نکاتی در رابطه با راه اندازی وبلاگ درباره‌ی سفر

سفر نامه‌ها معمولاً جالب و خواندنی هستند. دانستن این که در دیگر نقاط دنیا چه چیزهایی اتفاق می‌افتند بسیار جالب است. 12 نکته‌ی شگفت انگیزی که در ادامه ارائه می‌گردند به شما کمک می‌کنند تا هنگام راه اندازی وبلاگ خود در
شنبه، 8 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی در رابطه با راه اندازی وبلاگ درباره‌ی سفر
نکاتی در رابطه با راه اندازی وبلاگ درباره‌ی سفر

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
سفر نامه‌ها معمولاً جالب و خواندنی هستند. دانستن این که در دیگر نقاط دنیا چه چیزهایی اتفاق می‌افتند بسیار جالب است. 12 نکته‌ی شگفت انگیزی که در ادامه ارائه می‌گردند به شما کمک می‌کنند تا هنگام راه اندازی وبلاگ خود در باره‌‌ی سفر به اطلاعاتی درباره‌ی سفر نامه نویسی، اطلاعات فنی مرتبط با وبلاگ نویسی، و راه‌های جالب برای انتشار مطالب خود دست رسی یابید.
یک تصویر به اندازه هزاران کلمه واضح و گویا است. اگر وبلاگی که درباره‌ی سفر مطلب می‌نویسد فاقد عکس و تصویر باشد وبلاگ جذابی از آب در نمی‌آید. هر مطلب موجود در وبلاگ باید حد اقل دارای یک تصویر تماشایی باشد تا خوانندگان بتوانند هم زمان با مطالعه‌ی مطالب متنی از یک مرجع تصویری نیز برخوردار باشند. قبل از این که وبلاگ خود درباره‌ی سفر را راه بیاندازید باید دو نکته را مد نظر داشته باشید. نکته‌ی اول این که تنها زمانی چنین وبلاگی را راه اندازی کنید که خودتان به مسافرت و سیر و سیاحت می‌روید. این گونه نباشد که از اینترنت اطلاعاتی کسب کرده و بر اساس آن اطلاعات، مطلب بنویسید. تنها آن دسته از وبلاگ‌ها مورد اعتماد هستند که اطلاعات دسته اول ارائه می‌دهند. خودتان به دیدن مکان‌های دیدنی بروید و سپس در باره‌ی آنها مطالب بنویسید. این دو روش از زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند. نکته‌ی دوم این که برای راه اندازی وبلاگ در باره‌ی سفر باید از تجارب عینی و ملموسی در زمینه‌ی مسافرت برخوردار باشید. در غیر این صورت اشتباهات بسیاری را مرتکب خواهید شد. حالا که همه‌ی این‌ها را گفتیم بیایید به 12 نکته‌ای بپردازیم که در زمینه‌ی راه اندازی وبلاگ در باره‌ی سفر مفید و سودمند هستند.
نکاتی در رابطه با راه اندازی وبلاگ درباره‌ی سفر

1- دلایل راه اندازی وبلاگ خویش را بنویسید.

چرا می‌خواهید یک وبلاگ در باره‌ی سفر راه بیاندازید؟ این کار می‌تواند چند دلیل داشته باشد. شاید می‌خواهید دوستانتان از آخرین سفرهایتان مطلع گردند (در صورتی که مرتباً به مسافرت می‌روید)، یا شاید می‌خواهید به دیگر مسافران کمک کنید آگاهانه‌تر به سفر بروند. شاید هم می‌خواهید سر مستانه در باره‌ی زیبای‌های دنیایی بنویسید که فرصت گشت و گذار در آن را یافته‌اید. شاید همه‌ی موارد فوق را مد نظر داشته باشید. نوشتن ابن دلایل به شما کمک می‌کند تا از افکار، جهت گیری‌ها و اهداف واضح و مشخصی برخوردار گردید. بدین ترتیب می‌دانید که به دنبال چه هستید. همان طور که می‌بینید راه اندازی وبلاگ کار چندان سختی هم نیست. اما افزودن مطالب جدید به آن بعد از مدتی می‌تواند ملال‌ آور شود. شور و شوق اولیه کم کم از بین می‌رود و از تب و تاب می‌افتید. با این حال، برای راه انداختن وبلاگ از دلایل واضح و مشخصی برخوردار هستید. با این روند تدریجی از بین رفتن شور و شوق می‌توان تا حدود زیادی جنگید. برخورداری از یک جهت گیری مشخص همواره می‌تواند به ایجاد انگیزه کمک کند.

