شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

درد زانو یا التهاب مفصل به علت آنته ورژن هیپ

پرسش :

آیا آنته ورژن هیپ می تواند موجب درد زانو یا التهاب مفصل بشود؟ چون من برای درد زانو هایم به پزشک مراجعه کردم ولی برایم سی تی اسکن لگن برای بررسی آنته ورژن نوشتند. به نظرتون تشخیص ایشان درست است؟ چون خودم فکر میکنم ناراحتی من مربوط به کندرومالاسی یا آرتریت باشد. من ۲۸ سال دارم. لطفا راهنمایی کنید.


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
یکی از شایعترین علل درد زانو کندرومالاسی کشکک است. این بیماری معمولا به علت تغییراتی در غضروف استخوان کشکک ایجاد میشود. این استخوان در جلوی زانو قرار داشته و با قسمت پایینی استخوان ران مفصل میشود. در این بیماری غضروف کشکک نرم شده و سپس بر اثر سایش مکرر آن بر روی سطح مفصلی استخوان ران رویه آن ریش ریش میشود. این تغییرات بتدریج موجب بروز درد در مفصل زانو میشود.

کندرومالاسی کشکک به علل متفاوتی ایجاد میشود. از شایعترین علل آن ضعیف شدن عضله چهارسر ران است. بنابراین بسیاری از بیماران با تقویت عضله چهارسر یا کوادری سپس بهبود میابند. از علل دیگر بروز این بیماری حرکت نامتعادل کشکک در جلوی زانو است.

استخوان کشکک در شیاری که در قسمت جلو و پایین استخوان ران وجود دارد حرکت میکند. خم و راست شدن زانو موجب حرکت استخوان کشکک به بالا و پایین میگردد. در صورتی که حرکت کشکک در این شیار روان و متعادل نباشد به قسمت هایی از غضروف آن فشارهایی بیش از حد تحمل آن وارد شده که موجب خراب شدن غضروف و در نتیجه بروز کندرومالاسی میشود. از علل این حرکت نامتعادل میتواند تغییر شکل شیار و یا کج قرار گرفتن استخوان کشکک در آن باشد.

از دیگر علل حرکت نامتعادل استخوان کشکک در شیار آنته ورژن هیپ است. آنته ورژن یا به سمت جلو قرار گرفتن سر و گردن استخوان ران در مفصل هیپ (مفصل ران) موجب میشود کندیل های استخوان ران یا پایین ترین قسمت استخوان ران در ناحیه زانو به سمت داخل بچرخند. این چرخش موجب جابجا شدن مسیر حرکت کشکک در درون شیار به سمت بیرون میشود. حرکت کشکک در سمت بیرونی شیار میتواند زمینه ساز بروز کندرومالاسی کشکک شود.

پزشک برای بررسی اینکه آیا بیمار دچار آنته ورژن هست یا خیر از سی تی اسکن ناحیه لگن استفاده میکند. پس تمام این نکات یعنی درد زانو، کندرومالاسی کشکک، آنته ورژن هیپ و انجام سی تی اسکن به یکدیگر مربوط هستند و حلقه های مرتبط یک زنجیره را تشکیل میدهند.
​​​​​​​
​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.