نظري بر برخي آمار و اطلاعات درباره ي جاهليت مدرن

آن روز كه خوانديم و شنيديم كه اعراب جاهلي به خاطر ننگ دختر داشتن يا فقر، دختران خود را زنده به گور مي كردند، در حيرت و تعجب، آن عصر را عصر جاهلي و اعراب را مبتلاي جاهليت خوانديم. همين امروز هم صفت جاهليت
يکشنبه، 26 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نظري بر برخي آمار و اطلاعات درباره ي جاهليت مدرن
نظري بر برخي آمار و اطلاعات درباره ي جاهليت مدرن

 

نويسنده: اسماعيل شفيعي سروستاني




 

آن روز كه خوانديم و شنيديم كه اعراب جاهلي به خاطر ننگ دختر داشتن يا فقر، دختران خود را زنده به گور مي كردند، در حيرت و تعجب، آن عصر را عصر جاهلي و اعراب را مبتلاي جاهليت خوانديم. همين امروز هم صفت جاهليت را قرين با حيات و فرهنگ اعراب « حجاز »، قبل از بعثت رسول ختمي مرتبت (صلي الله عليه و آله و سلم)مي شناسيم؛ ليكن هيچ گاه، در تصورمان هم نمي آمد كه ساكنان زمين پس از هزار و دويست سال و به رغم همه ي تجربه ها و ادّعاي مدنيّت و آگاهي، نه تنها حامل و مبلغ جمله ي صفات مذموم عصر جاهلي باشند، بلكه پا را فراتر نهاده و گوي سبقت را از آنان ربوده اند. ميان زنده به گور كردن نوزادان بي گناه و سقط ميليون ها جنين كه هر يك استعداد تبديل شدن به ميليون زن و مرد بالغ و مستعدّ در عرصه ي زمين را دارند، چه تفاوت است؟
جست و جوي مختصري در آرشيو رسانه ها، نهادهاي بهداشتي و سازمان هاي رسمي متولي امر سلامتي، درمان و خانواده، فهرست بزرگي از اين قتل عامّ خاموش را فراروي ما قرار مي دهد. از آن همه، فهرست زير را ملاحظه كنيد:

انگليس، داراي بالاترين آمار سقط جنين

• در حالي كه طبق آمارهاي جهاني در سال 2009م. 42ميليون ( در روز حدود 115000 )، سقط جنين صورت مي گيرد. 83% از همه ي اين سقط جنين ها در كشورهاي در حال توسعه و 17% در كشورهاي توسعه يافته رخ مي دهد. (1)
• در « آمريكا » تعداد 3700 سقط جنين در روز گزارش شده است كه 52% مادران آنها كمتر از 25 سال سن دارند. (2)
• بارداري و سقط جنين گسترده، در ميان دختران زير 18 سال در « انگليس »، اين كشور را دچار بحران كرده است. (3)
• از سال 2002م. تاكنون، 63/487 دختر 15 و زير 15 ساله، در انگلستان و « ولز » باردار شده اند. اين آمارها بسياري از مسئولان و خانواده هاي انگليسي را شوكّه كرده است. جوان ترين مادر اين كشور از « اسكاتلند » بود كه در سنّ 11 سالگي باردار شد و در سنّ‌12 سالگي فرزند خود را به دنيا آورد. (4)
• « بريتانيا » داراي بالاترين آمار بارداري نوجوانان در غرب « اروپا » ست و اين، در حالي است كه تلاش هاي زيادي توسط دولت اين كشور براي كاهش تعداد بارداري هاي نوجوانان صورت گرفته است. (5)
• شبكه ي تلويزيوني « الجزيرة انگليسي » بر اساس آماري كه منتشر گرديد، اعلام كرد: ساليانه دست كم سيزده ميليون مورد سقط جنين در « چين » براي جلوگيري از به دنيا آمدن فرزند دوم، توسط برخي خانواده هاي چيني صورت مي گيرد و گمان بر اين است كه آمار واقعي بسيار بيشتر باشد. (6)
• زناني كه قانون دولت چين را درباره ي به دنيا نياوردن بيش از يك بچه، نقض مي كنند، معمولاً با جريمه ي هزار تا چهارده هزار دلاري رو به رو مي شوند. (7)
اين امر تنها در « اروپا » يا « آمريكا » رواج نيافته، زنان كشورهاي اسلامي و از جمله زنان ايراني نيز مبتلاي همين ماجرا هستند. اين واقعه، در حالي كه در ايران دامن مي گسترد كه از سويي جمعيت ايران طيّ دهه هاي پيش رو، رو به كهولت مي گذارد و از ديگر سو، زمينه هاي از بين رفتن تركيب جمعيتي و رو به اقليّت گذاردن جمعيت شيعي ساكنان اين وطن اسلامي و شيعه خانه ي امام زمان (عج الله تعالي فرجه الشريف) را در خود پنهان دارد.
نبايد از نظر دور داشت كه اين عمل مذموم، اما شايع، پيامدهاي اخلاقي و رواني بي شماري نيز در پي دارد. بحراني كه كيان حيات انساني و شأن الهي آنان را به مخاطره مي افكند و فروپاشي از درون را سبب مي شود.

