بزرگ‌ترین پیروزی‌ها در تاریخ فوتبال

تقریباً از هر دو نفر یک نفر در این سیاره طرفدار فوتبال می‌باشد. فوتبال محبوب‌ترین بازی در سرتاسر دنیا می‌باشد، اما چند نفر از ما از بزرگ‌ترین پیروزی‌ها در تاریخ فوتبال آگاهی داریم؟ نگاهی بیاندازید، شگفت زده خواهید شد . . .
دوشنبه، 11 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بزرگ‌ترین پیروزی‌ها در تاریخ فوتبال
بزرگ‌ترین پیروزی‌ها در تاریخ فوتبال

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
 
 
تقریباً از هر دو نفر یک نفر در این سیاره طرفدار فوتبال می‌باشد. فوتبال محبوب‌ترین بازی در سرتاسر دنیا می‌باشد، اما چند نفر از ما از بزرگ‌ترین پیروزی‌ها در تاریخ فوتبال آگاهی داریم؟ نگاهی بیاندازید، شگفت زده خواهید شد . . .

بزرگ‌ترین پیروزی‌ها در تاریخ فوتبال

بزرگترین بازیکن فوتبال در طول تاریخ
ادسون آرانتس دو ناسیمنتو، معروف به پله در دوره‌ی بازی کنی خود که بالای دو دهه به طول انجامید 1279 گل به ثمر رساند ــ بیشترین مقدار گل زده شده توسط یک بازی کن تا به امروز.
هم چنین فوتبال (soccer) در اکثر نقاط دنیا با عبارت football شناخته می‌شود. در هر روز مسابقه‌ی فوتبالی در این جا و یا دیگر نقاط دنیا برگزار می‌شود. خوب، بی شک این گفته گزافه گویی نمی‌باشد. با این حال هنوز هم رکوردهایی وجود دارند که پس از گذشت سالیان هم چنان پای بر جا می‌باشند.
در این جا تمام پیروزی‌های بزرگ تاریخ فوتبال که آنها را به صورت مسابقات بین المللی، لیگ برتری و باشگاهی تقسیم بندی کرده‌ایم می‌آوریم.
بزرگترین پیروزی‌های فوتبال جهان
بزرگترین پیروزی‌های بین المللی
بزرگترین پیروزی‌های لیگ برتری
بزرگترین پیروزی‌های باشگاهی

بزرگترین پیروزی‌های بین المللی

استرالیا 31 ــ ساموی آمریکایی 0

این بزرگترین پیروزی در بازی‌های بین المللی فوتبال تا به امروز می‌باشد. در 11 آوریل سال 2001، در مسابقه‌ی انتخابی جام جهانی 2002 فیفا، استرالیا، ساموی آمریکایی را با چسباندن 31 گل به تور دروازه‌ی آنها در هم کوبید. آرچی تامسون، بازی کن استرالیا رکورد 13 گل را برای تیمش به ثبت رساند، در حالی که دیوید زدریلیک 8 گل به ثمر رسانید.

برزیل 14 ــ نیکاراگوئه 0

این مسابقه در جام ملت‌های آمریکا و در سال 1975 صورت پذیرفت. در 17 اکتبر در مسابقه‌ای از گروه D، برزیل با 14 گل شکست سختی به نیکاراگوئه وارد ساخت تا در صدر گروه قرار گیرد. در ظرف 5 دقیقه‌ی نخست، برزیل 3 گل جلو بود‌ و در انتهای بازی لوئیس آلبرتو با 4 گل زده بهترین گل زن شناخته شد.

آلمان 13 ــ سن مارینو 0

این مسابقه در 6 سپتامبر سال 2006 در مسابقات انتخابی یورو 2008 و در سراواله‌ در سن مارینو به انجام رسید. این بهترین رکوردی می‌باشد که تا کنون تیمی توانسته در مسابقات قهرمانی اروپا به‌دست آورد. لوکاس پودلسکی با زدن چهار گل بهترین گل زن این میدان انتخاب شد و تیم سن مارینو از این مسابقات حذف گردید.

غنا 12 ــ مالاوی 0

این مسابقه در 15 اکتبر سال 1962 در بلانتیر مالاوی به انجام رسید. در این بازی که عموماً تحت عنوان "قتل عام فوتبالی" نیز شناخته می‌شود، غنا تیم حریف را با 12 گل در هم کوبید و این مسابقه بزرگترین پیروزی غنا در در یک رویارویی بین المللی می‌باشد. مفوم در این بازی 5 زد، در حالی که ادوارد آکوا 4 گل را برای تیم برنده به ثمر رساند.
بزرگ‌ترین پیروزی‌ها در تاریخ فوتبال

غنا 13 ــ کنیا 2

در این مسابقه که در 12 سپتامبر سال 1965 در نایروبی، در کنیا به انجام رسید غنا با نتیجه‌ی 13 بر 2 بر کنیای نگون بخت فائق آمد. اما امر عجیب‌تر و باور نکردنی در این مورد حاکمیت کنیا بر توپ، تنها در سه دقیقه از این بازی بود. اوسی کوفی و کوفی پار هر کدام با به ثمر رساندن 4 گل بهترین گل زنان این بازی بودند.

