روزهایی که روزه گرفتن مستحب است
پرسش :
در چه روزهایی روزه گرفتن مستحب است؟(1)
پاسخ :
روزۀ تمام روزهای سال، غیر از روزه های حرام و مکروه که گفته شد، مستحب است و برای بعضی از روزها بیشتر سفارش شده است(2) که ازآن جمله است:
1. پنجشنبۀ اول و پنجشنبۀ آخر هر ماه و چهارشنبۀ اولی که بعد از روز دهم ماه است و اگر کسی این ها را به جا نیاورد، مستحب است قضا نماید و چنانچه اصلًا نتواند روزه بگیرد، مستحب است برای هر روز یک مُد طعام یا دوازده نخود نقره به فقیر بدهد؛
2. سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه؛
3. تمام ماه رجب و شعبان و بعضی از این دو ماه، اگرچه یک روز باشد؛
4. روز عید نوروز؛
5. روز بیست وپنجم و بیست ونهم ذی قعده؛
6. روز اول تا روز نهم ذی حجه (روز عرفه)؛ ولی اگر به واسطۀ ضعف روزه، نتواند دعاهای روز عرفه را بخواند، روزۀ آن روز مکروه است؛
7. عید سعید غدیر (هجدهم ذی حجه)؛
8. روز اول و سوم محرم؛
9. میلاد مسعود پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) (هفدهم ربیع الاول)؛
10. روز مبعث حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) (بیست وهفتم رجب).
پینوشت:
1- توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسأله 1748.
2- برخی از آنچه ذکر می شود،استحبابش برای برخی از فقهای عظام بخصوصه ثابت نیست.
منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393.
روزۀ تمام روزهای سال، غیر از روزه های حرام و مکروه که گفته شد، مستحب است و برای بعضی از روزها بیشتر سفارش شده است(2) که ازآن جمله است:
1. پنجشنبۀ اول و پنجشنبۀ آخر هر ماه و چهارشنبۀ اولی که بعد از روز دهم ماه است و اگر کسی این ها را به جا نیاورد، مستحب است قضا نماید و چنانچه اصلًا نتواند روزه بگیرد، مستحب است برای هر روز یک مُد طعام یا دوازده نخود نقره به فقیر بدهد؛
2. سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه؛
3. تمام ماه رجب و شعبان و بعضی از این دو ماه، اگرچه یک روز باشد؛
4. روز عید نوروز؛
5. روز بیست وپنجم و بیست ونهم ذی قعده؛
6. روز اول تا روز نهم ذی حجه (روز عرفه)؛ ولی اگر به واسطۀ ضعف روزه، نتواند دعاهای روز عرفه را بخواند، روزۀ آن روز مکروه است؛
7. عید سعید غدیر (هجدهم ذی حجه)؛
8. روز اول و سوم محرم؛
9. میلاد مسعود پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) (هفدهم ربیع الاول)؛
10. روز مبعث حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) (بیست وهفتم رجب).
پینوشت:
1- توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسأله 1748.
2- برخی از آنچه ذکر می شود،استحبابش برای برخی از فقهای عظام بخصوصه ثابت نیست.
منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393.