پنجشنبه، 23 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

فیزیوتراپی بعد از شکستگی استخوان قوزک پا

پرسش :

یک ماه پیش قوزک پام شکست. الان که گچ را باز کردم درد زیاد دارم و ورم دارد. آیا باید فیزیوتراپی انجام بدهم. آیا میتوانم پیاده روی کنم؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
در صورتی که درمان شکستکی قوزک با گچ گیری انجام شود بیمار بعد از خارج شدن گچ حتما نیاز به انجام فیزیوتراپی دارد. البته منظور از فیزیوتراپی فقط گذاشتن چند دستگاه بر روی مچ پا برای گرم کردن یا تحریک الکتریکی و یا استفاده از اولتراسوند یا لیزر نیست. مهمترین کمک فیزیوتراپی به این بیماران بهبود حرکات مچ پا و افزایش قابلیت انعطاف آن است.

این هدف با انجام نرمش های کششی مچ پا بدست میاید. بیمار تحت نظر فیزیوتراپ نرمش های کششی را انجام میدهد تا دامنه حرکتی آن به حد قبل از جراحی برسد. کمک مفید دیگری که فیزیوتراپ میتواند به بیمار بکند آموزش نرمش هایی است که موجب تقویت عضلات ساق وی میشوند. با انجام این نرمش ها بیمار کنترل بهتری بر روی مفصل مچ پا خواهد داشت.

بیمار در همان ابتدای درمان میتواند با کمک عصا راه برود ولی راه رفتن بدون عصا منوط به جوش خوردن کامل شکستگی است. وقتی پزشک معالج با بررسی رادیوگرافی مچ پای بیمار از جوش خوردن شکستگی بیمار اطمینان حاصل کرد به وی اجازه میدهد تا بدون عصا بر روی پا راه برود.
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.