اسپانیا 12 ــ مالت 1

در یکی از بازی‌های گروه 7 مسابقات انتخابی جام ملت‌های اروپا که در 21 دسامبر سال 1983 در سویای اسپانیا به انجام رسید، تیم اسپانیا یک دو جین گل را به تور دروازه‌ی تیم حریف کوباند و تنها یک گل را به تیم حریف واگذار نمود. کارلوس آلونسو گنزالس، a.k.a ساتیلانا با زدن 4 گل بهترین گل زن این میدان بود و به تیمش کمک کرد تا در صدر گروه خود قرار گیرد.

هلند 11 ــ سن مارینو 0

این بازی از سری مسابقات انتخابی جام ملت‌های اروپا 2012 بود که در 2 سپتامبر سال 2011 در آیندهون هلند صورت پذیرفت. تیم میزبان 11 گل را به جمعیت تشویق کننده در استادیوم فیلیپس هدیه نمود. رابین فن پرسی بهترین گلزن این میدان برای تیم برنده بود و توانست در این بازی 4 گل را به تور دروازه‌ی حریف برساند.

فرانسه 10 ــ آذربایجان 0

این رویارویی، بازی‌ای از سری مسابقات انتخاب جام ملتهای اروپا 1996 بود و در 7 سپتامبر 1995سال در استادیوم آبه دشام فرانسه به انجام رسید. در این مسابقه هیچ یک از از بازی کنان، بازی کن برتر میدان نبود و 8 بازیکن مختلف از فرانسه در این پیروزی جانانه‌ی 10 بر صفر راه خود را به سوی دروازه‌ی حریف یافتند.

بحرین 10 ــ 0

در 29 فوریه‌ی سال 2012 و در یک بازی از سری مسابقات انتخابی جام جهانی 2014 در ریفا بحرین، تیم بحرین بر اندونزی فائق آمد. از آن جایی که اندونزی در این مسابقه از خود بازی ضعیفی به نمایش گذاشت، فیفا تحقیقاتی را نسبت به این مسابقه به انجام رساند. با این وجود، لطیف و ضیا هر کدام 3 گل و ال‌الاوی و عبد الرحمن هر یک 2 گل برای تیم برنده به ثمر رساندند.

نیوزیلند 10 ــ 0

این مسابقه از سری بازی‌های کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه بود که در 4 ژوئن سال 2004 در آدلاید استرالیا به انجام رسید و نیوزیلند با 10 گل تاهیتی را در هم کوبید. برنت فیشر و وگان کاونی در این بازی هت تریک نمودند و تیم نیوزیلند در هر دو نیمه‌ی این بازی 5 گل به ثمر رساند.

یوگوسلاوی 10 ــ ونزوئلا 0

این بازی از از گروه 3 مسابقات جام استقلال برزیل در 14 ژوئن سال 1972 به انجام رسید. ستاره‌ی این میدان دوژان بجویچ بود که در این مسابقه موفق به زدن 5 گل شد. 5 بازیکن دیگر هر کدام یک گل به ثمر رسانیدند تا شمار گل‌های یوگوسلاوی را در این مسابقه دو رقمی سازند.

اسپانیا 10 ــ تاهیتی 0

دو باره این تیم تاهیتی است که دریافت کننده‌ی گل می‌باشد! در این بازی از سری مسابقات جام کنفدراسیون‌ها در 20 ژوئن سال 2013، قهرمان جهان اسپانیا، تاهیتی را در مسیرش برای زدن 10 گل به بازی گرفت. در کمال تعجب تاهیتی به مدت نیم ساعت زمان بازی را در دست داشت قبل از این که اسپانیا سد تیم حریف را بشکند و بازی را به نفع خود به پایان برساند. دِیوید ویا در مسابقه برای اسپانیا هت تریک کرد.

بزرگترین پیروزی‌های لیگ برتر

منچستر یونایتد 9 ــ ایپسویچ 0

این بازی از سری مسابقات لیگ برتر بود. این بازی از سری مسابقات لیگ برتر در 4 مارس سال 1995 و در الد ترافورد شهر منچستر برگزار گردید. منچستر یونایتد در صدر جدول حکم رانی می‌نمود، در حالی که ایپسویچ به سختی در نیمه‌ی اول جدول قرار داشت. اندی کول در این بازی رکورد لیگ برتری 5 گل را برای منچستر یونایتد به نام خود نمود.