آدم خواري

مطالعه ي خبري كه در رسانه ها منتشر شد، تصوير واضح تري از پا گرفتن عصر جاهليت مدرن را به نمايش مي گذارد.
در هيچ يك از منابع، سخني از آدم خواري عرب عهد جاهلي به ميان نيامده است؛ در حالي كه در عصر ما و بر پهناي زمين، جماعتي از مردمان متمدن، در زيباترين صورت و مرفه ترين شكل زندگي، به آدم خواري مشغولند.
در جهان متمدن امروز، خبري از « چين » بر روي سايت هاي اينترنتي قرار گرفته كه تيتر آن است: در ايالات « كانتون چين »، « سوپ گياهي به همراه گوشت نوزاد سرو مي شود ».
در متن خبر آمده است:
در كشور چين به دليل وجود قانون تك فرزندي و اينكه بعضي از خانواده ها به پسردار شدن علاقه مندند، نوزادان دختر را سقط مي كنند. در اين ميان خانواده هاي فقير اين جنين ها را به قيمت 2000دلار مي فروشند. رستوراني در ايالت كانتون چين خريدار اين جنين هاست، آنها سوپ ويژه ي خود را كه مدعي هستند، براي سلامتي و افزايش ميل جنسي بسيار مؤثر است، از تركيب مغذّي ترين گياهان، گوشت مرغ و جنين سالم انسان كه 8 ساعت آب پز يا بخارپز مي شود، تهيه مي كنند. (8)

رواج آرايش هاي افراط گونه در جامعه ي ايران

سقوط شأن زنان هم زمان با تنزّل شأن انسان و سلب حيثيّت معنوي و قدسي از وي اتفاق افتاد. از همان جا مقام انسان در عرض ساير حيوانات تعريف شد و زنان، تبديل به كالاي جنسي شدند تا در خدمت تجارت و كمپاني هاي سرمايه دار درآيند و باعث افزايش سود سرمايه و سرويس دهي به جماعت آلوده ي نظام مدرن و عاري از پاكي و قداست شوند.
بايد اذعان داشت كه زنان نيز، بي آنكه واقف بر اين واقعه و دلالگي شيطان در اين ميان شوند، باعث رواج بازار شهوت پرستان و سلطه جويان شدند.
ملاحظه ي گذرا و سطحي از بخشي از آمار و اطلاعات زير، پرده از واقعيتي شگفت آور برمي دارد.
جرّاحي زيبايي امروزه در جهان در زمره ي پردرآمدترين جراحي ها به حساب مي آيد؛ چنان كه درآمد اين نوع از جراحي در « انگلستان » سيصد ميليون پوند برآورده شده كه همه ساله ده درصد به اين رقم اضافه مي شود. اين همه در حالي است كه جويندگان زيبايي در « آمريكا »، مبلغ يازده ميليارد دلار هزينه مي كنند. تعداد طالبان عمل جراحي زيبايي در ايالات متحده آمريكا، هشت ميليون و پانصد هزار نفر است.
چنان كه به اين ارقام، مبلغ يك ميليارد دلار هزينه ي لوازم آرايشي سالانه در جهان را بيفزاييد، درمي يابيد كه در اين عرصه چه مي گذرد.
به استناد اطلاعات مندرج در سايت هاي مهم و خبرگزاري هاي رسمي « جمهوري اسلامي ايران »، طالبان زيبايي بيشتر، هر ساله رقمي معادل 182 ميليارد تومان براي رفع چين و چروك هاي صورت هزينه مي كنند. اين اهتمام جدي براي جلب نظر و تبرّج، ايران را در رتبه ي اول جراحي بيني قرار داده است. در روزنامه ي « ايران »، مورخ 1384/12/10ش. از قول يكي از اعضاي كميسيون برنامه و بودجه ي مجلس، اعلام شده بود كه ايران، حائز رتبه ي سوم در جمع مصرف كنندگان لوازم آرايشي در « خاورميانه » است.
• بررسي ها حاكي از آن است، كه خريد لوازم و موادّ آرايشي 10 تا 15 درصد هزينه ي خانوارهاي ايراني را به خود اختصاص مي دهد. (9)
• در ايران گروه سنّي 22 تا 24 سال، بزرگ ترين گروه مصرف كننده موادّ آرايشي را تشكيل مي دهند. (10)
• خبرگزاري « مهر » گزارش داد: رئيس اداره ي نظارت بر فرآورده هاي آرايشي- بهداشتي دانشگاه « علوم پزشكي كرمان » با اشاره به مصرف بي رويّه موادّ آرايشي در كشور گفت: ايران هفتمين مصرف كننده ي موادّ آرايشي در دنيا است. (11)