2- ببینیند چه چیزی می‌خواهید بنویسید و برای چه کسانی می‌خواهید بنویسید

حالا که می‌دانید برای چه می‌خواهید وبلاگ بنویسید لیستی تهیه کنید از موضوعاتی که قصد دارید در نوشته‌هایتان به آنها بپردازید. هر وبلاگی باید دارای یک نقطه‌ی تمرکز باشد. آیا می‌خواهید ماجراهایی را برای خوانندگانتان روایت کنید؟ چنین مطالبی تجارب شما در جریان مسافرت را پوشش می‌دهند. آیا می‌خواهید در باره‌ی مکان‌های مختلف برای خوانندگانتان بنویسید؟ در این راستا باید اطلاعاتی در باره‌ی یک مکان خاص بنویسید (یعنی در آن جا چه کاری باید انجام داد، چه چیزی برای خوردن هست و چه چیزهایی را می‌توان انتظار داشت) و تمرکز مطلب باید بر روی تجارب شخصی باشد. در این راستا می‌توانید در قسمت «درباره‌ی من» در وبلاگ خویش از همان ابتدا به خوانندگانتان بگویید که باید انتظار چه چیزی را داشته باشند. اگر دیگران علاقه‌مندند که در باره‌ی مکان‌های گوناگون بیشتر بدانند و به این نتیجه برسند که نوشته‌های شما بر خلاف آن چه قبلاً گفته‌اید بیشتر در باره‌ی تجارب شخصی هستند در آن صورت این احساس به آنها دست می‌دهد که به نحوی فریب خورده‌اند. خوانندگان باید بدانند که چه چیزی را به آنها ارائه می‌دهید تا بتوانند نتیجه گیری کنند که وبلاگ‌ شما می‌تواند به آنها کمکی کند یا نه. به شکل بسیار واضح و آشکار بگویید که بر چه چیزی می‌خواهید تمرکز کنید و در راستای پیروی از هدف خود به جزئیات توجه زیادی داشته باشید. ببینید کدام بخش از مخاطبان اینترنتی را می‌خواهید به خوانندگان دائمی خود تبدبل کنید. پس از این که در رابطه با این دو فاکتور تصمیم خود را گرفتید بهره‌ گیری از رویه‌ها و استفاده‌ی بهینه از آنها به سادگی آب خوردن می‌شود.

3- نام وبلاگ خود را آگاهانه انتخاب کنید

اکنون که به روشنی می‌دانید چرا و چگونه می‌خواهید بنویسید بهتر است به فکر یک نام برای وبلاگ خود باشید. نام وبلاگ باید متمایز باشد و در عین حال مقصود یا حد اقل جوهره‌ی وبلاگ را به خواننده انتقال دهد. این موضوع بسیار مهم است که خواننده حد اقل به طور ضمنی متوجه شود که چه جیزی را می‌تواند از وبلاگ‌تان انتظار داشته باشد. نام وبلاگ باید جالب بوده و جلب توجه کند. به یاد آوردن آن نیز باید ساده و آسان باشد. این نام باید به گونه‌ای باشد که مخاطب وسوسه شود حد اقل چند خط از وبلاگ را بخواند تا ببیند جریان از چه قرار است. یک نام طولانی و گیج کننده نه تنها به خاطر آوردنش سخت است بلکه باعث می‌شود باز دیدکنندگان احتمالی برای بار دوم به وبلاگ سر نزنند.

4- با کسانی که اهل مسافرتند به گفتگو بنشینید، به دیگر وبلاگ‌ها در باره‌ی سفر سر بزنید، و ارزش کار خویش را درک کنید.

