شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

درد و تورم مچ دست به دنبال شکستگی

پرسش :

مادرم ۵۵ ساله است و تقریبا ۵۰ روز قبل در یک حادثه رانندگی مچ دستشان شکست و بعد از ۴۲ روز گچ دست را باز کردند. اما بعد از این مدت درد زیادی دارند و دست نیز متورم است. آیا این درد و تورم طبیعی است؟ و برای کاهش درد و تسریع در بهبودی چه کار باید کرد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
شایعترین شکستگی مچ دست شکستگی کالیس است. این شکستگی در استخوان رادیوس یا زند زبرین در ناحیه مچ دست ایجاد میشود و معمولا با گچ گیری و در عرض یک و نیم ماه جوش میخورد. پس از جوش خوردن شکستگی گچ باز شده و بیمار برای بازگشت حرکات مچ دست نرمش های خاصی را با نظارت پزشک و فیزیوتراپ انجام میدهد.

گاهی اوقات دست بیمار در مدتی که در گچ قرار دارد متورم میشود. این تورم معمولا ناشی از بیحرکتی دست است. بعد از شکستگی کالیس و گچ گیری بیمار باید بطور مرتب انگشتان دست خود را باز و بسته کند. به سخن دیگر انگشتان را مشت کرده و باز کند. این حرکات به افزایش جریان خون در دست کمک کرده و تورم را کاهش میدهد. در صورتیکه این حرکات انجام نشوند نه تنها تورم باقی میماند بلکه حرکات انگشتان دست هم محدود میشود.

علت دیگر تورم دست بعد از شکستگی کالیس بیماری به نام آتروفی سودک است. این بیماری که در اثر اختلال در سیسم عصبی سمپاتیک ایجاد میشود میتواند موجب تورم و درد در دست و انگشتان بیمار شود. شکستگی ها و رگ به رگ شدن در ناحیه مچ دست و مچ پا میتواند موجب بروز این بیماری شود.

اساس درمان آتروفی سودک انجام حرکات مچ دست و انگشتان است. این حرکات در ابتدا دردناک هستند ولی با انجام آنها بتدریج درد و تورم بیمار کاهش میابد. برای کمک به درمان این بیماری از داروهای ضد التهاب هم استفاده میشود.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.