لیست حیوانات در حال انقراض

در مورد خسارات و زیان های بسیار زیادی که به طبیعت وارد می شود، بیشتر بدانید! در مورد برخی از شگفت انگیزترین حیوانات که در حال انقراض هستند، اطلاعات بیشتری کسب کنید. در این مقاله فهرستی از حیوانات منقرض شده معرفی می گردد.
شنبه، 12 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لیست حیوانات در حال انقراض
لیست حیوانات در حال انقراض

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
در مورد خسارات و زیان های بسیار زیادی که به طبیعت وارد می شود، بیشتر بدانید! در مورد برخی از شگفت انگیزترین حیوانات که در حال انقراض هستند، اطلاعات بیشتری کسب کنید. در این مقاله فهرستی از حیوانات منقرض شده معرفی می گردد.
"ببرها بازیچه نیستند و هم چنین درختان نیز به عنوان منبع سوخت نمی باشند. کاری که حیوانات و گیاهان در طبیعت انجام می دهند، به زندگی انسان کمک کرده و باعث آسایش زندگی او می شود!"
البته هیچ لذتی در انتقال اطلاعات در مورد حیواناتی که در حال از بین رفتن هستند وجود ندارد، اما مسئله این است که آنها دیگر در هیچ کجا وجود ندارند. این بحث در مورد موجوداتی است که آخرین گونه هایشان از بین رفته اند و به عنوان حیوانات منقرض شده نامیده می شوند. از عواملی که باعث ایجاد این فاجعه شده است می توان حوزه جغرافیایی محدود، آلودگی ژنتیکی، از دست دادن زیستگاه، شکار بی رویه، انقراض دیگر گونه های قابل اعتماد و گرم شدن کره زمین را نام برد.

الفبای انقراض

منقرض شده (EX (Extinct: گونه هایی که کاملاً منقرض شده و در طبیعت وجود ندارند. مثل ببر ایرانی یا ببر مازندران
منقرض شده در طبیعت (EW (Extinct in the Wild: گونه هایی که در طبیعت زندگی نمی کنند و فقط در باغ وحش ها و مراکز تحقیقاتی یافت می شوند. از جمله گوزن زرد ایرانی
به شدت در خطر (CE (Critically Endangered: گونه هایی که در این دسته قرار می گیرند، به صورت بحرانی و به شدت وخیم در حال انقراض هستند مانند لاک پشت پوزه عقابی
در خطر انقراض (EN (Endangered: این گروه را به عنوان «در حال انقراض» می شناسند. گونه های این طبقه به دلیل کمی جمعیت، تغییر در محیط زندگی یا شکار غیر مجاز در معرض نابودی هستند. یوز ایرانی و اخیراً پلنگ ایرانی در این طبقه قرار گرفته اند.
گونه آسیب پذیر (VU (Vulnerable: حیوانات و گیاهان این طبقه به عنوان «گونه های آسیب پذیر» معرفی می شوند. تعداد این گونه ها کم است و بر اساس آمار «لیست قرمز» سازمان جهانی حفاظت از منابع طبیعی، ۸۵۶۵ گونه در این طبقه جای دارند.
نزدیک به تهدید (NT (Near Threatened: گونه هایی که در این گروه قرار می گیرند، در آستانه تهدید قرار دارند ولی هنوز در معرض آسیب قرار ندارند. روباه یال دار نمونه ای از این دست گونه ها است.
کمترین نگرانی (LC (Least Concern: گونه هایی که در این گروه قرار می گیرند، با نگرانی و حساسیت کمتری به آنها نگاه می شود. گونه های این طبقه را نمی توان در طبقه دیگری جای داد و این به معنای کمی اطلاعات از آنها نیست.
نقص اطلاعات (DD (Data Deficient: گونه های گیاهی و جانوری که اطلاعات کمی نسبت به آنها وجود داشته باشد. مثلاً کبوتر کوهی و میمون پوزه دراز کوچک و . . . را در این گروه قرار می دهند.
بررسی نشده (NE (Not Evaluated: گونه هایی که در این گروه قرار می گیرند، ارز یابی در مورد آنها صورت نگرفته است.
حیواناتی که در 10 سال گذشته منقرض شده اند

وزغ طلایی

وزغ طلایی، که نام علمی آنperiglenesm Bufo می باشد، هم چنین با نام های وزغ طلایی مونته ورده یا وزغ مونته ورده، وزغ Alajuela و وزغ پرتقال نیز شناخته می شود. این وزغ براق، کوچک و درخشان در جنگل های استوایی بالاتر از شهر مونته ورده کاستاریکا وجود داشته است. با توجه به تحقیقات گسترده از IUCN (اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت)، نمونه این وزغ دیگر در هیچ نقطه ای از زمین مشاهده نشده است. در سال 2004، این اتحادیه انقراض وزغ طلایی را اعلام کرد. از بین رفتن این گونه در اثر آلودگی هوا، از دست دادن زیستگاه و گرم شدن کره زمین بوده است.