قبل از این که نوشتن را آغاز کنید یا دست به کار وبلاگ خود شوید با افرادی که اهل مسافرت هستند به گفتگو بنشینید و ببینید آنها چه انتظاراتی از یک وبلاگ در باره‌ی سفر دارند. این امر ایده‌هایی در ارتباط با انتظارات کلی از وبلاگ در اختیار شما قرار می‌دهد. هم زمان به دیگر وبلاگ‌ها که در باره‌ی سفر مطلب می‌نویسند سر بزنید. فهرستی از کارهایی که این وبلاگ‌ها در راستای جذب خوانندگان خویش انجام می‌دهند تهیه کنید. هم چنین فهرستی از چیزهای جالب و جذاب موجود در آن وبلاگ‌ها تهیه نمائید. با توجه به همه‌ی مطالبی که در اینترنت در دست رس هستند پیش خود مجسم کنید که فعالیت‌های شما از چه لحاظ می‌توانند ارزشمند باشند؟ شما چگونه متفاوت عمل خواهید کرد؟ این نکته بسیار مهم است که شما دست به کار متفاوت و منحصر به فردی بزنید. اگر وبلاگ‌تان منحصر به فرد نباشد و در نهایت بسیار شبیه وبلاگ‌هایی شود که پیشاپیش موجود هستند در آن صورت تقریباً غیر ممکن است که بتوانید به عنوان یک وبلاگ متفاوت مطرح گردید. توجه داشته باشید که الهام گرفتن از دیگران و گنجانیدن یک جزء از اجزای دیگر وبلاگ‌ها در وبلاگ خویش کپی برداری تلقی نمی‌گردد البته به شرطی که برداشت شخصی خویش از اجزای مذکور را ارائه دهید. خوانندگان باید با مطالعه‌ی وبلاگ‌تان به قدرت شما در زمینه‌ی تجزیه و تحلیل مسائل پی ببرند.

5- نسبت به گزینه‌هایی که انتخاب می‌کنید مطمئن باشد، زیرا این گزینه‌ها بلند مدت هستند.

برخی از تغییراتی که در وبلاگ‌تان ایجاد می‌کنید یا برخی مواردی که در وبلاگ به اجرا می‌گذارید مواردی بلند مدت هستند. برای مثال، وب ‌سایتی که وبلاگ شما را میزبانی می‌کند یک گزینه‌ی بلند مدت است. اگر بعدها وب ‌سایت میزبان را تغییر دهید این کار نه تنها بر کار شما خواهد افزود بلکه بر رده ‌بندی وبلاگ شما در موتورهای جستجو نیز تاثیر خواهد گذاشت. همچنین لوگوی شما که نقش مهمی در تعیین هویت‌تان ایفا می‌کند یک گزینه‌ی بلند مدت محسوب می‌شود. URL انتخابی شما نیز همیشگی خواهد بود زیرا خوانندگان همواره آن را به خاطر می‌آورند. قبل از افزودن هر چیزی به وبلاگ خود ابتدا در باره‌ی آن خیلی فکر کنید. هیچ کاری را با عجله انجام ندهید، به ویژه کارهایی که در رابطه با آنها خاطرجمع نیستید.

6- نگذارید اعداد و ارقام دل سردتان کنند.

در ابتدا تعداد افرادی که از وبلاگ‌تان دیدن می‌کنند چندان زیاد نخواهد بود. شاید دوستان، اعضای خانواده و چند هم کار در ابتدا از وبلاگ دیدن کنند. مدتی زمان می‌برد تا موتورهای جستجو محتوای موجود در وبلاگ شما را هم مورد ملاحظه قرار داده و در نتایج جستجوهای خویش نشان دهند. در عین حال، اجازه ندهید تعداد کم باز دید کنندگان بر تلاش‌هایتان اثر بگذارند. شاید با دیدن اعداد و ارقام پایین کمی دل سرد شوید، اما تنها از طریق تلاش و کوشش است که در بلند مدت می‌توانید نتیجه‌ی مطلوبی بگیرید. تعداد خوانندگانتان به طور مداوم و به تدریج افزایش می‌یابد، مطالب وبلاگ‌تان به اشتراک گذاشته می‌شوند، و محبوبیت وبلاگ‌تان بیشتر و بیشتر می‌شود.

7- در زمینه‌ی افزودن مطالب جدید بی‌ثبات و متزلزل عمل نکنید و به طور مرتب و مداوم مطالب جدید به وبلاگ خود اضافه کنید.