استفاده ي مردان از لوازم آرايشي... ؟

• متأسفانه آمارها نشان مي دهد كه مردان، به ويژه جوانان گرايش زيادي به استفاده از موادّ آرايشي و بهداشتي زنانه براي زيبايي خود پيدا كرده اند، به نحوي كه از كرم پودرهاي سفيدكننده، خطّ چشم و حتي اپيليدي هم استفاده مي كنند. (12)
• خبرگزاري « مهر » گزارش داد: يك كارشناس علوم رفتاري دانشگاه « شهيد بهشتي » با مطالعه بر روي صدها جوان ايراني به اين نتيجه رسيده كه مردان ايراني، مصرف كننده ي 12 درصد از لوازم آرايشي زنانه هستند. (13)

افزايش مصرف مشروبات الكلي و سيگار در جهان

ترديدي نيست كه امروزه، مصرف الكل، امري عادي تلقي مي شود و بي شك كشوري را نمي توان يافت كه ساكنان آن پيراسته از مصرف موادّ الكلي باشند.
در كشوري چون « ايالات متحده آمريكا »، بيش از يكصد ميليون نفر در زمره ي مصرف كنندگان مشروبات الكلي اند. از اين جمع، حدود دوازده تا پانزده ميليون نفر، به طور افراط آميزي الكل مصرف مي كنند.
در روايت زيبايي از قول رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل است كه فرمودند:
« در آخرالزمان بساط علم برچيده مي گردد و جهل آشكار مي شود و شراب نوشيده مي شود... » (14)
جدول زير كه از منبع سازمان بهداشت جهاني اخذ شده، تعداد معتادان به مشروبات الكلي را بيان مي كند.

نام كشور

تعداد معتادان در صدهزار نفر جمعيت بيست سال به بالا

سال

فرانسه

10400

1982

آمريكا

8720

1983

شيلي

6200

1980

سوئيس

4200

1981

كانادا

3780

1981

فنلاند

2870

1979

اتريش

2860

1979

انگلستان

2300

1981

ايتاليا

1500

1980

موضوع تنها مصرف موادّ الكلي نيست؛ بلكه به موازات اين مصرف رو به تزايد، بر حجم و گستره ي جرم و جنايت و حتي خودكشي و تصادف ناشي از مصرف الكل نيز افزوده مي گردد. پاره اي اطلاعات حكايت از اين مي كند، كه 50% قتل هاي عمدي، 40% تهديدات، % 35 زناي به عنف و 30% خودكشي ها بر اثر مصرف مشروبات الكلي صورت مي گيرد.
در فهرست زير، آمار مربوط به استفاده از موادّ الكلي و برخي از عوارض و نتايج سوء آن را در برخي كشورها ملاحظه مي كنيد:
• مصرف الكل و سيگار در اغلب كشورهاي جهان، قانوني است و عده اي آن را لذت آور و بخشي از زندگي خود مي دانند، اما پزشكان و متخصصان با يادآوري مضرّات اين مواد، خواستار مبارزه ي جدي با آن هستند. (15)
• آمارهاي انتشاريافته، نشان مي دهد كه هزينه ها و خسارت هاي مرتبط با مصرف الكل، موادّ مخدر، تنباكو، حوادث و جنايت هاي مربوط به آن، در « استراليا » طيّ يك سال به 56 ميليارد دلار استراليا ( 50 ميليارد دلار آمريكا ) مي رسد. (16)
• آن گونه كه سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده است، سيگار، دومين دليل اصلي مرگ و مير در جهان است. (17)
• به گزارش سازمان بهداشت جهاني، اگر الگوهاي فعلي سيگار كشيدن در جهان به همين شكل ادامه يابد، تا سال 2020م. حدود 10 ميليون انسان به كام مرگ خواهند رفت و نيمي از سيگارهاي امروز، كه شمارشان حدود 650 ميليون تن است، در نتيجه ي سيگار كشيدن، خواهند مرد. (18)
• سيگار همچنين چهارمين عامل محرك ابتلاي انسان ها به بيماري هاي مختلف در سراسر جهان است. (19)
• در « آلمان » افزايش مصرف مشروبات الكلي، مشكل آفرين شده است. آلماني ها حتي از نظرسنجي محدوديت فروش نيز استقبال نكردند، چه رسد به... !(20)
• x-shobhe: در « اروپا » به ويژه « انگلستان »، « آلمان » و « فرانسه » نمودار مصرف نوشيدني هاي الكلي و حوادث ناشي از آن، هر روز رقم بالاتري را نشان مي دهد و صداي زنگ خطر انحطاط جامعه ي اروپايي را بيش از پيش به صدا درمي آورد.
• طبق آمارهاي رسمي در آلمان بيش از 2/5 ميليون نفر الكلي وجود دارد كه هر ساله حدود 40 هزار نفر از آنان به صورت مستقيم يا غيرمستقيم از مصرف الكل مي ميرند! البته منابع ديگر، اين رقم را بيش از 2/7 ميليون نفر بيان كرده اند و عجيب آنكه حدود 10% از افراد الكلي، بيش از 50% از تمام نوشابه هاي الكلي توزيع شده را مصرف مي كنند!
• بنابر گزارش رسمي « اداره ي آمار آلمان » « Statistische Bundesamt » در سال 2005م. حدود 23,312 مرد و 40,96زن، جان خود را به دليل مصرف بيش از حدّ الكل از دست دادند و آمار مرگ و مير ناشي از مصرف الكل در آلمان، 20% از همه ي مرگ و ميرها، به علل متفاوت بيشتر است.
• گزارش منتشر شده در نوامبر 2007م. نشان مي دهد كه مصرف الكل در جمعيت ايرلندي تا 17 درصد بيش از 11 سال گذشته، افزايش يافته است.

