اند.

افسانه‌ی 2: بستن برنامه‌های آیفون موجب ذخیره‌ی باتری می‌گردد.
گمان نمی‌کنیم کسانی که به مدت چند روز از آیفون استفاده کرده باشند، فریب چنین افسانه‌های دروغینی را بخورند! برنامه‌هایی که هنگام فشردن دکمه‌ی خانه مشاهده می‌گردند، آن‌هایی هستند که اخیراً مورد استفاده‌ی کار بر قرار گرفته‌اند. از آن جایی‌که استفاده از این برنامه‌ها پیش‌تر به پایان رسیده است، حذف آنان از این بخش در ذخیره‌ی باتری هیچ نقشی نخواهد داشت، چرا که برنامه‌های مذکور در حال حاضر شارژ باتری را هدر نمی‌دهند. یکی از ویژگی‌های اصلی آیفون این است که اگر کار بر از برنامه‌ای خارج شود و در صفحه‌ی خانه فعالیت کند، دستگاه به طور خودکار پس از چند ثانیه آن برنامه را خاموش می‌نماید. حقیقتاً چقدر از عمر باتری آیفون شما در عرض حدود 5 ثانیه هدر خواهد رفت؟

افسانه‌ی 3: لپ‌تاپ یا اسمارت فون خود را تنها پس از تخلیه‌ی کامل باتری آن‌ها، شارژ نمایید.
اگر از باتری‌های نیکل – کادمیوم یا باتری های قابل شارژ نیکل- متال هیدرید استفاده می‌کنید، جمله فوق می‌تواند در مورد شما صادق باشد، ولی باتری‌های پلیمر – لیتیم – یون جدید برای شارژ مجدد نیازی به تخلیه‌ی کامل ندارند؛ آن‌ها می‌توانند در هر زمانی شارژ شوند و میزان شارژ مصرف ‌شده را جبران نمایند. به علاوه، این که تا زمان تخلیه‌ی کامل باتری صبر نموده و پس از آن اقدام به شارژ مجدد نمایید، می‌تواند برای باتری مضر باشد و عمل کرد آن را پایین بیاورد.

افسانه‌ی 4: پیش از راه‌اندازی مجدد سیستم، 15 ثانیه صبر نمایید.
اکثر ما هنگام استفاده از کامپیوترهای خود از این افسانه‌ پیروی می‌کنیم. با این وجود باید گفت متخصصان در این مورد اختلاف نظر دارند. البته بنا بر گفته‌های ایشان، برای باز یابی سلامت دیسک سخت، پیش از راه‌ اندازی مجدد سیستم می‌بایست صبر نمود؛ اما همان‌طور که می‌دانیم صفحات دیسک سخت با سرعتی در حدود 7200 دور در دقیقه یا بالاتر در حال چرخش‌ هستند. برای این که این صفحات کاملاً بایستند، صبر کردن پیش از راه‌اندازی مجدد سیستم الزامی است، اما هرگز قانونی برای مدت زمان دقیق 15 ثانیه برای این امر تعریف نشده است.

افسانه‌ی 5: حذف نمودن فایل‌ها از دیسک سخت به این معنا است که آن‌ها برای همیشه از بین رفته‌اند.
هر فعالیتی که ما توسط کامپیوترهای خویش انجام می‌دهیم بر روی دیسک سخت ذخیره می‌گردد. اگر از وب‌ سایت بانکی شخصی خود استفاده نموده‌اید و داده‌های محرمانه‌ای را آن جا وارد نموده‌اید، این داده‌ها بر روی دیسک سخت ذخیره گشته‌اند. در واقع حتی پس از حذف نمودن داده‌ها از کامپیوتر، آن‌ها هم چنان بر روی دیسک سخت باقی می‌مانند؛ تنها کاربر، دیگر قادر به مشاهده‌ی آنان نیست. این بدان معنی است که فضایی که آن داده‌ها اشغال کرده بودند، خالی می‌شود و به داده‌های دیگر اختصاص داده می‌شود. بنا بر این زمانی که تصمیم دارید کامپیوتر قدیمی خود را بفروشید، می‌بایست بدانید احتمال دارد بسیاری از داده‌های شما هم چنان بر روی دیسک سخت وجود داشته باشند که تا حد زیادی قابل باز یافت می‌باشند. در این راستا نماینده‌ی تیم ملی کامپیوتر، اسماعیل ماتوس، راه کاری ارائه نمود. وی گفت برای اطمینان از حل این معضل می‌توانید دیسک سخت را از دستگاه خارج نموده و سوراخ‌هایی به صورت پراکنده روی آن ایجاد نمایید. با این کار می‌توانید مطمئن باشید که دیگر امکان بازیافت داده‌های موجود روی دیسک سخت وجود ندارد.