تاتنهام هاتسپر 9 ــ ویگان اتلتیک 1

بزرگترین پیروزی هاتسپری‌ها در لیگ برتر، در 21 نوامبر سال 2009 در این بازی و در تاتنهام لندن به دست آمد. نتیجه‌ی نهایی برای ویگان حتی بدتر خواهد بود، البته به جز چند حرکت فوق العاده که توسط دروازه‌بان این تیم کریس کرک برای نجات دروازه صورت پذیرفت. برای هاتسپری‌ها، جرمین دفو 5 گل را به ثمر رسانید تا برای تیمش پیروزی‌ای خیره کننده به ارمغان آورد.

نیوکاسل یونایتد 8 ــ شفیلد ونزدی 0

این بازی در 19 سپتامبر سال 1999، در پارک سنت جیمز صورت پذیرفت، این بازی لیگ برتری شاهد بزرگترین پیروزی نیوکاسل یونایتد تا کنون بوده است. آلن شیرر ستاره‌ی نیو کاسل یونایتد در این مسابقه بود و توانست 5 گل را به تور دروازه‌ی حریف برساند. آرون هیوز، کیرون دایر و گری اسپید هر کدام با زدن یک گل این پیروزی را تکمیل کردند.

چلسی 8 ــ ویگان اتلتیک 0

این بازی از سری مسابقات لیگ برتر در 9 می سال 2010 در استمفورد بریج به انجام رسید. چلسی پس از مغلوب ساختن ویگان با 8 گل عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد. این نتیجه به حاکمیت سه ساله‌ی منچستر یونایتد در صدر جدول انجامید. دروگبا در این بازی 3 گل برای تیم چلسی به ثمر رسانید.

چلسی 8 ــ استون ویلا 0

در 23 دسامبر سال 2012، ورزشگاه استمفورد بریج لندن شاهد مغلوب شدن استون ویلا بدون مشکل با شش گل توسط آبی‌های درخشان بود. با در دست داشتن دو سوم مالکیت توپ و بیش از سه شوت به سمت دروازه در مقایسه با حریفشان، چلسی بدترین شکست تاریخ استون ویلا را در تاریخ لیگ برتر به دست آنها داد.

بزرگترین پیروزی‌های باشگاهی

AS آدما 149 ــ SOE 0

در 31 اکتبر سال 2002 در بازی پلی آف لیگ قهرمانان در ماداگاسکار، AS آدما تیم حریف خود استاد المپیک دو لمیرن (SOE) را با رکورد جهانی 149 گل و بدون انجام حتی هرگونه تلاشی توسط خودشان شکست داد. مربی SOE زاکا به تیمش دستور داد تا در اعتراض به تصمیم داور، که در بازی پلی آف قبلی بر بازی تیمشان تأثیر گذاشت، به دروازه‌ی خودی گل بزنند. با این وجود این بازی در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است، اما بدانید که سر مربی این تیم به همراه 4 بازیکن دیگر برای مدت زمانی از تیم معلق شدند.

آربروث 36 ــ بن اکورد 0

اگر بخواهیم درباره‌ی رکوردهای حقیقی‌ای که مرتبط با بازی‌های باشگاهی هستند صحبت به میان آوریم، این بازی در بالای فهرست قرار می‌گیرد. در مسابقه‌ای که در 12 سپتامبر سال 1885 در آربروث اسکاتلند به انجام رسید، تیم آربروث سه دوجین گل به بن اکورد زد. جان پتری در این بازی 13 گل به ثمر رسانید که اکنون که در باره‌ی آن صحبت می‌کنیم به عنوان یک رکورد باشگاهی پای برجا است.

داندی 35 ــ آبردین 0

در همان روزی که بازی فوق به انجام رسید، یعنی 12 سپتامبر سال 1885، داندی 35 گل را به تور دروازه‌ی تیم حریف آبردین روورز چسبانید. این می‌توانست تبدیل به یک رکورد شود، چون که داور 37 گل در نظر گرفته بود، اما تیم داندی در حرکتی جوان مردانه مصر بودند که آنها تنها 35 گل را به ثمر رسانده‌اند.. پر واضح است که آنها پس از شنیدن نتیجه‌ی بین آربروث و بن اکورد از کار خود پشیمان شدند.
رکوردها برای شکسته شدن به وجود آمده‌اند، هرچند نقاط عطفی مانند اینها به سادگی سر نگون نمی‌شوند. خود را برای نوشتن هر گونه واقعیت فوتبالی و یا رکوردی که دوست دارید، آزاد بدانید. گل!



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.