تجارت انسان

در عصر جاهليت مدرن، انسان مجبور به اعتراف است، كه گرچه جامعه ي بشري در عرصه ي صنعت، فناوري و تكنولوژي سير صعودي را طي كرده، اما متأسفانه در عرصه ي اعتقاد، فرهنگ و اخلاق، روز به روز سير قهقرايي داشته تا جايي كه همه ي عرصه هاي عالم مادي به تمام معنا، مصداق بارز ظلم شده اند. اگر به پايگاه هاي اطلاع رساني سري بزنيم، با كلماتي نظير تجارت انسان، صنعت فحشا، هرزگي و هرزه نگاري برمي خوريم.
درست در زماني كه در جوامع روشنفكري و فمينيستي، قانون الهي تعدد زوجات به شدت زير سؤال مي رود و آن را بدوي و جاهلي مي نامند، در پايتخت كشورهاي به ظاهر پيشرفته به مكان ها، مغازه ها و حتي قفس هايي برمي خوريم كه زنان را در معرض فروش يا اجاره قرار داده اند و مانند يك كالا روي آنها اتيكت و برچسب زده اند. بايد پرسيد كجا هستند سازمان ها و افرادي كه دم از آزادي و شرافت زنان مي زنند؟ زير عكس يكي از اين زنان بيچاره نوشته شده است: اگر سرپيچي كند، كتك مي خورد و در اتيكت ديگران مي بينيم كه علاوه بر وزن و سنّ آنها، نژاد و كشورشان نوشته شده است.
امروزه چه كسي مي تواند ابتلاي به هرزگي و هرزه نگاري را از مصرف الكل، موادّ مخدر و ساير موادّ افيوني و عادات غيراخلاقي جدا سازد.
مطالعه ي جدي نشان مي دهد كه سرنخ جمله ي ابتذالات را از منشأ و مصدري واحد بايد جست و جو كرد. هرزگي و هرزه نگاري، دوقلوي نامشروعي هستند كه بر گستره ي تباهي ها مي افزايند. طبق اطلاعات و آمار، در هر سال، 13,000فيلم غيراخلاقي پورنو توليد و توزيع مي شود. درآمد جهاني حاصل از صنعت پورنو، مطابق اطلاعات سال 2006م. معادل 97 ميليارد دلار است. تنها شركت جنرال موتورز، صاحب شبكه ي تلويزيوني Direct Tv هر ماه چهل ميليون تصوير پورنو وارد خانه هاي آمريكايي مي كند.
هرزه نگاري، تنها صورتي از هرزگي جنسي كه جهان را به خود مبتلا و عصر ما را مبدّل به عصر جاهليت مدرن ساخته است.
• بر اساس آمارهاي سازمان ملل، سومين تجارت پرسود دنيا، تجارت انسان است، از كشورهايي همچون « فيليپين »، « تايلند »، « روسيه »، اسرائيل و...
به گزارش سازمان هاي حقوق بشر همه ساله، حدّاقل 3,000 زن براي تجارت جنسي به « فلسطين » اشغالي قاچاق مي شود. (21)
هر سال، پانصد هزار كودك و زن از « اروپاي شرقي »، « آفريقا »،‌ « جنوب شرقي آسيا » و « آمريكاي جنوبي » براي استثمار جنسي به « اروپا » قاچاق مي شود. سود سالانه ي اين تجارت 8 ميليارد دلار در سال است. جز اين، سالانه سه ميليون گردشگر جنسي وارد « تايلند » مي شوند تا به عنوان مصرف كنندگان هرزگي نام خود را ثبت نمايند.
• اين تجارت وقيحانه تنها شامل زنان نمي شود؛ بلكه كودكان بيچاره را نيز به عنوان يك كالاي پرسود، شامل مي شود. (22)
با كمال تأسف بايد اعلام كرد، سالانه 100 تا 300 هزار كودك در آمريكاي متمدن قرباني روسپيگري كودكان مي شوند.

آماري تكان دهنده از شايع شدن ويروس ايدز

هيچ به گستره ي بيماري هولناك ايدز كه تنها يكي از پيامدهاي هرزگي و هرزه نگاري است، انديشيده ايد؟ گويا اين روايت براي زمان ما ارائه شده، آنجا كه مي فرمايند:
« تَكُونُ مَعيشَةُ الرَّجُلِ مِن دُبُرهِ وَ مَعيَشهُ المَرأهِ مِن فَرْجِهَا... ؛
مرد براي تأمين زندگي، خودفروشي مي كند و زن نيز. در آن زمان [ آخرالزمان ] براي پسر همچون دختري خانه دار غيرت ورزيده مي شود. » (23)
در حال حاضر تعداد افراد مبتلا به بيماري ايدز، از رقم سي و پنج ميليون گذشته است. در حالي كه هر روز چهارده هزار نفر بر اين تعداد افزوده مي شود و همه ساله رقم پنج ميليون مبتلا را بر اين رقم بايد افزود. در حالي كه نيمي از مبتلايان را زنان تشكيل مي دهند. جدول زير حتي سهم كودكان و يتيمان را هم از بيماري ايدز معلوم مي سازد.
آخرين آمار جهاني منتشر شده از ميزان رشد تعداد مبتلايان به ايدز توسط « سازمان ملل متحد » در سال 2010م.

35300000

افراد مبتلا به اچ آي وي

32600000

بزرگسالان مبتلا به اچ آي وي

17200000

زنان مبتلا به اچ آي وي

3400000

كودكان مبتلا به اچ آي وي

2100000

مرگ و مير بيماري ايدز در سال 2009م.

18800000

يتيم (17-0) به علت بيماري ايدز در سال 2009م.

• طبق آخرين آمار، اسرائيل در ارتباط با مسئله ي هم جنس بازي در مقام اول جهان ايستاده و كشورهايي مانند « اسپانيا »، « ايتاليا »، « هلند » و « آمريكا » بعد ا آن، بيشترين آمار هم جنس بازي را به خود اختصاص داده اند.
• به گزارش « رويترز » بنابر تحقيقات مؤسسه مطالعاتي شيكاگو كه بر روي 8153 نفر از هم جنس بازان آمريكا در 21 شهر مختلف صورت پذيرفته، 20% از اين افراد آلوده به ويروس ايدز بوده كه در آمار به دست آمده، بيش از نيمي از آنها از بيماري خود بي اطلاع بوده اند. در اين ميان 46% از اين افراد سياه پوست بوده و 26% سفيدپوست و مابقي از تيره ي مردان اسپانيايي بوده اند.

