چهارشنبه، 17 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در طول تاريخ، در زمان پيامبران گذشته عذاب‎هاي الهي بر مشركان و كافران نازل مي‎شد. چرا اين عذاب الهي در زمان پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ بر مشركان نازل نشد؟


پاسخ :
درباره علت نازل نشدن عذاب بر مشركين زمان پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ ، ابتدا بايد بدانيم كه عذاب بر چه کساني نازل مي‌شود؟
اولين نكته‌اي كه در اين باره مي‎توان مورد اشاره قرار داد آن است كه تا وقتي خداوند براي يك قوم رسول نفرستد و اتمام حجّت نکند، آن قوم را عذاب نخواهد کرد، و ما كنّا معذبين حتي نبعث رسولاً[1] يعني ما هرگز قومي را مجازات نخواهيم كرد مگر آن كه پيامبري مبعوث كرده باشيم. و چنان كه علامه طباطبايي اشاره كرده‎اند در آيه به جاي كلمه نبي از رسول استفاده شده است؛ زيرا رسالت منصبي است خاص كه اتمام حجت مي‌آورد و در پي انجام آن و مخالفت افراد با رسولان يا عذاب دنيوي (استيصال) خواهد آمد و يا اجازه بهره‎گيري از حيات دنيوي تا زماني معين؛[2] چنان كه مي‎فرمايد: يؤخّركم الي اجلٍ مسمّي[3]
نكته ي‌ ديگري كه در اين بحث ذكر آن لازم است، نااميدي پيامبران از هدايت آن قوم مي‎باشد، چنان كه مي‎فرمايد: حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا فَنُجِّيَ مَنْ نَشاءُ وَ لا يُرَدُّ بَأْسُنا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمينَ[4] تا آن جا كه رسولان [از ايمان كافران‏] نوميد شدند و [مردم‏] گمان بردند كه به آنها دروغ گفته شده، در اين هنگام يارى ما به آنها رسيد. پس هر كه را خواسته بوديم نجات يافت، و عذاب ما از قوم گنهكار برگشت ندارد.
اين آيه نشان مي‎دهد كه پيامبران الهي دعوت خود را اعلام نموده و قوم خود را از عذاب الهي بيم داده‌اند؛ ولي آن‎ها نپذيرفتند تا جايي كه پيامبران از هدايت آن‎ها نااميد شدند و مردم هم گمان كردند كه پيامبران درباره عذاب‎هاي الهي دروغ گفته‎اند. بدين جهت پيامبران را تكذيب كردند و در نتيجه خداوند عذاب خود را نازل فرمود.
در آيات 36 سورة هود و 27 سورة‌ نوح به نااميدي پيامبران از هدايت کافران اشاره شده و آية 27 سوره نوح بيان مي‎كند كه حتي فرزندان آينده آن‎ها هم فاجر و كافر خواهند بود. به فرموده علّامه طباطبايي اين نكته (نااميدي پيامبران) در قصه‎هاي هود، صالح، شعيب، موسي و عيسي ـ عليهم السّلام ـ نيز آمده است.[5] روايتي نيز از امام محمد باقر ـ عليه السّلام ـ نقل شده كه حضرت نوح با واسطة وحي الهي مي‎دانست كه ديگر هيچ يك از افراد آن قوم ايمان نخواهند آورد؛ سپس حضرت به آيه 36 سوره هود اشاره مي‎كند كه خداوند به حضرت نوح مي‎فرمايد: «به جز كساني كه ايمان آورده‎اند كسي ديگري ايمان نخواهد آورد.»[6]
با نگرشي به تاريخ صدر اسلام مي‎بينيم كه پيامبر از ايمان آوردن مردم مكّه نااميد نشد و از هر فرصتي براي تبليغ اسلام استفاده كرد، در نتيجه و پس از فتح مكه اكثر مردم مسلمان شدند و حتي سران قريش، کساني همانند ابوسفيان نيز به ظاهر اسلام آوردند. همين مقدار براي دفع عذاب دنيوي كافي است. به علاوه، اين امكان هميشه وجود داشت كه نسل‌هاي آينده‌ي همين كفار و مشركان، جزو مؤمنين باشند؛ از اين رو خداوند مشركان را عذاب نكرده است.
