يکشنبه، 25 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علت وجوب روزه و حرمت رقص

پرسش :

اگر خدا مهربان است و ما را دوست دارد، پس چرا کارهای سختی مثل روزه را بر ما واجب و کارهای لذت بخشی مثل رقص را بر ما حرام کرده است؟


پاسخ :
بله، خدا مهربان است و ما را دوست دارد، و به همین دلیل است که کارهایی را بر ما واجب و کارهایی را بر ما حرام کرده است. کارهای واجب، کارهایی هستند که فایده‌های زیادی برای ما دارند و کارهای حرام کارهایی هستند که ضرر بسیار زیادی به ما می‌زنند.

آیا مادری که فرزندش را دوست دارد، او را به کارهای لازمی مثل مسواک زدن تشویق نمی کند و او را از کارهای خطرناکی مثل بازی با سیم برق باز نمی دارد؟ آیا چون مادر مهربان است، نباید کودک خود را به رعایت بهداشت عادت دهد و از بازی و با وسایل خطر آفرین جلوگیری کند؟ مادر مهربان است و به همین دلیل همیشه خیر و صلاح فرزندش را در نظر می‌گیرد. اگر لازم ببیند، او را به برخی از کارها وا می دارد و از برخی کارها منع می کند. خدا هم که بعضی از امور را واجب و بعضی دیگر را حرام کرده خیر و صلاح ما را در نظر گرفته است. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «همه‌ی احکام دینی دلیلی دارند»(1) یعنی خدا واجبات را به خاطر فوایدشان واجب و محرمات را به خاطر زیان‌هایشان حرام کرده است.

اگر خدا واجبات و محرمات را قرار نمی‌داد و ما را در این زمینه راهنمایی نمی‌کرد، آن وقت بود که باید می‌پرسیدیم چرا خدای مهربان ما را راهنمایی نکرده است.

پی نوشت:
1. بحارالانوار، ج6، ص110.

منبع: هفتاد پرسش و پاسخ درباره‌ خدا، غلامرضا حیدری ابهری، تهران: انتشارات قدیانی، چاپ دوم، 1392.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.