افسانه‌ی 6: متصل بودن لپ‌تاپ شما به پریز برق، برای باتری زیان‌آور است.
چنانچه دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید قدیمی نیست، بهتر است بدانید که این جمله هم افسانه‌ای بیش نیست! باتری‌های پلیمر – لیتیم – یون جدید با اتصال پیوسته به برق جریان متناوب دچار آسیب نمی‌شوند. در حقیقت، به جای این که مداوماً شارژ باتری را به صفر رسانده و مجدداً آن را شارژ کنیم، بهتر است لپ‌تاپ را پیوسته به برق متصل نماییم.

افسانه‌ی 7: ذخیره‌ سازی دیجیتال ماندگارتر از ذخیره سازی آنالوگ است.
ما از مدت‌ها پیش با این باور که وسایل ذخیره سازی دیجیتال ایمن هستند و عمر طولانی‌تری دارند، ذخیره سازی آنالوگ را رها نموده و به دنیای صفر و یک پا گذاشته‌ایم. با این وجود بهتر است بگوییم که نقطه‌ی مقابل این افسانه درست است. در واقع داده‌ها بر روی وسایل ذخیره سازی دیجیتال در معرض خطر بیشتری قرار دارند، به عنوان مثال سی‌دی‌ها در عرض سه سال ممکن است شروع به شکستن نمایند.

افسانه‌ی 8: حتی در صورت خاموش بودن گوشی موبایلتان هم امکان دارد از طریق جی ‌پی ‌اس ردیابی شوید.
حقیقت ساده‌ای که پشت این افسانه وجود دارد این است که هر سیگنالی برای انتقال نیازمند نیرو می‌باشد. این مطلب بدین معناست که اگر گوشی شما خاموش باشد، سیگنال‌های جی‌پی‌اس نمی‌توانند مخابره شوند. ولی امکان دارد شما به بد افزاری این امکان را داده باشید که حتی در مواقع خاموش به نظر رسیدن گوشی هم، آن را روشن نگه دارد. در این صورت جمله‌ی مذکور می‌تواند برای شما مصداق داشته باشد. در غیر این صورت با خاموش بودن گوشی، امکان رد یابی شما از طریق جی‌ پی ‌اس وجود ندارد.

افسانه‌ی 9: تلفن‌های همراه سرطان ‌زا می‌باشند.
عده‌ای گمان می‌کنند سیگنال‌های فرکانس‌ رادیویی که از تلفن‌های همراه ساطع می‌شوند، در صورت استفاده‌ی طولانی‌ مدت، سرطان ‌زا می‌باشند. بنا بر گزارش سالانه‌ی 2009 – 2008 مربوط به پانل سرطان ریاست جمهوری آمریکا، یعنی گزارش "کاهش خطر ابتلا به سرطان به دلیل عوامل محیطی"، هیچ ارتباط مستقیمی بین استفاده از تلفن‌های همراه و سرطان یافت نشد. در واقع دانشمندان دلیل موجهی برای اثبات این امر ندارند، از این رو به سهولت می‌توان گفت که عبارت مذکور هم افسانه‌ای بیش نیست.

افسانه‌ی 10: لپ ‌تاپ‌ها موجب عقیم شدن مردان می‌گردند.
باید اعتراف کنیم که شنیدن این مورد واقعاً ما را شگفت‌زده نمود. عده‌ی اندکی بر این باورند که اگر مردان هنگام کار با لپ‌ تاپ، آن را روی پای خود قرار دهند، قدرت باروری آنان کاهش می‌یابد! بهتر است پیش از هر توضیحی این را بگوییم که هیچ کس نمی‌تواند لپ ‌تاپ را نزدیک اندام جنسی خود قرار داده و به سهولت با آن کار کند. چگونه می‌توان در حالی که لپ‌ تاپ تا این اندازه به کمر نزدیک است، با استفاده از آن تایپ نمود؟ پژوهش‌ها نشان می‌دهند که فرکانس‌های رادیویی قادر به شکستن ساختار دی ‌ان ‌ای نمی‌باشند، بنا بر این امکان ندارد که بر قدرت باروری فرد تأثیری بگذارند.

ده افسانه و حقیقت دیگر از دنیای تکنولوژی
مرتباً روشن و خاموش نمودن کامپیوتر برای آن مضر است: در حقیقت، توصیه می‌شود که به صورت منظم کامپیوتر خود را خاموش نمایید تا به آن فرصت مورد نیاز برای استراحت را داده باشید.
شرکت‌ فراهم‌کننده خدمات اینترنتی شما، تمامی داده‌هایتان را ذخیره‌سازی می‌نماید: ذخیره سازی داده‌ها با توجه به وبگردی‌ها و چت روم‌های آنلاین هزینه‌ی بسیار سنگینی خواهد داشت، از این رو شرکت‌های مذکور قادر به ذخیره سازی داده‌های شما نمی‌باشند.
بیشتر بودن تعداد مگا پیکسل‌های عکس به معنای کیفیت بهتر آن می‌باشد: تعداد مگا پیکسل‌های عکس بر حجم دیجیتالی آن تأثیر می‌گذارد، نه بر کیفیت آن. تنها هنگامی که عکس را زوم می‌کنید، ممکن است اندکی تفاوت را احساس کنید.
آهن ربا در صورت قرار گرفتن نزدیک کامپیوتر، موجب پاک شدن داده‌ها می‌گردد: ضبط کردن یا ذخیره‌ی داده‌ها بر روی دیسک سخت به میدان مغناطیسی نیاز ندارد. در نتیجه، آهنربا هیچگونه تأثیری بر داده‌ها نخواهد داشت. با این وجود باید خاطر نشان ساخت که آهن رباهایی با قدرت بیش از 1ر1 تسلا ممکن موجب وارونی قطبیت شده و بر کد گذاری‌های دیسک سخت تأثیر بگذارند.
اگر سیستم شما هک شود، حتما متوجه خواهید شد: اکثر هکرها برای نصب بد افزارها روی کامپیوتر شما، شیوه‌های خاصی را طراحی می‌نمایند که حتی گاهی اوقات به عنوان برنامه‌های آنتی ویروس نمایش داده می‌شوند. در نتیجه، راهی برای تشخیص بدافزار وجود نخواهد داشت.
اسکنرهای فرودگاه به عکس‌های دوربین شما آسیب می‌رسانند: کارت حافظه‌ای که تمام داده‌های شما بر آن ذخیره می‌شود، هیچگونه حساسیتی نسبت به اشعه‌های ایکس دستگاه‌های اسکنر ندارد، از این رو می‌توانید خاطرجمع باشید که عکس‌هایتان در امان‌ هستند.
کارت حافظه‌های پر سرعت باعث افزایش سرعت عکس گرفتن می‌شوند: این کارت حافظه‌ها تنها می‌توانند اطلاعات را سریع‌تر ذخیره نمایند، اما هیچ تأثیری بر سرعت عکس گرفتن ندارند.
استفاده از جوهر شخص ثالث در پرینتر بر گارانتی تأثیر می‌گذارد: تمامی عبارات موجود در گارانتی مربوط به شرکت‌های پیشرو تولیدکننده‌ی پرینتر می‌گویند که تنها اگر پرینتر هنگام استفاده از جوهر شخص ثالث آسیب ببیند، گارانتی شامل آن نمی‌گردد.
اگر آدرس سایت را به طور مستقیم در مرورگر تایپ نمایید، از حملات فیشینگ در امان خواهید بود: حتی با وجود تایپ مستقیم آدرس وب‌ سایت، این امکان وجود دارد که به صفحات اینترنتی فیشینگ وارد شوید. شایان ذکر این که فیشینگ به تلاش برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذر واژه، اطلاعات حساب بانکی و غیره از طریق جعل یک وب ‌سایت، آدرس ایمیل یا مانند این‌ها گفته می‌شود.
کابل‌های HDMI گران از کیفیت بالاتری برخوردارند: کیفیت تصویر به قیمت کابل HDMI بستگی ندارد.

اکثر افسانه‌هایی که در این جا به آن‌ها اشاره شد، سال‌های سال به گوش ما خورده‌اند و مورد تأییدمان بوده‌اند. بنابراین همواره بهتر است پیش از کورکورانه پیروی کردن از مطلبی، حقایق پنهانِ ورای آن را جستجو کنید. به این صورت در دام چنین تخیلاتی نخواهید افتاد و اطمینان حاصل می‌کنید که باورهایتان ریشه‌ی درستی دارند.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.