دوشنبه، 6 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا اربعين امام حسين ـ عليه السلام ـ بعد از 40 روز در کربلا بوده است يا نه؟ اگر نبوده است پس فلسفه زیارت اربعین در بیستم صفر چیست؟


پاسخ :
بنا بر نظر و سيره عملي علماي شيعه و به عقيده برخي از مقتل نويسان معتبر و بزرگان شيعه در اين روز حضور اهل بيت در کربلا و زيارت قبور مطهر شهداي کربلا ترديد ناپذير است.[1] فلسفه زيارت اربعين نيز ناظر به همين معناست که شيعيان واقعي در اربعين، خود را به زيارت سيدالشهداء از نقاط دور با هر وسيله اي که داشتند مي رساندند. چنان که اکنون رسم اهل عراق است که در صورت امکان از فيض اين زيارت به هر نحو ممکن محروم نباشند، آنان در اين راه از جان خود نيز دريغ ندارند . سالهاست که آمريکا و اشغالگران و بقاياي رژيم بعثي که دشمن اهل بيت هستند با ايجاد رعب و وحشت و بمب گذاري سعي دارند از اين عمل، مردم را باز دارند، اما مردم عراق و شيعيان کشورهاي پيرامون، عهدي با سالار شهيدان دارند که به هر قيمتي که شده در اين مراسم حاضر باشند . به ويژه روايتي است معتبر از امام عسگري ـ عليه السلام ـ که زيارت اربعين را از جمله علائم مؤمن واقعي و شيعيان شمرده است.[2]
بر اساس روايات مأثور از امام صادق ـ عليه السلام ـ با اسناد معتبر براي اين روز که مخصوص زيارت امام حسين ـ عليه السلام ـ زيارتنامه اي خاص که متن آن از امام معصوم است رسيده که آن حضرت براي اين روز آداب ويژه ذکر فرموده و زيارتنامه اي با محتواي دقيق به اصحاب خود تعليم نمودند و به زيارت در اين روز مخصوص ترغيب فرموده است.[3]
در گذشته، از زيارت امام حسين ـ عليه السلام ـ به ويژه در دوره هاي اموي و عباسي ممنوعيت جدي و داراي خطرات جاني بود، چنان که اين مساله کماکان تا عصر حاضر بوده و در سال هاي اخير شدت يافته و هزاران نفر در اين راه به شهادت رسيده اند. از اين روي ائمه جهت ترغيب مردم به اين مساله و عدم ترک زيارت حضرت و يادآوري نهضت عاشورا با پيام ها و درس هاي آن که حيات اسلام به آن بسته است، اين مساله را از علائم و نشانه هاي مؤمن دانسته اند. بخشي از فلسفه آن مربوط است به زنده داشت اين نهضت که عصاره و نتيجه اسلام ناب است.
علاوه بر اين، پاداش هاي معنوي و تهذيب نفس و شخصيت معنوي سالار شهيدان و توجه ويژه به آن از جمله اسرار و حکمت هاي زيارت اربعين مي تواند باشد.
ناگفته نماند زيارت اربعين منوط به حضور در کربلا و در کنار حرم امام حسين ـ عليه السلام ـ نيست بلکه اين زيارت ويژه، از هر نقطه و شهري قابل درک بوده و داراي پاداش و آثار و کرامات ويژه است.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ کتاب تحقيقي در اولين اربعين شهيد قاضي طباطبايي.

پی نوشتها:
[1]. ابن طاووس، اللهوف، ص254.
[2]. شيخ طوسي، تهذيب، ج6، ص52.
[3]. همان، ج6، ص113؛ حر عاملي، وسائل الشيعه، ج6، ص7.
منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.