ادرار سوختگي شيرخواران

تحريک پوست و ظاهر شدن بثورات در اثر تماس با پوشک، آرامش روزمره و هميشگي شيرخوار را که در صورت نداشتن اين مشکل آرام است و نياز به مراقبت خاصي ندارد، برهم مي زند. ضمن اين که بر کيفيت زندگي شما نيز تأثير
شنبه، 18 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ادرار سوختگي شيرخواران
ادرار سوختگي شيرخواران

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

5 راه حال ساده

تحريک پوست و ظاهر شدن بثورات در اثر تماس با پوشک، آرامش روزمره و هميشگي شيرخوار را که در صورت نداشتن اين مشکل آرام است و نياز به مراقبت خاصي ندارد، برهم مي زند. ضمن اين که بر کيفيت زندگي شما نيز تأثير منفي دارد. در واقع کودک اين شگرد را به کار مي برد تا مشکل او را همچون مشکل خود بدانيد و اگر او از اين مسأله در عذاب است شما هم باشيد. شما هم مثل هر پدر و مادر ديگري بر روي کره زمين، حداقل يکبار شاهد دچار شدن کودک خود به اين مشکل طي 2تا3 سال نخستين زندگي او بوده ايد. خوشبختانه بثورات ظاهر شده بر روي پوست در 50% از موارد ظرف يک روز به خودي خود برطرف مي شوند. اما 50% ديگر چطور؟ نوع دوم ممکن است تا ده روز يا بيشتر (اگرچه ممکن است براي شما اين زمان طولاني تر به نظر برسد) ادامه يابد.
شما که هم اکنون در حال خواندن اين مطالب هستيد احتمالاً در حال حاضر با اين مشکل روبروييد. در اينجا به چند نکته ي ظاهراً کم اهميت در اين باره اشاره مي کنيم. آيا مي دانيد کودکاني که با شير مادر تغذيه مي شوند، نسبت به کودکاني که از شير خشک تغذيه مي کنند کمتر دچار اين عارضه مي گردند؟ حتي جالب تر اين که تحقيقات نشان مي دهند که مقاومت کودکان دسته ي اول نسبت به اين عارضه تا مدت ها پس از گرفته شدن کودک از شير باقي مي ماند. چه گفتيد؟ پزشک متخصص اين مطلب را به شما نگفته است؟ خوب. در واقع به ما هم نگفته است. ولي ما توانستيم متخصص را پيدا کنيم که اين نکته را به ما يادآور شود. به علاوه در اينجا چند نکته ي ديگر را نيز که يافته ايم عنوان مي کنيم.
- به پاهاي کودک هوا دهيد
گاهي اوقات قديمي ترين توصيه بهترين است. دکتر «آن پرايس» هوا دادن به پاهاي کودک را توصيه مي کند. کافي است پوشک يا کهنه ي کودک را باز کنيد. او را به شکم بخوابانيد. سر او را به يک طرف خم کنيد و در زير او يک حوله و زير آن يک قطعه مشمع پهن نماييد. کودک را به همان حال رها کنيد. البته تا زماني که فرصت کافي داريد در کنار او باشيد و از او مراقبت نماييد. در ضمن به خاطر داشته باشيد عدم مراقبت کافي از کودکي که به اين عارضه دچار نيست فرصت مناسب براي ظهور بثورات در ناحيه نشيمن او را فراهم مي آورد.
- استفاده از «سوپر پوشک»!
دکتر «موريس گرين» اين پوشک هاي جديد با قدرت جذب بالا را خوب توصيف مي کند. وي در ادامه مي گويد: «فکر مي کنم در حال حاضر اين پوشک ها بهترين وسيله ي موجود براي پيشگيري از بروز اين مشکل مي باشند». تحقيقات اخير صحت گفته ي دکتر «گرين» را تأييد مي کنند. پوشک هايي که داراي مواد جاذب ژله اي هستند در عمل نشان داده اند که به ميزان چشمگيري از رطوبت پوست مي کاهند و PH آن را نسبت به وقتي که از پوشک هاي يک بار مصرف معمولي يا کهنه استفاده مي شود در حد طبيعي تري نگه مي دارند.
