جمعه، 19 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ارتباط زلزله های نقاط مختلف کشور به هم

پرسش :

آیا زلزله های نقاط مختلف کشور به هم ارتباط دارند؟


پاسخ :
پاسخ آقای دکتر خالد حسامی:

به عقیدۀ انجمن زمین شناسی ایران، زمین لرزه‌های اخیر کشور بر اساس علم زمین شناسی هیچ‌گونه ارتباطی با هم نداشته و در صورت وجود هرگونه ارتباط، رابطه آنها ناشناخته است. بر اساس گزارشات این انجمن، ایران از نظر زمین شناسی به چند منطقه مختلف از جمله کوه‌های شرق ایران، زاگرس، البرز و ایران مرکزی تقسیم می‌شود که فعالیت زمین شناسی هر کدام از این مناطق جدا از هم می‌باشد. البته مناطق مجاور در امتداد گسل‌ها در حال حرکت هستند اما ارتباط بین وقوع این زلزله‌ها با هم، از نظر زمین شناسی ناشناخته می‌باشد.
 
پاسخ آقای دکتر محمد تاتار:

به‌طور کلی تمامی سیستم‌های گسلی داخل ایران مرتبط با تغییر شکل پوسته زیر آن بوده و با این نگاه، همگی نتیجه تغییر شکل کلی پوسته در اثر نیروهای تکتونیکی وارده می‌باشند. وقوع زمین لرزه‌ها به دو شکل می‌توانند گسل‌های حوزه نزدیک را با انتقال مستقیم تنش یا عبور امواج لرزه‌ای عبوری به صورت دینامیکی تحت تاثیر قرار دهد و وقوع زمین لرزه در نقاط مستعد را به دنبال داشته باشند. وقوع پس‌لرزه‌ها بر روی صفحه گسلی مسبب زمین لرزه‌های بزرگ از نوع اول هستند که به آن چکانش استاتیکی نیز گفته می‌شود.

وقوع یک زمین لرزه بلافاصله و یا اندکی پس از وقوع زمین لرزه بزرگی دیگر از نوع چکانش دینامیکی است. البته مورد اخیر در شرایط خاص و بسیار نادر است. لذا به طور کلی می توان گفت که غالب زمین لرزه‌ها و خصوصاً آنهایی که با تأخیر زمانی زیاد در نقاط مختلف کشور روی می دهند مستقل از یکدیگر هستند.

منبع: پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما