شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سیاه شدن سر استخوان ران بعد از مصرف کورتن

پرسش :

دوست من بعد از استفاده ۲۰ روز کورتن (پردنیزولون) و پس از مدت چند ماه مبتلا به درد شدید در قسمت لگن هر دو پا شد که تشخیص avn را دادند. سوال من اینکه ایا پس از این مدت مصرف کورتن فرد مبتلا avn میشود؟ و آیا به این سرعت و با وجود این مدت کم مفصل فمور میمیرد؟ از زمان شروع مصرف کورتون تا تشخیص ۸-۹ ماه زمان برده. آیا ایشان نیاز به تعویض مفصل دارد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
سیاه شدن سر استخوان ران یا نکروز سر استخوان ران یا AVN بیماری است که به علت کاهش یا قطع جریان خون به سر استخوان ران ایجاد میشود. البته رنگ استخوان سیاه نمیشود و منظور از سیاه شدن مردن سلول های استخوان و بافت آن است. استخوان یک بافت زنده است و نیاز به خون دارد و قطع جریان خون آن موجب مرگ سلولی میگردد.

علل متفاوتی میتوانند موجب سیاه شدن سر استخوان ران شوند. ضربات شدید وارده به مفصل ران که موجب دررفتگی مفصل و یا شکستگی گردن استخوان ران میشوند میتوانند این بیماری را ایجاد کنند. متاسفانه در سال های مصرف بی رویه داروهای حاوی کورتن یا کورتیکوستروئید موجب افزایش شیوع این بیماری شده است. مصرف داروهایی مانند دگزامتازون و پردنیزولون و پردنیزون و تریامسینولون میتواند موجب قطع جریان خون به سر استخوان ران و سیاه شدن آن شود.

متاسفانه بسیاری از موارد مصرف این داروها بدون تجویز پزشک بوده و بیمار آنرا خودسرانه مصرف میکند. بعضی افراد برای چاق شدن و به توصیه دوستان خود از آن استفاده میکنند غافل از اینکه خود را در معرض چه خطر بزرگی قرار میدهند. گاهی اوقات این داروها بصورت ترکیب با موارد مخدر تزریقی هستند. تولید کنندگان مواد مخدر تزریقی این داروهای کورتیکوستروئیدی را به مواد مخدر اضافه میکنند تا بیمار با مصرف مواد لاغر نشود و بلکه کمی چاق هم شود و بدین ترتیب این تصور را در مصرف کننده ایجاد میکند که  ماده مخدر مصرف شده بدن وی را ضعیف نکرده است.

بنابراین بسیاری از کسانی که دچار نکروز سر استخوان ران شده اند یا داروهای حاوی کورتن و یا مواد مخدر تزریقی مصرف کرده اند.

مصرف الکل هم میتواند موجب سیاه شدن سر استخوان ران شود.

 پس جواب این سوال مثبت است. بیمار میتواند بعد از مصرف کورتون حتی به مدت کوتاه دچار عارضه نکروز سر استخوان ران شود.

سیاه شدن یا  نکروز سر استخوان ران موجب درد مفصل ران میشود. بعد ار مدتی مفصل ساییده هم میشود و آرتروز ایجاد شده درد مفصل را بیشتر میکند. در صورت درد شدید در مفصل ران بطوریکه درد به مصرف مسکن پاسخ ندهد بیمار میتواند از عمل جراحی تعویض مفصل ران استفاده کند.
​​​​​​​
​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.