مطالب شما در واقع ابزارهای بازار یابی شما هستند. با هر مطلب جدیدی که در وبلاگ منتشر می‌کنید فرصت جدیدی در اختیار خویش قرار می‌دهید تا برای وبلاگ خود بازار یابی کنید. با این حال در این زمینه زیاده‌ روی نکنید. مثلاً در طول یک هفته 14 مطلب جدید اضافه نکنید. خوانندگانتان باید از فرصت کافی برخوردار باشند تا بتوانند نوشته‌های شما را دنبال کنند. نباید این احساس به خوانندگان دست بدهد که مطالب زیادی را از دست داده‌اند و این که مجبورند وقت زیادی را صرف مطالعه‌ی مطالب پیشین کنند. مطالب خود را به طور مداوم منتشر کنید و هفته‌ای 2 مطلب جدید به وبلاگ خود بیافزایید. حتی هقته‌ای یک مطلب نیز کفایت می‌کند. همواره تلاش کنید در یک روز مشخص در هفته مطالب جدید را منتشر کنید.

8- رسانه‌های اجتماعی را بشناسید.

اگر می‌خواهید با مردم در ارتباط باشید رسانه‌های اجتماعی بهترین ابزاری هستند که می‌توانید در این راستا به کار گیرید. وب ‌سایت‌هایی همچون فیس ‌بوک و توییتر به شما امکان می‌دهند تا به رایگان حساب‌ کار بری باز کنید. البته در راستای انجام فعالیت‌هایی بازار یابی و تبلیغات باید مبالغی پرداخت کنید. این گونه فرصت‌های عملی را از دست ندهید. قبل از استفاده از این وب‌ سایت‌ها با چگونگی کار کرد آنها آشنا شوید، ببینید این وب‌سایت‌ها در بلند مدت به چه نحوی می‌توانند به شما کمک کنند، در رابطه با چگونگی استفاده از آنها برنامه‌هایی تهیه کنید، و تنها بعد از انجام این مراحل اقدام به ایجاد پروفایل خود در این وب‌سایت‌ها کنید. پروفایل اجتماعی شما همانند وبلاگ‌تان باید پویا و جذاب باشد. قبل از استفاده از این ابزار در راستای تبلیغ وبلاگ‌تان لازم است خودتان از فعالیت‌های اجتماعی برخوردار باشید. تلاش کنید برای هر مطلبی که می‌نویسید تصاویر و / یا ویدئوهایی تهیه کنید. این کار بر جنبه‌های بصری وبلاگ‌تان می‌افزاید و احتمال به اشتراک گذاشته شدن وبلاگ در شبکه‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد. افزونه‌هایی به وبلاگ خود اضافه کنید تا خواننده‌ها قادر گردند مطالب‌تان را به اشتراک بگذارند.

9- صرفاً مبلغی را مشخص نسازید، حساب کنید ببینید چه میزان مایلید هزینه کنید.

در اکثر مواقع ما صرفاً رقم پایه‌ای را که مایلیم برای یک پروژه هزینه کنیم محاسبه می‌نماییم. با گذشت زمان اما هزینه‌های بیشتری مطرح می‌گردند و گاهی اوقات این هزینه‌ها در واقع هزینه‌های واضح و روشنی هستند که در ابتدای کار از نگاه ما دور مانده‌اند. پس از آن که همه‌ی چیزهایی را که برای وبلاگ خود می‌خواهید بر روی کاغذ یاد داشت کردید هزینه‌ی سالانه‌ی آنها را محاسبه نمایید. قبل از راه اندازی وبلاگ سرمایه‌ی مذکور را آماده کنید. بدین ترتیب می‌توانید بر روی کارهای خود متمرکز شوید بدون این که مسائل مالی مربوطه باعث اضطراب و نگرانی‌تان بشوند.

10- در راستای اتخاذ تصمیم نهایی در باره‌ی ظاهر وبلاگ خود وقت زیادی صرف کنید.