آمريكا و خشونت مسلحانه

• روزانه بيش از 80 تن از افراد اين كشور در درگيري هاي مسلحانه كشته مي شوند. (24)
• بين سال هاي 1994 تا 1999م. وقايع خشونت باري در 220 مدرسه « آمريكا » رخ داد كه به مرگ 253 تن انجاميد. 74% اين وقايع همراه با استفاده از اسلحه گرم انجام گرفته بود، كه در 60% از اين موارد، فرد مهاجم مسلح به هفت تير بوده است. (25)
• كودكان آمريكايي نسبت به كودكان 25 كشور توسعه يافته ي جهان، 16 مرتبه بيشتر ممكن است با اسلحه ي گرم كشته شوند، 11 مرتبه بيشتر با اسلحه خودكشي مي كنند و 9 مرتبه بيشتر ممكن است در حوادث ناگهاني مربوط به سلاح هاي گرم كشته شوند. (26)

آمار جهاني خشونت عليه زنان

• بر اساس آمار جهاني، 90 درصد قربانيان خشونت خانگي زنان و حدود 10 درصد، مردان هستند. (27)
• آمار خودكشي در زنان دو برابر مردان است. (28)
• در هر 18 ثانيه در سطح جهان يك زن مي ميرد. (29)
• بر اساس آمار بهداشت جهاني در هر 18ثانيه يك زن مورد حمله يا بدرفتاري قرار مي گيرد. (30)
• 50 مورد پژوهش در تمام نقاط جهان، نزديك به 10 تا 50 درصد از زنان به نحوي مورد بدرفتاري فيزيكي همسرانشان واقع شده اند و از اين آمار نزديك به يك سوم تا نيمي از موارد، بدرفتاري فيزيكي با خشونت رواني همراه بوده است. افراد ناپخته، بي حوصله، وابسته، متزلزل و كساني كه از احساس بي كفايتي رنج مي برند، بيشتر عليه زنان دچار خشونت مي شوند. (31)

افزايش مصرف موادّ مخدر در اروپا/ انگليس مقام اول

• آژانس مبارزه با مواد مخدر اتحاديه اروپا، اعلام كرد: آمار مصرف موادّ مخدر در اين قاره در سال هاي اخير، رشد قابل توجهي داشته است و انگليس مقام نخست را در اين زمينه كسب كرده است(32).
• در گزارش سالانه ي آژانس مبارزه با موادّ مخدر اتحاديه ي اروپا آمده است، تنها آمار افرادي كه به سبب مصرف كوكائين، در سال 2008م. در اروپا جان دادند، هزار نفر بوده است. (33)
• در اين گزارش، همچنين آمده است، چهارده ميليون نفر از افراد پانزده تا شصت و چهار سال در « اروپا » مصرف كوكائين را تجربه كرده اند كه از اين تعداد، چهار ميليون نفر در سال 2009م. بوده است. (34)
• در « سايت آفتاب » نيز درباره ي تعداد معتادان در « ايران » در سال 1389ش. آمده است: تعداد اين افراد بين 800 هزار تا يك ميليون و 700هزار نفر است.
• ترياك، با 33 درصد، بيشترين ماده ي مصرفي كشور است. آمار جالب ديگر، ميانگين 125 متر مربعي مساحت خانه ي معتادان كشور است. اين نتايج همچنين نشان داد، معتادان ايراني، سالانه دو تريليون و 687 ميليارد و 990 ميليون و 922 هزار تومان، معادل سه ميليارد دلار؛ يعني 15 درصد از درآمد نفتي كشور در شرايط عادي را صرف موادّ مخدر مي كنند.

آمار جهاني در سال 2010م نسبت به موضوعات مختلف

آمار جهاني منتشر شده در آخرين روزهاي سال 2010م. تصويري قابل تحليل از اوضاع محيطي اعم از محيط زيست، آب، غذا، بهداشت و جمعيت جهان را ارائه مي كند.

جامعه و رسانه ها

1000412

كتاب هاي جديد منتشر شده ی امسال

1457451

تلفن هاي همراه فروخته شده ی امسال

51930045

هزينه صرف شده براي بازي هاي يارانه اي براي امروز ( دلار آمريكا)

2053065248

كاربران اينترنت در جهان

1301475893

جست و جوهاي انجام شده امروز در گوگل

 

                                            محيط زيست

11213035

جنگل هاي از دست رفته ی امسال(هكتار)

222313888620

دي اكسيد كربن( ) متصاعد شده ی امسال(تن)

9749783

موادشيميايي سمي رها شده در آب و هوا و خشكي توسط صنايع در اين سال ( تن )

 

غذا

1030671195

افراد دچار سوءتغذيه جهان در حال حاضر

1158210703

افراد داراي اضافه وزن جهان در حال حاضر

344519756

افراد دچار چاقي جهان در حال حاضر

12232

مرگ و مير ناشي از گرسنگي امروز

47015038

هزينه ی صرف شده براي كم كردن وزن در آمريكا براي امروز ( دلار آمريكا )

 

آب

5024043

مرگ و مير ناشي از بيماري هاي مرتبط با آب در اين سال

1466163423

افراد بدون دسترسي به آب آشاميدن سالم

 

سلامت

13442454

مرگ و مير در اثر بيماري هاي واگيردار

45844389

سقط جنين امسال

33140027

افراد مبتلا به ايدز

2031597

مرگ و مير ناشي از ايدز امسال

7567464

مرگ و مير ناشي از سرطان امسال

1004809

مرگ و مير ناشي از مالاريا امسال

6505674411

سيگارهاي مصرف شده ی امروز

6627557

مرگ و مير ناشي از استعمال سيگار

1792955

مرگ و مير ناشي از مصرف الكل

1067609

خودكشي هاي امسال

39828097918

هزينه ی صرف شده براي مواد مخدر غيرقانوني ( دلار آمريكا )

1256431

تلفات ناشي از تصادفات جاده اي امسال

 

                                        جمعيت جهان

6894119294

جمعيت كنوني جهان

60567346

مرگ و مير امسال

71497

مرگ و مير امروز

 

                                          حكومت و اقتصاد   

3735960833

هزينه هاي بهداشت و درمان توسط كشورهاي جهان براي امروز ( دلار آمريكا )

2926022642

هزينه هاي آموزش توسط كشورهاي جهان براي امروز ( دلار آمريكا )

1620914240

هزينه هاي نظامي توسط كشورهاي جهان براي امروز(دلار آمريكا)

51747639

توليد امسال خودرو

284769016

رايانه هاي فروخته شده در اين سال

 