Po'o-uli (نام نوعی پرنده)

مورد دوم لیست حیوانات منقرض شده، که بیش از 6 سال از آن نمی گذرد، Po'o-uli, Melamposops phaeosoma می-باشد. این حیوان هم چنین به نام شهد خوار سر سیاه نیز شناخته شده است. زیستگاه این پرنده در هاوایی بوده است. کشف آن در سال 1973 در جزیره مائوئی انجام شده بود و پس از یک دوره 26 ساله، تنها سه مورد از این گونه گزارش شد. یکی از این سه مورد که جنس آن نر بود، در قفس به منظور تولید مثل نگه داری شد. با این حال، هیچ جفتی برای این پرنده یافت نشد تا این که در سال 2004 از بین رفت. احتمال نگه داری در قفس به صورت انفرادی به منظور تولید مثل و اصلاح نژاد این گونه (با توجه به باروری و جفت گیری پایین) بسیار کم است و در حال حاضر جمعیت این گونه در حیات وحش رو به صفر است. تمام این عوامل باعث شده است که آنها در سال 2004 به عنوان گونه منقرض شده اعلام شوند.
لیست حیوانات در حال انقراض

بز کوهی پیرنئن

بز کوهی پیرنئن تا جایی که ما به یاد داریم تا سال 2000 وجود داشت، اما در حال حاضر در فهرست حیوانات منقرض شده است قرار دارد. نام علمی این حیوان Capra pyrenaica pyrenaica می باشد. این حیوان یکی از چهار گونه از بزهای کوهی اسپانیایی بوده است. در ژانویه سال 2000، با مرگ آخرین بز کوهی پیرنئن، انقراض این گونه نیز اعلام شد. گونه های دیگری که هنوز زنده مانده‌اند در آستانه انقراض یا "نزدیک به تهدید" در نظر گرفته شده اند.
کلاغ هاوایی
این گونه به عنوان یک گونه منقرض شده در طبیعت اعلام شده است. دو مورد از آخرین کلاغ های هاوایی نیز در سال 2002 نا پدید شدند. کلاغ هاوایی، hawaiiensis CORVUS، قبل از انقراض، تنها در مناطق غربی و جنوب شرقی جزیره هاوایی یافت می شد. در حدود 56 مورد از این گونه به منظور تولید مثل در قفس نگه داری می شد.

طوطی اسپیکس

مورد دیگر در این لیست طوطی اسپیکس (spixii Cyanopsitta) می باشد. این حیوان بومی برزیل بوده و آخرین گونه های باقی مانده از آن تا پایان سال 2000 نا پدید شد. تله گذاری برای تجارت و از دست دادن زیستگاه، دلایل اصلی از بین رفتن این پرنده می باشد. حتی اگر موردی از این طوطی وجود داشته باشد، به احتمال زیاد بسیار کوچک و ریز اندام خواهد بود و در نتیجه، با توجه به پایگاه داده IUCN، این حیوان در طبیعت به عنوان منقرض شده اعلام شده است.
این اطلاعات خلاصه ای در مورد مرگ غم انگیز و نا گوار برخی از با شکوه ترین موجودات زمین می باشد که تا همین چند سال پیش بر روی زمین نفس می کشیدند. در لیست زیر فهرستی از حیواناتی آورده شده که به طور کامل از چهره زمین حذف شده اند؛ بعضی از آنها چند سال پیش و برخی دیگر بیش از 100 سال پیش. این حیوانات با توجه به مناطق جغرافیایی منقرض شده اعلام شده اند.

