شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علت فلج شدن استخوان دست پس از عمل جراحی شکستگی

پرسش :

من مدت ۲ هفته است که بعلت شکستگی استخوان دست راست (حدود ۳سانتیمتر بالاتر از آرنج) تحت عمل جراحی و پلاک گذاری قرار گرفته ام و حالا تحرک مچ دستم کم شده و بالا نمی آید حتی انگشت شست ام نیز بالا نمی آید و کلاً حرکت مچ دستم کم شده، پزشک معالجم اعلام نموده که عصب دستم دچار کوفتگی شده و پس از مدتی بهبود می یابد خواهشمندم در این مورد مرا راهنمایی فرمایید.


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
قبل از هر چیز باید بدانیم مقصود از دست در آناتومی بدن انسان قسمتی از اندام فوقانی است که پایینتر از مچ قرار گرفته است پس با این وصف به نظر میرسد شکستگی ذکر شده در ناحیه بازو قرار دارد.

عصبی به نام رادیال از ناحیه بازو عبور میکند که بعد از رسیدن به دست موجب میشود تا ما توانایی بالا آوردن مچ دست و انگشتان و شست را داشته باشیم. این عصب همچنین حس پوست پشت دست را تاًمین میکند. عصب مذکور در ناحیه بالای آرنج به استخوان بازو نزدیک میشود و به خاطر همین نزدیکی ممکن است در هنگام شکستگی بازو آسیب ببیند.

آسیب عصب رادیال ممکن است به علت کشیده شدن عصب یا تحت فشار قرار گرفتن آن توسط قطعات شکسته شده استخوان یا علل دیگر باشد. آسیب عصب خود را بصورت فلج شدن آن نشان میدهد، به این صورت که حس و حرکت هایی که مربوط به کارکرد این عصب است از بین رفته یا ضعیف میشود.

خوشبختانه در بسیاری اوقات این فلجی موقت بوده و بعد از مدتی که ممکن است از چند هفته تا چند ماه متفاوت باشد عصب کارکرد خود را مجدداً بدست میاورد. البته این قانون همیشگی و مطلق نیست و درصد کمی از آسیب های این عصب ممکن است بطور دائم باقی بماند که در این موارد ممکن است نیاز به درمان جراحی عصب مربوطه پیدا شود.

بنابراین در فلج های عصب رادیال که همراه با شکستگی استخوان بازو اتفاق میفتد روال کلی، صبر کردن برای برگشت کارکرد عصب است ( مگر در موارد خاص که بنابر تشخیص پزشک ممکن است درمان متفاوت باشد). در این مدت پزشک معالج، بطور مرتب هر چند هفته یکبار وضعیت عصب را بررسی کرده و سیر بهبودی یا عدم بهبود آنرا زیر نظر میگیرد.

بعد از گذشت چند هفته از ضربه اولیه پزشک معالج با معاینه و بررسی های تکمیلی میتواند با احتمال دقیقتری به شما بگوید که آسیب عصبی شما جزء چه دسته ای است و روند بهبودی آن چگونه است. در صورت روند رو به بهبود، باید با انجام فیزیوتراپی های مناسب زمینه را برای بازگشت بهتر عملکرد عصب مهیا کرد و در صورت عدم بهبودی بعد از گذشت چند ماه، ممکن است نیاز به درمان جراحی وجود داشته باشد.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.