شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علت جوش نخوردن شکستگی گردن ران در بیماری شارکو

پرسش :

بنده به بیماری شارکو ماری توث مبتلا هستم و گردن فمور هر دو پایم شکسته است و سر استخوان یکی از پاهایم را در آوردند و در یکی دیگر هم با چند پیچ بستند که به علت پوکی استخوان جوش نخورده است و همانطور مانده. علت شکستگی گرفتگی عضلانی بوده است. الآن با واکر راه می روم. چه کارهایی می توانم انجام دهم تا بتوانم با عصا یا بدون آن هم راه بروم؟ آیا با ورزش و تمرین امکانش هست بتوانم راه بروم؟ آیا راهی برای بهتر شدن حرکاتم وجود دارد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
بیماری شارکو ماری توث یک بیماری عصبی عضلانی ژنتیکی است. این بیماری موجب ضعیف شدن عضلات کف پا و ساق میشود. بیماری معمولا دو طرفه و پیشرونده است و در پسران شایعتر است. در این بیماری به علت ضعیف شدن عضلات کف پا و ساق و تغییر شکل کف پا احتمال زمین خوردن بیمار بیشتر میشود.

اسپاسم های عضلانی در این بیماران احتمال زمین خوردن را باز هم بیشتر میکند. بیمار مبتلا به شارکو ماری توث حس عمقی مفصلی خوبی ندارد. به همین علت هماهنگی بین مفاصل وی در هنگام حرکت کم بوده و این هم عامل دیگری است که احتمال زمین خرودن را بیشتر میکند.

از طرف دیگر در یک بیمار مبتلا به شارکو ماری توث به علت اینکه بیمار کمتر راه میرود ممکن است پوکی استخوان شیوع بیشتری داشته باشد. وجود پوکی استخوان در لگن احتمال شکستگی لگن در هنگام زمین خوردن را بیشتر میکند.

درمان شکستگی گردن استخوان ران بر حسب سن بیمار متفاوت است. در سنین پایین، درمان معمولا بصورت جااندازی شکستگی و فیکس کردن آن با استفاده از پیچ یا پلاک است و در سنین بالا معمولا از آرتروپلاستی یا تعویض سر استخوان ران استفاده میشود.

همانطور که میدانیم یکی از عوارض شکستگی های گردن استخوان فمور جوش نخوردن محل شکستگی است. احتمال جوش نخوردن این شکستگی ها در افراد با سن بالاتر، شکستگی های با جابجایی زیاد، شکستگی های با خرد شدگی و یا وجود برخی بیماری های زمینه ای بیشتر میشود. در صورت جوش نخوردن این شکستگی پزشک از درمان های متفاوتی استفاده میکند.

پزشک ابتدا بررسی میکند تا دریابد آیا سر استخوان ران هنوز زنده بوده یا بعد از گذشت مدتی که از زمان شکستگی گذشته مرده است. در صورت مرده بودن سر استخوان فمور، درمان معمولا بصورت خارج کردن سر استخوان ران و جایگرینی آن با یک مفصل مصنوعی یا همان آرتروپلاستی است. اگر سر استخوان ران زنده باشد از جراحی استئوتومی برای تحریک جوش خوردن محل شکستگی استفاده میشود.

وقتی شکستگی گردن استخوان ران جوش نخورده است بیمار نباید بدون واکر یا عصا راه برود چون این کار ممکن است موجب جابجا شدن قطعات شکستگی شود. در این موارد ورزش یا تمرین نمیتواند کمکی به بیمار کند. قدم اول تعیین تکلیف جوش نخوردگی به توسط پزشک معالج است. البته بیمار میتواند حتی با وجود جوش نخوردگی با کمک واکر یا دو عدد عصای زیر بغل راه برود بشرطی که در حین راه رفتن به پای طرف آسیب دیده فشار وزن را وارد نکند.

مسلما این طور راه رفتن برای فرد مبتلا به شارکو ماری توث که دچار ضعف عضلات پا و ساق است مشکل میباشد. بیمار این کار را باید تحت نظر یک فیزیوتراپ و با راهنمایی وی و پزشک ارتوپد انجام دهد. در صورت پیرفته بودن بیماری و ضعف شدید و یا عدم تعادل بهتر است راه نرود.

​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.