شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

آیا باید بعد از عمل جراحی شکستگی استخوان ران پلاتین را خارج کرد؟

پرسش :

من حدود ۶ ماه پیش دچار شکستکی ران شدم. حالا شکستگیم جوش خورده و راه میروم مشکلی هم ندارم ولی خیلی میترسم که مجدد از همون ناحیه بشکنه. میخواستم بدونم آیا استخوانی که شکسته شده بعد از جوش خوردن از نظر محکم بودن به حالت قبلیش برمیگرده یا نه؟ آیا هر کاری میشه باهاش کرد مثل فوتبال و …؟ میخواستم بدونم کی پلاتین رو از پا باید در آورد؟ حدودا چندسال باید داخل پا باشه؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
قدرت استخوان شکسته شده ران بعد از مدتی تا حد زیادی به اندازه قدرت استخوان قبل از شکستگی میشود. این مدت بسته به سن بیمار و وضعیت سلامتی کلی وی متفاوت است ولی معمولا حدود یک سال است. بعد از این مدت میتوان ورزش کرد ولی توصیه میشود ورزش هایی که در آن ضربات بسیار شدید به ران وارد میشود مانند ورزش های رزمی انجام داده نشود.

علت اینست که قدرت استخوان بسته به نیروهایی است که به آن وارد میشود. هرچه این نیروها بیشتر باشند استخوان قویتر است. دقیقا به همین علت است که ورزش استخوان ها را قویتر کرده و بیحرکتی موجب پوکی استخوان میشود. وقتی استخوان به توسط پلاک حمایت میشود قدرت آن صد در صد به حد قبل از شکستگی برنگشته و قدری پوکی استخوان در زیر پلاک وجود خواهد داشت. بعد از حدود دو سال میتوان پلاک را خارج کرد و بعد از شش ماه از خروج پلاک سوراخ هایی که از پیچ های قبلی بجای مانده پر شد و فرد میتواند هر ورزشی را انجام دهد.

البته اگر برای درمان شکستگی از نیل یا میله داخل استخوانی استفاده شده باشد این پوکی کمتر است و اگر بیمار نمیخواهد ورزش های سنگین را انجام دهد میتواند میله را تا آخر عمر در داخل استخوان نگه دارد ولی در مورد پلاک توصیه میشود بعد از حدود دو سال خارج شود.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.