- خشک کردن پوست کودک
تميز نگه داشتن موضع تحريک شده روند بهبودي را سرعت مي بخشد. اما خشک کردن پاها با حوله ممکن است خود موجب تحريک پوست هاي حساس گردد. حتماً مي پرسيد چه بايد کرد؟ براي خشک کردن ناحيه نشيمن کودک از سشوار استفاده نماييد. ناحيه ي تحريک شده را به وسيله ي سشواري که روي درجه ملايم تنظيم شده خشک کنيد؛ خشک کردن با سشوار موجب سايش پوست نمي گردد. پس از خشک کردن پوست مي توان از پمادهاي اکسيددوزنگ استفاده نمود.
- شستشوي کهنه ها با سرکه
اضافه کردن سرکه به آب، هنگام آبکشي کهنه هاي کودک به نزديک کردن PH کهنه ها بهPH طبيعي پوست بدن کودک کمک مي کند. دکتر«پرايس» معتقد است تحريک و ظهور بثورات بر روي پوست بيشتر در نتيجه ي بالا بودن PH کهنه هاي کودک پس از شستشوي آن ها ايجاد مي شود. در مرحله ي آبکشي کهنه ها 30گرم سرکه را به 4ليتر آب بيافزاييد.
دکتر «پرايس» مي گويد: «در واقع خيلي چيزها براي گفتن در مورد درماتيت ناشي از تماس کهنه يا پوشک با پوست وجود دارد. با رعايت اين نکات و بازگرداندان PH به محدوده ي طبيعي مي توان به اين مشکل خاتمه داد و رعايت هيچ يک از توصيه ها مستلزم تقبل هزينه ي خيلي زياد نيست. اگر از کهنه هاي پارچه اي استفاده مي کنيد و کودک شما به اين مشکل دچار است توصيه مي کنم روش هاي مذکور را امتحان کنيد».
- خوراندن آب قره قاط(1) به کودک
هنگامي که ادرار با مدفوع مخلوط مي شود، نتيجه ي آن بالا رفتن PH، تحريک پوست و نهايتاً بروز بثورات جلدي است. هرچند اين توصيه ممکن است نادرست و نامعقول به نظر برسد. اما پرستاري به نام «جونيديز» خوراندن 60تا90گرم آب قره قاط(آس بري) را به کودکان بزرگ تر پيشنهاد مي کند. زيرا موجب اسيدي شدن ادرار شده و به پايين آمدن و تعديل PH و در نتيجه کاهش تحريک پوست کمک مي کند.
- راز دانه هاي تسبيح مانند بر روي پوست کودک
مقاله اي در يک مجله ي پزشکي در مورد والديني مي نويسد که به متخصصان اطفال مراجعه کرده و از وجود دانه هاي کوچک عجيبي که مانند دانه ي تسبيح مي درخشند در ناحيه نشيمن کودک خود خبر مي دهند. متخصصان پس از تحقيق در مورد اين دانه هاي عجيب متوجه شدند که براي همه ي اين کودکان از پوشک هاي سوپر جذب يک بار مصرف استفاده شده است. آيا ارتباطي بين بروز اين مشکل و استفاده از پوشک هاي مذکور وجود دارد؟
بله. در واقع آن دانه هاي درخشان تسبيح مانند در نتيجه ي وجود همان ماده ي ژله مانند موجود در داخل پوشک ايجاد مي شوند. ظاهراً گاهي وجود يک منفذ کوچک در پوشک باعث گذشتن ماده ي ژله مانند از داخل پوشک به لايه ي سطحي آن شده و با پوست کودک تماس پيدا مي کند. پزشکان مي گويند «اين ماده سمي نبوده و جاي نگراني نيست».

پي نوشت :

1. Cranberry.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.