ناشناس

از تبعیض معلمان ناراحتم. من در این وضعیت چیکار کنم؟

با سلام. من از یکی از همکلاسی هایم بسیار متنفرم. من از ششم باهاش همکلاسم الان هم توی کلاس هشتم هستم. معلم ها همه اونو دوست دارن حتی برخی از همکلاسی هایم همین طور. اون توی ترم اول ریاضی گرفته 19 معلم میگه واست 20 میزارم. حتی یه بار نمره من از اون خیلی بیشتر بود اما معلم اونو معلم یار کرد. من در این وضعیت چیکار کنم؟
سه‌شنبه، 25 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

از تبعیض معلمان ناراحتم. من در این وضعیت چیکار کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 13 ساله )

با سلام. من از یکی از همکلاسی هایم بسیار متنفرم. من از ششم باهاش همکلاسم الان هم توی کلاس هشتم هستم. معلم ها همه اونو دوست دارن حتی برخی از همکلاسی هایم همین طور. اون توی ترم اول ریاضی گرفته 19 معلم میگه واست 20 میزارم. حتی یه بار نمره من از اون خیلی بیشتر بود اما معلم اونو معلم یار کرد. من در این وضعیت چیکار کنم؟


مشاور: خانم عقیقی

با سلام. ممنون از ارتباطتون با راسخون.

در مورد اینکه بقیه بچه ها و معلم ها دوست شما را دوست دارند مطمئنا به این خاطر هست که او مهربان، مؤدب و اجتماعی است. یعنی با رفتارها و اعمال خودش باعث می شود که دیگران به سمت او متمایل شوند و دوست داشته باشند که با او معاشرت بیشتری داشته باشند. معمولا افرادی که رفتار و منش خوبی دارند موجب می شوند که مورد علاقه دیگران شوند. یعنی دوست داشتنی بودن درصد زیادی به خاطر مرتب بودن، مؤدب بودن و اجتماعی بودن افراد اتفاق می افتند. یعنی فردی که بسیار زیباست اما بد اخلاق، نمی تواند از طرف دیگران پذیرفته شود. اینکه نمره شما بالاتر از او بوده اما او معلم یار شده است دو دلیل دارد: یا اینکه واقعا از لحاظ اجتماعی و ارتباطی دارای امتیازات خوبی هست که این امتیازات موجب شده معلم او را مناسب تر برای معلم یاری بداند. اما ممکن هم هست که معلم شما به خاطر اینکه او را دوست دارد او را معلم یار کرده است. اگر بقیه بچه ها هم با شما هم عقیده بوده اند که معلم بی عدالتی کرده است بهتر است که اگر بار دیگر این اتفاق بیفتد با معلم خود صحبت کنید و به او احساس خود را بگویید. همیشه سعی کنید حرف خود را بزنید نه با تندی و بی احترامی؛ بلکه با رعایت ادب و اصول درست. معلم ها مطمئنا پذیرای صحبت ها و احساسات دانش آموزان هستند. اما در نظر داشته باشید که بقیه بچه ها هم با شما هم عقیده باشند. من به شما توصیه می کنم که با دقت فکر کنید و به این نتیجه برسید که واقعا چرا از او متنفر هستید.

ممکن است در بین افکار خود به این نتیجه برسید که چون او خیلی مؤدب، با اخلاق و مهربان است و شما مثل او نیستید ناراحت شوید و در نتیجه خشمگین شوید. خشمگین از اینکه چرا من مثل او دوست داشتنی نیستم، چرا بقیه مرا طرد می کنند. چرا من نمی توانم مثل او رفتار کنم، مثل او سلام احوال پرسی کنم، مثل او حرف بزنم، مثل او بخندم و یا مثل او خوش برخورد باشم. یا اینکه فکر می کنید که من باید بیشتر از بقیه دوست داشتنی باشم پس حالا که یکی پیدا شده از من دوست داشتنی تر پس خشمگین می شوید. یعنی این تصور که فقط من باید دوست داشتنی و مورد احترام باشم. و اگر کسی بالاتر از من باشد یعنی من فرد بی ارزشی هستم.

هر کدام از فکر ها که به سراغ شما بیاید در نهایت منجر به این می شود که خشمگین شوید چون به این نتیجه می رسید که دچار یک شکست شده اید، نقصی دارید یا اینکه دیگران شما را طرد کرده اند. به صورت کلی بدانید که هر فردی منحصر به فرد است، هر فردی ویژگی هایی دارد که از نظر بعضی ها دوست داشتنی است، هیچ کسی نیست که همه افراد از او متنفر باشند. ممکن است شما در یک ویژگی سرآمد باشید که دوستتان این ویژگی را ندارد. کسانی شما را دوست داشته باشند که اصلا دوست شما برایشان جذاب نباشد. پس هر کسی دارای جایگاه خودش در زندگی است. هر فردی از طرف افراد خاصی پذیرفته می شود و دوست داشته می شود.

-در درجه اول به شما توصیه می کنم خودتان را همانطور که هستید دوست داشته باشید. هر روز صبح جلو آینده بایستید و به خود بگویید چه افرادی در زندگی من هستند که مرا دوست دارند، مادر، پدر، خواهر برادر، اقوام و غیره. کسانی که بدون هیچ تقاضا یا خواسته ای از شما، شما را دوست دارند. یعنی خود خودتان را دوست دارند. حتی اگر بد اخلاقی کنید مادر شما را دوست دارد، حتی اگر غر غر کنید پدرتان شما را دوست دارد. ویژگی های مثبت خود را برای خودتان تکرار کنید، کارهای مفیدی را که انجام داده اید، استعداد خاصی را که دارید همه اینها را هر روز به خودتان یادآوری کنید و بدانید که شما خاص هستید. یک موجودی با مجموعه ای از ویژگی ها که با فرد دیگری کاملا متفاوت است.

-از ورود افکار منفی که منجر به تنفر شما شود خودداری کنید، اگر هر روز بخواهید از دوست خود متنفر باشید هیچ چیزی درست نخواهد شد، تنها بر اضطراب و تنش شما اضافه خواهد شد و باعث نا آرامی شما خواهد شد. این نا آرامی زندگی شما را متلاشی می کند چون جلوی پیشرفت شما را میگیرد.

-در کنار همه اینها، سعی کنید ویژگی هایی از خودتان را شناسایی کنید که اگر روی آنها کار کنید رفتار و عملکرد شما بهتر خواهد شد، مثلا تعاملات اجتماعی خود را بهتر کنید، اما باز هم خود را دوست بدارید زیرا اینقدر خوب هستید که می خواهید رشد کنید و بهتر از قبل بشوید.

-در بررسی رفتارهای خود و یا بازخوردهایی که از دیگران می گیرید متوجه خواهید شد که در چه زمینه ای بهتر است که بهتر عمل کنید. مطمئنا مهارت هایی هست که اگر شما بیاموزید منجر به این خواهد شد که خیلی حالتان بهتر باشد و بهتر زندگی کنید.

موفق و پیروز باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.