شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

کیست گردن استخوان ران

پرسش :

کیست استخوانی مفصل ران چیست و آیا وجود کیست گردن استخوان ران در ام ار ای مشخص می شود؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
کیست های استخوانی در واقع تومورهایی در استخوان هستند. این کیست ها میتوانند در هر استخوانی ار بدن وجود داشته باشند. اکثر کیست ها خوش خیم هستند. به طور مثال تومور خوش خیمی به نام کیست ساده استخوان وجود دارد که میتواند بطور موضعی موجب ایجاد یک حفره در داخل استخوان شود. درون حفره این کیست استخوانی چیزی جز یک مایع زلال نیست. بعضی دیگر از کیست های خوش خیم استخوانی حاوی ماده ای غضروف مانند هستند. به این تومور ها انکندروم میگویند.

بعضی دیگر از کیست های استخوان بدخیم هستند و بعضی دیگر حالت نیمه بدخیم دارند. بطور مثال در توموری به نام کیست آنوریسمی استخوان، حفره ای در درون استخوان ایجاد میشود که در درون آن خون وجود دارد.

اهمیت کیست های خوش خیم استخوان این است که آنها میتوانند استخوان را ضعیف کرده و موجب شکستگی پاتولوژیک یا مرضی در آن شوند. کیست های نیمه بدخیم و کیست های بدخیم استخوان نه تنها موجب بالا رفتن احتمال شکستگی استخوان میشوند بلکه میتوانند با تهاجم به بافت های مجاور و یا دور دست موجب تخریب و آسیب دیگر بافت های بدن هم بشوند.

بیماری که کیست استخوانی دارد ممکن است به علت درد به پزشک مراجعه کند. در این بیمار ممکن است استخوان ضعیف شده و شکسته شود و وی به علت شکستگی به پزشک مراجعه کند. گاهی هم کیست موجب هیچ مشکلی نشده و وجود آن بصورت تصادفی در یک رادیوگرافی که به عللی دیگر از بیمار تهیه شده کشف میشود.

تشخیص کیست های استخوانی با استفاده از رادیوگرافی ساده داده میشود. برای بررسی بیشتر کیست بخصوص بررسی میزان وسعت آن معمولا از سی تی اسکن استفاده میشود. ام آر آی هم میتواند وجود یک کیست استخوانی را چه در گردن استخوان ران و چه در هر جای دیگری از بدن نشان دهد.

کارآ ترین وسیله تصویربرداری برای کشف کیست های استخوانی رادیوگرافی ساده است. بهترین وسیله تصویربرداری برای بررسی میزان وسعت کیست و نوع آن سی تی اسکن است. کارآیی ام آر آی برای بررسی کیست های استخوانی به خوبی سی تی اسکن نمیباشد. در واقع دیدن کیست استخوانی در ام آر آی معمولا بصورت تصادفی است. در بیماری که به علت دیگری ام آر آی شده ممکن است کیست استخوانی هم دیده شود. ولی اگر پزشک معالج بخواهد کیست استخوانی را که در رادیوگرافی ساده دیده است بیشتر بررسی کند معمولا از سی تی اسکن استفاده میکند.

​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.