مسائل مستحدثه | عقاید: سوال شش
پرسش :
از صفات خداوند ازلى و ابدى بودن آن است یعنى همیشه بوده است و داخل در ظرف زمان است یعنى موجودى زمانى مىباشد. در صورتى که خداوند در زمان نیست، آیا لازمۀ خدایى کردن خداوند وجود انسان است یعنى از وقتى خداوند بوده انسان نیز وجود داشته یعنى اینکه ایشان نیز ازلى و ابدى است؟
پاسخ :
باسمه تعالی؛ ازلى و ابدى بودن حق متعال به معناى خروج از حدّ زمان است نه دخول در ظرف زمان که مقدار حرکت است و با وجود متحرک موجود مىشود. و دیگر آنکه خداوند نیازى به انسان و هر موجود دیگر ندارد تا اینکه بگوییم همیشه باید انسان با خداوند متعال همراه باشد در حالى که انسان مخلوقى است زمانى، و اللّه العالم.
منبع: استفتائات جدید، آیت الله العظمی جواد تبریزی (رحمه الله)، جلد دوم، قم: نشر سرور، 1385.
باسمه تعالی؛ ازلى و ابدى بودن حق متعال به معناى خروج از حدّ زمان است نه دخول در ظرف زمان که مقدار حرکت است و با وجود متحرک موجود مىشود. و دیگر آنکه خداوند نیازى به انسان و هر موجود دیگر ندارد تا اینکه بگوییم همیشه باید انسان با خداوند متعال همراه باشد در حالى که انسان مخلوقى است زمانى، و اللّه العالم.
منبع: استفتائات جدید، آیت الله العظمی جواد تبریزی (رحمه الله)، جلد دوم، قم: نشر سرور، 1385.