حیوانات منقرض شده
اروچس (نوعی گاو بسیار بزرگ)
غزال عربستان
موش بزرگ گوش
موش صحرایی بولداگ
خفاش غول پیکر پانای
روباه پرنده تیره
پرنده فیلی
Upland Moa نوعی پرنده
شترمرغ جزیره کینگ
شلداک کره ای کاکل دار (نوعی اردک)
شلداک موریس
اردک جزیره آمستردام
اردک موریس
مرغ زیبای اسکیمویی جاوه ای
ماهی گیرک بزرگ (بزرگترین پرنده در نوع خود)
کبوتر وحشی آمریکای شمالی
کبوتر چوب بونین
کبوتر لیورپول
سولو سینه سرخ
کبوتر زمینی منقار ضخیم
کبوتر میوه خوار نگراس
دودو (یک نوع مرغ غیر پرنده)
خفاش دم کوتاه بزرگ نیو زیلندی
Marcano's Solenodon (نوعی موش)
موش بالریک
موش پنبه ای ساحل چادویک
موش گولد
گرگ جزیره فالکلند
ببر بالی
ببر تاسمانیا (تای لاسین)
گرگ ژاپنی
خرس قهوه ای مکزیکی
سمور یا راسو دریایی
شیر دریایی ژاپنی
ببر مازندران (سومین گونه بزرگ در جهان)
ببر جوان
سیل منک کارائیب
کرگدن سیاه غربی
خفاش پورتوریکو
روباه پرنده تیره
موش صورت پهن
خرگوش دریاچه مک کی - والابای
موش کانگروی کویر تولیچ
موش خوک پا
موش شکم قرمز لاغر
گاو دریایی استلر
موش صحرایی غار
موش دارلینگ داون
موش دم دراز
موش گوزن پامبرتون
موش بزرگ گوش
موش صحرایی غول پیکر برنج سنت لوسی
خرس اطلس
روباه پرنده ماسکارن
بزکوهی آفریقایی
کرگدن کوتوله ماداگاسکان
غزال قرمز
موش صحرایی غول پیکر جزایر قناری
مرغان بزرگ سنت هلن
طوطی کوچک دراز دم نیوتن
سوسمار غول پیکر کیپ ورد
لاک پشت غول پیکر لاک موریس
مارمولک خانگی غول پیکر رودریگز
مار بوا جزیره روند
مارمولک خانگی رودریگز
لاک پشت غول پیکر ریونیون
Typhlops Cariei (نوعی کرم)
لاک پشت غول پیکر گنبدی موریس
پانتادون ماداگاسکار (نوعی ماهی)
Ptychochromoides Itasy (نوعی ماهی)
گوسفند بربری مصری
شیر کیپ
شیر بربری
غزال بزرگ شاخ هلالی آفریقا
خرس غار
شیر غار اروپایی
Elasmotherium (نوعی کرگدن)
کرگدن مالتی
موش صحرایی غول پیکر تنریف
کرگدن استپ
اورچس اوراسیا
موش قفقازی
گاومیش قفقازی
موش غول پیکر زمستان خواب
موش بی دم ساردینیایی
سوسمار جزیره لیزاردانی
شیر آسیایی
نهنگ خاکستری
شیر اروپای غربی
گرگ جزیره فالکلند
روباه آرژانتینی
موش گالاپاگوس خستگی نا پذیر
نوعی گورکن دوئن
پرندگان غول پیکر ترور
فینچ زمینی داروین
پرنده گلو قرمز
شیر سری لانکا
گاو میش استپ
شیر غار
غول تکشاخ
کرگدن پشمی
اورچس هندی
فیل چینی
کرگدن شمال سوماترا
ببر جاوا
خفاش غول پیکر پانای
غزال عربی
دلفین رود خانه چینی (بیجی)
شتر مرغ آسیایی
فاخته بونین
کوآلا غربی
موش - کانگورو کویر
خرگوش - موش صحرایی سفید پا
خرگوش آسیای مرکزی والابای
قورباغه تخم گذار معده
نوعی مارمولک کوچک خال دار
پرنده جزیره استوارت
بلدرچین نیو زیلندی
پرنده جزیره جنوبی
کواگا (نیمی گور خر نیمی اسب)
چنگر نیو زیلندی
اردک فنچ
بوش موا (نوعی پرنده)
جغد خندان

انقراض حیواناتی که در اثر نیروهای طبیعت رخ داده است، اجتناب نا پذیر بوده است. با این حال، انقراضی که در اثر اقدامات بی پروای انسان به وجود می آید، قابل جلو گیری و توقف می باشد. اگر اقدامات لازم برای حفظ تعداد کمی از گونه های جانوری که تا کنون باقی مانده اند انجام نشود، این تعداد نیز به لیست بالا اضافه خواهند شد. شکار، شکار غیر قانونی، تصرف و گسترش زمین، جنگل زدایی و بسیاری از عوامل دیگر به طور مستقیم یا غیر مستقیم، باعث مختل شدن اکو سیستم حیوانات شناخته شده اند. اما ما باید آگاه باشیم که هر موجود زنده در زمین بخش مهمی از اکو سیستم را تشکیل می دهد. انقراض هر موجود، به طور مستقیم بر بقای دیگر موجودات اثر گذاشته و اختلال به وجود می آورد. این مسئله مانند طاعون گسترش می یابد! . . .



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.