شنبه، 20 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

نحوۀ ورود حضرت فاطمه (س) به محشر

پرسش :

طبق روایت اهل سنت، حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) چگونه وارد محشر می شود؟


پاسخ :
پاسخ اجمالی:
در منابع اهل سنت، دربارۀ کیفیت ورود حضرت فاطمه(س) به محشر روایاتی با این مضمون وارد شده: روز قیامت هاتفی از عرش ندا می دهد ای اهل محشر سرهای خود را پائین بیاندازید و چشمان خود را ببندید، تا فاطمه(س) دختر محمد(ص) از صراط عبور کند. پس آن حضرت در حالی که دو جامه ی سبز بر تن دارد همراه هفتاد هزار حوریه همانند برق از صراط عبور می کند و با بهترین صورت و کاملترین شکوه و با بزرگی هر چه تمام تر و در نهایت سعادت، همانند عروس وارد بهشت می شود.

پاسخ تفصیلی:
در منابع اهل سنت، دربارۀ کیفیت ورود حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام) به محشر روایاتی وارد شده است؛ از جمله:

1ـ ابوبکر شافعی، از علی(علیه السلام) و ابو ایّوب انصاری و ابوهریره و دیگران روایت کرده که پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: «إذا کان یوم القیامة نادی منادٍ من بطنان العرش: یا اهل الجمع نکّسوا رؤسکم و غضّوا ابصارکم حتّی تمرّ فاطمة بنت محمد علی الصراط فتمرّ مع سبعین ألف جاریة من الحورالعین کمرّ البرق»؛ (زمانی که روز قیامت برپا شود هاتفی از عرش ندا می دهد ای اهل محشر سرهای خود را پائین بیاندازید و چشمان خود را ببندید، تا اینکه فاطمه(علیها السلام) دختر محمد(صلی الله علیه وآله) از صراط عبور کند. پس آن حضرت همراه هفتاد هزار حوریه همانند برق از صراط عبور می کند).(1)

2ـ طبرانی، از عایشه نقل کرده که پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: «إذا کان یوم القیامة نادی منادٍ: معشر الخلائق طأطئوا رؤسکم حتّی تجوز فاطمة بنت محمد فتمرّ، علیها ریتطان خضراوان»؛ ( زمانی که روز قیامت فرا رسد هاتفی ندا می دهد: ای خلائق سرهای خود را پائین بیاندازید تا این که فاطمه (علیها السلام) دختر محمد(صلی الله علیه وآله) عبور کند. پس آن حضرت در حالی که دو جامه ی سبز بر تن دارد عبور می کند).(2)

3-حاکم، در مستدرک، از ابو هریره نقل می کند که: «رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: انبیا در روز قیامت سوار بر مرکب مبعوث می شوند تا با مؤمنین ِقوم خود در محشر ملاقات کنند. «صالح» سوار بر ناقه اش مبعوث می شود و من نیز سوار بر «براق»(3) مبعوث می شوم، که با هر قدم تا نهایت دیدش را طی می کند و «فاطمه» پیشاپیش من خواهد بود.( آنگاه حاکم می گوید: این حدیث طبق نظر مسلم صحیح است).(4)

4-خطیب بغدادی می گوید: از عایشه نقل شده که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمود: « روز قیامت منادی ندا می دهد: ای مردم! سرهای خود را پایین بیاندازید تا فاطمه دختر محمد(صلی الله علیه وآله) عبور کند».(5)

5- از علی(علیه السلام) روایت شده که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: « دخترم فاطمه روز قیامت محشور می شود در حالی که جامه ی کرامت بر تن کرده است- جامه ای آمیخته با مایه ی حیات- همه به می نگرند و در شگفت می مانند. سپس جامه ای از لباس های بهشتی بر تن می کند، که با خط سبز برآن نوشته شده: «(فاطمه) دخت محمد(صلی الله علیه وآله) را با بهترین صورت و کاملترین شکوه و با بزرگی هر چه تمام تر و در نهایت سعادت، وارد بهشت کنید» پس او در حالی که هفتاد هزار کنیز اطرافش را احاطه کرده اند، همانند عروس وارد بهشت می شود.(6)

پی نوشت:
(1). مناوی، اتحاف السائل بما لفاطمة من الفضائل، ص 10.
(2). همان.
(3). نام مرکبی که رسول خدا(ص) در شب معراج بر آن سوار شد.
(4). مستدرک الصحیحین، ج3، ص152.
(5). تاریخ بغداد، ج8، ص 141.
(6). محب طبری، ذخائر العقبی، ص 48.

پرسش‌های مرتبط با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها:

ماجرای سخن گفتن حضرت فاطمه زهرا (سلا م الله علیها) با مادرشان پیش از تولد چه بوده است؟

تنها دستی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آن را بوسید، دست چه کسی بود؟

آیا در کتب لغت به فدک و خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) اشاره شده است؟

چرا حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بتول نامیده شدند؟

آیا طواف به نیابت حضرت فاطمه و اهل بیت (علیهم السلام) جایز است؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.