خوانندگان معمولاً در ارتباط با برخی برندها از یک حافظه‌ی بصری برخوردار می‌گردند. رنگ‌های پایه‌ای که در زمینه‌ی وبلاگ به کار می‌گیرید به خوانندگان کمک می‌کنند تا با دیدن آن رنگ‌ها وبلاگ شما را به خاطر بیاورند. غالباً رنگ‌های مورد استفاده در وبلاگ بیش از مطالب وبلاگ به ذهن تداعی می‌کنند. علاوه بر این، اندازه‌ی هر مطلب نیز باید با توجه به میزان توجه خوانندگان تعیین گردد. مطالب بسیار کوتاه چندان جدی گرفته نمی‌شوند و مطالب طولانی نیز کسل کننده به نظر می‌رسند. به همین خاطر باید به ظاهر مطلب توجه داشته باشید. برخی از فونت‌ها نقش عمده‌ای در زمینه‌ی جلب توجه خوانندگان ایفا می‌کنند. وبلاگ نویسی صرفاً به خوب نوشتن و زیاد نوشتن محدود نمی‌شود، بلکه جلب توجه بصری خوانندگان را نیز شامل می‌شود. می‌توانید چنین چیزی را هنر نمایش متنی قلمداد کنید. پس قبل از انتخاب قالب و ترکیب نهایی با استفاده از همه‌ی منابعی که در دست رس دارید تا آن جا که ممکن است قالب‌ها و ترکیبات گوناگون را امتحان کنید. هم چنین در رابطه با مفاهیم وبلاگ نویسی به مطالعه بپردازید تا بتوانید شیوه‌ی نگارش مختص خود را شکل دهید. برای مثال، اگر برخی مطالب به ناچار باید طولانی باشند از تکنیک‌هایی هم چون قرار دادن تصاویر پر زرق و برق در میان پاراگراف‌ها استفاده کنید تا بدین ترتیب حالت یک نواختی تصویری واژگان را از بین ببرید. هم چنین می‌توانید از قالب HTML بهره گرفته و به صورت یک پاراگراف در میان مربع‌های رنگی دارای تصاویر جالب را در درون متن قرار دهید. آگاهی از این موارد می‌تواند عملاً به شما کمک کند تا سبک و سیاق خاص خود را شکل دهید.

11- با دانش فنی مربوطه آشنا شوید.

برخورداری از دانش فنی در باره‌ی پلتفرم‌هایی که به کار می‌گیرید از اهمیت بسیاری برخوردار است. این امر شما را قادر می‌سازد تا پس از راه اندازی وبلاگ به آسانی بتوانید به کار خود ادامه دهید و از میزان اشتباهات خود بکاهید. اگر با برخی اجزا، کار کردها و نرم ‌افزارها آشنا نیستید در باره‌ی آنها مطالعه کنید. پس از مطالعه در باره‌ی آنها دست به آزمایشات تجربی بزنید تا با نحوه‌ی کار با آنها بهتر آشنا شوید. برای این که از میزان اشتباهات احتمالی بکاهید فرآیند مطالعه و آزمایش را پیش از آغاز انتشار مطالب در وبلاگ خود انجام دهید.

12- فرآیند بهینه سازی موتور جستجو و استفاده از کلید واژه را مد نظر قرار دهید.

بهترین راه هدایت خوانندگان به سمت وبلاگ خود فرآیند بهینه سازی موتور جستجو است که اساساً به استفاده از کلید واژه‌ها مربوط می‌شود. این فرآیند از یک کار کرد گسترده برخوردار است و لازم است در رابطه با آن سریعاً به مطالعه بپردازید. توصیه می‌شود از کلید واژه‌های زیادی استفاده نکنید، از آنها به گونه‌ای غیر معمول بهره نگیرید، و از آنها استفاده‌ی غیر اخلاقی نیز نکنید. ارسال هرز نامه نیز ممکن است باعث شود که وبلاگ‌تان با مجازات رو به رو گردد. تا آن جا که می‌توانید در وب‌ سایت‌ها، انجمن‌های آنلاین و میز گردهای اینترنتی به مطالعه در باره‌ی بهینه سازی موتور جستجو بپردازید.
نکات فوق که در رابطه با راه اندازی وبلاگ درباره‌ی سفر ارائه گردیدند نه تنها به شما کمک می‌کنند تا زیرکانه‌تر عمل کنید بلکه هم چنین تضمین کننده‌ی این هستند که خوانندگانتان در وبلاگ شما با بهترین‌ها مطالب مواجه می‌شوند. در طول یک دهه‌ی گذشته افراد بسیاری نگارش در باره‌ی سفر و گشت و گذار را آغاز کرده‌اند. بهتر است شما هم از همین حالا دست به کار شوید و نام خود و وبلاگتان را بر سر زبان‌ها بیاندازید. موفق باشید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.