برخي از اطلاعات، زنگ خطر فرا رسيدن بحران هاي بزرگ را قوي تر از قبل به صدا درمي آورد، جنگل هاي از دست رفته، گرسنگان چشم به راه غذا، مرگ و مير ناشي از گرسنگي، سقط جنين فراگير، مبتلايان به بيماري ايدز و... در زمره ي رخدادهايي هستند كه حيات فرهنگي و مادي بشر را به خطر انداخته اند.
حرص و طمع سيري ناپذير صاحبان كمپاني هاي چندمليتي و طالبان سلطه ي جهاني، نشسته در مجامع مخفي كه هيچ فرصتي را براي تكميل زنجيره ي سلطنت بلامنازع خود از دست نمي دهند، در كنار ميلياردها انسان منفعل و بي پناه، اما مبتلا به صدها عارضه ي فرهنگي و تمدني، همه اميدها را براي اصلاح و بهبود شرايط از بين برده است.
هيچ كس از طوفان هولناكي كه پر توان پيش مي آيد و دامن مي گسترد، مصون نخواهد بود. خشك و تر را خواهد سوخت، گردبادي كه همگان را در هم خواهد پيچيد. در چنين هنگامه اي كه:
« اهل آن زمان، همچون گرگند و پادشاهان، درندگاني وحشي، فقيران، همچون مردگانند و ميان حالان، مردارخوار » (35).
« جمله ي حريم ها مورد تجاوز واقع شده و آلودگي ها، عملي و ساري، اشرار بر نيكان سلطه جسته و دروغ منتشر و شايع شده(36)، طالبان حلال، تحقير گشته و طالب حرام، مورد تكريم واقع شوند. » (37)
بايد منتظر ماند. منتظر مردي كه خارج از اين طوفان گزنده و ترسناك، راست قامت و مطمئن ايستاده است. در چنين هنگامه اي كه:
« جز حيله گران و مزوّران، محترم شمرده نمي شوند و جز فاجران بدكار، تكريم نمي گردند و مردان منصف، خوار و ذليل » (38).
بايد كمرها را براي جست و جوي آن مرد محكم بست، دست به دعا برداشت، چشم ها را به آسمان دوخت و ندبه كنان لب به شكوه گشود و گفت:
« خدايا! حجتت را به من بشناسان؛ زيرا اگر او را نشناساني، از دين و آيينم گمراه خواهم شد » (39).
« در چنين هنگامه اي كه « قرآن »، همچون مسجد و مردان صالح، غريب و تنها مي ماند، مؤمن، تحقير و منافق، عزيز مي شود و مرد با ايمان، خوار و زبون، همچون كنيزان » (40).
« مردم عبادت را براي فخرفروشي به جاي آرند، امارت و حكمراني به كودكان مي رسد و تدبير امور به خواجگان » (41).
بايد صبوري كرد، خود را وانهاده نديد و از رحمان الدنيا و الاخره ياري خواست. بايد دانست كه:
« إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ‌ (42)؛
زمين از آن خداست، آن را به هركه بخواهد و اراده كند، واگذار خواهد كرد و سرانجام نيك از آنِ پرهيزكاران است. »
در چنين هنگامه اي بايد منتظر گشايش بود و بي هيچ نوميدي به خود نهيب زد كه:
« دوست داشتني ترين عمل، انتظار گشايشي است كه از سوي خداوند خواهد رسيد. » (43)
تنها دل خوش بودن به عنايت صاحب همه ي خوبي هاست كه مجال گذار از اين طوفان پر بلا را ممكن مي سازد، چنان كه فرمودند:
« ما در حفظ و حراست شما سستي نمي كنيم و ياد شما را از خاطر نمي بريم. اگر اين توجهات ما نبود، مصيبت ها از هر طرف بر شما فرو مي ريخت و دشمنان، شما را پايمال مي كردند.
از خداوند بزرگ پروا كنيد و در نجات دادن خود از فتنه هايي كه بر شما فرو ريخته، ما را ياري دهيد.
آنان كه اجلشان فرا رسيده، در اين فتنه ها جان مي سپارند و كساني كه به آرزوي خود رسيده اند، از آن محفوظ مي مانند. اين نشان نزديك شدن حركت ما و علامت تنبلي شما در اطاعت از اوامر و نواهي ماست. خداوند نورش را به كمال مي رساند. » « و لو كره المشركون. » (44).

پي نوشت ها :

1. سايت سلامت نيوز، 25 آبان 1388ش، كد خبر 18080.
2. همان.
3. همان.
4. همان.
5. همان.
6. سايت عصر ايران.
7. همان.
8. http://www. lifesitenews. com/Idn/2008/feb/08020109. htm
9. خبرگزاري مهر.
10. همان.
11. همان.
12. همان.
13. همان.
14. پيام پيامبر، ترجمه ي فارسي، ص 219.
15. www. bbc. coffee. bloggfa. com
16. همان.
17. همان.
18. همان.
19. www. nasir1363. blogfa. com/post-347. aspx
20. www. bbc. coffee. blogfa. com
21. پارسا پرس، شنبه 15 آبان 1389ش.
22. همان.
23. منتخب الاثر، ص 433.
24. مجله اينترنتي فريا، سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1386ش.
25. همان.
26. همان.
27. سايت آفتاب، 20 فروردين 1387ش.
28. همان.
29. همان.
30. همان.
31. همان.
32. سايت شبكه خبر، 19 آبان 1389ش.
33. همان.
34. همان.
35. منتخب الاثر، ص 437.
36. همان.
37. بحارالأنوار، ج52، ص 258.
38. منتخب الاثر، ص 437.
39. بحارالأنوار، ج53، ص 187.
40. الزام الناصب، ص 181.
41. منتخب الاثر، ص 437.
42. سوره ي اعراف(7)، آيه ي 128.
43. خصال، ج2، ص 616.
44. بحارالأنوار،ج53، ص 175.

منبع مقاله :
شفيعي سروستاني، اسماعيل، (1389)، جاهليت مدرن در رويارويي با امام زمان (عليه السّلام)، تهران: نشر موعود عصر (عج الله تعالي فرجه الشريف)، چاپ سوم



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.