آيه 33 سوره انفال نيز به علت عذاب نکردن مشركان قريش اشاره كرده و مي‎فرمايد: «و ماكان الله ليعذبهم و انت فيهم و ما كان الله معذّبهم و هم يستغفرون؛ ولي (اي پيامبر!) تا تو در ميان آن‎ها هستي، خداوند آن‎ها را مجازات نخواهد كرد؛ و (نيز) تا استغفار مي‎كنند، خداوند عذاب‎شان نمي‎كند». علامه طباطبايي پس از نقل نظريات مختلف دربارة عذاب ياد شده در آيه، نتيجه مي‎گيرد. که اين آيه مربوط به عذاب دنيوي است و تا وقتي پيامبر در قيد حياتند و نيز پس از ايشان تا وقتي استغفار در ميان امت جاري باشد، عذاب را نفي مي‎كند؛ ولي با ضميمة اين آيه به آياتي كه عذاب را به اين امت وعده مي‎دهند؛ مثل آية 47 يونس، نتيجه مي‎گيرد كه در آينده، اين امت به جايي مي‎رسند كه استغفار را نيز ترك خواهند كرد و عذاب الهي نازل خواهد شد.[7] و اين قانون ثابت خداوند است كه هرگاه رسولي بفرستد، پس از ابلاغ پيام و پذيرش عده‎اي و انكار عده‎اي ديگر، عذاب الهي بين مؤمنين و تكذيب كنندگان فاصله خواهد انداخت و مؤمنين نجات مي‎يابند؛ زيرا بر اساس آية 49 سورة يونس، هر امتي، اجل و مهلتي دارد كه هر گاه به پايان برسد عذاب الهي در همان لحظه نازل خواهد شد. قابل توجه است كه در آيه بعدي، عذاب را به مجرمين نيز سرايت مي‎دهد و به تکذيب کنندگان اكتفا نمي‎كند و اين گمان را باطل مي‎كند كه اين امت به خاطر پيامبر هيچ گاه عذاب نخواهد شد؛ چنان كه در آية 123 سورة نساء نيز اين آرزو را باطل کرده است.[8]
در آية 8 سورة هود نيز تصريح مي‎کند كه خداوند عذاب را به تأخير انداخته است و در پاسخ به استهزاء كفار كه سؤال مي‎كنند، چه عاملي باعث عدم نزول عذاب شده است، مي‎فرمايد: الا يوم يأتيهم ليس مصروفاً عنهم آگاه باشيد آن روز كه عذاب به سراغ‎شان آيد از آن‎ها بازگردانده نخواهد شد. و سخن آنان به گونه‎اي است كه اين وعده الهي را تكذيب مي‎كردند.[9]
و در پاسخ پرسش از زمان عذاب نيز خداوند بر حتمي بودن وقوع آن تأكيد مي‎كند و به پيامبر دستور مي‎دهد كه به كفار بگو: من به جز آن چه خدا بخواهد از پيش خود صاحب نفع و ضرري نيستم.[10] و بالاخره در روايتي از امام باقر ـ عليه السّلام ـ نقل شده كه اين عذاب در آخر الزمان بر كساني از اهل قبله نازل خواهد شد كه نزول عذاب الهي را تكذيب مي‎كنند.[11]
نتيجه آن كه نزول عذاب بر گنه‎كاران اين امت نيز حتمي است؛ ولي، به احترام وجود مبارك پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ و نيز و احتمال ايمان آوردن نسل‎هاي آينده به تأخير افتاده است.
تذكر اين نكته لازم است كه آن چه مورد بحث بود عذاب استيصال بود كه عذابي است همه‎گير و بنيان كن و اين منافاتي با عذاب هاي جزيي؛ مانند: قتل و اسارت مشرکان به دست پيامبر (ص) و يارانش ندارد كه خداوند در آية 52 سورة توبه، آن را عذاب خوانده است و با عذاب برخي از افراد مشرك ؛ مثل ابولهب و ابوجهل نيز منافاتي ندارد.[12]

پی نوشتها:
[1] . اسراء: 15.
[2]. طباطبايي، سيد محمد حسين، الميزان، قم، موسسه اسماعيليان، چاپ پنجم، 1371، ج 13، ص 58.
[3] . ابراهيم/10.
[4] . يوسف: 110.
[5] . طباطبايي، الميزان، ج 11، ص 279.
[6] . مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، بيروت، دار الاحياء التراث العربي، 1403 ق، ج 3، ص 283.
[7] . طباطبايي، سيد محمد حسين، همان، ج 9، ص 71.
[8] . رك: همان، ج 10، صص 70 – 74.
[9] . همان، ص 155.
[10] . همان، ص 72.
[11] . همان، ص 78.
[12] . همان، ج 9، ص 68.
منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.