عدد ابجدی: 202 الرب به معنی مالک و مدبّر و تربیت دهنده است و «شیخ بُرسی»(ره) فرموده است که هر کس این اسم را بسیار بگوید خداوند اولاد او را حفظ می فرماید و در بعضی از روایات است که هر کس بگوید «یا ربّ یا ربّ» تا آن که نفسش قطع شود در جواب او گفته شود «لبّیک، حاجت تو چیست؟» و اگر کسی برای هر مهمی هشتصد و هجده مرتبه بگوید «سلامٌ قولاً مِن رَبٍّ رَحیمٍ» آن مهم برآورده شود و اگر روز چهارشنبه تا پانزده روز هر روز به عدد مذکور این ذکر را بخواند بسیار مؤثر باشد.
نیز در روایات آمده است که اگر کسی در یک مجلس دو هزار و شصت و دو مرتبه بگوید «اِنَّی مَغلوبٌ فَانتَصِر» هر مطلبی داشته باشد برآورده شود و برای رفعت و وسعت و جاه و حشمت و محبّت و قدرت و امنیّت، خواندن این آیه «حَسبِیَ اللهُ لا اِلَهَ اِلَّا هُوَ عَلَیهِ تَوَکَّلتُ وَ هُوَ رَبُّ العَرشِ العَظیمِ» تا هزار و ششصد و نود و نه مرتبه بسیار مجرّب است و نیز اگر کسی این آیه را روزی هفتاد بار بخواند جمیع مهمّات او برآورده شود و همراه داشتن این آیه نیز همین فواید را دارد. اگر کسی این لوح ذیل را در روز شنبه بنویسد برای گشایش کارها و رفع مکرر دشمنان مفید است.
همچنین نهادن این لوح در گردنبند اطفال برای جلوگیری از گریستن بی مورد آنها نافع است و صورت لوح این است:
حسبی الله |
علیه توکلت 971 |
و هو رب العرش 820 |
العظیم 1051 |
رضی أزل 1048 |
محیی واجب |
أول آخر صمد 972 |
باری |
کهیعص خالق |
موجد نافع 254 |
حمعسق شفیق |
یا حکیم یا علیم |
قدوس ناصرکبیر |
یا حافظ یا دیان 1050 |
قیوم صاحب 257 |
طه یس رحمن رحیم |
شکل شماره(1)
همچنین اگر گسی در شب جمعه یا در شب عید قربان دو رکعت نماز کند و در هر رکعت چون به «ایّاکَ نَعبُدُ وَ ایَّاکَ نَستعینُ» رسد صد مرتبه تکرار نماید پس حمد را تمام نماید و دویست مرتبه توحید بخواند و چون از سلام فارغ شد هفتاد مرتبه بگوید «لا حَولَ وَلا قُوَّةَ اِلَّا بِاللهِ العَلیِّ العَظیمِ» پس به سجده رود و دویست مرتبه بگوید «یا رَبِّ یا رَبِّ یا رَبِّ» هر حاجت که بخواهد روا گردد و همراه داشتن مکسَّر این اسم نیز فواید بسیار دارد و صورتش این است:
ال |
ر |
ب |
ب |
ال |
ر |
ر |
ب |
ال |
شکل شماره (2)
پژوهشی در مفهوم الرّب
این واژه از اسمای خداوند و به معنی پروردگار می باشد که 970 بار در قرآن کریم آمده است. برای این اسم یازده معنی وجود دارد: مالک، جمع کننده، سیّد، تدبیرکننده، اصلاح کننده، همراه، رفیق، دائم، خالق، محوّل، تربیت کننده."راغب در مفردات" می گوید: ربّ در اصل به معنای تربیت کردن می آید و تربیت هر چیزی به این است که وی را به منتهای کمال لایق می رساند. لفظ "ربّ" برای غیرخدا به طور مستعار اطلاق می شود زیرا گفتن «ربّ» به غیر الله جایز نیست به این جهت که تنها او مربّی و متکفّل مصلحت موجودات است.
"بگو چگونه جز خدای یکتا"، "ربّ" جویم که او "ربّ" همه چیز است. مقام ربوبیت مختص به ذات لایزال الهی است و هر کس مدعی چنین مقامی باشد کذّاب و نیرنگ باز است."«انعام/164»
همان طور که گفته شد نام شریف «ربّ» از اسم هایی است که به دفعات در قرآن و همچنین در لسان انبیا و اولیا تکرار شده است و این حکایت از رمز معنوی و تأثیر خاص این اسم می نماید. و دلیل این که قرآن کریم مقام ربوبیّت را از غیرخدا نفی می کند آن است که تمام تربیت کنندگان عالم تحت مقام والای ربوبیت اویند و پروردگار متعال، کل جهان را تحت تربیت و پرورش خویش دارد.
باید توجه داشت که «ربّ» به «مالک مصلح» گفته می شود، بنابراین به هر کس که مالک چیزی باشد گفته نمی شود. «ربّ» از ماده ی «ریب» است نه از ماده ی «ربو» و به اصطلاح مضاعف است نه ناقص، ولی در معنی اصلی «ربّ»، مفهوم پرورش و تربیت افتاده است و لذا در فارسی معمولاً آن را به عنوان پروردگار ترجمه می کنند.
مترجم و شارح: استاد محمد رسول دریایی
منبع: شریف کاشانی، ملاحبیب الله؛ (1383)، خواص و مفاهیم اسماء الله الحُسنی(نامهای زیبای خداوند)، ترجمه ی محمدرسول دریایی، تهران: نشر صائب، چاپ ششم