شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

شکستگی صفحه رشد در استخوان مچ دست

پرسش :

حدود یک هفته قبل پسر یازده ساله من در اثر زمین خوردن دچار شکستگی در دست راست در محلی کمی بالاتر از مچ شده است که گویا بسیار به صفحه رشد نزدیک است . اگر این صفحه آسیب دیده باشد آیا نیاز به جراحی دارد. در حال حاضر دست وی در گچ بلند میباشد. لازم به ذکر است که سن رشد استخوانی او از سن تقویمی حدود یک سال کمتر است.


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
شکستگی های مچ دست از جمله شکستگی های شایع است. انتهای پایینی استخوان رادیوس یا زند زبرین محل شایعی برای شکستگی است. شکستگی در این ناحیه در همه گروه های سنی ایجاد میشود. در سنین بالا این شکستگی ها به علت پوکی استخوان زمینه ای که در فرد وجود دارد و متعاقب زمین خوردن بوجود میاید.

شکستگی استخوان رادیوس در محل مچ دست در بچه ها و نوجوانان هم شایع است. این شکستگی ها در این ناحیه میتواند نزدیک به صفحه رشد باشد و یا ممکن است از صفحه رشد عبور کرده و موجب شکستگی آن شود. تشخیص اینکه آیا در شکستگی پایین استخوان زند زبرین نوجوانی که در نزدیکی مچ دست اتفاق افتاده صفحه رشد هم آسیب دیده همیشه به سادگی امکانپذیر نیست.

گاهی اوقات شکسته شدن صفحه رشد در رادیوگرافی ساده دیده میشود ولی در مواردی ممکن است صفحه رشد آسیب دیده باشد ولی رادیوگرافی نکته غیر طبیعی را نشان ندهد.

شکستگی های صفحه رشد مچ دست در غالب موارد بدون نیاز به عمل جراحی درمان میشوند. گاهی اوقات شکستگی صفحه رشد داخل مفصلی است و موجب تغییر شکل سطح مفصلی مچ دست میشود. در این موارد ممکن است بیمار نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

آسیب های صفحه رشد ممکن است با عوارضی مانند کوتاه شدن یا تغییر شکل اندام همراه باشد. رادیوگرافی هایی که برای پیگیری شکستگی در ماه ها و سال های بعد از شکستگی تهیه میشوند میتوانند وقوع و یا عدم وقوع این عوارض را مشخص کنند تا در صورت نیاز به درمان پزشک معالج اقدام به درمان مناسب آن کند.

پس تمام آسیب های صفحات رشد نیاز به پیگیری دارند. در این پیگیری ها پزشک با تهیه رادیوگرافی های دوره ای استخوان را بررسی میکند تا متوجه بروز احتمالی تغییر شکل و یا کوتاهی اندام شود.

منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط