جمعه، 24 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

نیاز انسان به آرامش

پرسش :

والدینی که سریع عصبانی می شوند، چگونه با فرزند خود رفتار کنند تا به او آسیب نرسد؟


پاسخ :
پاسخ از حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون (کارشناس و مشاور تربیت کودک و نوجوان):

یکی از نیازهای انسان آرامش است؛ چه آرامش برای خودشان و چه آرامش برای کسانی که با او زندگی می کنند. امّا آرامش چطور ایجاد می شود؟ در آموزه های دینی ما، شیوه های مختلفی برای ایجاد آرامش وجود دارکه مهم ترین آن ها یاد خداست. یاد خدا به انسان آرامش می دهد؛ لذا اگر انسان ها به یاد خدا باشند، به آرامش می رسند.

دلیل آرامش بخش بودن یاد خدا
فرض کنید فردی در یک اداره کار می کند. این فرد همیشه مراقب است که در حضور مدیر عصبانی نشود؛ چرا؟ چون به نوعی مدیر را مدیر خود می داند؛ لذا دقّت می کند.دلیل این که می گویند: یاد خدا آرامش می دهد، این است که انسان می تواند در آن لحظهعصبانیّت و پرخاشگریخود را کنترل کند. خیلی خوب استکسانی که عصبانیّت در آن ها نهادینه شده است،با یک مشاور امین و مورد اطمینانگفت و گو کنند.

دلایل عصبانیت انسان ها
 پرخاشگری و عصبانیّت ریشه ها و علّت های مختلفی دارد؛
۱_ ممکن است عصبانیّت به دلیل ضعف جسمانی یاضعف سیستم عصبی باشد؛ همه یاین ها نیاز به تقویت های خاصّی دارند که مشاورآن را به افراد پیشنهاد می دهد.
۲_ گاهی اوقات عصبانیّت در نوع تفکّر است. آدم هایی که منفی نگر هستند، آدم هایی که منفی باف هستند، آدم هایی که سوء ظن به محیط زندگی و محیط های مختلف دارند، پرخاشگر می شوند.
۳_ یک موقع ممکن است دلیل پرخاشگری توقّع زیاد انساناز خودش باشد. آدم هایی که از خود توقّع زیادی دارند وقتی به آن چیزی که می خواهند نمی رسند،عصبانیّت شان بیش تر می شود.
۴_ گاهی اوقات انسان ها از دیگران توقع دارند؛ مثلاً وقتی آقا وارد خانه می شود، انتظار دارد که همه چیز سرجای خودش باشد و اگر ببیند که همه چیز سرجای خودش نیست، عصبانی می شود و پرخاش می کند.
۵_ گاهی دلیل عصبانیّت این است کهافراد بیش از توان خود، بار مسئولیت را به دوش می کشند؛ یعنی چطور؟ مثلاً فردی به جای این که روزی ۸ ساعت کار کند، روزی ۱۲ ساعت کار می کند. همین عامل عصبانیّت او می شود.

پدر پیاز و مادر سیر!
نکته ی دیگر این است که آیا می شود در یک خانه پدر و مادر عصبی باشند امّا بچّه عصبی نشود؟ عرب ها یک ضرب المثلی دارند که می گویند:“از پدر پیاز و مادر سیر میوه ی خوشبو بیرون نمی آید“؛ یعنی از پدر و مادری که عصبی هستند، قطعاً بچّه های عصبی  به وجود می آیند و زندگی می کنند.

اوّلین گام برای عصبی نشدن فرزندان این است که باید محیط تربیتی آنها عاری از پرخاشگری ها و عصبانیت ها باشد. برای این که محیطیعاری از عصبانیّت داشته باشیم، اوّل باید پدر و مادر خودرا اصلاح کنند و برای اصلاح کردن خودشان باید به یک مشاور امین مراجعه کنند. بعضی از والدینتوانایی این را دارند که رفتار و مشکلات خود را واکاوی کنند و به نتیجه برسند. اگر والدین توانستند که خود به ریشه ی مشکلات برسند،چه بهتر، امّا اگر نتوانستند، حتماً به یک مشاور مراجعه کنند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.