کمبود ویتامین کا (K) و تأثیر آن بر سلامت استخوان

ویتامینها، ویتامینها و ویتامینها! با آنها چه باید کرد و بدون آنها چه کنیم؟ اهمیت ویتامین کا در ارتباط با سلامت استخوان را در این قسمت بیابید.
شنبه، 12 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کمبود ویتامین کا (K) و تأثیر آن بر سلامت استخوان
>کمبود ویتامین کا (K)  و تأثیر آن بر سلامت استخوان

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
ویتامینها، ویتامینها و ویتامینها! با آنها چه باید کرد و بدون آنها چه کنیم؟ اهمیت ویتامین کا در ارتباط با سلامت استخوان را در این قسمت بیابید.
بسیاری از ما به طور کامل از آنچه ویتامینها در بدنمان انجام می‌دهند، غافلیم، برای ما چه اهمیت دارند، و کم بود هر کدام چه تأثیری در بدن دارد؟ ویتامینها موادی هستند که بدن جهت فعالیت و پرورش مناسب بدانها نیاز دارد. اگر بدن دچار کم بود ویتامین شود، آنگاه به گونه‌ای که باید، نمی‌تواند عمل کند، و عمل کرد آن دچار مشکل شده و اختلالات خاصی به وجود خواهد آمد. ویتامینها در تمام مواد وجود دارند ـ شما می‌توانید آنها را در میوه‌ها، سبزیجات، گوشت و لبنیات پیدا کنید، و این روزها حتی مکمل‌های ویتامین نیز در دست رس هستند.
>کمبود ویتامین کا (K)  و تأثیر آن بر سلامت استخوان

به چه علت وجود ویتامین کا دارای اهمیت می‌باشد؟

تمام ویتامینها برای عمل کرد طبیعی بدن مهم هستند. هرچند، ویتامین کا کمک می‌کند تا بدن بتواند یک پروتئین استخوان کاملا کاربردی به نام استئوکلسین(osteocalcin) بسازد. سپس استئوکلسین با کمک این ویتامین خود را کربوکسیله می‌نماید، و این کار کمک می‌کند تا کلسیم درون بدن استخوان‌ها را به یک دیگر متصل کرده و آنها را قوی‌تر سازد. هم چنین نقش حیاتی در پیش گیری از کلسیفیکاسیون (آهکی شدن) شریانها بازی می‌کند، و به تنظیم میزان قند خون در بدن کمک می‌کند.

بدن به چه میزان ویتامین کا نیاز دارد؟

این ویتامین محلول در چربی است و برای این که بدن عمل کرد درستی داشته باشد، به 80 میلی گرم در روز برای مردان و 65 میلی گرم در روز برای زنان نیاز است. نوزادان نیز به مقداری از آن نیاز دارند، هر چند مقدار اندک 5 میلی گرم در روز باشد.

بهترین منابع این ویتامین کدامند؟

سبزیجات برگ ‌دار مانند کلم بروکلی، کلم سنگ، و اسفناج منابع غنی این ویتامین می‌باشند. هم چنین می‌توانید این ویتامین را در کلم، گل کلم، کلم پیچ، و دانه‌های سویا پیدا کنید. شیر گاو، با منبع غنی از ویتامین کا راه بسیار خوبی برای حفظ سلامتی است. باکتری موجود در روده‌ها نیز یک منبع بزرگ از این ویتامینند.

کم بود ویتامین کا

هنگامی که بدن از یک ویتامین خاص میزان لازم را دریافت نکند، به کم بودهایی منجر می‌شود که برای بدن و عمل کرد آن مضر است. هنگامی که شخصی نتواند مقدار مورد نیاز این ویتامین را از روده‌ها مصرف و جذب نماید، دچار کم بود می‌شود. بیشتر مواقع، نا توانی بدن برای جذب ویتامین از روده است که منجر به کم بود آن در بدن می‌شود تا عدم مصرف آن.
این کم بود هنگامی که فرد در حال مصرف آنتی بیوتیکها است نیز رخ می‌دهد، به این دلیل که آنتی بیوتیکها باکتریهای سازنده‌ی ویتامین کا را در بدن از بین می‌برند. نوزادان در معرض ابتلا به فقر ویتامین هستند، به این دلیل که بدن و دستگاه گوارش آنها این نوع باکتری را ندارد.

چگونگی تأثیر آن بر سلامت استخوان، تراکم استخوان و پوکی استخوان

آیا می‌دانید که این ویتامین نقش حیاتی در سلامت استخوان، تراکم استخوان و پوکی استخوان دارد؟ اجازه دهید به چگونگی آن پی ببریم. به عبارت ساده، این ویتامین به اتصال کلسیم به استخوانها کمک کرده و در نتیجه به بهبود کلی سلامت استخوان، تراکم استخوان و جلو گیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. این ویتامین در زنان یائسه که در معرض بالاترین خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند، دارای اهمیت است. ویتامین کا و مکمل‌های آن بهبود سلامت استخوان و کاهش خطر شکستگی، به خصوص شکستگی لگن را باعث می شوند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.