شنبه، 20 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

خسارت زلزله های عمیق و زلزله های کم عمق

پرسش :

آیا زلزله های عمیق خسارت زا است یا زلزله های کم عمق؟


پاسخ :
پاسخ آقای دکتر مهدی زارع:

بیشتر زمین ­لرزه‌های ایران در ژرفای حداکثر حدود 25 کیلومتر رخ می‌دهند. به قسمت بالای پوسته که بیشتر زلزله‌ها در آن رخ می‌دهند لایه لرزه زا می‌گویند. در این لایه زمین ­لرزه‌­های ژرف­‌تر معمولا بزرگ­‌ترند. مساله آن است که در فلات ایران زلزله با بزرگای 7 معمولا در زرفایی کمتر از 10 کیلومتر رخ نمی‌دهند، بیش­تر زلزله‌های ایران که ژرفای بیش از 7 داشته و در 50 سال اخیر رخ داده‌­اند در ژرفای بین 10 تا 20 کیلومتر رخ داده‌اند.

از سوی دیگر بدیهی است؛ که محل شکستگی در زمین لرزه‌های عمیق‌تر در فاصله بیش­تری از مناطق حوزه نزدیک آن قرار می‌گیرد و این فاصله بیش­تر باعث گسترش بیش­تر جبهه موج و توزیع انرژی در مساحت بیش­تر و علاوه بر آن کاهندگی بیش­تر امواج به علت عبور امواج از مسیر طولانی‌تر شود. لذا زمین لرزه‌های عمیق، دارای تخریب و خسارات به مراتب کمتری از زلزله‌های سطحی هستند.

پاسخ آقای ​​​​​​​دکتر محمد تاتار:

بدیهی است که محل شکستگی در زمین لرزه‌های عمیق‌تر در فاصله بیشتری از مناطق حوزه نزدیک آن قرار می‌گیرد و این فاصله بیشتر باعث گسترش بیشتر جبهه موج و توزیع انرژی در مساحت بیشتر و علاوه بر آن تضعیف بیشتر امواج به علت عبور امواج از مسیر طولانی‌تر شود. لذا زمین لرزه‌های عمیق دارای تخریب و خسارات به مراتب کمتری از زلزله‌های سطحی هستند.

منبع: پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.