چهارشنبه، 24 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عوامل شکست سیاست های «حجاب زدایی»؟!

پرسش :

چه عواملی در کشورهای اسلامی سبب شکست سیاست ها و طرح های دشمنان مبنی بر «کشف حجاب» بانوان شده است؟


پاسخ :
پاسخ اجمالی:
حداقل سه عامل مهم در کشورهای اسلامی وجود دارد که سبب شکست این گونه طرح ها می شود:
1- فطری بودن حجاب، یکی از علل اصلی گرایش انسانها مخصوصا زنان به حجاب است؛ زیرا حجاب، تأمین یک نیاز فطری و درونی به نام حیا و شرم است.
- حجاب یکی از احکام مسلم دین اسلام است که آیات و روایات فراوانی بر آن دلالت دارند.
3- آگاهی و اعتقاد زنان نسبت به فواید حجاب، که با رعایت بیشتر آنها رابطه مستقیمی دارد و نمونه بارز آن در حجاب حضرت زهرا(ع) و دیگر زنان اهل بیت(ع) و اصرار آنان بر حفظ حجاب در شرایط سخت قابل مشاهده است.

پاسخ تفصیلی:
حداقل سه عامل مهم در کشورهای اسلامی وجود دارد که سبب شکست سیاستها و طرح های دشمنان با هدف «کشف حجاب» زنان مسلمان می شود؛ این سه عامل عبارتند از:

1- فطری بودن حجاب
به نظر می رسد که عامل اصلی گرایش انسان ها، مخصوصاً زنان به حجاب و پوشش، تأمین یک نیاز فطری و درونی به نام حیا و شرم است. شرم، یکی از صفات مخصوص انسان است، و انسان تنها حیوانی است که اصرار دارد دست کم بعضی از اندام خود را بپوشاند. «پروفسور اسوالد شوارتز»، طبیب و روان شناس اتریشی در کتاب «روان شناسی جنسی» درباره احساس شرم در انسان ها می نویسد: «علاوه بر مردم شناسی، تجزیه و تحلیل روان شناسی نیز ثابت می کند که احساس شرم، یکی از صفات عمده نوع بشر است. هیچ قبیله اولیه ای، هر قدر هم بدوی بوده باشد شناخته نشده است که از خود شرم بروز ندهد، و بچه های کوچک نیز شرم دارند...».(1)

علاوه بر مطالعات مردم شناسی و روان شناسی جنسی، از مطالعات تاریخی نیز استفاده می شود که انسان در هیچ مقطعی بدون پوشش زندگی نکرده است.(2) و این مطلب حاکی از شرم و حیای ذاتی انسان است.

از آیات مربوط به خلقت حضرت آدم و حوّا نیز فطری بودن پوشش و حجاب استفاده می شود. خداوند در قرآن به انسان ها هشدار می دهد که مواظب باشند تا مبادا همان گونه که فتنه و فریب شیطان باعث برهنگی آدم و حوّا گردید، موجب برهنگی آنان بشود: «یا بَنِی آدَمَ لا یفْتِنَنَّکُمُ الشَّیطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیکُمْ مِنَ الْجَنَّهِ ینْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیرِیهُما سَوْآتِهِما»(3)؛ (ای فرزندان آدم! شیطان شما را نفریبد، آن گونه که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد، و لباسشان را از تنشان بیرون ساخت تا عورتشان را به آنها نشان دهد). قرآن همچنین از وسوسه های شیطان برای برهنگی آدم و حوّا خبر می دهد: «فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیطانُ لِیبْدِی لَهُما ما وُورِی عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما»(4)؛ (سپس شیطان آن دو را وسوسه کرد، تا آنچه را از اندامشان پنهان بود، آشکار سازد).

و بالاخره قرآن از کارآیی وسوسه شیطان نسبت به آدم و حوّا و خوردن از شجره ممنوعه و در نتیجه، آشکار شدن زشتی های آدم و حوّا و اقدام آن دو به پوشاندن بدن خود از برگ درختان خبر می دهد: «فَدَلاَّهُما بِغُرُورٍ فَلَمّا ذاقَا الشَّجَرَهَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَطَفِقا یخْصِفانِ عَلَیهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّهِ»(5)؛ (و به این ترتیب، آنها را با فریب [از مقامشان] فرود آورد. و هنگامى که از آن درخت چشیدند، اندامشان [عورتشان] بر آنها آشکار شد؛ و براى پوشاندن خود، از برگهاى [درختانِ] بهشتى جامه دوختند).

2- دینی بودن حجاب
حجاب یکی از احکام مسلّم دین اسلام است که اصل آن از ضروریات می باشد و آیات و روایات فراوانی بر آن دلالت دارد. همین جهت باعث شده تا در تاریخ مبارزه با حرکت های حجاب زدایی، روحانیت و عالمان دینی و خود زنان در صف نخست این گونه مبارزات قرار داشته و از کشف حجاب جلوگیری نمایند.

3- آگاهی از فواید حجاب
بدون تردید، بین آگاهی و اعتقاد بیشتر و عمیق تر زنان نسبت به فواید حجاب و پوشش و رعایت بیشتر حجاب توسط آن ها، رابطه مستقیمی وجود دارد که نمونه بارز آن در حجاب حضرت زهرا(علیها السلام) و دیگر بانوان اهل بیت(علیهم السلام) و اصرار آنان بر حفظ حجاب در شرایط سخت اسارت مشاهده می شود.

پی نوشت:
(1). فرهنگ‌ برهنگی‌ و برهنگی‌ فرهنگی‌، حداد عا‌دل‌، غلامعلی‌، سروش، تهران‌،1370 شمسی، چا‌پ‌ چها‌رم، ص 68.
(2). تا‌ریخ‌ لبا‌س‌، ویل‌ کا‌کس‌، روت‌ ترنر، مترجم: بزرگمهر، شیرین، توس، تهران،‌ 1372 شمسی، ص 20.
(3). قرآن کریم، سوره اعراف، آیه 27.
(4). همان، همان، آیه 20.
(5). همان، همان، آیه 22.

منبع: اسلام شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، 1386 شمسی، چاپ سوم، ص 523.

پرسش های مرتبط با حجاب:

جایگاه پوشش در فرهنگ اسلامی چیست؟

مفهوم حیا چیست و حیا در زنان چه اهمیتی دارد؟

جایگاه حجاب در فرهنگ اسلامی را بیان نمایید.

آیا زنان در بهشت حجاب دارند و زاد و ولد وجود دارد؟

شبهه: آنگونه که بعضی ادعا کردهاند آیا از روایات میتوان کراهت حجاب تیره، مثل چادر مشکی را اثبات نمود؟ 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.